LNG sesongen er i gang. På tide å laste opp med Flex

RSinvest
FLNG 30.08.2019 kl 09:50 99343

Etter kræsj fra rekordrater på $200k som følger av varmere vinter enn normalt og da påfølgende lavt gassforbruk er en ny vinter nå i fremmarsj.
Sjansen for ny El Nino denne vinteren er lav, og vi kan dermed forvente høyere etterspørsel.
Ratene har allerede beveget seg til $70k for TFDE. FLNG har kun X-DF og MEGI, og har nå 6 skip på vannet.
Breakeven for FLNG etter SLB med Glovis ligger rundt $50k.

Det er forventet at ettersom markedet strammer seg til og ratene stiger, vil FLNG sikre skip på TC noe som vil gjøre aksjen mindre volatil. Vertfall halvparten av flåten skal gå på kontrakter, resten i spot.

Blir spennende å følge med fremover. Ratene er så langt i takt med sitt tidligere sesongmessige mønster.

Teknisk er ikke noe spesielt kjøpssignal gitt enda.
Redigert 21.01.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Outsider
22.10.2019 kl 17:32 3916

Og det var ingen kritikk til deg RSinvest - du kommer opp med mye godt stoff og linker!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
22.10.2019 kl 17:34 3912

Kallekleiv har kjøpt mye aksjer fra 95 og nedover. Trur ikke han hadde kjøpt så betydelig med aksjer dersom han trur at den skal rett sør. Høysesongen er ikkje i gang enda, jeg sitter med snitt 97 og blir sittende. Kanskje den vipper under 90kr. Men denne skal opp i 120+ så ikke selg med tap. Denne går fort opp når den først går, det fikk vi erfare fra 83 til 108.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Går så det suser i junaiten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Suser nedover mener du?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Ja alt av LNG freser oppover for femte dag på rad (bortsett fra Flex da, som arguably er best stilt av alle til å benytte seg av rateoppgangen).
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.10.2019 kl 18:32 3803

Ser vertfall på kursene til Teekay at sanksjonene er hevet. Gjenstår å se om vi merker noe på ratene og evt. hvilken deal som er gjort for å få fri skipene.
https://seekingalpha.com/news/3507895-teekay-companies-spike-resolution-china-lng-joint-venture
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Hvis dette bildet fortsetter kommer det vel kanskje bud på Flex fra en av konkurrentene i form av betaling av aksjer fra kjøpsselskapet. Hva om f.eks. Golar kjøper Flex. Hva ville vært det laveste budet dere hadde akseptert? 130kr?

Golar opp 3.79% as we speak.Gaslog er også opp, og selvfølgelig TGP.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

130 kr! 127kr i sommer,ratene er vel himmelhøyt over det nå.Ikke lett å bli klok på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
22.10.2019 kl 19:11 3717

Like greit at sanksjonene blei oppheva da kan aksjen finne sin bunn og bygge seg opp på det fundamentale. Trur mange har vegret seg å investere for frykt for dramatiske fall i rater og lng aksjer. Nå viser det seg at markedet tar det bra. Kun overdreven frykt i Flex. Kan allerede i morgen få ett hopp opp.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.10.2019 kl 19:38 3676

Appropos det fundamentale. Rykende fersk artikkel som omtaler lng markedet:

https://www.freightwaves.com/news/lng-shipping-rates-now-far-exceed-crude-tanker-rates
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
sheepman
22.10.2019 kl 20:34 3588

As of Oct. 22, Clarksons Platou Securities estimated that spot rates for tri-fuel diesel engine (TFDE) carriers were $130,000 per day, up 27% week-on-week and 91% month-on-month. Rates for two-stroke-engine carriers – known as MEGI or XDF carriers – were $145,000 per day, up 26% week-on-week and 68% month-on-month. Older steam-turbine LNG carriers were at $90,000 a day, according to Nolan.
The LNG shipping market is “catching fire,” said Amit Mehrotra, transportation analyst at Deutsche Bank.
“LNG spot shipping rates have now moved higher for six straight weeks, with the magnitude of weekly gains increasing. Rates are currently above mid-October 2018, just before the market surged to record-high levels of $190,000 per day last November,” he said.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
22.10.2019 kl 21:46 3474

Pipelinen fra sibera er ikke så positivt da, men vil ikkje ha noe særlig effekt på lng etterspørselen til china denne vinteren og vil ikke være oppe i full k antum før 2023. Det står at ratene er hjulpet av sanksjonene. Blir spennende å se hvordan dette utarter seg.

While the initial volumes of Russian gas shipments to China will be low and unlikely to have a major impact on this coming winter’s LNG market in China, at full capacity in 2023, the pipeline from Russia is set to provide as much as 9.5 percent of China’s expected gas supply, possibly denting LNG import growth, S&P Global Platts has estimated.

We have many city gas supply projects in the northeast, so the startup of the China-Russia gas pipeline is expected to ease our supply pressure in the winter peak season,” a source at a Chinese city gas supplier told S&P Global Platts, noting that the supplier could mull over reducing imports of LNG when the Russian pipeline gas starts flowing.

Russia will start shipping gas into China at a time when Chinese natural gas and LNG demand growth is slowing down amid weakening economic growth. Still, analysts don’t see China’s gas and LNG demand starting to fall in the coming years and decades.

Demand for natural gas in China will continue to grow in the coming years as Beijing favors increased use of cleaner-burning natural gas to clamp down on stifling pollution levels. Even at its slower pace, LNG import growth could help China outstrip Japan to become the world’s top LNG importer

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

For ordens skyld vil Golar aldri komme til å kjøpe opp Flex. Golar satser stadig mindre på LNG-frakt og har fokus på helt andre områder. At Fredriksen skulle la seg kjøpe opp av Trøim er et underordnet moment.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.10.2019 kl 22:47 3353

Oppkjøp på 130 er aaaaaltfor lavt. Det dekker verdien av 4 skip.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
22.10.2019 kl 22:56 3327

Har du tatt i betraktning at skipene er belånt?
Om du kjøper aksjer så kjøper du også heftelser. Om du kjøper skipene så er de jo normalt fri for heftelser, sjøpantekrav og gjeld av enhver art, som vi sier på meglerspråket.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.10.2019 kl 23:08 3317

Nei, det var bare et veldig grovt eksempel for å vise verdiene i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
22.10.2019 kl 23:09 3315

"Sanctions-hit COSCO carried out “an ownership restructuring” reducing its ownership in China LNG Shipping to below 50%. China LNG Shipping owns 50% in the JV with Teekay. As a result neither China LNG nor the tanker JV is longer classified as Blocked person"
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Hvis 130kr er for lavt, hva ville du regnet som et akseptabelt bud?

Hvis det er slik at Fredriksen ønsker å "tre tilbake/pensjonere seg" på et tidspunkt i fremtiden, ville det ikke vært en god løsning både for Geveran Trading Co. Limited og Flex's aksjonærer at Flex hadde blitt kjøpt opp av f.eks Golar eller en annen konkurrent. Få litt konsolidering i bransjen - vinn vinn for alle. Tror dere ikke noen har tatt en titt på et slikt scenario på tegneblokka. Det blir vel bare mer og mer aktuelt ettersom Flex er så billig som den er akkurat nå?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

At du fortsatt benytter Golar som eksempel viser at du mangler innsikt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Vi får se hva som skjer fremover, hvis du har et bedre eksempel - så del det gjerne med forumet her ;o) Uansett så går vi en spennende tid i vente.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
OKNilsen
23.10.2019 kl 08:27 2982

Boom!

LNG spot shipping rates have risen to record-high levels of US$190,000 per day seen in November 2018. FreightWaves Inc quoting Deutsche Bank transportation analyst Amit Mehrotra as saying LNG spot shipping rates have now moved higher for six straight weeks, with the magnitude of weekly gains increasing.

 

https://www.theedgemarkets.com/article/misc-jumps-lng-shipping-rates-near-nov-2018-record-high

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
23.10.2019 kl 08:48 2934

Vi kan lure på når det skal gjenspeile seg i kursen.
Flex kan lett gå 5 til 7 kr. på en dag om det bare kommer litt kjøpere, men til nå er de helt fraværende.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Kumbel
23.10.2019 kl 08:54 2926

Jeg så ikke helt denne komme:
Fraktratene mot rekordnivå og aksjekursen mot bunnivå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Hvor stor andel av flåten til FLNG er i spot da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
RSinvest
23.10.2019 kl 09:07 2914

67%
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
23.10.2019 kl 09:09 2917

Det er jo ingen hevet kursmål, null mediadekning eller annbefalinger. Avance,bw og frontline har jo fått nye kursmål regelmessig ut fra rater. Må man virkelig vente til kvartalsrapportene før denne skal sprenge 100kr. Må da vere fleire som kan med en kalkulator for å forstå at denne er grisebillig nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

Vel,, såvidt jeg kan se fra Cleaves Securities ukerapport av 21.10.19 antydes NOK 151 som mål for FLNG
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
23.10.2019 kl 09:27 2871

Må få det i finansavisen,dn, e24. Bjellesauene. Dnb markets har 109kr.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

En mer signifikant oppgang får vi nok i morgen når Fearnleys kan confirme fortsatt rateoppgang. Er ratene $190.000 per dag bryter vi 105 imorgen. Husk breakeven er $45 - 50.000(!!!)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare

RSinvest skrev 67%
Takk!
Det kan jo være at ratene må vedvare over en hvis tid før kursen reagerer opp. I tillegg er jo shorten økt i forrige uke, ingen hjelp det heller. Vi trenger litt spalteplass, men Q3 er da ikke langt unna.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Ratta
23.10.2019 kl 11:16 2714

Ratene er forventet i "peak season". Derfor stiger ikke kursen. Dersom ratene imidlertid ikke faller like mye som året før når høysesongen er over vil vi se en pen kursøkning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Bertelli
23.10.2019 kl 11:23 2705

Litt enkel forklaring i fjor i begynnelsen av peak sesongen var ratene lavere og kursen var i 140-150.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Ratta
23.10.2019 kl 11:35 2672

Poenget er at peak season er kort, resten av året er langt og har større betydning.

Venter du forresten fortsatt på 92 Bertel, eller har du krøpet til korset :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
23.10.2019 kl 11:44 2655

Men det er forventet bedre rater i neste år pga imo 2020 og mye ekspansjon fra kull til lng i land som India. Det tar som sagt år å bygge nye skip og nå er etterspørsel større enn ledig kapasitet og Flex kommer inn med 5 nye skip neste år. Ser vell mer lysere ut enn det har gjort på lenge off season.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Ratta
23.10.2019 kl 11:53 2636

Ja! Dette blir bra, om 1,5 år når alle 13 er på vannet er kursen minst 2x dagens og utbyttet 3-4 dollar/år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Bertelli
23.10.2019 kl 12:13 2590

Ratta jeg krøp til korset å kjøpte mer i går. Snitt 97,8 for min beholdning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Bertelli
23.10.2019 kl 12:17 2579

Det er vel i dag Fearnleys rapport blir lagt frem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Vikusen
23.10.2019 kl 14:20 2456

Med ratene å gjøre? Mindre skip tilgjengelig i kortere perioder.
Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
MacJoJo
23.10.2019 kl 15:00 2405

LNG'ere taes ikke ut av drift pga IMO2020.

Så vidt jeg vet er det ingen planer om montering av scrubbere på LNG, i alle fall ikke på alt etter DF.

De kjører LSHFO i ECA og LSMGO i SECA, og det krever ingen ombygging. Men det blir veldig dyrt å kjøre eldre steamere.

Redigert 21.01.2021 kl 07:48 Du må logge inn for å svare