LNG sesongen er i gang. På tide å laste opp med Flex
Etter kræsj fra rekordrater på $200k som følger av varmere vinter enn normalt og da påfølgende lavt gassforbruk er en ny vinter nå i fremmarsj.
Sjansen for ny El Nino denne vinteren er lav, og vi kan dermed forvente høyere etterspørsel.
Ratene har allerede beveget seg til $70k for TFDE. FLNG har kun X-DF og MEGI, og har nå 6 skip på vannet.
Breakeven for FLNG etter SLB med Glovis ligger rundt $50k.
Det er forventet at ettersom markedet strammer seg til og ratene stiger, vil FLNG sikre skip på TC noe som vil gjøre aksjen mindre volatil. Vertfall halvparten av flåten skal gå på kontrakter, resten i spot.
Blir spennende å følge med fremover. Ratene er så langt i takt med sitt tidligere sesongmessige mønster.
Teknisk er ikke noe spesielt kjøpssignal gitt enda.
Sjansen for ny El Nino denne vinteren er lav, og vi kan dermed forvente høyere etterspørsel.
Ratene har allerede beveget seg til $70k for TFDE. FLNG har kun X-DF og MEGI, og har nå 6 skip på vannet.
Breakeven for FLNG etter SLB med Glovis ligger rundt $50k.
Det er forventet at ettersom markedet strammer seg til og ratene stiger, vil FLNG sikre skip på TC noe som vil gjøre aksjen mindre volatil. Vertfall halvparten av flåten skal gå på kontrakter, resten i spot.
Blir spennende å følge med fremover. Ratene er så langt i takt med sitt tidligere sesongmessige mønster.
Teknisk er ikke noe spesielt kjøpssignal gitt enda.
Redigert 21.01.2021 kl 09:29
Du må logge inn for å svare
Nei nå virker det litt tullete å selge. Ingen kjøpssignal enda, men støtte på 82 gjorde at jeg plukket litt flere på 83. 2 kjøp i dag altså, men fortsatt relativ liten pos vel å merke.
Redigert 01.11.2019 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
Skipsrederen
01.11.2019 kl 13:44
4698
Hei
Høy NAV i Flex (?)
Jeg kjøpte en del aksjer på kurs 94,- , og trodde jeg hadde gjort noe lurt. Men det ver ikke noe blinkskudd.
Men jeg "forstår" lite av den kursutvklingen som har vært nå.
Verdien på hele selskapet er cirka 4,5 mrd, dersom en legger dagen askjekurs 83-84 kroner, til grunn.
Bokført egenkapital er hele 7,5 mrd. Egenkapital bak hver aksje er da cirka kroner 138,-.
Bokført verdi av skip er vel heller ikke oppblåst, tvert i mot. Da er verdi bak aksje eventuelt enda høyere.
For at dagens aksjekurs skal forsvares må det foventes et forferdelig elendig frakmarked framover. Det motsatte er vel tilfelle ?
Her tror jeg en må ha is i magen, og holde ut for å bli belønnet.
Høy NAV i Flex (?)
Jeg kjøpte en del aksjer på kurs 94,- , og trodde jeg hadde gjort noe lurt. Men det ver ikke noe blinkskudd.
Men jeg "forstår" lite av den kursutvklingen som har vært nå.
Verdien på hele selskapet er cirka 4,5 mrd, dersom en legger dagen askjekurs 83-84 kroner, til grunn.
Bokført egenkapital er hele 7,5 mrd. Egenkapital bak hver aksje er da cirka kroner 138,-.
Bokført verdi av skip er vel heller ikke oppblåst, tvert i mot. Da er verdi bak aksje eventuelt enda høyere.
For at dagens aksjekurs skal forsvares må det foventes et forferdelig elendig frakmarked framover. Det motsatte er vel tilfelle ?
Her tror jeg en må ha is i magen, og holde ut for å bli belønnet.
really
01.11.2019 kl 14:49
4606
Det er ikke noe problem å finne regas anlegg under bygging. Poenget mitt er at kapasiteten ikke holder helt følge med eksportkapasiteten.
aksjemann1
01.11.2019 kl 14:50
4618
Her på dette nivået er det god støtte også, som gjør at det fort kan komme en rekyl. Forhåpentligvis sender den oss langt forbi 100 igjen.
msmekk
01.11.2019 kl 15:26
4560
Fin gjeninnhenting i dag noe som potensiellt kan signalisere en bunn.
Bunnen satt nå rett til 100. Pas tok ut flng på bunnen....Hehe
Ikke første gang. Tok den ut av porteføljen rett før den stakk forrige sesong også, så er ikke verdens undergang at de tok den ut.
Er bull når de tar den ut, gutta der har ikke peiling
Kom en artikkel fra Forbes om Kinas lng import:
https://www.forbes.com/sites/judeclemente/2019/11/01/china-soaring-past-japan-in-liquefied-natural-gas-imports/#44fb6fd626bd
https://www.forbes.com/sites/judeclemente/2019/11/01/china-soaring-past-japan-in-liquefied-natural-gas-imports/#44fb6fd626bd
uvitende
01.11.2019 kl 16:45
4409
Sluttet nesten bedre enn jeg regnet med.
Se opp og frem!!
Svinger voldsomt, 😅 tror dere vi ser 100.- kr eller mere i år?
Se opp og frem!!
Svinger voldsomt, 😅 tror dere vi ser 100.- kr eller mere i år?
Grei hammer i dag. At den stengte i pluss attpåtil er fin fint bull signal, men ubekreftet så ikke sprett champisen helt ennå.
Reverserte også bruddet i rsi.
https://www.tradingview.com/x/dmTfB423/
Reverserte også bruddet i rsi.
https://www.tradingview.com/x/dmTfB423/
Redigert 01.11.2019 kl 17:57
Du må logge inn for å svare
Her er en grunn til å være negativ: https://business.financialpost.com/pmn/business-pmn/asian-lng-price-drops-as-floating-storage-starts-unloading
Ikke så veldig negativt da - ser at mange allerede har losset. - og når jeg lesere at veksten i Kina reduseres fra 41% vekst til 17-18% vekst klarer jeg ikke helt å få panikk. Det vil si at veksten i Kina mer enn oppveier reduksjonen som forventes i Japan når de nå setter igang kjernekraft igjen. Og den underliggende trend er svært positiv - Asia/Kina må redusere kullkraften for å redusere forurensningen og da er gass første step til en renere hverdag.
Ja her skal det bare fokuseres på trusler ser jeg....hva med at Polen ikke lengre vil være avhengig av Gasprom og øker LNG importen fra bl.annet Qatar og faktisk ikke vil forlenge med Gasprom (les pipeline..) fra 2022, eller at Australia jobber for å øke sin import av LNG - eller at Vietnam bygger ut for å kunne importere LNG i stor skala.....LNG markedet er enormt stort, fragmentert og ingen avis, journalist og ihvertfall ikke analytikere eller meglere har det store og sammensatte bildet - alle opererer kun med fragmenter og serverer det som måtte passe.....og den siste uken har virkelig de som fokuserer på nedsiden hatt en fantastisk suksess - det er nesten uvirkelig at de har klart å få FLNG ned fra over kr 100 til 83....Utrolig «flott» gjort å ødelegge verdier for ca 1 mrd NOK på en uke....
Klatreren
02.11.2019 kl 16:27
5943
Ikke nok med økende import av India, denne artikkelen sier vell sitt..
https://www.tv2.no/nyheter/10961844/?fbclid=IwAR3X_vqOgw3cjlsuIvEfF4vxT1FpSQs6RhezczQ5Kh8BuTBaet3eayVv0fo
https://www.tv2.no/nyheter/10961844/?fbclid=IwAR3X_vqOgw3cjlsuIvEfF4vxT1FpSQs6RhezczQ5Kh8BuTBaet3eayVv0fo
Sykt at de lar folk dø av dårlig luft hvert år. Det har gått for langt når landet er ubeboelig. Investeringensforpliktelsen vi så tidligere i år var nok ingen tilfeldighet.
Legger ved link om noen misset denne nyheten: https://www.reuters.com/article/us-india-usa-lng/indias-petronet-to-sign-2-5-billion-lng-deal-with-u-s-developer-tellurian-sources-idUSKBN1W51LX
Indias markedspotensial er gedigent.
Legger ved link om noen misset denne nyheten: https://www.reuters.com/article/us-india-usa-lng/indias-petronet-to-sign-2-5-billion-lng-deal-with-u-s-developer-tellurian-sources-idUSKBN1W51LX
Indias markedspotensial er gedigent.
tapogvinn
02.11.2019 kl 17:59
5865
oski1 skrev Short? Tapogvinn?
Redd for å bli opplyst, oski1? Er du av dem som leser kun positive nyheter og som lukker øynene for alt som kan være negativt?
Redigert 02.11.2019 kl 17:59
Du må logge inn for å svare
India er helt klart et kjempemarked for LNG - og skulle det bli løsning på USA-Kina som mediene er opptatt av idag - ja da blir det mange lange turer og full fyr på kjelen...
oski1
02.11.2019 kl 19:01
5794
Overhode ikke tapogvinn, men ting bør være en balansert fremstilling. Slik fremstår ikke dine innlegg etter min mening. Og da vil ikke din informasjon gi oss på forumet mye. Da er det mye bedre å finne underbygd informasjon andre steder. Mens andre debattanter her inne på forumet, gjør faktisk forsøk på å være balansert.
China September Gas Consumption Up 9.4% year on year.
https://www.naturalgasworld.com/china-september-gas-consumption-up-74203
https://www.naturalgasworld.com/china-september-gas-consumption-up-74203
Pølsebua
04.11.2019 kl 09:08
5236
flng sluttet på 91,3 i usa på fredag, og åpner på 86 i Oslo på mandag. Ganske utrolig. Håper det jevner seg ut ila dagen. Jeg har ikke penger på aksjekontoen, så jeg kan dessverre ikke handle på spreaden. Jeg har aldri penger på aksjekontoen. Er alltid all in...
Dagens opptur bekrefter vel kjøpssignalet. Får se ila dagen da sluttkurs bestemmer.
SL 82/83
SL 82/83
Shipping Weekly 45/2019
LNG Carriers: Basically, a copy-paste of last week: High activity, close to zero tonnage available and some 30 vessels used as floating storage is still the prevailing storyline. Steam turbines currently quoted at $100k/d, TFDEs at $140k/d and MEGI/XDFs at $150k/d. The cash flow is immense for those able to secure such voyages.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/01/DRAFT-Shipping-Weekly-452019
LNG Carriers: Basically, a copy-paste of last week: High activity, close to zero tonnage available and some 30 vessels used as floating storage is still the prevailing storyline. Steam turbines currently quoted at $100k/d, TFDEs at $140k/d and MEGI/XDFs at $150k/d. The cash flow is immense for those able to secure such voyages.
https://www.cleaves.no/single-post/2019/11/01/DRAFT-Shipping-Weekly-452019
Gikk i taket på nedtrenden og snudde ned. Spent på hva som er sterkest, støtten eller motstand. Gjenstår å se.
Skulle ikke forundre meg om folk hadde solgt denne til 100-lappen om det kom nyheter om oppkjøp til 300. Helt texas
Pølsebua
04.11.2019 kl 12:31
4877
HeHe. Dagens beste:)
Vurderer å legge inn mer penger her om den siger nedover mot Q3. Skjønner ikke helt prisingen i dag. Men vinter og vår i år er nok friskt i minne for investorer, samt en frykt for overkontrahering, som overstyrer dagens solide inntjening.
Vurderer å legge inn mer penger her om den siger nedover mot Q3. Skjønner ikke helt prisingen i dag. Men vinter og vår i år er nok friskt i minne for investorer, samt en frykt for overkontrahering, som overstyrer dagens solide inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.11.2019 kl 12:44
4852
Vikusen skrev Ose mest ustabile aksje. Heilt utrulig.
Stor shortaktivitet i denne aksjen. M.a.o. en del som satser betydelige beløp på at aksjen skal ned.
Det virker litt rart, ut fra det CEO uttaler om gode utsikter fremover, og fallet aksjen alt har vært igjennom.
Det virker litt rart, ut fra det CEO uttaler om gode utsikter fremover, og fallet aksjen alt har vært igjennom.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
laptop
04.11.2019 kl 13:02
4789
Det er vel ikke kun FLNG's CEO som er positiv, hele LNG bransjen smiler om dagen og vet at de er på vei mot tidenes vintersesong. Hva en i tillegg bør merke seg er at miljøutfordringene i Kina og India er blitt så uhåndterlige at det må føre til store økninger i LNG import også gjennom sommeren. Med dette bakteppe vil sommer-ratene kunne holde seg på et nivå langt over hva vi ser idag. Ellers er det lite sannsynlig med en overkontrahering med det første ettersom om man plasserer en ordre idag sannsynligvis må vente til sen 2022, tidlig 2023 for levering. Og husk for all del at det er en god del gammel tonnasje som kommer til å slite med de nye IMO kravene fra 01.01.2020.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
sheepman
04.11.2019 kl 13:22
4738
Hva er snittet på spot for 2019? Noen som vet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Jarnar
04.11.2019 kl 13:39
4706
Noen som har peil på kursutvikling til peers. Om de finnes? Golar og Hoegh har vel en helt annen selskapsprofil.
Veldig skuffende utvikling og meget i utakt med kursmål og forventninger. Vi har vel sett en negativ re-priseing av FLNG gjennom året, når vi sammenligner med kursen i forhold til langt dårligere ratenivåer. Spørsmålet er om den tar seg opp igjen fra dette nivået. I hvert fall et lite lyspunkt at den ikke har gått gjennom 81,80.
Den var nede på 49 kr i mars 2014, ei stund siden nå.
Veldig skuffende utvikling og meget i utakt med kursmål og forventninger. Vi har vel sett en negativ re-priseing av FLNG gjennom året, når vi sammenligner med kursen i forhold til langt dårligere ratenivåer. Spørsmålet er om den tar seg opp igjen fra dette nivået. I hvert fall et lite lyspunkt at den ikke har gått gjennom 81,80.
Den var nede på 49 kr i mars 2014, ei stund siden nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.11.2019 kl 14:14
4640
Aksjen har vel ikke vært lavere siden 2014. Tar man hensyn til emisjoner etter den tid
til betydelig høyere kurser enn dagens, har vel kursen aldri vært lavere. Kan det være
forventning om ny emisjon i forbindelse med finansiering av resterende fartøyer i
2020/2021 som holder kursen nede (dette vil da også forklare shortposisjonene)?
Eller er jeg helt på jordet?
til betydelig høyere kurser enn dagens, har vel kursen aldri vært lavere. Kan det være
forventning om ny emisjon i forbindelse med finansiering av resterende fartøyer i
2020/2021 som holder kursen nede (dette vil da også forklare shortposisjonene)?
Eller er jeg helt på jordet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Ja- helt på jordet ... Selskapet har emittert slik at de har 30% EK til samtlige byggeprosjekt - og har ingen problemer med finansieringen - så den ballen er lagt død.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.11.2019 kl 14:37
4595
Jeg er ingen ekspert på aksjen, prøver bare å skaffe meg oversikt.
Hva kan da være grunnen til at kursen er i all time low (shortsalg legger press på
kursen, men heller ikke det kan vel vare evig)?
Hva kan da være grunnen til at kursen er i all time low (shortsalg legger press på
kursen, men heller ikke det kan vel vare evig)?
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
the-inside-man
04.11.2019 kl 15:28
4506
Mye skip som skal leveres 2020 og 2021. Mest «committed» men er en del som skal i spot markedet også. Samtidig er det litt lite ny kapasitet i sammenligning. Jeg har ikke finregnet på det, men tviler at ratene blir mye bedre enn de har vært i 2019 pga dette. Går man ut ifra snitt TCE på 60 000 $ hele året vil flex prises med en forward p/cf på 10-12 på dagens nivåer. Ergo ikke veldig billig, men ok. Tiden vil vise. Viktigste nå er at kalleklev klarer å slutte noen skip på gode tc kontrakter. Gjerne på 1 år. Da vil vi se en annen prising av selskapet håper jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.11.2019 kl 15:52
4488
Så at aksjen lå ca 45% høyere for ett år siden og at siste emisjon lå betydelig over dagens
kurs var nærmest hinsides prising da etter din mening? Kanskje shortselgerne har rett likevel,
de vedder jo på at den skal mer ned.
kurs var nærmest hinsides prising da etter din mening? Kanskje shortselgerne har rett likevel,
de vedder jo på at den skal mer ned.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Det jobbes hardt på selgersiden her:
Acc. Short % Latest position (dd.mm.yyyy)
826 083 1,52% 01.11.2019
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG359472021
Acc. Short % Latest position (dd.mm.yyyy)
826 083 1,52% 01.11.2019
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG359472021
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
US har vertfall planer om LNG eksport fremover:
US LNG feedgas demand hits new single-day high…
What’s happening? US LNG feedgas demand is trending near record-high levels again this month as production at both Freeport LNG and Elba Island continue to ramp up. In October, demand from the six US LNG export facilities currently in operation has averaged over 6.6 Bcf/d. On October 26, demand reached a single-day record high at over 7.5 Bcf/d, data from S&P Global Platts Analytics shows.
What’s next? Growing export supply from the US and other emerging producers like Australia has put global gas prices under pressure this year. Over the past six months, delivered cargo prices for Northeast Asia’s benchmark JKM have averaged just $4.98/MMBtu, according to S&P Global Platts data. While swaps markets are pricing the JKM in the low $6s/MMBtu for this winter, new supply from the US and other producers is likely to keep the benchmark price well below last winter’s levels around $10/MMBtu.
https://blogs.platts.com/2019/11/04/commodity-tracker-7-charts-lng-041119/?utm_source=hootsuite&utm_medium=linkedin&utm_term=s%26p%20global%20platts%20lng&utm_content=4a38f7ff-8285-49ae-bdc2-2b2f7be75724&utm_campaign=hootsuitepost
US LNG feedgas demand hits new single-day high…
What’s happening? US LNG feedgas demand is trending near record-high levels again this month as production at both Freeport LNG and Elba Island continue to ramp up. In October, demand from the six US LNG export facilities currently in operation has averaged over 6.6 Bcf/d. On October 26, demand reached a single-day record high at over 7.5 Bcf/d, data from S&P Global Platts Analytics shows.
What’s next? Growing export supply from the US and other emerging producers like Australia has put global gas prices under pressure this year. Over the past six months, delivered cargo prices for Northeast Asia’s benchmark JKM have averaged just $4.98/MMBtu, according to S&P Global Platts data. While swaps markets are pricing the JKM in the low $6s/MMBtu for this winter, new supply from the US and other producers is likely to keep the benchmark price well below last winter’s levels around $10/MMBtu.
https://blogs.platts.com/2019/11/04/commodity-tracker-7-charts-lng-041119/?utm_source=hootsuite&utm_medium=linkedin&utm_term=s%26p%20global%20platts%20lng&utm_content=4a38f7ff-8285-49ae-bdc2-2b2f7be75724&utm_campaign=hootsuitepost
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
sheepman
04.11.2019 kl 16:01
4533
Jau da! Golar fortsetter oppgangen i USA. Opp 6,5 prosent fredag og fortsetter opp i dag også....
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Emisjonen ble satt på kr 145,- og ble godt tatt imot i markedet. Hele emisjonen gikk til finansiering av 5-6 nye skip som er under bygging. Tror ikke det var helt hinsides nei - denne type skip er kostbare, de er ultramoderne og ekstremt energibesparende med lang levetid og uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det enormt behov for LNG i verden fremover de neste 5-10 årene som en mellomfase mellom sort og grønn energi. Så om ikke aksjen blir priset fair idag - vil den bli det om ikke lenge. Husk det kan være mange ulike interessenter her - om en gigant ønsker å kjøpe mer av selskapet, hva gjør man da - jo låner ut aksjer til shortselgere slik at det blir hyggelig å handle.....så kan man alltids kalle på aksjene igjen når agendaen endrer seg. Jeg sier ikke at det er slik her, men scenarioene er uendelige for hvorfor et selskap holdes nede i et jerngrep til tross for et ekstremt bra marked...
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare
Merkelig timing å sette short på mener jeg da. Hvorfor shorte en aksje som allerede er billig i høysesong. Ser ut til å fungere men. Personlig ville jeg ventet til aksjen hadde gått litt, tapt moment og ratene begynte å falle igjen.. Nå må de jo jobbe for å holde den nede.
Redigert 21.01.2021 kl 01:29
Du må logge inn for å svare