Høyeste shippingrater på 9-år


Da passerte vi forrige topp i shippingratene (BDI) som var 12. desember 2013. Vi har nå de høyeste ratene på 9-år! Ikke rart Golden Ocean handles til skrotpris.
BMjelde
30.08.2019 kl 14:17 17684

Spreaden mellom BDI og GOGL bare øker og øker. På ett eller annet tidspunkt må dette endres, og da blir det hyggelig. Kommer sikkert til å starte med short-cover.
RSinvest
30.08.2019 kl 14:50 17617

Ikke noe særlig short å dekke i denne. Det hadde vært utrolig underholdende i såfall.
KJEPET
30.08.2019 kl 14:50 17603

Jeg ønsker meg tilbake til tidlig i januar i år når ratene var halvparten av dagens og kursen høyere :-)
RSinvest
30.08.2019 kl 15:52 17422

Det der er over 0,5%, men er ikke med på listen.. Hvordan har det seg?
Er det samlet registrert short?
Redigert 30.08.2019 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
KJEPET
30.08.2019 kl 16:19 17307

Se der ja, flere som kommer etter og tror på $50.000/d. Da skulle vel Kbkristi pantsette huset, og gå "all-in" i GOGL, he,he?

God helg!
Surik
30.08.2019 kl 23:01 16829

Ser at det er funnet kokain på en av capene til GOGL.
Understreker vel fest stemningen i tørrlast nå.
Sector
31.08.2019 kl 19:25 16410

Og festen fortsetter, for et q3 resultat GOGL kommer til å få! :-)
......
BRS on Capesizes: "The current sentiment is that this bull will continue running into the first half of September and with the present healthy state on physical activities it doesn’t look like profit takers are ready to quit riding this wave anytime soon"
#shipping #drybulk $BDRY

0,5$ i utbytte for Q3??

Det er lett å spå kanonresultat for Q3 og sannsynligvis også Q4. Så hva da på litt lengre sikt. Jeg er klar over at vi lever i en nervøs børsverden nå, noe dagens aksjekurs beviser til gangs, med tiårig høye rater uten at dette har særlig effekt på aksjekursen sånn tilsynelatende hvertfall. I en positiv børsverden ville selskapet hvertfall måttet være priset til bokført EK, hvilket tilsvarer i underkant av kr 100 per aksje. Selskapets balanse er sunn, og senest i vår nedbetalte selskapet gjeld med i overkant av NOK 1,5 mrd. Med dagens ratenivå ville selskapet med letthet kunne betale ned ytterligere NOK 2 mrd av selskapets gjeld i år. Jeg tror ikke dette kommer til å skje, selv om Vartdal virker å være av den stødige typen. Jeg etterlyser sånn sett massivt tilbakekjøp av egne aksjer når spreaden mellom ratene/selskapets solide posisjon og aksjekurs er såpass stor. Når dette ikke skjer så lurer jeg jo på hva selskapets plan er for den massivt bedrede likviditeten vi vil oppleve resten av året. Dersom alt skal til utbytte så snakker vi jo fort MINST en hel og blank dollar i utbytte for resten av året. Årets direkteavkastning vil dermed ligge på rundt 20 % og det i et år med en dropp i ratene i vår som var helt hinsides. I tillegg kommer at JF har meldt at han vil ut av shipping. Handelskrigen er selvsagt et moment på minussiden, men det er spennende å se hva Kina gjør for å opprettholde positive takter i egen økonomi. Skulle de igangsette innenlands tiltak i en eventuell nedkjølt verdensøkonomi vil behovet for blant annet malm ikke gå ned, snarere tvert i mot.
Hva tenker resten her? Jeg har vært litt dårlig på å balansere momentene, og tar gjerne imot skyene på himmelen også.
(",)Aksjel
01.09.2019 kl 14:47 15828

Godt innlegg ØistensStraitB. Om ikke gjeld betales og ikke alt skal betales i utbytte er kanskje oppkjøp noe som forberedes?! Ser at Frontline satser på dette og veien til GOGL er ikke så langt. De har jo allerede denne avtalen om fuel sammen med FRO. Med Fredriksen på aksjonærsiden hos begge selskapoer er veien til samarbeid svært kort. Uansett er det lyse tider på kort sikt, og muligens inn i de neste år med så lite nybygg som e rplanlagt. Da er vel oppkjøp raskeste vei til ekspandering.
Bassefix
01.09.2019 kl 16:38 15694

Ja så starter der en ny uge. USA og Kina har hævet tolden.
Men mon ikke vi ser 60 i næste uge. Hvis BDI bliver ved med at stige.
Surik
01.09.2019 kl 22:11 15415

Bokført EK vet jeg ikke, men verdijustert ligger på omtrent 70 kr/aksje. Dvs. den handles fortsatt med en bra rabatt i dag gitt at skipsverdiene holder seg.
Det er jo alltid skyer på himmelen, for eksempel (hovedpoeng hentet fra siste DNM analyse):
- Handelskrigen fortsetter og vil svekke Kinas økonomi. Strømforbruk og ståletterspørselen vil da rammes. Myndighetene tilfører per i dag stimulanser, men i for eksempel boligmarkedet er det langt fra full gass. Der er det innført innstramminger som sannsynligvis blir videreført. I verste fall har vi en gjeldsboble blant utbyggere på gang som følge av høy igangsetting og lavt salg (stort lager usolgte boliger).
- Alternative energikilder erstatter kull.
- "Faster steaming".

Så har vi de vanlige spøkelsene da, overkontrahering og lite skraping. Nå er det vel fortsatt regntid og sesongmessig noe mindre skraping, så vi får følge med fremover og se hva som skjer på den fronten.
RSinvest
02.09.2019 kl 09:24 15146

BULK:5 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER FREDAG

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger fredag, der samtlige er for jernmalm.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group fredag.

Til Kina ble det sluttet fire reiser, der tre går fra Australia og en går fra Canada.

Det ble også sluttet en reise fra Canada til Japan.

Ellers ble det sluttet en timecharter.
KJEPET
02.09.2019 kl 11:02 14889

Og nytt kjempehopp i caperatene i China nå. Opp hele 7,2% :-)

(Og spreaden mellom LSFO og HSFO forsetter å øke i tillegg)
Kbkristi
02.09.2019 kl 11:03 14878

Kina cape / Pmax / supra alle opp 7,25 / 0,37 / 1,26 %

BDI har økt forbløffende jevnt og mye i det siste.
Her er fasit for August 2019:
Jeg har kjøpt det jeg kan avsette i en stund, og kjøper fortsatt i GOGL.

Aug 30, 2019 2,378.00 2,378.00 2,378.00 2,378.00 - 4.44%
Aug 29, 2019 2,277.00 2,277.00 2,277.00 2,277.00 - 0.44%
Aug 28, 2019 2,267.00 2,267.00 2,267.00 2,267.00 - 2.44%
Aug 27, 2019 2,213.00 2,213.00 2,213.00 2,213.00 - 2.08%
Aug 23, 2019 2,168.00 2,168.00 2,168.00 2,168.00 - 2.36%
Aug 22, 2019 2,118.00 2,118.00 2,118.00 2,118.00 - 2.77%
Aug 21, 2019 2,061.00 2,061.00 2,061.00 2,061.00 - 0.10%
Aug 20, 2019 2,059.00 2,059.00 2,059.00 2,059.00 - -0.39%
Aug 19, 2019 2,067.00 2,067.00 2,067.00 2,067.00 - -1.01%
Aug 16, 2019 2,088.00 2,088.00 2,088.00 2,088.00 - 2.00%
Aug 15, 2019 2,047.00 2,047.00 2,047.00 2,047.00 - 4.97%
Aug 14, 2019 1,950.00 1,950.00 1,950.00 1,950.00 - 4.61%
Aug 13, 2019 1,864.00 1,864.00 1,864.00 1,864.00 - 5.07%
Aug 12, 2019 1,774.00 1,774.00 1,774.00 1,774.00 - 1.49%
Aug 09, 2019 1,748.00 1,748.00 1,748.00 1,748.00 - 1.63%
Aug 08, 2019 1,720.00 1,720.00 1,720.00 1,720.00 - 0.47%
Aug 07, 2019 1,712.00 1,712.00 1,712.00 1,712.00 - -1.27%
Aug 06, 2019 1,734.00 1,734.00 1,734.00 1,734.00 - -2.25%
Aug 05, 2019 1,774.00 1,774.00 1,774.00 1,774.00 - -0.78%
Aug 02, 2019 1,788.00 1,788.00 1,788.00 1,788.00 - -1.32%
kakarlss
02.09.2019 kl 12:10 14614

Cap +4,4% til 36101$
PetterX
02.09.2019 kl 12:11 14594

Wow! Dette er helt kanon!
Grisevirus
02.09.2019 kl 12:46 14363

Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 58.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned.

Mvh
eriksu2
02.09.2019 kl 13:13 14210

Hvor er det blitt av Volf? Savner vurderingene som var svært objektive og hadde stor treffprosent i forhold til utvikling.
Bassefix
02.09.2019 kl 14:17 13987

Baltic Dry-indekset fortsætter med at stige
Sammendrag lavet af Anders Nybakken Kvale, myE24 Mail editor
Offentliggjort: I dag 14.07
TØRBULK INDEKS Baltic Dry-indekset fortsætter med at stige. Mandag steg indekset, der viser hvor meget tørlastskibe i gennemsnit tjener, 2,7 procent til 2.442 point, ifølge TDN Direkt.
Den største stigning i segmentet Capesize var 4,4 procent. Panamax er op 0,1 procent, mens Supramax er op 0,7 procent.

Sådan ser de tørlastlagre på Oslo Børs mandag:

Golden Ocean er op 4 procent
Star Bulk er nede 1,6 procent
Belships er nede 1,4 procent
Jinhui Shipping er nede med 1 procent.
Baltic Dry Index er et daglig indeks fra den London-baserede Baltic Exchange.
KJEPET
02.09.2019 kl 15:08 13788

Capen over $36.100/d, og hva tror dere skjer i morgen?

Hint:
Freight futures am update
Capesize up ~6%
Panamax flat

Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax

02.09.19 2.442 36.101 18.116 9.797 15.158
30.08.19 2.378 34.583 18.098 9.709 15.056
29.08.19 2.277 32.191 18.012 9.580 14.960
28.08.19 2.267 32.182 17.897 9.393 14.768
27.08.19 2.213 31.116 17.760 9.250 14.507
23.08.19 2.168 30.437 17.583 9.056 14.113
22.08.19 2.188 29.490 17.456 8.911 13.840
21.08.19 2.061 28.431 17.309 8.659 13.498
20.08.19 2.059 28.591 17.299 8.493 13.213
19.08.19 2.067 28.881 17.402 8.346 12.998
16.08.19 2.088 29.624 17.359 8.210 12.753
15.08.19 2.047 29.102 17.198 8.069 12.220
14.08.19 1.950 27.455 16.708 7.910 11.677
13.08.19 1.864 26.112 15.983 7.788 11.329
12.08.19 1.774 24.410 15.440 7.713 11.136
09.08.19 1.748 24.022 15.169 7.705 11.074
08.08.19 1.720 23.782 14.701 7.671 10.938
07.08.19 1.712 23.885 14.320 7.655 10.892
06.08.19 1.734 24.625 14.068 7.637 10.910
05.08.19 1.774 25.619 14.025 7.638 10.951
02.08.19 1.788 25.749 14.234 7.612 11.045
01.08.19 1.812 26.067 14.547 7.606 11.111
Redigert 02.09.2019 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Bassefix
02.09.2019 kl 15:23 13680

Freight futures am update
Capesize up ~6%
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
RSinvest
02.09.2019 kl 15:28 13654

Nå vet vi alle som har fulgt GOGL en stund at høyere rater ikke nødvendigvis betyr høyere kurs, men greit med økende inntjening:-) Spennende psykologisk nivå. Både i GOGL og OSEBX.
KJEPET
02.09.2019 kl 15:34 13613

Det vet jeg alt om RSInvest. Drømmer forsatt tilbake til 9. januar i år da ratene var langt under halvparten av dagens, og kursen var høyere :-) Men utbyttet kan ingen ta fra oss!
RSinvest
02.09.2019 kl 17:07 13363

Hehe, Jeg vet du vet ;-)

Jepp, ellers så likte jeg sommeren 2017/18 da dette var forholdsvis enkle trades. Da også høyere/mer realistisk prising enn i dag.
Bassefix
02.09.2019 kl 18:32 13184

Dry Bulk Market: Capesizes Lead the Way
in Dry Bulk Market,International Shipping News 02/09/2019


Capesize
The market continued to firm all week, with the 5TC closing on Friday at $34,583, up $4,146 for the week. This marks a new high for the year and a remarkable lift from the lows of 3 April 2019, when it was a mere $3,540. Over the week, signals had been apparent that the Atlantic was coming to the boil as healthy demand struggled to find tonnage. Coming to a head at the end of the week, Brazil to China leapt almost $2 to settle on the index at $28.118. Transatlantic rates bounded up to $37,500 giving the basin a significant premium over its Pacific rival at $30,188. The Pacific, with a much greater supply of vessels, was a source of stability this week, resistant to pressures from the vessel drain to the Atlantic basin. West Australia to China C5 closed the week out at $10.359, a slight drop from the previous week. Sentiment is up though, and the Atlantic is not finished so more lifts may be in store.

Panamax
Last week appeared to be a week of consolidation. Rates remained firm in most areas with only pockets of weakness evident in the North Atlantic and North Pacific due to a slight build up in available tonnage. The general sentiment remains strong, aided by an improving Cape market. The indices were all positive, albeit mostly small gains. South America was again the main focus of attention with rumours of grain houses bidding ships for delivery China, in some cases North China. However, talk of the possible upcoming tariffs over the weekend seemed to stifle any real excitement. That said, a Kamasarmax was eventually concluded at $20,000, plus $1 million ballast bonus, for end September dates back to the East. There had been a few period trades rumoured, details remained private, but a modern Kamsarmax agreed six to eight months at around $17,000 basis delivery India.

Supramax/Ultramax
It was another strong week across the board, with sentiment remaining positive from key areas. Period cover was sought by charterers. A 63,400dwt vessel, open in the Continent, was taken for a short period redelivery Atlantic at $18,250. There was talk of Ultramaxes fetching high $13,000s-$14,000 for three to five months trading from North Asia. Atlantic demand remained: from East Coast South America for fronthaul business, a 61,000dwt ship covered at around $18,000 plus $800,000. Tonnage remained tight from the US Gulf, where an Ultramax was fixed in the mid $30,000s for a petcoke run to India. Like the Atlantic, the Asian basin also remained firm, with Ultramaxes open South China fixing in the mid-teens for a trip via Indonesia and redelivery China. Pacific round voyages saw a 56,000-tonner covering at $13,000, delivery Japan via Australia. The Indian Ocean remained tight: a 57,000dwt ship fixed basis delivery for a Port Elizabeth trip, redelivery Singapore Japan, at $16,250 plus $625,000 ballast bonus.

Handysize
Despite a public holiday in the U.K. on Monday, the Baltic Handysize Index (BHSI) climbed higher along with the improvement in other sizes. The US Gulf and East Coast South America markets remained firm, with the rates from the Continent gradually increasing. These rates gained even further towards the weekend as the tonnage supply tightened in the region. A large Handymax, open in the Baltic, was failed on subjects for a trip to East Coast South America at $18,000, and later re-fixed for an inter-Continent trip with coal at a better level. In the East, brokers saw more requirements – in the Far East in particular. CIS and North Pacific trading lent stronger support compared with the cargo going southbound from the North. A 32,000dwt ship open Tianjin was fixed for $10,000 for a trip to South Korea. A 38,000dwt ship, open in Indonesia, was fixed for moving steel to Taiwan at $13,000.
Source: The Baltic Briefing
RSinvest
02.09.2019 kl 21:07 12958

The dry bulk market appears quite strong at the moment as there is a lack of vessels in the Atlantic. However, freight futures closed well off their highs despite all the optimism, with the Q4 Capesize contract now at a ~25% discount to the spot index (36k vs.27k)
#shipping $BDRY
KJEPET
02.09.2019 kl 22:56 12758

Satser du huset snart Kbkristi? Kanskje vurdere det selv når vi passerer $40.000/d :-)

https://twitter.com/MrEconomou/status/1168493220558512130
RSinvest
03.09.2019 kl 08:34 12464

BULK:2 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER OG TO PERIODESLUTNINGER -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om to capesize-spotslutninger mandag, der en er for jernmalm og en er for kull. I tillegg ble det sluttet en periodeslutning for det 2010-bygde skipet "Great Yuan" for en periode på 11-13 måneder med NYK, og en periodeslutning for det 2010-bygde skipet "Tiger Jiangsu".

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet en reise fra Brasil til Kina, og en reise fra Storbritannia til Sør-Korea.

Ellers ble det sluttet tre timecharters, der det blir oppgitt at det 2008-bygde "Cape Puffin" er til en dagrate på 31.000 dollar pr dag, mens 2006-bygde "Irene ll" er til en dagrate på 30.500 dollar pr dag.

Splash skriver mandag at London-baserte Borealis Martitime selger det 2012-bygde skipet "Bomar Amber" på 58.000 dødvekttonn for 15 millioner dollar.

Kbkristi
03.09.2019 kl 08:45 12424

Vi har en mulig resesjon som bakteppe, så selv om vi har fantastiske rater nå, så tror jeg at jeg skal være forsiktig. Det er vel også derfor vi ikke allerede har kurs på kr 80+.
Tror det blir en spennende høst.

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om to capesize-spotslutninger mandag, der en er for jernmalm og en er for kull. I tillegg ble det sluttet en periodeslutning for det 2010-bygde skipet "Great Yuan" for en periode på 11-13 måneder med NYK, og en periodeslutning for det 2010-bygde skipet "Tiger Jiangsu".
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet en reise fra Brasil til Kina, og en reise fra Storbritannia til Sør-Korea.
Ellers ble det sluttet tre timecharters, der det blir oppgitt at det 2008-bygde "Cape Puffin" er til en dagrate på 31.000 dollar pr dag, mens 2006-bygde "Irene ll" er til en dagrate på 30.500 dollar pr dag.
Splash skriver mandag at London-baserte Borealis Martitime selger det 2012-bygde skipet "Bomar Amber" på 58.000 dødvekttonn for 15 millioner dollar.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70