Høyeste shippingrater på 9-år


Da passerte vi forrige topp i shippingratene (BDI) som var 12. desember 2013. Vi har nå de høyeste ratene på 9-år! Ikke rart Golden Ocean handles til skrotpris.
RSinvest
08.10.2019 kl 09:19 4544

Hmmm.. hva om markedet, som det sies at alltid har rett, faktisk tar feil..

På kursen ser det jo ut til at de fleste tror det er noe feil et sted her ja
KJEPET
08.10.2019 kl 09:33 4466

Det var jo mye bedre i starten av september 2017 når spotratene lå rundt $17.000/d. Da var kursen i GOGL 74.-.............

Så da virker det fornuftig at TC rater på $50.000/d gir en kurs på 40-tallet (justert for utbyttet fra Q3).
Redigert 08.10.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
RSinvest
08.10.2019 kl 10:07 4348

Må justere for tweets vet du ;-)
KJEPET
08.10.2019 kl 10:59 4186

Ja, man kan gjerne være pessimist og være livredd for tweetene til Trump, men realitetene er det verre å komme unna :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-chinese-iron-imports-a-bright-sign/
Kbkristi
08.10.2019 kl 11:02 4165

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra 13,55 / 2,35 / 0,04 %

Cape opp 13,55 %
KJEPET
08.10.2019 kl 11:08 4138

De tallene var nok fra 30. september, så strengt talt er det vel ytterligere 2,6% opp (siden BCI har falt siden 30.sept)? Så opp 16,1% er kanskje mer korrekt?
Kbkristi
08.10.2019 kl 11:23 4062

Får ta med hele teksten, for de som ikke får lest :)
Dagrater på 67.000 og 50.000, det var hyggelig lesing.

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om syv capesize-spotslutninger mandag, der seks er for jernmalm og en er for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der tre går fra Brasil, en går fra Australia og en går fra Malaysia.
Det ble også sluttet en reise fra Brasil til Sør-Korea, og en reise fra Ecuador til Tyrkia.
Ellers ble det sluttet tre timecharters, der en er for "TBN" til en dagrate på 27.000 dollar pr dag, en er for 2014-bygde "CIC Oslo" til en dagrate på 67.000 dollar pr dag og en er for 2018-bygde "Golden Arcus" til en dagrate på 50.000 dollar pr dag.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
RSinvest
08.10.2019 kl 12:13 3916

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,9% TIL USD 24.128/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 1,9 prosent til 24.128 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.
Sector
08.10.2019 kl 13:15 3680

Blir vel gevinst sikring nå som børsen faller 1,3%?
RSinvest
08.10.2019 kl 13:22 3667

Ja, kanskje det. Og så har jeg en lang sort strek som kommer fra den doble toppen i 08.2018 som demper litt. Var sovidt over en tur, men da valgte noen å sikre litt. Fint om vi kunne stengt over dette nivået. (rundt 53,50,-)
KJEPET
08.10.2019 kl 13:26 3645

Selvsagt Sector. Selv om spot-ratene kanskje runder $60-70.000/d nå frem mot jul, vil kursen i GOGL fortsette mot 30-tallet. Alle skjelver i buksene og lurer på hva "Mr. NoDeal" kan finne på. Harde fakta viser jo hva som skjer, les denne https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-chinese-iron-imports-a-bright-sign/, men ingen ser ut til å bry seg. Høy inntjening og gode utsikter spiller ingen rolle, så lenge investorene er overnervøse for hva Trump i slåbroken kan lire av seg.

Men om man evner å flytte blikket litt lengre frem enn til neste tweet, så vil kontoen svulme over i løpet av et par år :-)
Redigert 08.10.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.10.2019 kl 13:35 3602

Nye harde fakta :-)
Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~3%
Bassefix
08.10.2019 kl 13:35 3599

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
Sector
08.10.2019 kl 13:36 3599

Da bør vi gå videre opp! :-)

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~3%
Bassefix
08.10.2019 kl 13:48 3546

Vale expects Chinese demand for iron ore pellets and pellet feed to rise by 50 million tonnes per year with mills in China increasing the usage of pellets in their blast furnaces.- metalbulletin
#shipping #drybulk $BDRY
RSinvest
08.10.2019 kl 17:23 3180

Golden Ocean Group Limited ("Golden Ocean" or the "Company") announces that the
Company has, on October 08, 2019 purchased 50,000 of the Company's own common
stocks. The shares have been bought on the Oslo Stock Exchange at an average
price of NOK 52.32 per share. After this transaction Golden Ocean holds a total
of 1,170,000 own shares.
The transaction is part of the share buyback program announced on December
20, 2018.
Hamilton, Bermuda
October 08, 2019
This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Mollen
08.10.2019 kl 18:19 3082

Jeg lurer på hva som er planen med de tilbakekjøpte aksjene. De kan selvsagt slettes, men se heller ikke bort ifra at de kan bli brukt som betaling i forbindelse med oppkjøp av skip eller andre investeringer. At selskapet fortsetter å kjøpe tilbake aksjer tolker jeg som at de har tro på at kursen skal opp på sikt. Jeg lurer bare på når reprisingen skal begynne...
Kbkristi
08.10.2019 kl 19:23 2986

Da har vi Bulls også på vår side.

Last Signal:BUY
Last Close:51,80
Change:+1,25 Percent change+2,47%
Signal Update Our system’s recommendation today is to BUY. The pattern finally received a confirmation because the prices crossed above the confirmation level which was at 50,20, and our valid average buying price stands now at 51,80. The previous SELL signal was issued on 17.09.2019, 21 days ago, when the stock price was 57,50. Since then GOGL.OL has fallen by -9,91%.Market Outlook Let’s jump on our white horses and go for a bullish ride. The bullish pattern that was previously identified is finally confirmed and a BUY signal is generated. Most probably, it is the right time to participate in bullish fervor. The market is telling you about a new profit. Do not miss this bullish opportunity. more...
KJEPET
08.10.2019 kl 19:43 2945

Det skjer noe i soybeans-markedet i US om dagen (bare Japan tro?). Teknisk svært nære å bryte opp igjennom en viktig sperre nå. Da kan det smelle skikkelig opp!
https://tradingeconomics.com/commodity/soybeans
Sector
08.10.2019 kl 20:15 2905

Kjepet 19.43 - takk for god info!👍
Bassefix
09.10.2019 kl 08:33 2516

BULK:8 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER TIRSDAG -ARROW

08:04
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om åtte capesize-spotslutninger tirsdag, der samtlige er for jernmalm.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet åtte reiser til Kina, der seks går fra Brasil og to går fra Australia.

Ellers ble det sluttet tre timecharters, der en er for 2011-bygde AM Gijon med Koch til en dagrate på 24.000 dollar, en er for 2003-bygde XH Explorer med Hanaro og en er for 2012-bygde Global Talent, men ytterligere detaljer er ikke kjent.

LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
KJEPET
09.10.2019 kl 08:43 2487

Har fundert litt mer rundt at Vale forventer en økning på 50 MT til China pr. år fremover. https://twitter.com/DryBulkETF/status/1181536474505863168

Det vil vel bety rundt 62 Caper i økning (som i dag er rundt 4% av flåten)? Noen andre som har betraktninger rundt dette?

Hei, kan noen forklare hvordan Golden Arcus kan få en dagrate på 50.000 dollar per dag når spot-ratene er omtrent halvparten? Hvor lang er en typisk timecharter?
Kbkristi
09.10.2019 kl 11:02 2244

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra +3,38 / +2,65 / -0,02 %

Jeg kan ikke gi deg ett 100% riktig svar, men kan gi noen mulige scenarioer som kan forklare det. Vi må huske at Baltic Dry Index fanger bare opp ca 50% av traden av tørrlast. De har kun gitte skip som aksepteres innen de ulike størrelsene og kun slutninger som er mellom noen definerte havner/områder/leder. De baseres seg også på ærlig tilbakemelding om slutninger. Jeg har selv sendt at det har blitt meldt inn slutninger til BDI uten navn, uten ratenivå eller lign fordi rederier krever hemmelighold f.eks. Videre så kommer det an på tilbud og etterspørsel på regionalt nivå i verden. F.eks kan det være store forskjeller i rater ved å gå fra USA til ASIA kontra å gå fra ASIA til USA på grunn av last skal en vei, men ikke tilbake f.eks. Videre er det også en kostnad å forflytte båter slik at man kan f.eks oppnå gode rater på en rute Houston til Karibien hvis det er slik at det er ekstremt få båter i det området, eller få redere som ønsker å sende en båt dit for en slik kort tur. Videre så gjelder også risikopåslag hvis området er turbulent som f.eks AG kan være. Selve rederen kan også oppnå bedre rater enn snittet hvis de har god last behandling, er nøye eller flinke på andre måter. Så disse tingene KAN være en forklaring.
RSinvest
10.10.2019 kl 22:59 1581

EGLE 4,660 3,90%
GOGL 6,220 2,64%
SALT 7,20 8,93%
SBLK 11,310 2,82%
ole
11.10.2019 kl 06:35 1438

Greit volum i USA, det kan vel være lovende.
IceTea
11.10.2019 kl 08:41 1294

BULK:15 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER TORSDAG -ARROW

08:08
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 15 capesize-spotslutninger torsdag, der 12 er for jernmalm og tre er for kull.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet ni reiser til Kina, der fire går fra Australia, tre går fra Brasil, en går fra Norge og en går fra Hellas.

Videre ble det sluttet to reiser til India, der en går fra Sør-Afrika og en går fra Indonesia.

Det ble også sluttet to reiser fra Brasil, der en går til Romania og en går til Japan.

Det ble ellers sluttet en reise fra Vest-Afrika til Japan og en reise fra Nederland til Sør-Afrika.

LK finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Er 15 rekord? Iallefall på en stund.
KJEPET
11.10.2019 kl 09:11 1329

Som ventet drar det seg kraftig til nå, og vi er bare i startfasen. Men frykt ikke for oppgang, investorene på OSE priser inn nedgang fra US sluttkurs i går. GOGL skal ned og Star Bulk skal opp.

Når utbyttet fra Q3 blir utbetalt, er vi snart på 40-tallet igjen.
Redigert 11.10.2019 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
Mollen
11.10.2019 kl 09:37 1267

Q4 kan bli enormt... Vi går inn i perioden med mye høyere rater enn for Q3. I tillegg skal vi antagelig opp og forbi nivåene fra forrige topp.

Med gode slutninger gjennom q4 får vi vel da temmelig sikkert et godt q1 også siden hver tur tar såpass lang tid.
KJEPET
11.10.2019 kl 10:02 1179

Etter den tragiske ulykken i Brazil 25.januar i år fikk Golden og Star Bulk seg en kraftig smell kursmessig. Nå som Brazil sakte men sikkert kommer tilbake, og til og med guider 50 MT økning pr. år fremover, har Star Bulk hentet seg inn igjen, og sogar steget i forhold til kursen før ulykken. Golden derimot ligger nesten ikke høyere enn etter ulykken. Hva er det som har forårsaket at Golden blir priset til søppel i forhold til ex. sjefen i Golden Herman Billlung og hans Star Bulk? Det kan vel ikke bare være en "usynlig" ledelsen som utgjør forskjellen? Blir interessant å høre hva resten av folket mener om dette.
Redigert 11.10.2019 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
RSinvest
11.10.2019 kl 10:12 1135

Ja det er forunderlig. Etter statistikken når det kommer til lederskap så burde GOGL ha en fordel. Det jeg sikter til er at kvinnelige ledere gjør bedre jobb en mannlige. Samtidig kan man vise til at ingeniører i lederstillinger gir samme effekt. Har ikke dokumentasjonen på denne forskningen for hånd, men har lest om det tidligere. Uansett, B. Vartdal er begge deler.. Så ut fra et sannsynlighets ståsted burde GOGL gjøre det bedre enn peers. Kun teori men.. Er noe av det jeg har basert mitt investeringsgrunnlag på.

He he. Er jo faktisk sånn det fungerer i gogl. Ratene må ned mot, og gjerne under, break even for at kursen skal opp...

He he. Er jo faktisk sånn det fungerer i gogl. Ratene må ned mot, og gjerne under, break even for at kursen skal opp...
Mollen
11.10.2019 kl 10:53 1042

Hele greia er merkelig... GOGL har jo en like kostnadseffektiv drift som SBULK. Ledelsen er jeg helt sikker på er like kompetent og i tillegg har jo GOGL forbindelser til det store nettverket til JF på både finansiering og strategisk samarbeid. Hadde det vert omvendt skulle jeg skjønt det. Nå skjønner jeg ingenting...Jeg, vet ikke om det hadde hjulpet noe med en mer synlig ledelse. Det blir jo bare en påstand, men det er i alle fall en av de åpenbare forskjellene på selskapene at SBULK har en mer synlig ledelse.

Så har man jo selvfølgelig den muligheten at GOGL var for høyt priset FØR ulykken i vinter og at markedet har oppdaget dette nå. Det tror jeg imidlertid ikke noe på.
Redigert 11.10.2019 kl 11:00 Du må logge inn for å svare

Høyt priset for markedet er da over NAV det da. hahah
KJEPET
11.10.2019 kl 11:08 981

Kanskje for de spesielt interesserte, men soybeans-prisen har nå fått sitt endelige gjennombrudd opp i det tekniske bildet. Ganske sikker på at China er på banen her nå. Ser kanskje ut som det går mot en avtale(delvis) som går på landbruksprodukter mellom US-China. Det er i såfall superbull for shipping, som har mistet 8,3% av tonnmile på soybeans etter at handelkrigen brøt ut.