Høyeste shippingrater på 9-år

KJEPET
GOGL 30.08.2019 kl 14:12 145886

Da passerte vi forrige topp i shippingratene (BDI) som var 12. desember 2013. Vi har nå de høyeste ratene på 9-år! Ikke rart Golden Ocean handles til skrotpris.
Surik
14.10.2019 kl 18:16 5808

Lite er skrevet i stein men det er vel sannsynlig at et scrubber utstyrt skip vil gi besparelser i drivstoff kostnader.
Men mye kan skje frem mot og etter 1. Januar 2020.
I tank er det nå så gode rater at nybygg som etter planen skulle få montert scrubber tas ut fra verftet uten at disse er montert for å få med seg "høst draget".
Walker
14.10.2019 kl 18:18 5814

Skal det skje igjen da. Trump snakker godt om fremdriften i handelsavtalen, markedet skal i utgangspunktet reagere positivt på det, men Kina ønsker å forbedre den ytterligere. Dermed ender vel hele avtalen i grus og Trump øker tariffen til 30%

Med tanke på guidingen til Vale, og "avtalen" mellom Kina og Usa vedr. soyabønner og svin, bør jo dette være utelukkende positivt.. fatter ikke
dalglish
14.10.2019 kl 20:18 5657

http://www.engineeringnews.co.za/article/vale-q3-iron-ore-output-falls-174-y-o-y-following-brazil-dam-break-2019-10-14
Vale opprettholder salgsmål for året på jernmalm og pellets, i intervallet 307-322 mill tonn, trolig i midtre del av intervallet. Vi får dermed like godt (85 mill) eller bedre salg som i Q3. Med antatt økning i jordbrukseksport fra USA og fortsatt scrubber-kø ved verftene er det vanskelig å tenke seg rater under 25000 ut Q4. En retur til 30000+ er heller ikke utenkelig. Alt skulle ligge til rette for minimum kr 6 i samlet utbytte for q3/4. Hva var bankrenta nå igjen?
Redigert 14.10.2019 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.10.2019 kl 21:50 5502

Svært negativt for CapeSize dette.......

«Commodore Research on Vale/Capesize:”Overall, Vale's current sales guidance is a wonderful issue for the capesize market. Guidance of course is only guidance, though, and it is by no means guaranteed. That being said, going forward we remain bullish for Vale’s exports”
Kbkristi
15.10.2019 kl 07:36 5230

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 4 capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalm.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fire reiser til Kina, der to går fra Australia og to går fra Brasil.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Kunne det bare for en gangs skyld komme en positiv nyhet...
Begynner å bli litt lei av at ingenting biter på denne aksjen. Skjønner ikke hvorfor. Gode rater, gode utsikter, insidekjøp.

Har ikke lyst til å gi opp heller. Var med for en god del år siden, og gav opp ett sted rundt 5 kr mener jeg å huske, etter lang tid som aksjonær solgte jeg til en kurs jeg mente var alt for lav.
Det tok da ca 20 min så begynte den å stige, og husker jeg ikke helt feil så doblet den seg nesten på få dager. Og den doblingen har jeg lyst til å være med på denne gangen!
dalglish
15.10.2019 kl 10:13 5000

Kjent historikk, det der! De fleste av oss har vært i den situasjonen, enten i GOGL eller i andre aksjer. De tre T-ene gjelder: Tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet...
Kbkristi
15.10.2019 kl 10:39 4931

De som programmerer robotene tester vel markedet. Ingen vits å programmere roboten for kjøp, når aksjonærene daglig er villige til å selge 2 kroner under startkurs hver eneste dag. Vi må bli kvitt de vettskremte aksjonærene før vi kan få en skikkelig stigning.
Det mangler jo ikke på gode utsikter, så løftet kan jo komme når som helst nå.
Men den siste pessimist må forlate oss først.
Kbkristi
15.10.2019 kl 10:57 4879

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -1,49 / +0,70 / -1,01 %
laser
15.10.2019 kl 11:10 4831

Sliter litt med motivasjonen, men ikke med troen. Tror også de har gjort et godt taktisk trekk med ikke å »scrubbe» alle skipene men heller gamble på lavsvovel. Har da tilgang gjennom Trafigura-dealen samtidig som de med nye skip har et miljøfortrinn - vil nok komme havner/områder der utslipp ikke er lov - da må man ha hybridscrubbers eller tilleggsløsninger med tanker i skipet. Dette kommer på kartet. Skipstrafikken flytter 90% av alt gods og står for tilsvarende del av NOX og svovel utslipp etter det jeg har erfart. Scrubbers gjør intet med det - bare de fullt integrerte løsningene gjør det og de trenger miljøstasjoner når de legger til land.
Så.....
Kanskje prises Gogl lavere enn peers - inntil Markedet forstår at IMO før eller siden blir tvunget til å stramme skruen til ytterligere.

Men tålmodighet er ikke min øvelse

Et siste ord - tror Gogl kunne avhjelpe noe med månedlige utbytter og raskere kvartalsrapportering. De vet allerede i dag hva resultatet for forrige kvartal ble.
Kbkristi
15.10.2019 kl 11:23 4791

Får virkelig håpe de begynner med utbytte hver måned.
At scrubbere blir verdens løsning, har jeg også liten tro på. Å spyle all dritten rett i sjøen, minsker jo ikke forurensningen.
Vil nok tro at ledelsen i Gogl har en god plan og oversikt over dette.
Synes også det er merkelig at raffineriene ikke vil ha nok godkjent drivstoff tilgjengelig fra 1 januar. IMO 2020 har jo vært kjent lenge.

Har også tenkt det med scrubbere. At det egentlig er liten vits i å pumpe all dritten i havet.
Man kan diskutere seg blå om klimaendringer er menneskeskapte. Men all dritten i havet er nå i alle fall det, helt uten tvil, og det er neppe behov for mer.
Leste f eks en rapport om torsken i Oslofjorden. Det er ikke lenger mat til yngelen, så det er eldre fisk, men få kommer til, de vokser ikke opp. Da hjelper det sikkert ikke å stoppe fisket heller, for overfiske er ikke hovedproblemet.
KJEPET
15.10.2019 kl 12:38 4587

Ser ut som om Chinamann gjør alvor denne gangen når det gjelder soybeans fra US. Prisene stiger kraftig om dagen.
https://tradingeconomics.com/commodity/soybeans
Kbkristi
15.10.2019 kl 13:00 4506

De skal jo både ha malm og bønner. Ratene er friske, kun selgesyke aksjonærer holder kursen nede.


China Sept iron ore imports surge to 20-mth high on firm demand
in Dry Bulk Market,Freight News 15/10/2019

China’s iron ore imports rose for a third straight month in September to a 20-month high, according to customs data released on Monday, fuelled by firm demand at steel mills and stable shipments from big miners.
The world’s top iron ore consumer brought in 99.36 million tonnes of the mineral last month, the biggest purchase since January 2018, Reuters calculations showed. That was up 4.8% from 94.85 million tonnes in August and compared with 93.47 million tonnes a year earlier.
For the first nine months of the year, arrivals of the key steelmaking ingredient totalled 784 million tonnes, down 2.4% from 803.34 million tonnes in the same period a year ago.
Demand for iron ore at China’s steel mills has been firm despite some curbs last month when China implemented special measures to cut factory pollution ahead of celebrations for the 70th anniversary of the founding of the People’s Republic on Oct. 1.
Utilisation rates at steel mills across China were around 68% in the first three weeks of September, but fell to 57.6% in the final week, the lowest on record since August 2012, data compiled by consultancy Mysteel showed.
“The curbs ahead of National Day were strict but were a one-off,” said Zhao Yu, analyst with Huatai Futures, speaking before data was released, noting that steel output has been running at high levels this year.
“Shipments from Brazil and Australia that were due to discharged in China last month were stable,” she added.
Stocks of iron ore at China’s major ports stood at 125.55 million tonnes as of end-September, little changed from end-August, data compiled by consultancy SteelHome showed.
China’s Ministry of Ecology and Environment said in September it would set stricter targets for polluting cities for this year’s autumn-winter heating season.
But analysts don’t expect a major impact on steel production.
“Steel mills have adapted to the pace and measures of output curbs over the past few years, so actual influence on production could be relatively small,” Zhao said.
Source: Reuters (Reporting by Min Zhang and Shivani Singh; editing by Richard Pullin)
Kbkristi
15.10.2019 kl 13:28 4422

Tenk dere hva ville ha skjedd med kursen om Gogl hadde betalt ut 10 cent hver måned det neste halve året?
Tviler sterkt på at folk hadde gitt bort aksjene sine til kr 54 da!
Håper dette kommer ledelsen for øre.
IceTea
15.10.2019 kl 14:36 4272

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax down ~5%
#shipping #drybulk $BDRY
1:29 PM · Oct 15, 2019
KJEPET
15.10.2019 kl 16:02 4118

Kan det stemme at Golden Ocean har hatt den dårligste utviklingen hittil i år av samtlige tørrlast aksjer notert i US? Altså at John Fredriksen er dårligst innen shipping?
Volf
15.10.2019 kl 16:19 4072

Ikke dårligst, men heller ikke langt unna.
Ha en fin kveld.
Mollen
15.10.2019 kl 16:26 4056

Ta og skriv en mail til selskapet og spør hva som skjer Kjepet. Jeg fikk et veldig greit og saklig svar fra Per Heiberg da jeg skrev mail til selskapet i vinter og uttrykte min bekymring. Han svarer nok deg i veldig generelle termer, men da får de i alle fall vite om bekymringen til mange småaksjonærer. De burde absolutt ha vært ute og kommentert den svake kursutviklingen siden i vinter sammenlignet med andre bulkselskap.
Redigert 15.10.2019 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
dalglish
15.10.2019 kl 17:33 3931

På an igjen med kjøp av egne aksjer. Det er i det minste et signal på ledelsens syn på aksjekursen.
Golden Ocean Group Limited ("Golden Ocean" or the "Company") announces that the Company has, on October 15, 2019 purchased 50,000 of the Company's own common stocks. The shares have been bought on the Oslo Stock Exchange at an average price of NOK 53.96 per share. After this transaction Golden Ocean holds a total of 1,250,000 own shares.
Mollen
15.10.2019 kl 17:55 3909

Det meste av fokus ligger på tank nå. Tror Hannisdal undervurderer utbyttemulighetene i GOGL. 7 % synes jeg høres lavt ut. Med utgangspunkt i dagens kurs har jeg tro på en yield på minst det dobbelte.

http://www.proinvestor.com/debat/77881
Surik
15.10.2019 kl 18:50 3841

Hvorfor må dere ha kursen høyere?
Mistet trua og ønsker å selge? Her er det jo bare å laste opp hvis kursen er for lav.
KJEPET
15.10.2019 kl 18:55 3839

Tja, nå har jeg fortsatt en lang horisont på investeringen i Golden, så jeg nøyer meg med kvartalsrapportene. Blir spennende å se hva EPS havner på i forhold til resten av bransjen. Om investorene tar feil, vil ikke det være første gang i historien, og vi kan få en kraftig re-prising. Men markedene sitter også ofte på god informasjon. Om det er korrekt at Golden leverer så mye dårligere enn resten, så må vi bare konkludere med at John F. og co. ikke klarer å levere varene. Men når Q4 snart er ferdig så kommer Q3 rapporten. Da får vi se hva som ligger i den.
Mollen
15.10.2019 kl 19:26 3786

Jeg har ikke mistet trua, men med dagens kurs sitter jeg med urealisert tap i GOGL. Dersom jeg vil omdisponere pengene mine eller plutselig skulle trenge likviditet må jeg dermed selge med tap. Det er frustrerende. I tillegg ønsker jeg ikke noe mer eksponering mot bulk nå. Jeg har handlet ferdig og venter nå bare på oppturen. Derfor er jeg utålmodig. Jeg tror GOGL skal opp, men er forundret over hvor lang tid det tar før markedet dilter etter. GOGL blir et av de selskapene som gir høyest yield på OSE i 2019, men markedet reagerer ikke. Det synes jeg er forunderlig
KJEPET
15.10.2019 kl 20:09 3724

Men det er klart at Chinamann leker seg med Anda nå. Og Anda ber bøndene kjøp nye traktorer, og stiller spørsmål om det finnes nok soyabønner i landet til å före China med. Alt som vanlig uten en eneste signatur. Det er jo ikke første gangen har roper ulv, ulv. Han har jo lovet de samme enorme salgene til Mexico, EU og ikke minst China bare de siste månedene.

Markedet tar snart ikke Anda seriøst lenger, og shipping lider generelt, og Golden (av en eller annen grunn) spesielt. Her må man se mye lengre frem enn noen uker. Men en eller annen gang så vil fornuften seire, men da sitter noe ikke Anda bak spakene (men kanskje får servert vann og soybeans til lunsj). Eneste fordelen er at bestilling av nye skip strupes av denne usikkerheten, så noe positivt er det tross alt :-)
Redigert 15.10.2019 kl 20:13 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
16.10.2019 kl 07:00 3374

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 6 capesize-spotslutninger tirsdag, der samtlige er for jernmalm.
Det ble sluttet en periodeslutning for "TBN" med Daelim, men ytterligere detaljer er ikke kjent.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet fem reiser til Kina, der fire går fra Australia og en går fra Brasil. Det ble også sluttet en reise fra Canada til Nederland.
Ellers ble det sluttet tre timecharters.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Ratta
16.10.2019 kl 08:13 3253

Er det bare kull og jernmalm gogl frakter ?
Soyabønner, evt andre produkter? Og går det i de samme båtene, eller spesielle båter for ulike produkter.
Har prøvd å google, men lite info å finne. Takknemlig for svar!
KJEPET
16.10.2019 kl 08:30 3212

Her er flåten
https://www.goldenocean.bm/fleet/

Ikke helt fersk, men viser litt om hva Panamax frakter: https://worldmaritimenews.com/archives/212097/top-five-panamax-bulker-trade-routes/

Capesize frakter for det meste kull og jernmalm (93%).
Ratta
16.10.2019 kl 08:38 3178

Flott, takk! Veldig fokus på capsize her inne, men Panamax er jo en stor del av flåten.
KJEPET
16.10.2019 kl 08:46 3148

Bare hyggelig. Ikke så rart det er Capesize som har mest fokus. De har 46 caper mot 28 panamaxer. Når vi da vet at capene er på. ca. 180.000 dwt mot panamax på ca. 75.000 dwt, så består capene av ca. 80% av flåtens dwt. Det er også caperatene som er mest volatile.
Redigert 16.10.2019 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
KJEPET
16.10.2019 kl 09:44 3050

Men på OSE er Golden desidert dårligst siste 3 mnd. Både Bulk 2020 og Star Bulk er opp ca. 8%, Golden er NED 4% i samme periode. Til og med Jinhui banker Golden. Flaut!

Så har vel GOGL mest å ta igjen, og før eller siden kommer den vel får vi håpe
KJEPET
16.10.2019 kl 09:50 3036

"Ta igjen" betyr at Golden da må være feilpriset i forhold til de andre. Vi kan jo håpe, men som oftest blir selskap priset etter prestasjon. Så oddsen for at Golden presterer dårligst i klassen er høyst reell, dessverre.
Kbkristi
16.10.2019 kl 10:56 2954

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -0,57 / +0,62 / -0,87 %
kakarlss
16.10.2019 kl 12:12 2812

Cap +0.7% til 25838$
Sector
16.10.2019 kl 12:26 2740

Kommer snart oppdaterte analyser og anbefalinger som poengterer og forklarer det store gapet gogl har ifht. konkurrentene som har steget mye mer, etter at man har hatt svært gode rater lenge nå. Dette kombinert med q3 tall som blir fantastiske skal ta oss over 70 igjen innen 1. desember er mitt tips :-)
KJEPET
16.10.2019 kl 12:44 2676

Vi får leve i håpet Sector, men se hvordan det blir måket ut 50.000 aksjer på best så fort kursen går opp 1 prosent. Ikke mye tillit å spore blant aksjonærene for øyeblikket. Men en vakker dag vil det snu :-)
laser
16.10.2019 kl 16:54 2352

Tilitten er nok der, tålmodigheten derimot.....særlig at mange gikk inn med kapital på kurs 66. Utrolig at Gogl ikke klarer å riste av seg Vale- ulykken ennå - men tror at et særs dårlig Q2 sitter i markedet og det beste ledelsen kunne gjøre er P fremskynde resultatframleggelsen.
Walker
16.10.2019 kl 20:24 2166

Som ble skrevet i finansavisen anngående de nye capene Fredriksen har kjøpt privat, så er ikke kursen så høy nok til at gogl vil kjøpe skipene. Skipene har i tillegg malt på gogl logo, skulle vel egentlig vært tidsspørmål før disse var eid av gogl.
Begynner å lure om alle disse tilbakekjøpene av aksjer har noe med dette å gjøre.. ren synsing fra min side, men synes selskapet kommuniserer for lite med aksjonærene. Sier seg selv at aksjen blir en jojo, når det lempes ut aksjer i frykt annenhver uke.

At de i tillegg ikke legger frem Q3 før i midten av nov er krise...