Høyeste shippingrater på 9-år


Da passerte vi forrige topp i shippingratene (BDI) som var 12. desember 2013. Vi har nå de høyeste ratene på 9-år! Ikke rart Golden Ocean handles til skrotpris.
Bassefix
11.09.2019 kl 13:47 5883

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
Bassefix
11.09.2019 kl 14:27 5758

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -1,1% TIL 2.366 POENG

14:03
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,1 prosent til 2.366 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry -1,1%

Capesize -1,4%

Panamax -0,8%

Handysize +0,0%

Supramax -0,6%
KJEPET
11.09.2019 kl 15:55 5569

He,he. Helt utrolig å se på de komplette nervevrakene i Golden om dagen. Ser de klarte å tape rundt 30.000.- på et kvarters tid når USA skremte vettet av de.
Kbkristi
11.09.2019 kl 17:10 5428

Ja, det er vettskremte aksjonærer vi har med på laget Kjepet. I går la jeg ut 1.000 på salg til kr 58,35. Akkurat da var laveste salg på 58,40. I løpet av neste sekund ble det lagt ut flere aksjer på samme kurs, samt både 10 og 20 øre lavere. I løpet av 30 sekunder gikk kursen fra 58,40 til 57,95. Det gikk så fort, at her må man ha datahjelp.
Kbkristi
11.09.2019 kl 17:12 5436

Er det så lett å manipulere kursen på Gogl, så skal jeg gjøre dette hver dag.
Pilteri
11.09.2019 kl 17:26 5409

Får liksom den gode gamle "Casinofølelsen" innimellom. Opp om mårran og ned utover dagen, stor dupp og opp igjen ved dagens slutt. Får ta spenningen med på kjøpet...
Bassefix
12.09.2019 kl 08:23 5102

China opens soymeal market to No. 1 exporter Argentina in ‘historic’ deal
in Dry Bulk Market,International Shipping News 12/09/2019


China will allow the import of soymeal livestock feed from Argentina for the first time under a deal announced by Buenos Aires on Tuesday, an agreement that will link the world’s top exporter of the feed with the top global consumer.

The pact will be signed by Argentine and Chinese officials in Buenos Aires on Wednesday, Argentina’s agriculture ministry said in a statement. Last month Chinese officials inspected Argentine soymeal factories in the run-up to signing the pact.

Argentina had tried for years to break into the Chinese market, the biggest consumer of the meal it uses to feed its massive hog herd. China, with its own crushing industry to protect, had steadfastly resisted.

The U.S.-China trade war, however, strengthened Argentina’s hand, prompting China to expand its soymeal import options, market sources say.

“This is a historic agreement,” Gustavo Idigoras, president of Argentina’s CIARA-CEC chamber of grains exporting companies told Reuters, though he added the deal still required a two-step process of plant authorizations and then registrations that could take several more months.

“Shipments aren’t expected to start immediately.”

The meal manufactured in the giant crushing plants that dot the banks of Argentina’s Parana River, clustered around the country’s main grains hub of Rosario, is exported mostly to Southeast Asia, Europe and Northern Africa. China imports only small amounts of soymeal currently, none of it from Argentina.

Argentina, the top global exporter of processed soy, expects to export a total of 26 million tonnes of soymeal this year globally, and 8.5 million tonnes of raw beans.

“It is excellent and timely news. Argentina needs to add more value to its exports to China and the world,” said Luis Zubizarreta, president of Argentina’s ACSOJA soy industry organization that represents farmers, exporters and seed firms.

The pact provided a welcome respite from the bad news that has hammered Argentina’s economy in recent months. The country is in recession and inflation is expected at 55% this year.

Business-friendly President Mauricio Macri, who is facing an uphill fight for a second term in an Oct. 27 election, said the agreement would bolster jobs in the agricultural sector and create more opportunities for Argentine farmers.

“Our country is the top exporter of soybean meal and now one of the largest markets in the world has been opened,” he said.
Source: Reuters (Reporting by Hugh Bronstein and Maximilian Heath, Editing by David Gregorio and Sandra Maler)

Takk for info!
Merker at jeg har blitt bortskjemt med god info her hver morgen, men i det siste har det vært mer stille.
Har dere som vanlig vis følger bulk gitt opp og gått over til noe annet, eller er dere kanskje bare lei av å hele tiden gi info uten å få noe tilbake?
Dere skal vite at det blir satt stor pris på hvert innlegg!

Ja, helt enig! Stor takk til alle som bidrar med god info. Har vært GOGL-aksjonær 2-3 år nå, med en stadig økende post, og det er veldig mye å lære her inne. Sammenlignet med de fleste andre kanalene på HO/FA er det veldig mange fornuftige innlegg og veldig lite støy og tull. Måtte det bare fortsette!

Ja, dette er en av de mest informative trådene på forumet, stor takk til alle som bidrar.

Tok gevinst i GOGL for et par dager siden. For meg ser det ut som den har mistet litt momentum, så jeg setter meg på gjerdet og venter på at noe skjer.
afur
12.09.2019 kl 10:48 4781

Noen som har fått utbytte ennå??

Tipper det er på konto til imorgen tidlig
Redigert 12.09.2019 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
12.09.2019 kl 11:07 4705

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra alle ned 0,26 / 1,85 / 0,87 %
KJEPET
12.09.2019 kl 11:38 3942

Hadde forventet at vi skulle fått et større fall i ratene nå etter toppen, men det ser ikke ut til å skje foreløpig, og ligger å fortsatt og stanger i taket rent teknisk. Nedre del av en positivt trenden er rundt $31.500/d.

Jeg regner med at vi får nye rykk nordover i ratene utover i oktober og frem til nyttår. FIS skrev i går at FFA for sept ligger på $33.000/d og for oktober $27.000/d. Det er jo gullrater. I tillegg øker spreaden mellom HSFO og LSFO.
Bassefix
12.09.2019 kl 12:24 3844

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -2,1% TIL USD 34.434/DAG

12:02
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 2,1 prosent for dagen til 34.434 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KJEPET
12.09.2019 kl 12:40 3768

Når det nå er et par uker igjen av Q3, kan vi slå fast at det har vært en fantastisk ratefest. Og den ser ut til å fortsette det neste året også.

Når ratene eksploderer slik de har gjort, begynner nybyggmarkedene også å våkne til liv. Men de vil ikke bli levert på en god stund ennå (i 2022 en gang). S&P vil selvsagt også ta seg kraftig opp nå, og dra opp skipsverdiene, slik Joakim Hannisdahl har beskrevet i sine grafer.
https://www.hellenicshippingnews.com/market-optimism-boosts-investment-in-modern-tonnage/
Bassefix
12.09.2019 kl 13:38 3598

Freight futures am update
Capesize down ~1%
Panamax up ~2%
#shipping #drybulk $BDRY

Utbyttet er på konto hos meg nå, Nordea
Bassefix
12.09.2019 kl 14:25 3494

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -1,5% TIL 2.331 POENG

14:04
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,5 prosent til 2.331 poeng, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

Baltic Dry -1,5%

Capesize -2,1%

Panamax -0,7%

Handysize -0,1%

Supramax -0,5%
KJEPET
12.09.2019 kl 14:50 3422

Da er Trump i gang med ulv, ulv taktikken sin igjen :-) Burde boostet shippingaksjer selvsagt, men når ulven aldri kommer så driter markedet til slutt i disse tweetene. For en nisse.

"It is expected that China will be buying large amounts of our agricultural products!"
KAH
12.09.2019 kl 15:05 3424

Markedet liker tydeligvis ikke gode rater, så vi er avhengig av litt mer BS fra Trump....
Med de ratene vi har så burde ikke 50 tallet være i spill, men begynner å bli bekymret om hva som skjer hvis vi får et lite tilbakeslag...Har vært langsiktig i GOGL lenge nå, men begynner å innse at denne aksjen må trades...

Tror Vartdal er under press også, JF kan umulig være fornøyd med dagens kurs...
KJEPET
12.09.2019 kl 15:07 3433

Ja, ikke vanskelig å trade. Samme mønster hver eneste dag. Fikk dere forresten utnyttet dagens doble hjerneblødning nå før åpningen i US?
KAH
12.09.2019 kl 15:10 3421

Ikke mer midler igjen å investere - så vanskelig å utnytte. Men, å selge om morgen, for å kjøpe igjen i 14-draget begynner jo å se ut som en grei måte å tjene litt ekstra på...
dalglish
12.09.2019 kl 15:15 3420

Ingen tvil om at Trump satser på mer tøvær i forholdet til Kina nå. Ble kvitt hauken Bolton fra staben, og slår til med en real bursdagsgave til den kommunistiske staten: https://www.dn.no/utenriks/handelskrig/kina/usa/trump-lar-kina-feire-70-arsdag-uten-ny-straffetoll/2-1-670558
RSinvest
12.09.2019 kl 15:56 3350

Ja vil vise seg hva som skjer og i hvilket omfang. Men kom melding i newsfeeden min at Kina skulle kjøpe mer pga. utsettelse av ytterlige tariffer. Tweeten kom etterpå som følge av denne uttalelsen fra Kina. Så er ikke noe han har funnet på for å stimulere markedet denne gangen.

https://www.voanews.com/usa/china-considering-us-agricultural-purchases-trade-rivals-exchange-good-will
KJEPET
12.09.2019 kl 16:03 3353

Ja, vi får se hva som er sant og ikke til slutt her. I mens kan vi bare nyte at Panamax nå sprenger 10-year high! (Uten at det betyr noe selvsagt :-))

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1172140520782598144

(Ser forresten ut på kursutviklingen at US har åpnet, helt utrolig)
Redigert 12.09.2019 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
KAH
12.09.2019 kl 16:14 3

Innlegget er slettet av KAH
KJEPET
12.09.2019 kl 16:15 3368

Shippinginvestorene på OSE er, og blir en vits......
KAH
12.09.2019 kl 16:17 3385

Mye rart indeed...
Bassefix
12.09.2019 kl 16:38 3343

E24Del Levende
Realtidspriser på aktier fra Oslo Børs
Som abonnent på E24 + får du adgang til realtidskurser på Oslo Børs.Aktivér her
Benchmark indeks
lukket
882,63
-0,25%
Brent Spot
16:37
59,86
-1,79%
Amerikanske dollars
04:35
8,94
-0,21%
euro
04:35
9.88
0,16%
FTSE 100
04:13
7 332,70
-0,07%
DAX
16:22
12 405,92
0,38%
S&P 500
16:27
3 016,75
0,53%
Dow Jones
16:27
27 259,29
0,45%
Nasdaq Comp.
16:22
8 235,22
0,80%
Nikkei 225
lukket
21 759,61
0,75%
Bloomberg: Trump-rådgivere overvejer en midlertidig Kina-aftale
For 13 minutter siden· Ine Brunborg
Sagen opdateres.
Rådgivere til den amerikanske præsident Donald Trump har drøftet at tilbyde Kina en midlertidig aftale, der ville forsinke toldstigninger.
Dette rapporteres af Bloomberg, der citerer fem kilder med viden om sagen.
Rådgiverne skulle også have diskuteret, at man går tilbage på nogle af de indførte toldsatser, til gengæld for kinesiske løfter vedrørende intellektuel ejendomsret og køb af landbrugsvarer, ifølge kilderne.
Drøftelserne er foreløbige, og Trump skal give sin godkendelse, skriver nyhedstjenesten, ifølge TDN Direkt.
Wall Street-indeks steg lidt efter meddelelserne, med S&P 500 op 0,52 procent. Dow Jones og Nasdaq Composite stiger henholdsvis 0,36 og 0,63 procent.
Sector
12.09.2019 kl 19:21 3142

Dry bulk rates continue to impress. The Panamax September futures contract is currently trading at the highest level in 10 years for any month, now well above 17,000.
#shipping #drybulk $BDRY
Bassefix
12.09.2019 kl 20:38 3047

Kina med stort køb af amerikanske sojabønner
Resumé oprettet af Ine Brunborg, myE24 Mail editor
Udgivet: I dag 20.30
STORMAGTERNES HANDELSKRIG Kinesiske importører købte mindst ti bådbelastninger eller 600.0000 ton amerikanske sojabønner torsdag. Det er det største køb siden juni.
Dette skriver Reuters, som har modtaget oplysninger fra de handlende.

Købet kommer dagen efter, at den amerikanske præsident Donald Trump sagde, at han ville udsætte told på kinesisk import til en værdi af 250 milliarder dollars på to uger, "som en gestus af goodwill".

Nyheden kommer også inden en ny runde af handelssamtaler mellem USA og Kina næste måned med det mål at afslutte en handelskrig, der har pågået i over et år.

Kina er verdens største køber af sojabønner, men amerikansk sojabønneeksport til landet er faldet kraftigt, når konflikten fortsætter.
Kbkristi
13.09.2019 kl 07:30 2710

Euphoria in dry bulk spot rates
in Dry Bulk Market,International Shipping News 13/09/2019

Surging iron ore exports from Brazil and contracting vessel supply in the region will keep Capesize/VLOC vessels in high demand in the Atlantic, supporting the continued surge in freight rates.
The Capesize market is witnessing a festive period with spot rates reaching record highs despite growing concerns of a slowdown in the global economy. The recent strength in spot rates is expected to continue over the remaining months of 2019 mainly on account of: a) the upcoming IMO regulations and b) the sharp recovery in Brazil’s iron ore exports.
Following the disaster in late January this year when a tailing dam collapsed causing widespread casualties, the iron ore supply from Brazil tumbled in 1H19 with the country exporting less than 20 million tonnes of the ore in April 2019. As a result, the Baltic Capesize Index dropped to a historical low of 92 on 4 April 2019. However, after an approval from the court, iron ore supplies have now resumed.
Brazil’s iron ore exports registered a steep recovery, and in July the country exported 34.3 million tonnes of the ore which is more than 80% higher than the exports in April 2019. Strong demand for Capesizes to load cargo in Brazil created a shortage of tonnage in the Atlantic, leading to skyrocketing spot rates. As Brazil exports most of its iron ore to the Far East with China accounting for the lion’s share, a vessel takes about 80-90 days to complete a round voyage. Hence, vessels that loaded cargo in June and July at Brazilian ports for discharge in the Far East would be available again for loading only in September and October respectively. With not many Capesizes/VLOCs repositioned in the Atlantic from other locations to meet the surging demand, spot rates are on an upward spiral.
Additionally, in the run up to the impending IMO regulations, the effective supply of vessels has contracted. To avoid using expensive fuel and save on bunker costs, many shipowners are retrofitting their vessels with scrubber before the regulation comes into force. This process takes about a month, during which time the vessels will be removed from the operating fleet. In total, 45 Capesizes/VLOCs were retrofitted during June-August which is equivalent to 3% of the Capesize/VLOC operating fleet in terms of dwt. We expect the momentum in retrofitting scrubbers to only increase as the IMO deadline approaches with almost 10% of the additional Capesize/VLOC fleet scheduled for retrofitting in the remaining months of 2019, taking the spot rates even higher.
Source: Drewry

Nå er utbytte på Nordnet. 90 øre :)

Gjett hva det skal brukes på ;)