Høyeste shippingrater på 9-år


Da passerte vi forrige topp i shippingratene (BDI) som var 12. desember 2013. Vi har nå de høyeste ratene på 9-år! Ikke rart Golden Ocean handles til skrotpris.
Bassefix
19.09.2019 kl 08:29 6613

BULK:12 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER -ARROW

07:58
Oslo (TDN Direkt): Det ble gjort 12 capesize-slutninger i tillegg til to timechartere i det som omtales som et svakere marked onsdag.

Det var et svakere capemarked onsdag, der et ellers solid marked i Atlanterhavet ikke klarte å veie opp for et svakere marked i Stillehavet ettersom bunkerfluktuering forblir et problem for eiere, skriver Arrow Shipbroking i en kommentar.

Ellers begynner kjøp- og salgsmarkedet innen tørrbulk å ta seg opp, til tross for den siste tidens treghet i markedet, og kjøpere får til rabatter i de store segmentene.

Ifølge Allied Shipbroking har gjennomsnittsprisen for femårige capesizer på 180.000 dødvekttonn falt 3,2 prosent den seneste måneden, skriver Splash

PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
RSinvest
19.09.2019 kl 08:59 6529

"The drybulk index declined another notch yesterday and has now trended down for the last 10 days.Decent fixing activity seen for the capesizes yesterday despite the Atlantic market is currently reported to be quiet."
RSinvest
19.09.2019 kl 10:20 6368

Hadde passet sinnsykt bra med det tekniske bildet om ratene snudde opp i dag.

12 er mange båter, sjeldent det er mer enn 10? Jeg tipper cape opp 1% idag :)
RSinvest
19.09.2019 kl 10:32 6320

Tenkte det samme, men vet jo aldri. Kursen ligger nå ca. på fib. støtten. Så om den hadde snudd her igjen, kunne vi sett et nytt forsøk i brudd på motstanden rundt 60,-. Dette gir et greit kjøpssignal får man si.
Litt av problemet er at foreløpig ligger futures lavt.
Noen som har kontroll på hvor Vale ligger i forhold til sitt eksportmål for året?
Kbkristi
19.09.2019 kl 10:59 6244

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -5,74 / -1,97 / +0,31 %
RSinvest
19.09.2019 kl 11:18 6170

Hmm Ikke ideelt.
Nye handelssamtaler starter i dag i USA btw.
RSinvest
19.09.2019 kl 12:01 6040

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,0% TIL USD 31.470/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 5,0 prosent til 31.470 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

For å sette det i perspektiv... det er fremdeles godt over det dobbelte, 128% høyere, enn break-even. Det er også sagt at GOGL sine skip tjener mer enn snitt-ratene, så tallene er faktisk ennå bedre. Så selv med rater på 0$ resten av året, så ville det blitt overskudd i andre halvår i år :-)
KJEPET
19.09.2019 kl 12:52 5814

Om vi tar Vartdal på ordet, og legger oss i nedre del av anslaget (20%), så vil GOGL få ca $38.000/d ut ifra dagens spot. Men det er det ingen som tror på.......
Bassefix
19.09.2019 kl 13:51 5630

Freight futures am update
Capesize down ~3%
Panamax down ~1%
#shipping #drybulk $BDRY
Walker
19.09.2019 kl 15:09 5432

Noen som vet grunnlaget for futures, og hvor langt tidsperspektiv dette er snakk om?
Bassefix
20.09.2019 kl 05:37 4869

The global economy shows signs of improvement, with the Citi Economic Surprise Index turning positive for the first time in more than a year. That is good news for ocean shipping and global trade.
#shipping #drybulk $BDRY https://t.co/f0YgYjDrH7
RSinvest
20.09.2019 kl 09:04 4672

BULK:4 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER, SVAKT CAPESIZE MARKED -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble gjort 4 capesize-spotslutninger og markedet fortsatte å svekke seg torsdag.

Aktiviteten i Brasil var noe opp. Markedet i Atlanteren er fortsatt positivt, men et strammere marked i dette området er ikke nok til å veie opp for svakere marked andre områder.

"Til tross for at tonnasjen forblir stram den neste uken, ble det tradet veldig lite torsdag", skriver Arrow.

Interessen for timechartere var begrenset, og de de fire spotslutningene ble gjort for jernmalmfrakt.

KJEPET
20.09.2019 kl 09:20 4628

Litt morsomt å se at aviser og nett her hjemme kappes om å fortelle oss hvor elendig det står til i verden. Ja, europa sliter, men i China kjøres det på og stålproduksjonen går så det suser. I dag kom vel også tall som peker på at det blir satt ny rekord i steeloutput i China i år.

For de som ønsker realitetene "der folk flest bor" kan lese litt her:
https://kalkinemedia.com/2019/09/16/iron-ore-rush-charged-asx-iron-ore-players-rio-bhp-fmg-hovers-in-green-for-three-consecutive-weeks/

Justert for utbytte i Q3, som nå bare er 10 dager unna, så er vi på 40-tallet igjen :-)
Kbkristi
20.09.2019 kl 11:01 4432

Shanghai shipping index Cape / Pmax / Supra -10,24 / -2,57 / +0,01 %
laser
20.09.2019 kl 11:20 4368

Pga forestående Kinesisk 70 års feiring av revolusjonen? - opplevde jo samme rate korreksjon i forventningen om kinesisk nyttår - bortsett fra at Vale sitt dambrudd overskygget det fullstendig.
Tenker vi får en oppgang i ratene inn i oktober - av forurensningshensyn trenger Kina renere råvare med høyere jerngehalt en innenlandske gruver kan levere.
kakarlss
20.09.2019 kl 12:03 4242

Cap -4,1% til 30169$
Walker
20.09.2019 kl 12:29 4148

International shipowning association BIMCO has reported on the changing nature of Chinese iron ore demand, driven primarily by a switch to using scrap steel in steel production rather than imported iron ore, a change pushed for by the Chinese government.

The BIMCO point of view was backed up this week by BHP, one of the world’s largest iron ore miners, which forecast iron ore supply to slow in the coming years on the back of slowing demand from China.

Ikke at dette er noe nytt, men ser vi effekten av dette nå?

Kursen faller useriøst mye når den først faller. Nesten ikke til å tro hva roboter kan få folk til å gjøre..
KJEPET
20.09.2019 kl 12:40 4123

Om du har fulgt med de siste årene hva BIMCO har spådd i bulk, så ser du at de bommer akkurat like mye som den vanlige mann i gata. Deres jobb er tydeligvis å være skeptiske av natur (hele tiden), og dermed begrense supply. Sammen med Trump har klart nettopp det, med glans. Så vi får rette en takk til Sand og Trump for å skremme rederne til å bestille nye skip :-)

Når det gjelder ratene er tonnmile avgjørende i GOGL. Brasil vokser seg sterkere, og ikke minst sikrere, for hver uke som går. Og med landets høye konsentrat av jern i malmen, vil de bli en dominant aktør fremover.

GOGL er volatil, ingen tvil om det, men den beveger seg fortsatt i den stigende trendkanalen siden juni. To muligheter nå: Enten er bunnen nådd for denne gang og den snur oppover igjen. I så fall er jeg bombesikker på at den bryter gjennom 60 på neste forsøk. Eller så går den ned under 53, og da er det vel fare for at vi skal ned mot 48 før det snur.

Har mest tro på det første. Ratene er fortsatt høye selv om det har vært en liten dipp den siste uken.
RSinvest
20.09.2019 kl 15:12 3885

Endelig lys i enden av tunellen
Freight futures am update
Capesize up~4%
Panamax up ~1%
Sector
20.09.2019 kl 15:31 3834

Bra - 60 next! :-)
KJEPET
20.09.2019 kl 16:14 3769

Bare å gratulere til amøbene som selger unna til BULL GOGL for 1.000.000.- til kurs 7,62.-. Men slik det ser ut nå har samtlige selger i dag tapt penger i GOGL. Ikke annet å forvente.

God helg :-)
RSinvest
20.09.2019 kl 16:17 3766

Hahaha, den er seig.
God Helg
RSinvest
20.09.2019 kl 22:33 3526

GOGL US

$5,920
-0,080
-1,33%
Bid
5,880
Ask
5,990
High
6,070
Low
5,900
Prv. cls
6,000
Open
6,030
Vol.
316k
T/O
1 891k
VWAP
5.977
Time
22:00:00
Redigert 20.09.2019 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Kbkristi
23.09.2019 kl 07:43 2968

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fem capesize-spotslutninger fredag, der tre er for jernmalm og to er for kull.
Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.
Det ble sluttet tre reiser til India, der to går fra Indonesia og en går fra Sør-Afrika.
Det ble også sluttet to reiser Kina, der samtlige går fra Australia.
Ellers ble det sluttet to timecharters, men ytterligere detaljer er ikke kjent.
LK finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
kakarlss
23.09.2019 kl 12:03 2631

Cap -1,2% til 29811$
Walker
23.09.2019 kl 13:22 2418

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax up ~1%

Spread mellom Cape og Futures blir mindre med dagens nedgang i cape-rater og økning i futures.
RSinvest
23.09.2019 kl 14:43 2235

Fint om noen kan komme med update på hvordan FFA for de kommende månedene beveger seg. Dumt om Cape ligger ~30k, men FFA ligger fast på 15k for eksempel.
Kbkristi
23.09.2019 kl 14:50 2228

Dry time charter estimates ($/pdpr) Cape
6 mos 1 Yr 2 Yr
Period Atl Pac Atl Pac Atl Pac

27 250 26 750 22 250 21 750 17 250 16 750

Ikke egnet til å lime inn tabeller her.
6 mnd Atl: 27.250
1 Yr Atl 22.250
2Yr Atl 17250.
Redigert 23.09.2019 kl 14:56 Du må logge inn for å svare

Så selv om FFA viser en viss ratenedgang fremover så ser det altså ut som om det skal tjenes gode penger de neste to årene da
Kbkristi
23.09.2019 kl 15:11 2177

Dette kan jo fort bli et eventyr man kan fortelle barnebarna :)
RSinvest
24.09.2019 kl 08:58 1738

BULK:9 CAPESIZE-SPOTSLUTNINGER OG 1 PERIODESLUTNING -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om ni capesize-spotslutninger mandag, der åtte er for jernmalm og en er for kull.

Det ble også gjort en periodeslutning for det 2008-bygde skipet "Yasa Dream" for en periode på 11-13 måneder til en dagrate på 22.500 dollar.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet ni reiser til Kina, der fire går fra Brasil, tre går fra Australia og en går fra Malaysia og en går fra Storbritannia.

Ellers ble det sluttet to timecharters, men ytterligere detaljer er ikke kjent.

Takk for info, det var jo veldig bra!
Kbkristi
24.09.2019 kl 09:49 1585

Ja, nå begynner det å bli moro. Kun 4 hele børsdager igjen av Q3.
Vi har et snitt cape så langt på $ 29.548 og Pmax på $ 16.114.
Det kan gi Gogl mulighet til et utbytte på $ 0,40.
Og det etter at de har satt av $ 5.000.000 til scrubbere og $ 10.200.000 til Singapore Marine.
KJEPET
24.09.2019 kl 10:09 1549

Mange vil være godt fornøyd med en direkteavkastning på 3,5% på et år. I Gogl får du nå det dobbelte på 90 dager. Og hva med Q4? Jeg tror det blir minst like bra :-)
RSinvest
24.09.2019 kl 10:40 1453

Oppgang med 17mill turnover til nå. Ok+
RSinvest
24.09.2019 kl 11:09 1365

Kina Cape: +1,777%
Redigert 24.09.2019 kl 11:09 Du må logge inn for å svare