NAS - Brexit på vei, hvor mye vil aksjen stupe på dette??

Frodon
NAS 31.08.2019 kl 10:38 4989

Brexit er på vei, tror dere oslo børs går opp eller ned når Brexit er her...? Hvis støtten på kr 30 i NAS ryker, blir et sterkt salgssignal i HS formasjon utløst med kursmål kr 14.

En ting er helt sikkert, hvis Storbritania går ut av EU uten en avtale, vil det påvirke selskapene som handler mellom EU og UK.
Pr dags dato er det ingen skatt på handel mellom EU og UK. Hvis UK går ut av EU uten en avtale, vil EU sette opp skatten. UK kan i utgangspunktet fortsette med null skatt til EU hvis de ønsker. Snart får vi svarene...eller enda en utsettelse

Men vil dette påvirke NAS da?

- Har ledelsen i NAS sett på endring i reisemønsteret til kundene hvis UK går ut av EU uten en avtale?

- Hvordan vil dette påvirke drivstoff kostnadene til NAS? Med høyere skatt, vil det bety ekstra kostnader for NAS. Har NAS penger til dette i vinter, når resultatene pleier være dårlige?

- Hvordan vil dette påvirke euro`en? Euroen stiger stadig til nye topper, noe som er dårlig nytt for NAS som skal betale tilbake et obligasjonslån i euro. Obligasjonslån NAS07 på euro 250 millioner, er på ca kr 2,55 milliarder med en euro på 10,02. Det er ikke ventet at NAS får refinansiert dette obligasjonslånet i dagens marked. NAS prøvde å refinansiere lånet tidligere i sommer, uten å lykkes. Så det store spørsmålet her er om de får nok cash til å betale hele lånet

- Får NAS fortsatt tilgang til drivstoffet de trenger? 2 av raffneriene i UK er ventet å måtte legge ned hvis UK går ut av EU uten en avtale. Har NAS ledelsen tatt høyde for dette, slik eks Frontline har gjort?

- IMO2020 er ventet å ha en hard påkjenning på flybransjen, da drivstoff kostnadene vil gå en del opp. Dette er dårlig nytt for NAS som mildt sagt har en anstrengt økonomi med over 60 milliarder i gjeld. NAS har også forpliktet seg til å kjøpe en del nye fly de har bestilt, så total gjeld og forpliktelser er i 100 milliarder klassen. Mcap på NAS pr dags dato er 5,2 milliarder, kassa er nesten tom og nå skal NAS inn i et vinterhalvår hvor færre kunder flyr og resultatene pleier bli mye værre enn på sommeren

- Parisavtalen vil innføre nye miljøkrav, som vil øke kostadene til NAS. Vil dette påvirke NAS ekstra med flyvninger mellom UK og EU?

- Blir det enkelt for NAS å selge Slots NAS har i UK, hvis UK går ut av EU uten en avtale? Verdien på Slots`ene vil mest sannsynligvis gå ned, da færre vil fly fra EU til UK.

Dette ser ut som en perfekt tsunami, som er på vei mot NAS...klarer flyene å ta av før tsunamien skyller inn, eller blir de parkert ved siden av Max 737 flyene, som alle lovet skulle være i luften i juni 2019...? Pr 31.8.2019 står flyene fortsatt på bakken og guidingen til Frodon, om at Max flyene sannsynligvis ikke er i luften før oktober 2019, begynner å se bedre og bedre ut ;) Men det er også mulig at de ikke er i luften før november, desember eller i 2020 en gang.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.08.2019 kl 11:37 4211

Fråden rir igjen , de skummer ut av hållet på shortnissen!
Olja ned til 59 og videre ned , skål.
EliotS
31.08.2019 kl 12:20 4124

Frodon - Jeg vil gjerne høre hvad DU mener Brexit betyder for EasyJet og Ryan Air før end vi diskutere betydningen for Norwegian Air?
Slettet bruker
31.08.2019 kl 12:50 4073

Hva slags skatt på handel mellom EU og UK snakker du om?
Mva, toll eller annet?
Slettet bruker
31.08.2019 kl 13:55 4011

Beising.
Fråden gjør alt for å sette nas i dårlig lys.
Han vil sågar at mørke skal senke seg totalt over norges flystolthet her i nisselandet der janter spiller ut sine mørkeste drømmer.
Makan til fjott.
Frodon
31.08.2019 kl 18:56 4139

Mye gnål om seriøse skriverier på NAS trådene, men når det kommer ser dere svarene til de "seriøse" NAS`erne, hahaha. Kan dere ikke bare være ærlige og si dere kun ønsker positive ord om NAS og ikke fakta...?

Vi kan jo ta for oss Bjella, han synes jeg er veldig useriøs. Så vi ser litt på hva denne "seriøse" NAS aksjonæren bidrar på NAS trådene:
Bjella har senket kursmålet sitt fra kr 50 til 38 på 7 dager. Hva slags dårlige nyheter kom på disse 7 dagene, som gjorde at du endret ditt kursmål? Du skrev også at melding var på vei, har du fått informasjon fra NAS om dette? Eller siktet du til en vanlig børsmelding med månedlig oppdatering?

Uansett, bra bidrag fra en som mener han selv er seriøs og jeg er useriøs, looool

Bjella
22.08.2019 kl 11:16
Tigeren
Alt vel🎁✈️
Frodon og resten av Olsenbanden sliter , melding på vei.

Bjella
22.08.2019 kl 12:52
Mye som tyder på at vi skal over 50 om kort tid.

Bjella
27.08.2019 kl 10:10
Rælly mot 50

Bjella
27.08.2019 kl 13:05
Veien ligger åpen opp mot 45 kr nå denne uken.

Bjella
27.08.2019 kl 13:38
Andre bølge kommer nå opp til 40

Bjella
28.08.2019 kl 11:35
Tror vi skal over 40 iløpet av uka , kanskje idag

Bjella
29.08.2019 kl 09:52
Nå løfter nas seg mot 38 , tror endel er slått ut av lyn og kommer ikke på nett.
Frustrerende når det skjer , vi kommer knallsterkt utover dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Britax
31.08.2019 kl 19:27 4099

Si meg, forstår du ikke forskjellen på langsiktig kursmål og kursmål intradag, Frodon?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
31.08.2019 kl 19:40 4075

Det ser ut som du stiller spørsmål til folk men ikke er i stand til å besvare noen av dem i det hele tatt. Ikke overraskende at folk begynner å lure om du kan noe annet enn å taste CMD+C så videre CMD+V.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 21:32 3971

EU gir ikke landene som ikke er medlem av EU samme fordeler som landene som er EU medlem. Samme hva slags navn du gir det, det er en ekstra utgift som må betales
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
31.08.2019 kl 22:20 3900

Frodon
Som du burde vite foregår det samtaler mellom NAS og Storbritannia om hva som skal skje ved en Brexit, med eller uten avtale. Dét er ikke nevnt med et ord.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Nukjørvi
31.08.2019 kl 22:32 3879

Snakk om å male fanden på veggen. Kr.14. Da er det bare å kjøpe inn godt med hermetikk og grave et hull. For her blir det atomkrig og flyforbud.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
2132
31.08.2019 kl 22:46 3853

Problemstillingen til Frodon er ikke uinteressant. Vi finner kanskje et utgangspunkt til svar ved å se på andeler av NAS sin virksomhet som har destinasjon innenfor UKs territorium? Prosenten er uansett lav. Hard BREXIT vil nok ramme annet næringsliv hardere, så relativt sett blir NAS-aksjer mer attraktive på OSE. Det driver kursen op. Så Kjos på Lindmo - ha var avslappet ift. Brexit, og de hadde jobbet lenge med ulike scenarier. Det gjør for øvrig også norske myndigheter. Flyavtaler fra 70-tallet trer automatisk i kraft hvis/når EU-avtaler om bruk av luftrom forsvinner. Vil fortsatt gå helt fint å fly til UK...
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 23:49 3815

Det kan hende Brexit blir positiv eller negativ for NAS, det blir spennende å følge med på. Men det virker ikke som om NAS aksjonærene har noen interesse av å diskutere temaet? I selskapene jeg investerer i, ønsker jeg å vite mest mulig om potensialet og nedside risikoen, slik at jeg ikke får altfor mange overraskelser underveis ;) Når oppkjøp var et tema seint i 2018, var det snakk om at potensiell oppkjøper ikke la inn bud pga Brexit. Kan det endre seg nå, med utfall x eller y på Brexit?

Norske myndigheter sier de har forhandlet klar en avtale med UK hvis de går ut av EU, men ingenting kan signeres før Brexit er ferdig. Slik jeg forstår dette, er det kun snakk om midlertidig periode at Norge står uten avtale med UK, men at det blir noen endringer her og der i avtalen pr dags dato vs ny avtale.

Jeg regner med at børsene vil falle med en hard Brexit og da vil det meste falle. Men det er også forhåpentligvis kortsiktig.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 23:51 3808

Leste du innleggene? Det står jo mål denne uken, gjelder ikke det inneværende uke da...?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
hstray
01.09.2019 kl 00:40 3765

Kan du komme med referanse eller link hvor det fremgår at Nas har forsøkt å refinansiere Nas07 en gang tidligere i sommer? Jeg dette er helt ny informasjon, og. Med stor sannsynlighet løgn 🤥 som er svart vanlig fra deg Frodon.
Har du noen gang sett på hvor Nas flyr fra UK. De alle fleste rutene er transatlantiske til Amerika, samt mange ruter er til Skandinavia. Selvsagt er de innom noen EU land. Er flere avtale som blir reaktivert ved en Brexit iht til flyingsrettigheter
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 00:47 3755

Nei, jeg kommer aldri til å dokumentere et eneste innlegg til deg igjen Hstray. Jeg har dokumentert til deg minst 20 ganger nå og hver gang "unngår" du sannheten eller later som om du ikke så dokumentasjonen. Jeg skal heller gjøre som deg, bare slenge ut ting uten dokumentasjon. Det er så vanvittig mye enklere og raskere, å ikke stå for noe som helst ;)

NB! Du finner fakta om dette ved å ta et par enkle søk, max 10 min, på å finne det selv...
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 00:58 3730

FROFON, eller skal vi ra det med små/mikro bokstavet?????
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 08:09 3599

Frodon - Når du nu er så optaget af seriøse skribenter så syntes jeg faktisk at du skal belyse hvad konsekvenser Brexit har for EasyJet, Ryan Air og IAG. Jeg kan IKKE se at man kan se på Norwegian i isolation. Mener du at dette vil ramme NAS hårder end disse selskaber?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 08:35 3572

Dere er nå såpass tette at dere svarer, selvfølgelig er det interessant å fortsette 🙂
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.09.2019 kl 09:11 3500

Svaret du ga var den type svar du bør ha på Hegnar forum.

Jeg liker at du ikke la deg provosere av andre samt at du ikke angriper noen tilbake. Svaret er godt forklart og gir fult mening. Du har kritiske evner i analyse og mange flere aksjonær setter pris på din ekspertise.

Svakhet: Dokumentasjon av påstander. Kan være lurt å henvise til dokumenter du referer til.

Du har opptatt av dialog og tilbakemeldinger siden du skriver dette i H.Forum..
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Kantarell
01.09.2019 kl 10:04 3426

I LIKE: EC261
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 10:38 3383

And EasyJet, Ryan Air and IAG hates EU ownership rules!
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 12:45 3314

Du må gjerne lage tråder om andre selskap på andre tickere. Denne tråden handler om NAS.

Er det ingen av punktene i åpningsinnlegget du vil diskutere?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 12:52 3303

Det er så mange av innleggene til de «seriøse» NAS’erne som er slettet og enda flere av brukerne har blitt utestengt av admin, hele tråder har blitt slettet osv...bare fordi jeg for en gang skyld trykket på rapporter til admin. Restplassno/Tigeren opprettet enda flere nick igår/natt også, uten spesielt mye hell.

At dere NAS aksjonærer ikke rapporterer de brukerne selv til admin, er for meg en stor gåte. Da hadde kanskje DERE fått mer seriøse tråder, som burde være i DERES interesse. Men så lenge fokuset deres er på Frodon og ikke NAS, vil trådene deres alltid forbli useriøse 😉,
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 13:05 3284

Frodon - Du kan ikke diskutere Brexit for Norwegian alene. Det må diskuteres på branche niveau. Især aktører baseret i UK er vigtigt at inddrage i en diskussion. Så jeg opfatter dit svar om at jeg er velkommen til at oprette andre tråde på andre ticker, som nogen der tangere en arrogant holdning og et udtryk for en manglende vilje til egentligt at diskutere Brexit men snarre st køre en dagsorden om at vil sige noget negativt om NAS. Hvorfor tror du at Kise sagde Brexit var vigtigt i opkøbsforhandlingene sidte vinter (2018-2019)?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
01.09.2019 kl 13:07 3279

Helt enig i at tråden "Frodon" ble fjernet. Bare idioti av denne onkel69 (et eller annet). Det som er synd er at Frodon hadde et interessant innlegg i den tråden...Håper at det er OK at jeg limer det inn her Frodon....

Nei, det er veldig synd at de går inn i høy risiko aksjer når de er nye på børsen og jeg kan jo skjønne at advarsler fra Hammers, Frodon osv ikke betyr så mye for dem...enda. Trygve Hegnar har advart mot NAS en god stund, men så blir det mye støy når rikinger som Spetalen, Sissener osv kjøper seg inn.

Jeg husker fortsatt godt hvordan det var å lese i nyhetene at Spetalen hadde kjøpt aksjer i Altinex, WoHoo, da måtte jeg også kjøpe. Idar Vollvik og Sissener var allerede aksjonærer der. Aksjen steg 17% og jeg tenkte at dette var verdens enkleste måte å tjene penger på. Dagen etterpå var det nytt media oppslag, Spetalen hadde solgt seg ut. Aksjen startet ned 25-30% og jeg tok et "stort" tap og det ble ingen smil den dagen. Et par dager etterpå sto det på nytt at Spetalen hadde kjøpt seg inn i Altinex. Haha, du lurer ikke meg...igjen...!! Aksjen gikk opp ca 70-80% de neste ukene, uten meg som aksjonær, woop woop ;) Gikk på en litt mindre Spetalen smell seinere også, samme opplegg. Skjønte at Spetalen handlet etter 3 dagers forsinkelsen på VPS oversikten og brukte media for alt det var verdt... nå har jeg prøvd meg igjen, på Vistin, haha. Jeg har tydeligvis ikke lært, men denne gangen håper jeg det blir pluss på slutten, loool

Skulle bare ønsket at disse nye folkene på børsen slapp å gå på samme tap, men de må nok dessverre lære selv, slik vi har gjort ;) Forøvrig en dyr skole, men det ble verdt lærdommene til slutt :):)

NB! Jeg er veldig fan av Øystein Stray Spetalen. Han er et finans geni på den norske børs i mine øyne, men det er ikke dermed sagt at jeg klarer å tjene penger ved å investere i hans selskaper, dessverre ;)

Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
01.09.2019 kl 13:09 3274

Første avsnitt er mitt, og resten er "Frodon klippet", men det var kanskje opplagt....
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 14:44 3195

Så du har ingen interesse av å diskutere noe av det i åpningsinnlegget....?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 15:33 3123

Bra bidrag på tråden, håper det kommer flere av dem 😊
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 16:38 3079

Jeg skrev jo fra starten at jeg var klar til at diskutere når du også tog EasyJet, Ryan Air og IAG med ind i diskusion rundt om Brexit. Du kan ikke se Norwegians situation i isolation. Hvem vinder mest eller taber mest på den situation i blandt disse aktører.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
01.09.2019 kl 21:02 3008

Du diskuterer akkurat hva du vil, når du vil. Jeg startet en tråd for å diskutere punktene i åpningsinnlegget, men det ser ikke ut som aksjonærene i NAS vil diskutere de eventuelle utfordringene 😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
EliotS
01.09.2019 kl 22:51 2957

Du er kun fuld av dårlig undskyldninger. Du har jo ikke sat dig ind i emnet og derfor vil du ikke skrive nogen om udvikling i branchen ved evt. Hard Brexit fordi du har ikke noget at byde på her.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2019 kl 23:12 2933

Brexit er et musepiss i havet for nas , oppdiktet sprøyt av Fråden.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.09.2019 kl 18:23 2826

Merkelig at aksjonærene i NAS ikke vil diskutere sak, bare fokus på Frodon. Men det hjelper dem lite, endringene kommer uansett om de vil eller ei

«De globale forsikringskjempene må flytte virksomhet fra London til finanssentre innenfor EU, når Storbritannia etter planen forlater EU senere i høst»

https://e24.no/boers-og-finans/forsikringer/london-mister-rollen-som-forsikringsmetropol-milliarder-i-poliser-maa-flyttes-med-brexit/24688148
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare