NAS - Brexit på vei, hvor mye vil aksjen stupe på dette??

Frodon
NAS 31.08.2019 kl 10:38 5013

Brexit er på vei, tror dere oslo børs går opp eller ned når Brexit er her...? Hvis støtten på kr 30 i NAS ryker, blir et sterkt salgssignal i HS formasjon utløst med kursmål kr 14.

En ting er helt sikkert, hvis Storbritania går ut av EU uten en avtale, vil det påvirke selskapene som handler mellom EU og UK.
Pr dags dato er det ingen skatt på handel mellom EU og UK. Hvis UK går ut av EU uten en avtale, vil EU sette opp skatten. UK kan i utgangspunktet fortsette med null skatt til EU hvis de ønsker. Snart får vi svarene...eller enda en utsettelse

Men vil dette påvirke NAS da?

- Har ledelsen i NAS sett på endring i reisemønsteret til kundene hvis UK går ut av EU uten en avtale?

- Hvordan vil dette påvirke drivstoff kostnadene til NAS? Med høyere skatt, vil det bety ekstra kostnader for NAS. Har NAS penger til dette i vinter, når resultatene pleier være dårlige?

- Hvordan vil dette påvirke euro`en? Euroen stiger stadig til nye topper, noe som er dårlig nytt for NAS som skal betale tilbake et obligasjonslån i euro. Obligasjonslån NAS07 på euro 250 millioner, er på ca kr 2,55 milliarder med en euro på 10,02. Det er ikke ventet at NAS får refinansiert dette obligasjonslånet i dagens marked. NAS prøvde å refinansiere lånet tidligere i sommer, uten å lykkes. Så det store spørsmålet her er om de får nok cash til å betale hele lånet

- Får NAS fortsatt tilgang til drivstoffet de trenger? 2 av raffneriene i UK er ventet å måtte legge ned hvis UK går ut av EU uten en avtale. Har NAS ledelsen tatt høyde for dette, slik eks Frontline har gjort?

- IMO2020 er ventet å ha en hard påkjenning på flybransjen, da drivstoff kostnadene vil gå en del opp. Dette er dårlig nytt for NAS som mildt sagt har en anstrengt økonomi med over 60 milliarder i gjeld. NAS har også forpliktet seg til å kjøpe en del nye fly de har bestilt, så total gjeld og forpliktelser er i 100 milliarder klassen. Mcap på NAS pr dags dato er 5,2 milliarder, kassa er nesten tom og nå skal NAS inn i et vinterhalvår hvor færre kunder flyr og resultatene pleier bli mye værre enn på sommeren

- Parisavtalen vil innføre nye miljøkrav, som vil øke kostadene til NAS. Vil dette påvirke NAS ekstra med flyvninger mellom UK og EU?

- Blir det enkelt for NAS å selge Slots NAS har i UK, hvis UK går ut av EU uten en avtale? Verdien på Slots`ene vil mest sannsynligvis gå ned, da færre vil fly fra EU til UK.

Dette ser ut som en perfekt tsunami, som er på vei mot NAS...klarer flyene å ta av før tsunamien skyller inn, eller blir de parkert ved siden av Max 737 flyene, som alle lovet skulle være i luften i juni 2019...? Pr 31.8.2019 står flyene fortsatt på bakken og guidingen til Frodon, om at Max flyene sannsynligvis ikke er i luften før oktober 2019, begynner å se bedre og bedre ut ;) Men det er også mulig at de ikke er i luften før november, desember eller i 2020 en gang.
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
JollaPolla
02.09.2019 kl 18:56 798

Hvordan i all dager er dette relevant?
"De globale forsikringskjempene må flytte virksomhet fra London til finanssentre innenfor EU, når Storbritannia etter planen forlater EU senere i høst. En hard brexit kan gjøre erstatningsutbetalinger fra Storbritannia ulovlige."
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Restplassno
02.09.2019 kl 18:58 795

😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
02.09.2019 kl 21:15 770

Du starter en ny tråd og fokuserer på BREXIT. Som du og vi vet er det et turbulent politisk klima både her og både der, senest dette fra VG:

"Det kan bli valg i Storbritannia 14. oktober, to uker før brexit-datoen. Det melder Sky News og siterer en kilde i regjeringen. Mandag kveld sa Boris Johnson at han ikke vil ha et valg, men det kan likevel skje. Når Parlamentet åpner igjen tirsdag kommer opposisjonsleder Jeremy Corbyn med støtte fra Tory-rebeller til prøve å få gjennom en lov som hindrer Johnson fra å forlate EU. Lykkes de kan Johnson bli nødt til å utlyse valg."
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
abban
02.09.2019 kl 21:41 749

IAG har ventet med å kjøpe Norwegian fordi de vil avvente å se hvilke utslag Brexit får for dem, rent praktisk, men også juridisk.
Når dette er avklart så vil de gjerne by igjen, om de kan.




Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Frodon
02.09.2019 kl 22:29 728

Tror du det er noen sjans for at UK ikke forlater EU i hele tatt?
Redigert 20.01.2021 kl 18:51 Du må logge inn for å svare