Otello - perfekt posisjonert for megatrender og tosifret vekst


Analytiker Bjørnsen mener det blir interessant å følge utviklingen til Otellos datterselskaper.

– Begge selskapene er eksponert mot megatrender og markeder med tosifret vekst. Kombinert med selskapenes posisjonering er det vanskelig å se for seg noe annet enn bra tall fra disse selskapene gjennom andre halvår, sier Bjørnsen.

Otello har gitt aksjonærene en avkastning på over 17 prosent siden årsskiftet. Etter salget av Opera Consumer Business i 2016, for 575 millioner dollar, til det kinesiske konglomeratet Golden Brick, samt salget av Opera TV, er det nå Bemobi og AdColony Otello-sjef Lars Boilesen satser på.

– Det virker som om de fleste investorene på Oslo Børs har satt Otello i fryseboksen. Som et resultat av dette har ikke markedet fått med seg at Bemobi og AdColony har hatt en solid utvikling hittil i 2019. Aksjen prises fortsatt som om AdColony synger på siste vers samt at Bemobi ikke vokser, sier Bjørnsen.

Han peker på flere tegn på at AdColony er i rute igjen, samt at Bemobi vokser mer enn 20 prosent år over år og leverer en EBITDA-margin på over 40 prosent.

—————————-

Otello er en soleklar kjøpskandidat.

Hvor mange selskaper på OSE rir megatrender, vokser 20 % år over år og sitter igjen med 200 millioner på bunnlinjen av en omsetning på 500 millioner?

Selv om jeg sa man burde kjøpe denne på 11 kroner mener jeg fortsatt ikke at toget er gått på 16 kroner. Aksjen er nok over 30 kroner ved Q1-rapporten i 2020. Mange bekreftelser i tjømda for selskapet gjennom andre halvår 2019.

(Henvisningen til Bjørnsen er fra morgedagens Finansavis)
Redigert 01.09.2019 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Matsern
01.09.2019 kl 22:17 703

Det er overhode ingen tegn til at AdColony klarer kampen mot Google sine tjenester. «Revenue was down» er et gjennomgående tema. Kartet stemmer ikke med terrenget. Når analytikere er så positive til noe som åpenbart er på vei i feil retning, skal man passe på, i tillegg utelates det å nevne den største aktøren Google. Det lukter emisjon lang vei

Q4-18: Revenue was down YoY by 33 percent to USD 66.9 million (USD 99.2 million), due to decline in revenue from AdColony. Revenue was up slightly from 3Q18 with growth in both AdColony and Bemobi

Q1-19: Revenue was down by 28 percent to USD 51.5 million (USD 71.4 million), due to decline in revenue from AdColony.

Q2-19: Revenue was down by 22 percent to USD 56.2 million (USD 72.2 million), due to decline in revenue from AdColony, partly offset by growth in Bemobi.

«Net financial items
Otello recognized a loss from net financial items in the quarter of USD 2.5 million, compared to a gain of USD 5.3 million in the corresponding period last year. The loss is related to FX due to a weaker USD vs NOK.»

«Cash and cash equivalents at the end of the second quarter 2019 were USD 16.7 million compared to USD 46.7 million in the second quarter 2018. The majority of the reduction in cash is related to Otello settling all of its earn- out obligations. At the end of the second quarter 2019, Otello has no interest-bearing debt. In 2018, Otello signed a 3-year revolving credit facility of USD 100 million, which is undrawn at the end of the quarter»

Selskapet er snart tømt for cash, høy risk for emisjon i løpet av Q4.
Redigert 01.09.2019 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Kenny
01.09.2019 kl 22:30 696

Hvorfor skal de ha emisjon når de har 100 millioner dollar å ta fra? (+ 16 i banken)
Det at kronen er svak i forhold til dollar er positivt for Otello.

Ingenting er bedre for utsiktene til en god investering enn at du er negativ til det. Det har leserne på HO fått mange bekreftelser på siden 2017. Takk for at du stakk innom og bekreftet at Otello vil være en god investering for de som er nysgjerrige på caset.

Hadde du vært positiv måtte jeg nok ha revurdert posisjonene mine, men da skjønner jeg at disse skal gå noen titalls prosenter til mens du fraråder alle å være i aksjen og heller kjøpe seg opp i halveringskameratene som liker seg best på bunn.
Redigert 01.09.2019 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
Matsern
01.09.2019 kl 22:35 689

Hvorfor være på børs i det hele tatt, hvis planen er å leve på kreditt. Stemmer ang valutaen, var litt rask der ;-)
Matsern
01.09.2019 kl 22:40 685

Fra sidelinjen, legger merke til at du benytter samme taktikk som MDG, ignorere facts og kjøre på med personangrep, prøve å spore av debatten.

Denne analytikeren du henviser til, kan umulig ha lest kvartalsrapportene selv. Tallene taler for seg selv
Redigert 01.09.2019 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Matsern
02.09.2019 kl 20:11 589

Den «bull-analysen» du viser til, fikk ikke akkurat ønsket effekt. Markedet trekker på skuldrene og svarer med å sende kursen ned med 3,3%.

Jeg så den akkurat på 18 kroner hos meg, men nå "bare" 17.28 og opp 10 %. Så når du i din vante tro roper selg, så stiger aksjene.
Intet nytt under solen med andre ord....

Topp 20 hamstrer aksjer og eier nå 82.13%, Gleder meg til 3 kvartal rapporten. Dette kan gå opp til 30 kroner og vell så det ved 1 kvartal 2020.
Husk at det viler en positiv trigger på salg av Viewd andel til Otello, kan oppnå opptil 60mil usd.

Det var veldig lav omsetning igår snittkurs var på 15.94, mens på tirsdag var snittkursen hele 16.69.
Vi får bare se hva fremtiden byr på, jeg har veldig tro på aksjen, synes du er modig når du shorter, når alt tyder på at aksjen er på vei opp. P.g.a blan annet:
Har stigende trend, topp 20 hamstrer aksjer, ingen meglerhus som anbefaler salg. selskapet lover positiv vekst neste år. Viewd rettsak får avklart i 1 kvartal,
DNB har stor tro på aksjen. aksjen var helt oppe på 18 tallet nå nylig, Sist men ikke minst Bemobi og plan med å børsnotere det.

Det er så nydelig når totalt uvitende mennesker uttaler seg om noe de ikke engang er i nærheten av å skjønne.

Kanskje denne, fra morgendagens Finansavis, viser hva slags betydelig aktør Bemobi er??

Otello tar sikkerhetsapp til Asia

Sikkerhetsappen bSafe skal distribueres av Bemobi i Asia. En mobiloperatør med millioner av kunder lanserer nå den norskutviklede tjenesten.

Ser store muligheter i Brasil, India, Pakistan og Russland

Bemobi, datterselskapet til det børsnoterte IT-selskapet Otello, har inngått en avtale med Mobile Software med sikte på storlansering av sikkerhetsappen bSafe i Asia.
– To og et halvt år etter at vi kjøpte Bipper, og dermed overtok bSafe, er vi på full fart inn i det asiatiske markedet, sier Mobile Software-sjef Rich Larsen.

Bygget på Bipper
Larsen kjøpte restene av Bipper for 1,8 millioner kroner og la det inn i Mobile Software, det var etter at tidligere eiere hadde skutt inn over 60 millioner kroner før de ga opp. Siden har sikkerhetsappen fått ferdigstilt flere funksjoner og kan i dag tilby stemmeaktivering av alarm, direktesending fra telefonen og automatisk opptak av lyd og video.
– Kvinners trygghet og sikkerhet er et viktig tema i mange land. Sikkerhetsappen skal bidra til å forhindre vold og seksuelle overgrep samt gjøre det enklere å dokumentere overgrep i ettertid, sier Larsen.
Han har selv en datter som for noen år siden ble voldtatt av to menn, og som har slitt med senskader som depresjon og selvmordstanker. I dag er datteren med som medgründer og er aktiv i selskapets drift.
– Kvinner er dessverre også ofte rammet av vold og seksuelle overgrep, og ser man på statistikken er det ingen forskjell om du er kvinne i USA eller Norge. Så mange som én av fem kvinner over 18 blir utsatt for eller forsøkt utsatt for overgrep, sier Larsen.

Verdifullt telekomnettverk

Otello, som er restene av Opera Software etter at selskapet solgte nettleser -divisjonen, skal nå bruke sitt nettverk og kontakter i telekommarkedet til å distribuere bSafe gjennom datterselskapet, Bemobi.
– Bemobi tok kontakt med oss for å implementere bSafe hos en asiatisk telekomoperatør. Det betyr mye at vi kan få drahjelp av Otello og Bemobi, de sitter på et ekstremt verdifullt nettverk av mobiloperatører og mobilprodusenter, sier Larsen.

Helge Dahl, produktdirektør i Bemobi, sier selskapet er godt i gang med å klargjøre bSafe for markedet.
– Integrasjonen går som planlagt, det er kun noen tekniske ting som nå må på plass, sier han.
– Det er høy interesse ute hos kundene for applikasjoner som berører sosial bevissthet, særlig mot kvinner, fortsetter Dahl.

Bemobi er mest kjent for å spre spill- og underholdningstjenester til operatører i Latin-Amerika, Asia, tidligere Sovjetunionen og Afrika. Det er første gang Bemobi, som opprinnelig er brasiliansk, tar en norsk applikasjon inn i porteføljen.
– Hvilke forventninger har dere til bSafe når det slippes?
– Vi har millioner av betalende kunder, men vår erfaring er at det tar tid å komme til et fornuftig nivå. Da vi lanserte et nytt produkt mot en tilsvarende operatør fikk vi rundt 250.000 kunder i løpet av to måneder, Dahl.

Sterke aksjonærnavn
Mobile Software kan skilte med rundt 50 aksjonærer, og blant disse finner man advokat John Christian Elden og investor Trond Riiber Knutsen på eiersiden.
Begge har en rådgivende rolle i selskapet og særlig Riiber Knutsen har vært en pådriver for Bemobi-avtalen, ifølge Larsen.
– Selv en god app må ha distribusjonskraft. For en scale-up som Mobile Software kan dette samarbeidet være avgjørende for å oppnå målet om internasjonal suksess, kommenterer Riiber Knudsen.

Appen bSafe har allerede passert én million nedlastninger via appbutikkene og i sommer ble selskapet verdsatt til 120 millioner kroner.
– Etter å ha jobbet med utvikling av bSafe-appen i flere år ser vi nå frem til distribusjon i det globale markedet. En avtale med Bemobi vil sikre oss tilgang til et globalt marked med store muligheter, sier Larsen.
Rich Larsen forventer at bSafe skal distribueres til andre asiatiske land samt Brasil på sikt. Han anslår samtidig at mellom 90 og 95 prosent av selskapets inntekter vil komme fra B2B-salg.

– Bemobis erfaring er at cirka 1 prosent av kundene ender opp med å konvertere til en betalingsapplikasjon. Når vi er oppe og går med operatøren har vi tro på at den første avtalen vil gi oss betydelige inntekter, sier Larsen.
Mobile Software
Matsern
15.09.2019 kl 21:33 103

Hva har denne artikkelen for noen relevans til min kommentar til tapsprosjektet AdColony?

Slike hausseartikler fra blåruss som har null greie på teknologi, ser man stadig vekk om Otello. Nå er selskapet øyeblikkelig tomme for penger og bør kjøre emisjon i Q4. Det burde være fokus i media.

«Appen bSafe har allerede passert én million nedlastninger via appbutikkene og i sommer ble selskapet verdsatt til 120 millioner kroner.»

Allerede??
bSafe har vært på markedet i over ett år, uten noen stor suksess. Det kommer aldri til å bli noen god butikk. En ting er hvor mange nedlastinger, en annen ting er betalende kunder. Og hvis det blir noen penger ut av det, tar de kinesiske apputviklerne livet av den med sine kopimaskiner. Uansett utfall blir det kun smuler på Otello.