obligasjonslånet og vilkår

IvailoKirov
NAS 02.09.2019 kl 13:56 6245

Jeg vet at jeg jinxzer meg selv hver gang, men jeg synes det er et viktig spørsmål som kanskje bør besvares rundt NAS.
Lidelsen går ut nå i dag og sier at de ønsker å tilby forlengelse på ca 2 år til obligasjonseierne i de to obligasjonene.
slik jeg forstår det er begge disse usikret slik de ligger i dag.

Vis ikke dette være en vesentlig bedre deal for obligasjonseierne enn den de har i dag.

Gå fra et usikret lån til et med 100% sikkerhet - og få samme betaling?

Men for NAS sin del sier det kanskje litt også at de er nødt om å tilby såpass gode vilkår for å opprettholde denne finansieringen som det de når vil gjøre.

Jeg vil også tro at de har sondert med enkelte obligasjonseiere om det er interesse for å forlenge til de vilkår som nå presenteres.

Dette er vel med på å gi NAS et skikkelig pusterom, og så lenge de har en løsning på plass for dette innen utgangen av nye terms så spiller det ingen rolle om de stiller slots som sikkerhet. Så basert råd ette tror jeg ledelsen er såpass sikre på dette at de vil gjøre dette for å få ro til å gjennomføre sin plan.

Men spørsmålet er da - måtte de tilby så gode vilkår som de gjør nå for å få med 2/3 flertall av de som stemmer?
Redigert 20.01.2021 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
EliotS
02.09.2019 kl 19:44 2352

Jeg syntes det er vesentligt at få frem at disse Gatwick slots er noget som ikke er blevet værdisat tidligere. Tenkt lige over de nye værdier som er kommet frem i lyset i dag,

Husk også at NOK bliver stryket inden tilbake-betalingen.

Opp+
02.09.2019 kl 21:25 2266

kimh skrev Innlegget er slettet
Ikke tenk på tallet, husket ikke akkurat hvor mye det var. Det var ikke poenget og det vet du. Det var du som trakk det inn i tråden og du har tydeligvis ikke peiling. Men greit da lar vi det ligge. Du kunne bare svart ”jeg kan det ikke eller jeg vet ikke” så hadde det vært greit vettu;)
Opp+
02.09.2019 kl 22:05 2213

kimh skrev Innlegget er slettet
”Og jeg å er obligasjonseier og er kjempe fornøyd. Ser du poenget”?. Nei det gjorde du tydeligvis ikke😂 hvem som helst kan skrive hva som helst. Det skal litt mer begrunnelse og dokumentasjon til for at du kan ta dette for god fisk. Det var poenget;)
Opp+
02.09.2019 kl 22:13 2192

kimh skrev Innlegget er slettet
Bra jobba👍
Opp+
02.09.2019 kl 22:19 2175

kimh skrev Innlegget er slettet
Ville ha slettet den jeg å ja;)
SomSa
02.09.2019 kl 22:42 2126


Kraftig rentehopp for Norwegian-obligasjoner etter utsettelsesnyhet
Renten på obligasjonslån i Norwegian har gjort et kraftig hopp. Lånene, som er gjort i euro, har nå en effektiv rente på 57,75 prosent............

http://min.e24.no/kraftig-rentehopp-for-norwegian-obligasjoner-etter-utsettelsesnyhet/a/50w7dO
Hockeymonkey
02.09.2019 kl 23:48 2072

"NOK styrket inden tilbakebetalingen"
Også derfor er det en dårlig deal. Obligasjonseierne vil helst ha betaling nå, evt bli tilbudt oppsiden i aksjen som kommer etter refinansiering vha. ny konvertibel + Warrants + emisjon.
Om de heller ønsker kan de selge NAS, ny eier vil gjøre opp med obligasjonseierne.
Britax
03.09.2019 kl 00:07 2054

Men dette betyr jo ingenting for NAS, som fortsatt betaler 7,25% rente.
Det er jo kjøpere av obligasjonene som kan sitte igjen med disse rentene.
IvailoKirov
03.09.2019 kl 08:09 1988

Mye engasjement som skapes blant flere "skribenter" her på forumet.
Det er jo alltid bra så lenge man anholde seg til sak og ikke person.

Jag synes det er litt påfallende at en del journalister som skriver i E24, DN og Finansavisen henger seg på en ganske populistisk vurdering av ting. Dette med effektiv rente er en ting. Tenk hvor høy den kommer til å være dersom det omsettes en post til kurs 95,- 3 dager før forfall - da blir jo årlig effektiv rente ekstremt høy.
Jag skjønner at det er skepsis knyttet til om NAS klarer forfallet sitt på obligasjonen og det er nok en valid tanke og derfor ønsker noe å kaste kortene. Det kan jo også være slik at dette er det papirer som kan selges med minst tap og derfor det selges. Slikt vet vi ikke og det blir synsing.

Jag synes det også i går på nettavisene viser at det er populært å skrive negativt om NAS. Flere skribenter som henger seg opp i ting som de mener er negativt og som de prøver (mer eller mindre med hell) og forklare hvorfor det er slik. Jeg synes flere av disse faller igjennom.

En positiv ting med dette som kom i går er at man nå i alle fall har en slags for for vurdering av verdien på slots i London.

Blir spennende å se hvordan dette tas imot fra obligasjonseier over linjen og om det går igjennom.
Går det igjennom tror jeg vi vil se en forbedring i kursen på NAS da mye usikkerhet knyttet til refinansieringen av obligasjonen er borte. De sier selv at slots ikke er aktuelt å selge og da er det jo perfekt å bruke dem som sikkerhet for å forlenge lånet.

Jag tror dette blir bra for NAS oom det går i orden.
Flipper
03.09.2019 kl 08:49 1924

Mange man kunne svare til nå, så skriver heller minebetrakninger på kommentar hovedinnlegg.

Det er de Usikrede Obligsjonseiere det forhandles med.
Ved en mulig BK ( '' hypoytetisk '' ), kan de risikere å få ZERO
av pengene tilbake.

Noen sier ogbligasjonseierne '' vil ha pengene nå '', men det
vil de nok ikke. Obligsjonene er mye mer verd enn cash, renter
bank snakkes om muligheten for Negative renter, da får du penger
ved å låne penger, og må betale renter på innskudd '' hypotetisk ''.
Det er himmelvid foskjell, så ALT LIGGER TIL RETTE for å dytte
lånet et to år frem i tid.
Boeing på Max flyene ( utsettelse av fremtidige levering er Meget
Positivt sett fra obligasjons eier + penger fra motorleverandør på
Dremlinerne.

Usikrede obligasjonseiere, går over til å FÅ sikkerhet for lånene,
ved verdier av noen populære SLOTS

Obligasjonseiere vet jo at kursen vil gjøre et hopp når denne
usikkerheten er ute av verden, for nå.

Alt i allt, vedr. kortsiktig gjeld, vil det rett å slett ligge klart at forlengelse
er positiv, gitt alt ovennte.
Redigert 03.09.2019 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
03.09.2019 kl 14:29 1860

NAS kan ikke refinansiere før de har gjort opp eksisterenede obligasjoner ved maturity. Overskrider de maturity uten ny avtale må det betales ekstra avgifter og renter til obligasjonseierene.
Sier obligasjonseierene nei til utsettelsestilbudet, så må NAS komme med ett nytt tilbud, evt kjøre emison eller selge selskapet (Selge deler av selskapet)
Uansett så får de usikrede obligasjonseierne penger før aksjonærene i forbindelse med konkurs, de er før aksjonærene på listen.
Flipper
03.09.2019 kl 15:31 1768

De sikrede obligasjonseierne ligger foran Usikrede i køen. Hender noen ganger at de Sikrede kjøper
opp de usikkrede, for at ikke skuta tar inn mer vann.
AlfaQ
03.09.2019 kl 16:03 1701

https://www.dn.no/marked/norwegian/geir-karlsen/bjorn-kjos/analytiker-om-norwegian-et-stort-rodt-flagg/2-1-664898
Interessant sak om Slot-dealen som er foreslått:
Analytikeren er skeptis men Virgin Atlantic har tidligere brukt slotter som sikkerhet.
Hockeymonkey
03.09.2019 kl 16:51 1613

Sikrede lån, sikkerhet i fly etc.
Bonds ihht rapportene er vel NAS07 og NAS08 = Uten særskilt sikkerhet.
SomSa
04.09.2019 kl 12:51 1516


Hausse kongen Sissener har kastet sitt kort og solgt sine aksjer med tap. Da fyren hauste aksjen viste han om obligasjonene! Har fyren troverdighet?

Jan Petter Sissener kan avgjøre Norwegians skjebne – vil ha en stor emisjon

https://www.dn.no/marked/jan-petter-sissener/norwegian/london/jan-petter-sissener-kan-avgjore-norwegians-skjebne-vil-ha-en-stor-emisjon/2-1-665417
Redigert 04.09.2019 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
04.09.2019 kl 12:54 1502

Hva sier markedet til nye obligasjoner med sikkerhet i slots, som for å innfri dagens gjeld?
SomSa
04.09.2019 kl 12:54 1502


Man kan spekulere om fyren har solgt sine + shortet aksjen og nå søker hjelp fra naive media!