NAS - Mot ca 5,50 på sikt???

Hammers
HAMMER 02.09.2019 kl 23:17 8907

I dag smurte Karlsen sin egen nistepakke.....mens NAS fortsatt lå på 35,04!

Han la den i et fatle og knyttet igjen........men etter at også noen søte karameller først hadde funnet veien inn i pakken!
Noen godsaker som kunne friste mellom tørre skiver med brunost nå på sensommeren.
Karlsen festet det hele til sin vandrestav, løftet den over aksla og begav seg med friskt mot langs den kronglete TIGGERSTIEN.

Ja, for når man er pengelens og begir seg ut på DEN stien - da må motet være på topp og godsaker må være med som "mutor" til kreditorene!
________________________________________

Frodon nevner at et par "hus" nå har senket sitt kursmål til kr 10.
Det fikk meg til å ta en titt på ALL-chartet til NAS. Kunne det være en connection her?
Chartet kom opp og med et lite BLUNK fikk jeg straks en deja vu-følelse.

Jeg tenkte med ett på de glade dager med NSG på 75 - og senere REC på ca 200.
Noe tilsvarende hadde jeg da sett før - og ikke minst skrevet om - i en liten mannsalder - her inne!
_________________________________________

Jeg har tegnet inn 3 enkle linjer fra tidenes morgen:
1. Er den diagonalt stigende. Den som treffer et par bunner + en topp perfekt.
2. Er den der vi befinner oss i dag - rundt 30!
3. Er den som kursen trolig skal til PÅ SIKT - hvis 2 brytes skikkelig. Den ved ca 5,50!

HVIS dette inntreffer betyr det at obligasjonseierne har sagt "nei takk" til Karlsens frieri!
At man kan glemme ALT som har med JV å gjøre - at enda en ny EMI kommer - og at det hele vil føre til et DUNDRENDE FALL!

Her er det STORE bildet - med de 3 enkle strekene. 1-2-3 + en liten håndtegning ved linje 2;
https://www.tradingview.com/x/2YjgfqBC/

Hilsen Hammers.......som legger til at linje 3 kommer ut fra egne beregninger ut fra resten av bildet!
HUSK rekkefølgen og FORUTSETNINGENE; Lj 2 må brytes ETTERTRYKKELIG - og deretter følger resten PÅ SIKT!
En SPENNENDE og ikke minst RISKY tanke.......og alle mulige "Breaking News" kan ødelegge bildet totalt - begge veier!

PS; Jeg reiser alltid selv med Norwegian i Norge og er glad for selskapets eksistens!
Mao ikke noe hat-forhold til selskapet som sådan.
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.01.2020 kl 20:03 2053

Jeg har da ikke bommet på noe som helst.
Som du selv sier; "forutsetningene slo jo ikke til"....

Nei akkurat - det var min betingelse for at "forestillingen" skulle sette i gang.
Det hele ble avlyst - og jeg måtte vandre skuffet hjem igjen - med popcornposen under armen.

Hilsen Hammers........ som kan moderere seg LITT - for det var en bommert å kjøpe dette snacks'et FØR sceneteppet gikk opp.
DER bommet jeg! Likevel; nivåene ligger der på vent......akkurat som gotteriene nå gjør det samme.
Breikjeften
02.01.2020 kl 18:30 2165

Forutsetningen din for "dipp" ned til Nok 5,50 slo jo aldri til..., du bommer på det meste!!!!
Slettet bruker
16.09.2019 kl 10:01 2700

Huffda... Enda en fiasko i Norwegian 😔

Fordømt irriterende! Snart så time etter time med fargestifter og linjaler virker nærmest totalt bortkastet i nyhetsbaserte aksjer... Får nå bare håpe noen tok rådet og solgte seg ut på absolutt bunn.
Frodon
12.09.2019 kl 09:15 2890

25 september startet nedgangen, jeg hadde satt datoen 26 september i analysene mine om å selge alt av aksjer og gå inn i bear...så fulgte jeg ikke min egen analyse 🤪
undrende
12.09.2019 kl 08:34 2929

Oktober er vel fast tradisjon ja, elr hadde vi ikke et avvik der i fjor?
Mener oljeaksjer tryna helt i November & Desember, men husker ikke detaljer helt......
Frodon
12.09.2019 kl 00:08 3079

Godt du lærer raskt, det er sjelden vare på forumet 😉 Gratulere med fine gevinster, håper du fortsetter den gode trenden. Husk at oktober ofte er en rød måned. Jeg har begynt gevinst sikringen i flere selskap nå
Frodon
12.09.2019 kl 00:06 3083

😂😂😂 Helt enig, kan nesten ikke huske tapet jeg fikk ved å investere mot deg 🤪😂😂 Underholdning er verdt mer enn penger...slik var det ikke før 😇
Muggost
11.09.2019 kl 23:52 3108

Vel, jeg fikk et tap i NAS... men jeg tapte ikke alt. Det jeg tapte der ser det ut til at jeg tar inn igjen andre steder. EQNR, OCY og NAPA har gitt gode avkastninger til nå (og jeg har omsider skjønt hvorfor det er lurt å sikre gevinst innimellom). Så jeg ser mer på det tapet som en investering i kompetanse. Hvis ikke dette hadde skjedd hadde jeg heller ikke skjønt viktigheten av å gjøre sin egen research. Her er det mye å sette seg inn i, så jeg fikk en «flying start» for å si det sånn :)
Hammers
11.09.2019 kl 23:50 3116

En bra beskrivelse, Frodon!
Nei, man kan ikke tenke på alle lappene som glapp - men heller tenke på den ene som KOM!
Ja, ja.....det spiller i grunnen ingen rolle - siden dette uansett går på kontoen for underholdning.

Hilsen Hammers
Frodon
11.09.2019 kl 23:38 3133

Det der hørtes kjent ut, akkurat det samme har jeg gjort inn i en Hammers spådom...det var ikke spesielt billig 😜 Men det er slik noen av oss lærer, så er jeg spent på hvor mange på NAS trådene som vil investere mot Hammers og Frodon tips neste gang 🧐

Det er veldig synd at du fikk et tap i NAS. Hvis du ønsker et «sikkert» bet, kan du eks kjøpe aksjer i Okeanis Eco tankers (OET) eller Ocean Yield (OCY). OET har en del av skipene på 5 års kontrakter, hvor de kommer til å tjene gode penger over lang tid. Du finner analysen på tickeren OET. OCY har enda lengre kontrakter med høye utbytter. Begge aksjene er «kjedelige», men vil gi en god avkastning i året 😊 Selvaag bolig pleier falle ned fra september til november, så får du kjøpt den rundt kr 44 i slutten av november, vil også det være et meget godt kjøp på lang sikt
Redigert 11.09.2019 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.09.2019 kl 23:29 3160

Gratulere så mye, det er ofte de små gledene i livet som betyr mest 😇 Du kan sikkert mye om dette, siden du nesten drar inn % gevinster de fleste bare drømmer om 😉 Et lite tips, hvis du går bak og sier hei til hestene før løpet, er det ofte de rolige som gjør det bra og de urolige gjør det mindre bra. Litt slik det er på børsen, der Hammers er den rolige og Tigeren er litt mindre rolig...mens Frodon er kusken som pisker alle rundt 😂😂
minsin
11.09.2019 kl 22:37 3217

hmm ja ikke lett det der ...
Har man stram familie økonomi og satser sparepenger på børs ... blir mye nærvøsitet og søvnløse netter
Viktig å ikke gamble med for mye pæng/risiko.

i tillegg kan NAS oppfattes en "bære eller briste" aksje ..
Både hammers og Frodon har god kompetanse og er fornuftige ... til tider vel og merke :)
Lykke til
Muggost
11.09.2019 kl 22:27 3240

Nå har jeg fulgt NAS siden jeg kjøpte meg inn på kr 46 den 17 juli og trådde uforvarende rett inn i Frodons spådom! Jeg tenkte lenge at jeg skulle holde meg unna disse forumene, for her er det mye rart å lese, men nå må jeg nesten si noe synes jeg. Da kursen gikk i dass og jeg fant ut hva en hode-skulder formasjon var for noe, så begynte jeg å lese bakover i innleggene. Spør du meg, så ser det ut som at Frodon og Hammers har truffet spikeren ‘bang on’ i lang tid, og ikke bare på NAS. Jeg synes det er litt rart at de får så utrolig mye pepper for dette...

Så jeg valgte å selge meg ut i går ettermiddag på 31 (med betydelig tap), fordi familieøkonomien tåler ikke at jeg taper alt. Nå i dag ser jeg at kursen har gått litt opp igjen, gode nyheter har vel den effekten, og det er selvfølgelig ganske irriterende :-) Men så er det det at NAS ikke har penger til å betale regningene fremover, som Frodon nok en gang har påpekt, og den skrekk-emisjonen som Hammers snakker om da... Jeg opplever situasjonen slik at brannen er slukket, det er selvfølgelig bra, men det kan hende huset må rives pga skadene som er oppstått...

Jeg valgte å selge meg ut i går, så bare fremtiden vil vise om Frodon/Hammers fikk rett, eller om skuta lar seg rette opp igjen. Selv tror jeg ikke NAS går konkurs, men blir aksjene redusert til kr 5,50 i den emisjonen, så er det vel ingen grunn til å juble over midlertidig oppgang til 34-35-36? Selv om jeg er ny på aksjer, så er jeg ikke helt tapt i matematikk, så jeg sliter med å se hvorfor vi skulle ha nådd bunnen nå.

Tusen takk Frodon og Hammers, jeg mener at deres innspill og faktabaserte vurderinger har vært svært nyttige for meg (og sikkert mange andre)!
minsin
11.09.2019 kl 22:03 3283

Klart . man skal ikke juble før fasiten er servert.
Dog jeg vil absolutt tro at NAS ikke bringer avstemningen ut i media uten å være 100 pst sikker , det ville jo være galskap av verste sort.
vel klart regninga må betales før eller siden- uansett nå har NAS handlingsrom og kan fokusere på helt andre ting.
Det vil komme flere positive og kursdrivene nyheter fremover-

Men jo enig - man skal ikke selge kjærringa før katta er skutt
Hammers
11.09.2019 kl 21:54 3311

Så langt er det snakk om en foreløpig opptelling.
Fasit kommer i neste uke. Altså ingen grunn til å slippe jubelen HELT LØS - riktig enda.
Jeg tror dette må være "tette greier", og ingen vet hva fintellingen bringer med seg!

Når det gjelder min spådom om 5,50 på sikt var forutsetningen at 30 måtte brytes reelt.
Som jeg skrev; I så fall har obligasjonseierne sagt NEI - og en MEGA EMI kommer!

Det har ikke skjedd så langt, men linja ligger nå uansett der og venter på dere - inntil videre. Så får vi se hva som etter hvert skjer.
Obligasjonene ligger også der på vent - og til slutt må moroa betales - uansett hvor pengelens man enn måtte være!

Hilsen Hammers........som har kost seg med Bjerke i kveld.
3. valget vant i løp 2......der jeg spilte 3 hester. Hadde likevel IKKE DEN hesten med. Utrolig surt - siden jeg med det gikk glipp av ca 15.000.
Resten gikk inn - det ble 3x6'ere og en haug med 5'ere. En tusenlapp og mye underholdning tilbake på min bong til 140 er greit nok!
Redigert 11.09.2019 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
minsin
11.09.2019 kl 21:50 3328

Enig at de har pr i dag begrenset med kapital...det har vi visst i lenger tid - år faktisk
Det vil bli tilført kapital fra Boeing / RR - Boeing må betale erstatning for 34 MAX fly... i tillegg kommer det oppgjør fra RR/Boeing.
Anslår dette til en plass mellom 3-4 og 6 mrd . Dette vil komme i Q4 eller senest Q1.
Vinteren vil derfor være berget .
Forøvrig er vel NAS bedre stilt nå enn i -16.

Det blir mye å legge ut om beregninger på verdien av NAS og synlig gjøre dette .
Verdien av en potensiell JV , blir i såfall basert på antakelser... og det blir ikke riktig.
derfor blir det nærmest umulig med en eksakt verdi beregning...
Henviser til link der jeg har skrevet litt om hvorfor NAS er en høyaktuell oppkjøps kandidat.
Nå som IMO 2020 kommer inn , vil oppkjøp bli mere aktuellt enn tidligere.
Det er derfor ikke helt feil i å ta ett visst utgangspunkt i hva IAG hadde tenkt å by...

https://finansavisen.no/forum/thread/47744/view

Emisjon ?? tja -- men ikke nå, muligens når kursen er rundt 80-120 ??
Er en forskjell på å kjøre emisjon nå kontra på helt andre kursnivå...



Redigert 11.09.2019 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
Frodon
11.09.2019 kl 21:30 3372

Om jeg er glad for å ikke ha NAS aksjer ja, det er like sikkert når aksjen sto i kr 130 som når den står i kr 33. Har du blitt klar over at NAS ikke har penger til å betale regningene sine nå? Du har vært en motstander av dette helt siden du kjøpte aksjer i NAS, er du NÅ enig i at selskapet sliter økonomisk...?

Dagens nyheter, hva mener du? At NAS kanskje slipper å betale regningene sine i desember?

Jeg er mer sikker på en emisjon i løpet av vinteren som kommer, enn jeg var før NAS gikk ut i media og fortalte om statusen. NAS har solgt det de klarer av eierandeler, resten er fullt belånt og pantsatt og fortsatt hadde de ikke penger til å betale regningene sine. I mine øyne er det full krise, som kanskje blir utsatt et eller to kvartal til.

Kr 120 til 140?? Kan du vise meg en utregning på fundamenter som forsvarer slike kurser?

Jeg er relativ sikker på at kr 1 til 5 kommer lenge før kr 120-140, hvis ikke det blir en spleis/splitt i aksjen
solb
11.09.2019 kl 21:06 3419

Det er så deilig og beroligende å ha satt sjefsbaissen på blokkert. Det kommer aldri annet enn ørkesløst nonsens fra den kanten.
minsin
11.09.2019 kl 20:58 3448

Frodon boy ...

Jeg regner med du fortsatt er vanvittig gla for ikke å ha aksjer i NAS :-)
Du og Hammers sitter sikkert enda i armkroken til hverandre og ikke fått med deere kveldens nyheter , tipper vi får vel ikke høre fra dere det nærmeste døgnet ;-)
Jeg anbefaler dere kutter ut rød brus og popcorn ... og heller velger ett anna fokus, som jeg - dessuten har rød brus alt for mye sukker -
Sove ? - tror aldeles ikke det blir problemer med søvnen til NAS aksjonærene kommende uka- det skal du slippe å bekymre deg over

Har sagt i lengere tid at kursmålet til NAS er 120-140 kr ,6-12 mnd.

Riktignok er det bare 3,5 mrd denne "dealen" , handler om ...men nå kommer triggerene i fleng..
JV er rett rundt hjørnet / oppkjøp vil bli ett "hett" tema så lenge aksjen handles under 100..husk de andre flyselskapene drives 20-30 pst dyrere drivstoff
MAX i luften - erstatninger å¨flere milliarder ventes i Q4/Q1
IMO 2020 - vil øke forskjellen mellom NAS og eks Lufthansa/IAG - noen vil få panikk når regningene kommer , det blir ikke NAS!
Besparelsene i fokus programmet vil vi se klare tegn på gjennom vinteren
Obligasjonspause i en par år

Chartet ditt sier vel fortsatt 1 kr ... eller 5,5 ??


Redigert 11.09.2019 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
undrende
11.09.2019 kl 00:12 3588

Tull, jeg leser trådene, men bortsett fra Frodon & Hammers er det bare vissvass som serveres.(flere her som kunne ha solgt bestemora si, for å si det sånn)
Dette er drama, NAS er i spill, for ikke å si fritt fall.
minsin
11.09.2019 kl 00:01 3602

Har selv hatt gode dager denne mnd ... flere aksjer har gått til himmels i det siste , Nå gjenstår det bare å posisjonere seg i forhold til NAS ;-)
Kos deg med popcorn og drikke ( du minner meg om litt sønnen min ,bare at han sitter med det motsatte kjønn), har selv ett helt anna fokus...
Redigert 11.09.2019 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
10.09.2019 kl 23:51 3617

Og der kom kursmålet mitt på kr 1 også i siktet 💪 Må si jeg er vanvittig glad for at jeg ikke har aksjer i NAS. Er det noen av aksjonærene som får sove nå?

Jeg setter meg godt til rette ved siden av Hammers med popcorn og tilhørende drikke, mens jeg nyter gode behagelige dager på børsen i trygge selskap med god og stigende lønnsomhet 😇

«Det er definitivt noen som er interesserte i Norwegian for 1 krone pr. aksje, som vil ta vare på kreditorene, sier Sissener»

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/09/10/6955249/sisseners-gruppering-med-blankt-nei-til-norwegians-losningsforslag
Redigert 10.09.2019 kl 23:53 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.09.2019 kl 23:13 3655

I kveld har jeg tatt en kontrollsjekk av hva jeg skrev for en drøy uke siden; og JA - jeg har tekniske argumenter FOR at NAS kan dumpe ned til 5,50!

Mine opprinnelige beregninger var korrekte (trolig v/worst case).
Det blåser opp til storm mellom selskapet og en gruppering av obligasjonseierne!

Spenningen stiger - og vi som sitter på de beste losjeplassene merker en yrende trengsel rundt om!
Her er det flere som absolutt vil ha med seg den dramatikken som er i ferd med å bygge seg opp.
Alle venter i første omg på "BRUDDET på 30" - det FØRSTE signalet som forteller oss at showet er i ferd med å starte!

Hilsen Hammers.........som venter i sitrende spenning........og klar med både popcorn og tilhørende drikke!




Redigert 10.09.2019 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
10.09.2019 kl 00:22 3796

Scanship, ja.
Aksjen som Myrseth i dag (mandag) nevnte som en mulig oppkjøpskandidat - men der Røkke i så fall må inngå et lukrativt samarbeid med de 4 på topp! De som eier 65,5% av selskapet! I så fall blir det HALLELUJAH......både for den ene og den andre!
Nei; har ikke skrevet noe om aksjen i det siste - siden det ikke har kommet noen nyheter å skrive om.

Hilsen Hammers
Frodon
09.09.2019 kl 23:45 3825

Hehe, du trenger ikke være på Shareville for å bli omtalt der 😉 Litt det samme som når jeg ble omtalt i Finansavisen, uten engang å jobbe der 😂😂

Absolutt nyttig det du skriver...det er et par ganger jeg selv har lært den harde veien å investert mot dine råd. Det er sjelden lønnsomt 🧐 Så du er på listen over steder jeg må sjekke før jeg kjøper en aksje 🤩

Rød løper kan vi alltid fikse....en dag du kommer innom Scanship 🍺
Hammers
09.09.2019 kl 23:04 3835

hstray;
De som ikke leser hva vi skriver (så korrekt som det til slutt kanskje/trolig er) - ja de TØR vel ikke lese -
siden de selv sitter bundet til haleroret! Synd for dem, hvis de KUN ønsker å høre solskinnshistorier før de legger seg!

Frodon:
Kjendis? Ikke har jeg fått gå på en "rød løper" - og merkelig nok; jeg er heller ikke på Shareville!

Hilsen Hammers......som uansett håper noen drar litt nytte av det som skrives!
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.09.2019 kl 22:21 3881

En for alle, alle for en ;)

Hehe, I know ;);) Var bare gøy å se at tall kanskje ikke er så tilfeldig som andre skribenter på forumet skal ha det til. Utrolig nok er det noen som fortsatt ler av TA analysene på HO ano 2019 ;)

Du er forøvrig blitt kjendis...en investor kompis jeg hadde møte med, visste godt hvem Hammers var via Shareville. "Hammers ja, dyktig fyr som treffer godt".
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
hstray
09.09.2019 kl 22:18 3896

Kun Frodon og hammers igjen på disse tåpelige Norwegian skal i null trådene.. Det sier litt. Ingen andre gidder ikke lese tråd etter tråd opprettet av Frodon som lever sitt liv på Hegnar forum. 20-30 tråder startes daglig. Det sier det meste.
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.09.2019 kl 22:14 3916

Det er bra, Frodon!
Da er vi NOK en gang "TO mot røkla" i NAS!
Får bare se hva som egentlig skjer!

Hilsen Hammers
PS; Hadde ikke lest innlegget ditt. Jeg hadde min egen framgangsmåte til 5-tallet - via noen formasjoner i TA!
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
09.09.2019 kl 21:54 3950

Hehe, det kan bli nok en fulltreffer for deg Hammers og jeg er helt enig med deg....det kan hende NAS klarer å komme seg over kneika med obligasjonslånet, men fundamentene ser forferdelige ut, så bare snakk om hvor lang tid det tar før NAS må hente mye mer egenkapital.

Bare så det er sagt, jeg har brukt kursmål kr 1 til 5 på den neste emisjonen siden april 2019, kremt kremt, så tallet kr 5 er brukt en stund ;);)

"Frodon
25.04.2019 kl 23:04
Blir det brudd på lånebetingelsene i Q3 2019, Q4 2019 eller Q1 2020. Det er det store spørsmålet. Og hva blir emisjons kursen på? Kr 1? Kr 5?"

Her kan du se noe av grunnen til at NAS vil slite utover, hvis ikke noen av disse fundamentene er endret siden sist jeg sjekket:

"Frodon
22.04.2019 kl 21:15
Usd 820 mill av finansieringen er på plass, ca kr 5,7 milliarder er utsatt. Da mangler de ca kr 4,75 milliarder fortsatt for 2019. I 2020 må de finansiere kr 20,4 milliarder til (usd 2,4 milliarder). Fra 2021 og utover trenger de fortsatt finansiering for kr 63,9 milliarder til (de kr 5,7 som er utsatt + 58,22 som er for nye bestillinger). Hvis NAS skal ta opp lån til alle flyene som er bestilt, blir det totalt kr 127 milliarder i gjeld".

https://finansavisen.no/forum/thread/20617/view/0/0?page=17
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.09.2019 kl 21:27 4001

Morsomt å lese Unge Sisseners siste uttalelse om NAS (bruddstykke) her i Finansavisen;
______________________
"Sisseners emisjonsskisse indikerer hvor makten nå ligger:
Dersom man – teoretisk sett – hentet 5 milliarder kroner til 5 KRONER pr. aksje, ville man ha utstedt en milliard nye aksjer
og de nye pengene vil i et slikt scenario kontrollere 88 prosent av selskapet".
_______________________
Det morsomme er selvsagt ikke at dagens aksjonærer nærmest MISTER ALT hvis dette skjer, men at tallet 5 KR for første gang er nevnt.
Dvs, for første gang siden jeg selv lanserte et mulig fall til ca 5,50.......for en ukes tid siden!
Dette KUN basert på en historisk kursutvikling - og den forutsetningen at kr 30 først måtte brytes reelt som sluttkurs!

Klart man er KJEMPESPENT.
Ikke på om diverse skribenter her inne går rett på snørra, men om dette bli et nytt kursleie for NAS!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.09.2019 kl 21:50 4247

Du kan mene ditt - og jeg mitt! I dag vet ingen av oss hva som kokret skjer videre.
Selv er jeg helt avslappet til egen spådom - den som ikke gjelder før 30 brytes ettertrykkelig!

Hektar.
Det eneste som overrasket meg med ditt innlegg er at du ikke havnet nærmere TO MILL!
Du som mener det motsatte av meg i NAS, kursen gikk fra gammelt 305 til dagens 32......og likevel håvet du inn nesten millionen! Det er nesten slik at du ikke kan tro det - selv om jeg leser hva som PÅSTÅS!

Hilsen Hammers........som sluttet å tro på julenissen da han var 5.
Det var da jeg så at nissefar hadde "stjålet" klokka til "fatter'n"!
Da jeg la meg den kvelden begynte jeg å GRUBLE - og da ble jeg mer skeptisk til opplyste "sannheter"!
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.09.2019 kl 21:38 4264

Hva tenker du om NAS videre? Sitte igjennom eller ta et tap på et tidspunkt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
minsin
06.09.2019 kl 21:33 4278

NSG - hadde ikke en kvart omsettbar eiendel da de gikk konkurs... de hadde kjøpt en rekke fabrikker rundt om i verden som sto stille uten produksjon eks brazil, australia mm
Eneste fabrikken som gikk med ett visst overskudd var faktisk saubruksøya i Halden .. Det sier seg selv halden klarte ikke å betjene forpliktelsene til mange milliarder i gjeld
Når kloden gikk fra papir avis til å lese nyhetene på nettbrett - mente NSG at verden skulle tilbake til avisa og dermed øke papir forbruket . nettbrett var ett "syndens verk" - mener direktøren sto i bunad , da han sa det
Papir markedet gikk i dass , det eneste NSG kunne skryte av var at de leverte avispapir til største avisene i Paris(el pais) og London..
Ledelsen mistet tidlig kontrollen, kassa var bunnskrapt og vel så det, kontrollen mistet de allerede lenge før de utstedte det berømte obligasjonslånet

NAS vil ha minumum 3 mrd på konto , de har omsettbare nåværende og fremtidige eiendeler ( Airbus) ... salg av slots etc etc
disse eiendelene lar seg kjapt realisere - Er vel lettere å selge en airbus(gammel el fremtidig) i dag enn en bruktbil
I tillegg ser man klare tegn på trafikktallene at NAS er på god vei å snu skuta. Erstatninger vil komme i nær fremtid.
Ikke tvil i at obligasjons problematikken vil bli løst , uten at NAS blir kastet til ulvene ... som med NSG.
Situasjonen er alvorlig , men selv om obligasjonseierne takker nei til tilbudet - vil det finnes relativt gode alternative løsninger, de kommer overhode ikke til å male seg inn i sitt "obligasjonshjørne " - chart eller ei.

NSG hadde overhode ingen alternative løsninger... og ble derfor degradert til "tilskuer til egen død".
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2019 kl 21:04 4315

Hilsen Hummers... som hadde kostet meg nærmere 750k om jeg hørte etter
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
06.09.2019 kl 20:25 4380

Hammers
Selvskryt kommer fra hjertet. Dét skal du ha.
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.09.2019 kl 20:23 4388

minsin.
Jeg vet da utmerket godt at det er stor forskjell mellom papirproduksjon og flydrift!
Ja, såfremt det ikke er snakk om PAPIRFLY, da.....🤭🤭🤭!

Jeg sammenlignet da ikke med driften, men CHARTENE til de to respektive selskapene ga meg et daja vu.
Dette hadde jeg sett før! Akkurat som Finansavisen i går heller ikke snakket om driften, men at selskapet kunne komme til å male seg inn i det samme "obligasjonshjørnet" som NSG i sin tid gjorde!

Gribbene ser du ikke før det er for sent - og gribber deler ikke (et herlig uttrykk fra skribenten)!

Hektar; Som vanlig får jeg rett, men BETINGELSEN er at støtten ved kr 30 brytes reelt som sluttkurs.
Så langt holder 30 - og min spådom er fortsatt ugyldig.

Hilsen Hammers......100% korrekt fra "gamle kr 305"!
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
06.09.2019 kl 19:37 4443

Uffamæi ja. Dette var ille.
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2019 kl 19:10 4488

Konkis neste altså... huffda. Dette vil svi
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
06.09.2019 kl 19:04 4506

Obligasjonslånet til NAS på ca 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019 har nå en effektiv rente på 80,38%

Siste Sist omsatt Eff. rente
87,50 11:41 80,38

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Redigert 20.01.2021 kl 22:04 Du må logge inn for å svare