Skraper vi snart bunnen?

stashman
HAVI 16.11.2017 kl 04:12 5278

Hei,

noen som sitter på HAVI her? Hadde hatt 2 gode runder etter emi, men sitter nå fast med snitt 0.187 og jeg lurer når vi når bunnen her. Utsiktene er vel heller ikke så fantastiske, vinteren kommer, skip går i opplag. Noen formeninger? Takk
Redigert 19.01.2021 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2017 kl 10:01 5186

HAVI er et rent vente-case, men ikke lett å bestemme bunn.
Bunn i slike selskaper vil i stor grad forholde seg til

0) Refinansiert eller ikke etter skrellen fra 2014-dato?
HAVI er blant de selskapene i sektoren som er bra refinansiert og kan holde ut lenger enn de fleste av konkurrentene. NB: Dette alene gjør aksjen velegnet til å innta en spekulativ venteposisjon i.
Men i mellomtiden gnager sektorbørsnervene selvsagt i kursen:

1) Status for løpende drift og her hadde selskapet for Q3:
- OPERATING PROFIT BEFORE DEPRECIATION NOK 39.0 MILLION VERSUS NOK 112.6 MILLION 1 YEAR AGO
- TOTAL OPERATING INCOME WAS NOK 176.7 MILLION IN Q3 2017, COMPARED WITH NOK 253.4 MILLION IN Q3 2016
- FLEET UTILIZATION Q3 2017 WAS 74% EXCLUSIVE VESSELS IN LAY-UP (merk: det er å få fartøyene i opplag i arbeid som vil gjøre susen her)

2) Tid og vei til den dag det kommer melding om nye kontrakter

3) Bryet verdt å vente? Selvsagt, en inngang på 12-13 øre kan fort bli en tidobling etter hvert som det evt løsner. Jeg har derfor siste par uker akkumulert 1 mill aksjer til, totalt 2 mill aksjer som skal få stå og vente, penger jeg godt kan tåle å tape om så skulle skje. Men her tror jeg tiden vil vise at Sævikklanen drar dette gjennom :-)

PS: Snittet mitt er nå litt over 14 øre, det har ikke vært nok omsetning på 13 til å kutte seg noe særlig mer ned siste uken.


Redigert 16.11.2017 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.11.2017 kl 11:13 5147

En tilleggskommentar:
Havila Shipping ASA noterer 124.206.350 nye aksjer på Oslo Børs i dag:
Det skjer som følge av kapitalutvidelse etter gjeldskonvertering.
Det innebærer at antall noterte aksjer øker fra 1.766.555.850 til 1.890.762.200, hver pålydende 0,01 kroner.

En teknisk formalitet altså, kjent i markedet fra før.
Redigert 16.11.2017 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
nubdestroyer
21.11.2017 kl 12:33 5043

Mistenker at det kommer en spleising dersom fusjoneringen med Volstad Maritim blir noe av. Q1 2019 er nok friskmelding eller død for selskapet. En mindre aktør som Havila er riktignok bedre posisjonert i dagens brutale marked enn massive selskap som DOF, SOFF eller lignende.
nubdestroyer
22.11.2017 kl 11:09 4833

Ser ut som 12 er forlatt permanent nå, er dette bunnen?
Slettet bruker
22.11.2017 kl 18:05 4868

Da kom det en interessant melding etter børsens åpningstid:

Statoil har onsdag hyret inn en armada av ankerhåndteringsfartøy.
I tillegg til to egne ankerhåndteringsfartøy, har oljegiganten hyret inn hele åtte ankerhåndteringsfartøy fra flere forskjellige offshorerederier.
Havila Shipping og Siem Offshore har fått jobb til to hver, mens Dof, Boa Offshore, Olympic Shipping og Solstad Farstad har fått fikset et skip hver.
Ratene spriker mellom 100.000 kroner og 250.000 kroner dagen.
Ifølge skipsmegler Gøran Røstad hos skipsmeglerhuset Westshore Offshore, er årsaken at oljeselskapet skal flytte tre rigger på én gang når det dårlige været som er ventet til helgen, har gitt seg.
Det dreier seg om Statoils nye superrigg, Cat J-riggen Askeladden som tidligere i november fikk samtykke av Petroleumstilsynet til å brukes til boreaktiviteter på Gullfaks Sør-feltet.
Videre skal Odfjell-riggen Deepsea Atlantic flyttes, og det samme gjelder North Atlantic Drillings oppjekkbare rigg West Elara som skal flyttes fra Valemon-feltet til Semco Maritimes verft på Hanøytangen utenfor Bergen der den skal oppgraderes før den starter på en tiårig kontrakt med ConocoPhillips.
Røstad mener det er godt å se at de har såpass med aktivitet at de må flytte tre rigger på likt.
Skipsmegleren forteller at det også er ting på gang på britisk side av Nordsjøen når været blir bedre.
-Det kan godt være at markedet får en liten opptur nå, sier han til Hegnar.no.

Vel, i morra tidlig får vi se om dette kan løfte HAVI - som har fått inn to fartøy på dette - et øre eller to :-)
mnn
27.11.2017 kl 21:40 4641

ser at den va på 0.14 i dag er denne på vei opp igjen?
Slettet bruker
28.11.2017 kl 09:03 4603

På vei opp akkurat nå?
Tja, Statoilkontraktene var selvsagt bra for selskapet, men vi må nok ha 1-2 fartøy til i op før vi får flyttet kursen såpass at det monner. men som sagt: HAVI bør være en av de bedre aksjene å ta venteposisjon i, siden selskapet er refinansiert og har en av de mest moderne flåtene. Senest neste sommer, gitt at oljeprisen holder seg minst som i dag, vil vi kunne få sterk kursoppgang. Men selv i vinter kan det bli litt bevegelse.
Og bakom ligger alltid muligheten for en konsolidering (les: oppkjøp) også her, selv om Sævikfamilien neppe er de første til å selge rederiet sitt.
nubdestroyer
28.11.2017 kl 09:47 4597

Havi er bedre posisjonert til å overleve denne massedøden enn SOFF, DOF eller lignende. De er ikke låst med like store verdier i flåten, den er mer moderne som du sier ovenfor og bedre diversifisert. Forutsatt at de får koll på utgiftene sine vil dette potensielt kunne gå bra.
stashman
28.11.2017 kl 14:14 4453

mulig det begynner å snu nå. når kan vi egentlig forvente reverse split?
nubdestroyer
30.11.2017 kl 12:41 4356

Kan se ut som 12 er bunnen nå, vurderer å gå inn snart
tigerguttt
04.12.2017 kl 09:39 4229

Ser ut til at skuta snur, men det er en lang vei og ennå, håper at det er slutten på 0,12 - 0,13 øre, ratene på Westshore har blitt betydeligere høyere den uken som hva , håper det forsetter denne uken
ha en spennende børsuke
ca02
05.12.2017 kl 10:35 4115

HAVILA JUPiTER


ny kontrakt !!!