Iveco-eier vil investere 2,3 mrd. i Nel-partner Nikola
Her litt mer fornorsket versjon og kjøtt på beina:
Iveco-eier vil investere 2,3 mrd. i Nel-partner Nikola
31 minutter siden · André Haugen
CNH Industrial vil inngå et strategisk og eksklusivt lastebilsamarbeid med Nikola Corporation, ifølge en melding tirsdag.
Selskapet vil gå inn med til sammen 250 millioner dollar, tilsvarende 2,3 milliarder kroner, som «ledende serie D-investor». 100 millioner dollar av dette er kontanter, mens 150 millioner dollar investeres i form av tjenester som produktutvikling.
Nikola venter ifølge meldingen å få inn over én milliard dollar i D-runden, som vil gi 25 prosent eierskap til nye investorer og forretningspartnere, inkludert CNH Industrial.
Iveco og FPT, CNH Industrials merkevarer som leverer blant annet tunge kjøretøy og motorer, vil bistå med ekspertise for å industrialisere Nikolas brenselcelle- og batterielektriske lastebiler.
Selskapet skriver også at Nikola vil bidra med teknologier for et europeisk joint venture med CNH Industrials, som blant annet inkluderer tilgang til et hydrogendrivstoffnettverk.
En av leverandørene av hydrogenfyllestasjoner er norske Nel, som allerede har en avtale med Nikola i USA.
På lang sikt vil den europeiske satsingen omfatte brenselcelle- og batterielektriske kjøretøy lansert innen fjerde kvartal 2022.
Nikola har også planer om å dra nytte av Ivecos salgsapparat i det europeiske markedet.
Iveco-eier vil investere 2,3 mrd. i Nel-partner Nikola
31 minutter siden · André Haugen
CNH Industrial vil inngå et strategisk og eksklusivt lastebilsamarbeid med Nikola Corporation, ifølge en melding tirsdag.
Selskapet vil gå inn med til sammen 250 millioner dollar, tilsvarende 2,3 milliarder kroner, som «ledende serie D-investor». 100 millioner dollar av dette er kontanter, mens 150 millioner dollar investeres i form av tjenester som produktutvikling.
Nikola venter ifølge meldingen å få inn over én milliard dollar i D-runden, som vil gi 25 prosent eierskap til nye investorer og forretningspartnere, inkludert CNH Industrial.
Iveco og FPT, CNH Industrials merkevarer som leverer blant annet tunge kjøretøy og motorer, vil bistå med ekspertise for å industrialisere Nikolas brenselcelle- og batterielektriske lastebiler.
Selskapet skriver også at Nikola vil bidra med teknologier for et europeisk joint venture med CNH Industrials, som blant annet inkluderer tilgang til et hydrogendrivstoffnettverk.
En av leverandørene av hydrogenfyllestasjoner er norske Nel, som allerede har en avtale med Nikola i USA.
På lang sikt vil den europeiske satsingen omfatte brenselcelle- og batterielektriske kjøretøy lansert innen fjerde kvartal 2022.
Nikola har også planer om å dra nytte av Ivecos salgsapparat i det europeiske markedet.
Redigert 19.01.2021 kl 22:25
Du må logge inn for å svare
Dette er viktig og en milepel!
Markedet sover fortsatt.
Markedet sover fortsatt.
Sann
03.09.2019 kl 13:43
1383
Å dra nytte av Ivecos salgsapparat er genialt, Nikola vil aldri få problemer med å fylle ordrebøkene på brenselcelle- og batteri elektriske lastebiler i Europa.
Dette vet Iveco og ser nå sin mulighet til tidlig å komme inn i markedet, eiersiden og for å erstatte fossilt drivstoff. Satsingen vil akselerere lønnsomhets nivået på utslippsfrie alternativer som hydrogen og el drift og således imøtekomme kostnadene ved myndigheters avgifts eskalering og 0 utslippskrav på sikt.
Dette vet Iveco og ser nå sin mulighet til tidlig å komme inn i markedet, eiersiden og for å erstatte fossilt drivstoff. Satsingen vil akselerere lønnsomhets nivået på utslippsfrie alternativer som hydrogen og el drift og således imøtekomme kostnadene ved myndigheters avgifts eskalering og 0 utslippskrav på sikt.
Sann
03.09.2019 kl 13:51
1332
Jeg undrer meg ofte over tregheten i nyhetsformidlingen i norsk kapital media, slik har det alltid vært og jeg er derfor alltid ute med følere og info fra ca 10-15 andre nettsteder for innhenting av raskere informasjon i tillegg til twitter fra en rekke selskaper og organisasjoner.
Vet ikke hva de driver med i de ulike redaksjoner, om de fortsatt skriver på en skrivemaskin eller hva det er som er galt, men noe er det.
Man må huske på at mange kun gjør sine investeringer basert på nyhetsbildet i norsk presse alene og kommer således svært sent inn i sine posisjoner når artikler først kommer på trykk.
Vet ikke hva de driver med i de ulike redaksjoner, om de fortsatt skriver på en skrivemaskin eller hva det er som er galt, men noe er det.
Man må huske på at mange kun gjør sine investeringer basert på nyhetsbildet i norsk presse alene og kommer således svært sent inn i sine posisjoner når artikler først kommer på trykk.
Skulle DNB inn med 250 mill , eller har jeg misforstått?
Sorry det var CNH Industrel so skal inn med $250 mill.
Det skjer mye nå og det skjer fort.
Det skjer mye nå og det skjer fort.
EXTrader
03.09.2019 kl 14:16
1140
Gleder meg til disse må dekke inn sjortene sine :-) :-)
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010081235
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010081235
Tjoooffffssss 43 mill aksjer short , her kan det fort fyres en skikkelig RAKETT🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣❤️🤣🤣❤️🤣🤣❤️🤣🤣🤣🤣🤣