Hvis krasj: Realisere og betale skatt på gevinst eller la stå?

Jeg er amatør på området og tar derfor sjansen på å spørre dere som har peiling. Jeg eier en del aksjer i diverse norske og utenlandske selskaper. Stort sett store som Telenor, Yara, Equinor, Orkla, og Google, Facebook, Apple, Amazon, Tesla etc. Direkte på børsene i Oslo og USA, ikke gjennom fond. Summene vi snakker om er «noen få» millioner og samlet gevinst pr i dag er rundt 600.000 (pluss årlige utbytter). Jeg er ikke aktiv, de bare «ligger der». Så til spørsmålet:

De fleste norske står på aksjekonto, slik at jeg f.eks kan realisere/selge uten å måtte betale skatt av gevinst, så lenge de blir på den kontoen (slik har jeg forstått reglene). De utenlandske (som er desidert mest i sum) eier jeg personlig og direkte (ikke via AS) og står ikke på aksjekonto. La oss si jeg har tro på at vi får en korreksjon eller «minikrasj» i løpet av det neste året og ønsker å selge/realisere gevinst. Tenker så å reinvestere når jeg tror aksjene har gått ned nok til å bli «billige». Er dette lurt av meg å gjøre sett opp mot hva jeg må betale i skatt på gevinst? La oss si det blir en 10-15% korreksjon i markedet. Bør jeg realisere gevinst nå? Eller la de stå? Jeg trenger ikke pengene på kort sikt, og har tro på at de fleste av aksjene vil kunne løfte seg igjen på lang sikt. Men tenker det kan være smart å realisere nå for så å kjøpe meg inn igjen på «bunn» (i teorien i hvert fall, jeg kommer sikkert til å bomme jeg som mange andre).

Setter pris på gode råd og tanker om dette fra dere som har peil.
Redigert 03.09.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare

De aksjene du har nevnt er da såkalte "Blue-chip",så jeg ville ikke ha brydd meg så mye om korresjon i markedet...jeg ville evnt. lastet opp flere aksjer,-spesiellt om Yara skulle en dag bli billig.

Equinor har da vist tilbake i 2016 at de tåler ikke noe stor nedtur i oljeprisen..........