Hvis krasj: Realisere og betale skatt på gevinst eller la stå?

Jeg er amatør på området og tar derfor sjansen på å spørre dere som har peiling. Jeg eier en del aksjer i diverse norske og utenlandske selskaper. Stort sett store som Telenor, Yara, Equinor, Orkla, og Google, Facebook, Apple, Amazon, Tesla etc. Direkte på børsene i Oslo og USA, ikke gjennom fond. Summene vi snakker om er «noen få» millioner og samlet gevinst pr i dag er rundt 600.000 (pluss årlige utbytter). Jeg er ikke aktiv, de bare «ligger der». Så til spørsmålet:

De fleste norske står på aksjekonto, slik at jeg f.eks kan realisere/selge uten å måtte betale skatt av gevinst, så lenge de blir på den kontoen (slik har jeg forstått reglene). De utenlandske (som er desidert mest i sum) eier jeg personlig og direkte (ikke via AS) og står ikke på aksjekonto. La oss si jeg har tro på at vi får en korreksjon eller «minikrasj» i løpet av det neste året og ønsker å selge/realisere gevinst. Tenker så å reinvestere når jeg tror aksjene har gått ned nok til å bli «billige». Er dette lurt av meg å gjøre sett opp mot hva jeg må betale i skatt på gevinst? La oss si det blir en 10-15% korreksjon i markedet. Bør jeg realisere gevinst nå? Eller la de stå? Jeg trenger ikke pengene på kort sikt, og har tro på at de fleste av aksjene vil kunne løfte seg igjen på lang sikt. Men tenker det kan være smart å realisere nå for så å kjøpe meg inn igjen på «bunn» (i teorien i hvert fall, jeg kommer sikkert til å bomme jeg som mange andre).

Setter pris på gode råd og tanker om dette fra dere som har peil.
Redigert 03.09.2019 kl 21:43 Du må logge inn for å svare

De aksjene du har nevnt er da såkalte "Blue-chip",så jeg ville ikke ha brydd meg så mye om korresjon i markedet...jeg ville evnt. lastet opp flere aksjer,-spesiellt om Yara skulle en dag bli billig.

Equinor har da vist tilbake i 2016 at de tåler ikke noe stor nedtur i oljeprisen..........

og så har vi Telenor,der profilerte aksjeinvestorer sier at ledelsen er ikke kompitabel til å lede et selskap innen sin bransje skulle det dukke opp en ny teknologi innen telekommunikasjon,-også gjerne ny sterk konkurrent...og slik jeg har forstått det utav et annet utsagn, som f.eks. "Telenor går konkurs om 10 år"(Spetalen) osv..

ellers ser det greit ut...,-det er ikke lett å "taime" markedet,-derfor er det "enklest" å heller å laste opp litt og litt over tid i gode aksjer,-satser på at laksen blir billigere ved neste korresjon..

;)
trek
03.09.2019 kl 22:13 416

Hvis du har sittet rolig med de aksjene i mange år, så har du hatt bedre avkastning enn de aller fleste her inne på forumet. Når det er sagt så begynner en del aksjer å bli dyre. Gode utbytteselskaper som EQNR (6% yield) bør være greit å beholde, selv om de ikke er på moten akkurat nå. FAANG-aksjene i USA ville jeg vurdert å redusere i, de er rett og slett dyre. Selger du nå får du i tillegg glede av en høy dollarkurs.
For å spre risikoen litt så kan du flytte noe penger over i edelmetaller, som gull, sølv og platina. Prisen på disse har allerede løftet seg i løpet av sommeren, men i forhold til hvor mye prisen kan gå i gode perioder, så bør de ha mye å gå på ennå. Særlig Platina mener jeg er historisk billig, i forhold til andre metaller.

Takk for tips. Ja har sittet rolig i mange år, men har litt følelsen av at FAANG´ene kanskje nærmer seg toppen, slik du også er inne på. Godt poeng med dollarkursen. Det hadde jeg ikke tenkt på. Edelmetaller høres også lurt ut spes om det kan bli en nedgang. Hvor/hvordan kan en vanlig glad amatør som meg kjøpe dette? Er det noe fond eller noe? Jeg handler bare via nettbanken min Danske Bank, i deres handelssystem for vanlige kunder.
spaggio
03.09.2019 kl 22:42 381

Med den porteføljen du har og slik du ordlegger deg er du ingen amatør !
Lykke til !
trek
04.09.2019 kl 07:34 305

Vet ikke om Danske Bank tilbyr handel i råvarer. Jeg bruker Nordnet:
https://www.nordnet.no/market/other-certificates?assetClass=COM
Hvis hensikten er å redusere risiko så bør ikke velge for høy gearing, eller ingen gearing i det hele tatt hvis du har mye penger å handle for. Jo høyere gearing jo mer taper du på å vente på at prisen går din vei.

se her ja....som det ble sagt om Telenor angående inkompitabel ledelse,-som attpåtil allerede sist uke hadde informert offentligt at fusjonen "gikk på skinner"....tilliten må nå være fullstendig fraværende!??

enig med Thor her..

https://www.dn.no/borskommentar/telenors-noen-kompleksiteter-er-barnehagesprak-og-kostet-aksjonarene-14-milliarder-kroner/2-1-667429
Redigert 06.09.2019 kl 11:02 Du må logge inn for å svare