NAS - stormen er snart over, last opp

Grannesen
NAS 04.09.2019 kl 10:45 10716

NAS har siden budet fra AIG gjort en rekke gode grep som vil sende verdien av selskapet opp. Situasjonen i NAS er faktisk mye bedre i dag enn Q4 2018. Lønnsomheten i selskapet er snudd (som er det viktigste), banken som forstyrrer kjernevirksomheten er solgt unna (dette forenkler et oppkjøp), oljeprisen er gunstig ift drivstoff + en utsettelse av forfall som gjør at selskapet med lønnsom drift i tiden fremover vil drive selskapsverdien opp til verdier vi så tidlgere:-)

I morgen vil NAS presentere gode passasjertall og kursen vil sendes i en kontinuerlig kurve opp mot kr 100 før jul.
Ikke gå glipp av reisen, last opp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2019 kl 10:50 6826

NAS kan fort gå til kr 50-60.
Er så mange store triggere kan hver og en kan slå til. Selv tror jeg på JV innen kort tid
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
solb
04.09.2019 kl 10:51 6818

Har tatt konsekvensen av hva du antar, og har fyllt opp igjen og gått all in. Klinten skal skilles fra hveten fremover nå tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
sognoksen
04.09.2019 kl 11:32 6691

Viss det er noen som vil kjøpe Nas nå ,må dette være rette tidspunkt med denne krone kursen er det store summer og spare på oppkjøp av norske selskap
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 12:56 6567

Kunne ikke vært mer enig!
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
solb
04.09.2019 kl 13:01 6532

Jeg spør meg selv om hvem som egentlig er desperat her nå? Det skulle vel ikke være Sissener som selv er ute på glattisen for alvor.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Artige
04.09.2019 kl 13:07 6496

Har sissener solgt seg ut? Virker jo sånn.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kimh
04.09.2019 kl 13:09 6467

Sissener kan leke med deg ganske enkelt. Han har eid både obligasjon og aksjer. Nå vil han ha igjen mest for obligasjonsandelen sin.

Ingen her er suspekt over at Grannesen ba dere laste opp når kursen stod i 32,7 kr. Ingen av dere kommer til å kritisere hen for å ta feil, men Frodon, hen tar feil hen.

Det er så sosialt akseptabelt på denne tickeren å be folk laste opp uten noen dypere analyse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2019 kl 13:10 6467

Jeg er så utrolig imponert over dere som aldri mister trua...I dag er NAS ned 10% og det kan likevel nesten fremstilles som noe positivt:)… Hva er det jeg ikke skjønner ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
abban
04.09.2019 kl 13:20 6398

Han solgte seg sikkert ut 30 min før intervjuet. Kan godt tenkes han er inne igjen nå🦊
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kimh
04.09.2019 kl 13:22 6359

Hvis han hadde det måtte det vel ha kommet en flaggemelding?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 13:23 6340

Jeg kan garantere at jeg ikke er ansatt i Sissener iallefall:-)
Nå kan Sissener tjene på shorten sin, laste opp i morgen rett før gode passasjertall og tjene i begge ender.

I etterpåklokskapens navn kunne man selvfølgelig ventet ut dagen nå som nyheten fra Canopus kom ut, men jeg er helt sikker på at i løpet av denne uken vil man sitte igjen med en god fortjeneste selv med inngang på 32,7!
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
undrende
04.09.2019 kl 13:30 6271

Ja, ikke sant, anbefaler kjøp før kursen dupper 10-15%
Men det er nok bare lekepenger igjen hos de fleste røstene på NAS trådene. De har jo kjøpt og lastet opp stadig flere aksjer i over ett år nå.
De skulle ha lyttet til Frodon og Hammers m/fl
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 16:02 6103

Suspekt? Tror du må vente litt før du kan få rett i din mistanke. Er ganske sikker på at morgendagen vil gi meg og dagens kjøpere ønsket effekt😊 I morgen blir det gode tall.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 17:16 5989

NAS er et betydelig norsk selskap med mange norske arbeidsplasser-hvorfor er det så mange som ser ut til å ønske selskapet nord og ned, inkludert enkelte media?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
verdensmester
04.09.2019 kl 17:20 5958

Dette har jeg også tenkt over, utrolig trist. Tenk alle nordmenn som har stor glede av Norwegian hver dag
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kimh
04.09.2019 kl 17:23 5944

Problemet er vel heller at de ikke evner å betale gjelden sin, og at de bruker emisjon for å la aksjeeierne betale den. Det har ingenting med at selskapet er norskt.

Tror det er anbefalt med nøkternhet, og ikke gauling om at alt skal opp hver gang Norwegian kommer med pressemelding. Det er alt for mange usikkerheter i denne aksjen til at du bør anbefale folk å bruke mer penger på den. Dette er høy risiko, med potensiale for stort tap eller stor gevinst.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 17:36 5877

Jeg er langt på vei enig med deg, men jeg tror at trenden ift lønnsomhet er snudd nå og at betalingsevnen vil bli bedre med tiden og slik sett er en utsettelse mye bedre enn emisjon. Det beste mener jeg er om NAS gjør mer av det de har vært gode på og sørger for lønnsom drift. Da vil også kursen drives opp til gamle høyder.
NAS er desverre utsatt for mange shortere som ikke gjør annet enn å ødelegge, det kunne de vært foruten samt at norske medier må dra i samme retning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Flaxx
04.09.2019 kl 18:37 5751

Obligasjonseierne er tilbudt bedre betingelser og større sikkerhet ... mot en utsettelse ...
Det virker som unge Sissener prøver å presse ut maks av situasjonen ... og det kan han brenne seg på.
Øvrige obligasjonseiere er positive ... og da øker presset mot unge Sissener.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kroif
04.09.2019 kl 19:14 5617

Nå er det vel ikke slik at Sissner sitter på mere enn 1/3 av obligasjonslånet, så han kan vel ikke velte dette alene?
Og hvis han/de er så misfornøyd, så kan de jo selge obligasjonene til noen som er fornøyde med betingelsene.
Jeg tror forlengelsen går i boks, mulig betingelsene kan få en justering, men uansett en bra løsning som ikke rævkjører aksjonærene.
Jeg går utifra at det har andre løsninger for å opprettholde likviditeten, slik som JV, som vil være enklere å forhandle, med obligasjonslånene utsatt.
Vil tro Nas jobber på spreng for å overbevise at sikkerheten i slots er god nok, og innløsbar.
Blir spennende med tall imorgen, får håpe de er så bra at troen på lønnsom drift blir styrket.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.09.2019 kl 19:42 5527

Nå er det vel ikke slik at Sissner sitter på mere enn 1/3 av obligasjonslånet, så han kan vel ikke velte dette alene?

Man trenger over 2/3 av oppmøtte ovligasjonseiere, og disse må representere over 50% av kapitalen i obligasjonen. Så sisseners stemme er i praksis mindre enn det høres ut til.

- Det kreves støtte fra to tredjedeler av tilstedeværende og representerte obligasjonseiere, samt at disse må representere minst halvparten av obligasjonseierne i respektive lån, for at Norwegians forslag skal bli akseptert.

https://www.dn.no/marked/norwegian/alfred-berg/dnb-asset-management/mener-norwegian-tar-et-fornuftig-grep/2-1-665723
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
hstray
04.09.2019 kl 19:56 5463

Sissner sitter med 18,1 mill€ i obligasjonsgjeld på Nas07. Totalt er obligasjonen på ca 250 mill €. dette er vel rundt 7,2% eller noe slikt av total obligasjon. Så Canapus sitter på under 10%
Satt også på 1,4 mill aksjer ved utgangen av august
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Flaxx
04.09.2019 kl 20:20 5374

Det virker som fader Sissener tror unge Sissener er blitt overmodig.
Å ville bokse over sin vektklasse er ungdommelig overmot.
Da blir det fort ... KO.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
heoks
04.09.2019 kl 20:24 5347

Jeg sitter på et fett tap i denne. I overkant av 70% og må innrømme at jeg ikke har lyst lengre. Tapet henter jeg inn igjen på Golden, men så er spørsmålet; kaste kortene nå eller vente og se om utsettelsen går i boks. Tap får jeg uansett, men har lyst til å begrense dette. Kan noen på en saklig og forståelig måte forklare meg hva som skjer om utsettelsen går i boks? Det blir jo uansett ikke gull og grønne skoger av det heller? Et realistisk kursmål på femti?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2019 kl 20:30 5320

Emisjonen blir antagelig på halvparten av dagens kurs om dere er heldige.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
JollaPolla
04.09.2019 kl 20:34 5292

Hvilken emisjon er det du prater om?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.09.2019 kl 20:56 5208

Vanskelig å svare på, egentlig. Finansielt er selskapet utfordret på relativt kort sikt. Her er det som kan løse refinansiering/finansiering av obligasjonen:

- Avtalegodkjenning fra 2/3 obligasjonseiere og mer enn 50% av kapital (dette skyver problemet vekk to år, forutsetningen for suksess her blir bedret drift i 2020, både pga årets tiltak, og ved at man får fulltallig flypark igjen. Andre skadelige variabler blir å drite seg på fuelhedge, ytterligere svekking av NOK mot EUR og USD, f.eks. Driften ser ut til å være på god vei. Svarer oblig.eierne ja, kan kursen nok få et løft og krype oppover gjennom 2020, men tror ikke ene og alene det er nok til kurs på 50.

- Erstatning fra RR og Boeing vil bidra finansielt. Ifølge bruker på shareville har Tore Østby skrevet i dag at det jobbes med begge erstatninger, RR er det i prinsippet enighet om en løsning, mens Boeing tar lengre tid pga at det er mange selskaper som er berørt og man ønsker å finne en avtale som er dekkende for samtlige. Parafraserer her, men det er sånn ca. Disse er ikke priset inn etter min mening, da de har latt vente på seg så lenge at det fremstår helt uvirkelig at det plutselig skal komme en melding. Men som Østby sier, er man nære en avklaring med RR. Den kommer nok i alle fall ila høsten.

- JV kan komme, men det kan trekke ut over nyttår. Hvem vet, denne er dekket godt på forumet. En synergi ved godkjenning av utsettelse av obligasjon er at det ikke er så hastverk med JV, og om det tar ett år til å komme til enighet, så muliggjør utsettelse av obligasjonslån dette. Norwegian vil også være i en bedre forhandlingsposisjon, logisk nok. Å få en avtale på dette vil nok sikre drift i så lang tid at man vil klare å drive effektivt og med profitt. Hvis det ikke går da heller, er det ikke liv laga.

- Utsettelse vil også etter sigende gjøre at kredittkortselskapene løsner på krana, slik at det frigjøres milliardbeløp som kan finansiere Nas i det forferdelige Q1.


Kursmål får bli opp til den enkelte. Jeg tror utsettelse av obligasjon gir et lite løft i kursen, mulig opp mot 40 på kort sikt, men det vil åpne opp muligheter for Norwegian - som jeg har nevnt her - som vil kunne gi atskillig høyere kursøkning.

På lang sikt blir driften det som er viktig, men på kort sikt må man sikre seg finansielt frem til 2020 for at prosjektet skal få prøve seg for alvor. I verste fall for aksjonærer blir det emisjon, den blir jeg i så fall med på, da jeg ser mye bra som skjer på driftssiden. I morgen kommer august-tallene, og selv om de kanskje kan tenkes å komme i andre rekke disse kommende ukene, vil jeg si at det er svært viktig informasjon man får presentert. Jeg tror på 1-3% økning i rask/Yield, 3-5% ASK og 5-6% økning i RPK. Tror ikke det blir noe isolert sett å rope hurra for, da juli og august ikke vil levere den største forbedringen driftsmessig.
Forbedret drift hos Norwegian ser så langt ut til å vise seg især i mnd med lavere omsetning. Dette fordi de fokuserer på mer bærekraftige ruter og ikke bare syden og ferie, kanskje?? Ikke vet jeg, men tallene foreslår dette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
2132
04.09.2019 kl 21:03 5178

Du har min sympati. Rent logisk sett bør en ta tap og hoppe av alle skuter som synker. Putt pengene i noe som er på vei opp, og tjen inn tapet raskere enn om en blir sittende i den opprinnelige aksjen og vente på at ting snur og går opp igjen. Men: jeg tror at NAS står foran en solid kursoppgang. Det er så mange triggere og positive drakrefter i aksjen. Dersom du hadde solgt deg ut nå, og vurderte hvor du fikk mest avkastning fremover, så ville NAS vært en god kandidat fra dagens nivå. Obligasjonskaoset kommer til å lande snart. Da er likviditeten sikret. Får vi gode passasjertall i morgen, vil det allerede nå gi kursoppgang. Noe av effekten vil nok la vente på seg til finansene er på plass (frist den 16.9.). Men da får du plutselig to drivere som jobber i tandem. Jeg ser for meg kurs @ 50 i slutten av måneden. Det er skikkelig tungt nå, og har du vært med på den store nedturen skjønner jeg det er beinhardt. Følg magefølelsen din. Jeg er bare en (ikke fullt så) glad amatør, men har fortsatt trua på NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Opp+
04.09.2019 kl 21:05 5165

Her snakker vi innlegg frodon, les og lær. Reflektert, ikke haussing, ikke baissing, men objektivt. Du må tørre og se begge sider skal du bli en god investor.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
2132
04.09.2019 kl 21:07 5206

Dette var svært godt skrevet av noen som åpenbart har peiling på hva de skriver om. Takk for at du delte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
grendel
04.09.2019 kl 21:15 5199

Vi som er relativt store eiere i NAS og smerter over å ha fått kraftig redusert vår investering, må holde hodet kaldt og se hva som kan bringe oss i pluss igjen. Jeg har stor tiltro til vår nye erfarne og dyktige dansker som styreformann. Han må få pusterom ennå noen måneder til gjennomføre sin plan om å forbedre driften, selge unna det som ikke bygger opp om lønnsom drift og få ny leder på plass. Her har vi et selskap som over noen år har bygget en fantastisk markedsposisjon, et godt apparat i form av økonomiske nye fly, innsatsvillige besetninger og kampvillig stab. Vi har vært med på stable dette på bena. Kjos gapte litt for høyt, men det lar seg rette på. Vi har vært med å bygge noe formidabelt, og det finnes ikke for mange slike i Norge. Vi må ikke la oss forskrekke av dagens problemer, men heller som eiere, sørge for at vi støtter selskapet når behovene er der og vi ser at den nye styreformannen tar de riktige grepene. De fortjener vår støtte når de ber om det. Vi vil, nok en gang, bidra i en stor emisjon; selv til kurser som vanner ut de av oss som ikke kan eller vi bli med videre. Heller det enn å la oss presse av obligasjonseierne. Eller drømme oss bort om JV eller IAG. Vi tror på å handle ut fra styrke. VIVA NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Grannesen
04.09.2019 kl 21:23 5151

Hvis du sitter på en negativ avkastning på 70% og ikke har bruk for pengene du nå har inne i nærmeste fremtid ville jeg sittet med de. Jeg tror ikke Norwegian går konkurs og det verste som nå kan skje på kort sikt er en emisjon som mest sannsynlig halverer dagens kurs. Hvis det skjer vil det ta lang tid å tjene tilbake tapet, men at NAS etter avtale med kreditorer eller en emisjon ikke skal opp er utenkelig synes jeg.
Trenger du pengene på kort sikt er det høy risiko å sitte på de.

Jeg kommer til å sitte på min andel-i beste fall har jeg en god avkastning i løpet av året, i verste fall må jeg sitte til 2021.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
grendel
04.09.2019 kl 21:24 5143

Vi som er relativt store eiere i NAS og smerter over å ha fått kraftig redusert vår investering, må holde hodet kaldt og se hva som kan bringe oss i pluss igjen. Jeg har stor tiltro til vår nye erfarne og dyktige dansker som styreformann. Han må få pusterom ennå noen måneder til gjennomføre sin plan om å forbedre driften, selge unna det som ikke bygger opp om lønnsom drift og få ny leder på plass. Her har vi et selskap som over noen år har bygget en fantastisk markedsposisjon, et godt apparat i form av økonomiske nye fly, innsatsvillige besetninger og kampvillig stab. Vi har vært med på stable dette på bena. Kjos gapte litt for høyt, men det lar seg rette på. Vi har vært med å bygge noe formidabelt, og det finnes ikke for mange slike i Norge. Vi må ikke la oss forskrekke av dagens problemer, men heller som eiere, sørge for at vi støtter selskapet når behovene er der og vi ser at den nye styreformannen tar de riktige grepene. De fortjener vår støtte når de ber om det. Vi vil, nok en gang, bidra i en stor emisjon; selv til kurser som vanner ut de av oss som ikke kan eller vi bli med videre. Heller det enn å la oss presse av obligasjonseierne. Eller drømme oss bort om JV eller IAG. Vi tror på å handle ut fra styrke. VIVA NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
undrende
04.09.2019 kl 23:01 4894

Det popper stadig opp nye brukere på NAS trådene, rykende ferske, men godt husvarm, og det heftes ikke å starte nye tråder omgående. Først trodde jeg det var nikket restplassen som var erstattet, men neida, tilbake der også med full skrivekløe. Må jo poste 10 nye år dag for å holde snittet

Må være trasig å skrive 10 innlegg hver dag x 20 brukere og kursen bare barberes videre ned.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
04.09.2019 kl 23:11 4858

Du "undrer" deg ikke over hva Frodon driver med da....?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
undrende
05.09.2019 kl 01:30 4779

Nei du, jeg gjør ikke det.
Har ingen problemer med å identifisere en bruker der, med kun 1 nick. Ser ingen postinger utenom, som er mistenkelige i.f.t at denne brukeren skulle ha flere brukere nick,
…... i sterk kontrast til kanskje så mange som 20 stykker for øvrig i NAS trådene som det stinker av. Brukere som registrerer seg, umiddelbart går rett inn i tråder, oppretter egne tråder omgåene, poste snitt på over 10 gang pr dag, osv
Frodon har jeg fulgt siden nyttår, og sett en treffsikkerhet helt i innertieren gjennom 8 måneder nå.
Her inne blir han på grunn av dette behandlet som en spedalsk. Folk burde vært takknemmelige for disse rådene. I stedet så tror jeg at de mange brukerne her inne, flere av disse opprettet "fake" sitter med store tap i NAS, drømmer om at noe magisk skal skje, og lar sin eder og galle spy's utover Frodon.
Som både Frodon og mange andre har sagt, tror dere virkelig at en bruker på dette forumet kan påvirke NAS kursen opp, eller ned???
Svaret er enkelt: Overhodet ikke, ikke Frodon, ikke brukeren med 20 nick, ingen her inne kan gjøre en forskjell i NAS kursen.
….men Frodon kan være årsaken til at en, eller flere småsparere ikke kaster bort hundretusner. Det er en stor forskjell det!!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.09.2019 kl 05:33 4711

Takk for det Undrende ❤️ Jeg er 100% enig i absolutt alt du skriver her, og vi kan bare håpe at i hvert fall et par små sparere ikke mistet alle pengene sine her. Jeg møtet mange av disse små sparerne og amatørene face to face, kanskje noe av motivasjonen kommer derfra? 😉 Jeg har informert og kjempet for dem en lang stund nå, tilbake meldingene så langt er at de er happy de holdt seg unna NAS og de er glade for tipsene om utbytte aksjene, som gir dem cash inn på kontoen 4 ganger i året 😇

Vi får snart noen fornøyde på NAS trådene også, resten blir borte av naturlige årsaker...
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Herman*
05.09.2019 kl 05:39 4708

Er ikke ekspert på obligasjonshandel, men hvis ledelsen er trygg på JV og erstatning fra Boeing/RR i løpet av kort tid, så kan de jo parkere Sisseners opportunistiske miniopprør ved å tilby å bruke inntil 500 mill nok på å støttekjøpe obligasjonene i en gitt periode. Forutsatt at det kommer gode nyheter i høst, så bør det være nok til at de som vil kan komme seg helskinnet ut. Hvis ledelsen leverer, kan jo disse obligasjonene bli attraktive.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Frodon
05.09.2019 kl 06:02 4791

Har du sett på resultatene til NAS i vinterhalvåret de siste årene...? Vi går nå inn i vinterhalvåret og NAS har ikke bygget opp nok cash for å overleve vinteren økonomisk. Hvis NAS i tillegg får økt drivstoff kostnader med IMO2020, slik Stig Myrseth spår, vil det bli et dobbelt mareritt for NAS.

Det blir ikke JV nå, har dere ikke fått med dere det? En JV partner går ikke inn i et samarbeid med NAS når de ikke har penger til å betale regningene sine.

Erstatningen fra Boeing kommer nok til de etterlatte i flystyrtene, lenge før NAS får sine utbetalinger. Erstatning fra RR ble bokført Q4 2018/Q1 2019, hvis jeg husker riktig.

Max 737 flyene blir stående på bakken til 2020. Kommer eventuell erstatning etter at de er tatt i bruk igjen...?

Obligasjonseiere liker ikke risiko, det er derfor de kjøper obligasjoner 😉 De frykter en konkurs i NAS, da det er en reel fare for konkurs hvis de ikke får snudd skuta raskt nok. Husk at hvis konkurrentene til NAS ser at de kanskje klarer å snu skuta, kan konkurrenter sette ned prisene midlertidig, for å bli kvitt NAS og kjøpe konkursboet billig...noe som er vanlig i fly bransjen