British Airways-owner IAG considers bid for Norwegian Air -Bloom

rafaello
NAS 12.04.2018 kl 11:53 11805

:D
Redigert 21.01.2021 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2018 kl 13:11 5684

Bare tull. Topp 10 kontrollerer 60%, topp 20 kontrollerer 70%. At disse i hopetall skal trosse Kjos er urealistisk, og da må de som gjør det også ha støtte av nærmest alle aksjonærer utenfor topp 20. Dette skjer ikke, ikke noen vits i å spekulere i det hele tatt. Hva folketrygdfondet gjør er heller ikke godt å si. Det er snakk om å selge en stor norsk merkevare til en internasjonal konkurrent i en periode der Norge er nesten blottet for industri utenom olje og offshore.

Styret vil ikke komme med en salgsanbefaling til sine aksjonærer med mindre prisen tilsier underliggende verdier realiseres, noe de har langt bedre kontroll på enn alskens meglerhus som spekulerer i hytt og pine. De har sine projeksjoner for fremtiden som godkjennes av uavhengig partner som bestemmer deres egen verdivurdering. Kommer det et bud i den størrelsesordenen så snakker vi kurser godt over 500.
Redigert 14.04.2018 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
oyvind123
14.04.2018 kl 13:33 5665

Jeg er svært spent på shorte-registeret som bør bli oppdatert for gårsdagen. Om Blackrock har redusert kraftig så vil jeg ta det som svært positivt.

Når det gjelder underliggende verdier i selskapet så tror jeg Kjos og co. Ansetter verdien pr. Aksje til NOK 800-1000,- pr. Dags dato. Allikevel med økt oljepris i år (Som dessuten er forventet kraftig ned i 2019 pga. Opptrapping fra OPEC), høy gjeld, uroligheter i finansverden, inntjening, usikkerhet rundt merkostnader ifm. Vedlikeholdskostnader i flyflåten og politiske avgifter så tror jeg de selger for NOK 600,- pr. Aksje. Bestillinger av nye fly mener jeg bare er positivt, klarer de ikke imot flyene så kan de selge/lease videre med fortjeneste pga. Et svært gunstig kjøp tilbake i tid.

Tipper et Evt. Bud vil ligge mellom NOK 500-600,- pr. Aksje. Dette avhenger også av andre store flyselskaper som nå får øynene opp og kan presse prisen ytterligere.
Redigert 14.04.2018 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.04.2018 kl 13:39 5648

Det kan være verdien er 800,- for Ryanair eller IAG, ved at andre aktører ikke får kloa i NAS, eller at NAS selv fortsetter å vokse. Skal sies at 800,- da er det dyrt, sannsynligheten for en slik pris anser jeg som under 5%.

Om NAS blir solgt anser jeg det som ganske sannsynlig at prisen havner et sted mellom 500-625,- med høyest sannsynlighet for å være nærmere 500,- enn 600,-
Redigert 14.04.2018 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Hartepool
14.04.2018 kl 14:29 5590

Aksjekursen betyr veldig lite i EV sammenheng.
I tillegg får BA flunk nye fly idag, skulle de bestilt ville det ta flere år og deres egne intercomtimentale er over 20 år.
De kan gå i strupen på Ryan som er en brysom konkurrent .
Iberia hadde et slags latin-amerika hegemoni som ble utfordret av nas .
Nå får de fred der .
De får kjempefotfeste i Scandinavia hvor de nesten ikke er til stede.
I tillegg har de langt billigere funding enn Nas.
Disse merverdiene vil Kjos ha betalt for og dette er ikke medtatt i net asset value regnestykkene.
Men at IAG skal få kloa i nas uten konkurranse er utenkelig .
Ryan og andre vil ikke la IAG få slippe til billig, noen av IAG’s argeste konkurrenter er nødt til å presse opp prisen, hvis ikke får de enda sterkere konkurranse enn idag .
Redigert 14.04.2018 kl 14:35 Du må logge inn for å svare