Betraktninger rundt Solstad offshore


Kursen på Solstad Offshore er på full fart mot null og konkursspøkelset har aldri vært nærmere. Men hvordan kom Solstad i dagens situasjon, og hvor bommet Aker og DnB med flere finansielle rådgivere, tallknusere og shippingfolk når selskapene Solstad, Farstad, Rem og Deep sea supply ble fusjonert og slått sammen til en enhet? Det var ett hoff av rådgivere på begge sider. Sov disse i timen?
Det kan virke som at alle stresstester iht gjeldsgrad, kontraktsreserver, type skip og segment ble kastet på sjøen i bankenes iver etter å få fusjonen igjennom. For dette var DnB og Nordeas førstevalg iht langsiktige løsning.Dette er de to desidert største kreditorene hos Solstad Offshore og hos en samlet norsk offshore flåte.
Dnbs mektige shippingsjef Kristin Holt hadde i tiden før fusjonen jobbet aktivt inn mot flere store aktører innen offshore sektoren og ble sett på som svært sentral innen flere av restrukteringsrundene hvor DnB var kreditor..De ønsket en tung industriell aktører med finansiell styrke til å gå inn å delta i konsolideringen av Osv-markedet.
Og Aker som er en av Dnbs største bankkunder gikk inn i sektoren og ble største eier av Solstad. Senere ble Rem, Farstad og Deepsea supply fusjonert inn. Og ett av verdens største offshorerederier med hovedsete i Skudeneshavn var ett faktum. Fusjonen førte selvsagt med seg mange stordrift og skalafordeler som er veldig rasjonelle og fornuftig. Eksempler på dette er kontordrift,hvor man kunne legge ned mange av Farstad, Deep Sea sine kontorer rundtomkring i Norge og verden. Samt stordriftsfordeler på drift, og mangenent siden. Ca 1 milliard i besparelse per år ifølge Peder Solstad. Disiplin på rater og kontrakter var et annet godt argument for å gjennomføre fusjon og få færre spillere i markedet. Men det viktigeste argumentet for bankene var at Røkke og Fredriksen hadde så mye kapital at de kunne være med i en andre refinansieringsrunde. I Rem tilfellet stod Åge Remøy klar med 600 millioner i friske penger for å redde Rem offshore. Bankene og obligasjonseiere valgte å stole på Røkke og co, og valgte Solstad løsningen. Tilsvarende var situasjonen i Farstad hvor Siem med partnere stod klar med en milliard i friske penger for å overta Farstad. Eneste grunnen til at Deepsea ble tatt med i fusjonen var John Fredriksen og hans penger 💵. Deepsea har en flåte som ikke passer iht Solstads profil med bla Psv skip bygd i India og Kina med ett helt annen spek enn hva som er norm og krav i nordsjøen. Solstad har forsøkt å selge skipene siden fusjonen uten hell. Og skipene har vært i opplag i mange år, og vil aldri komme ut i markedet som OSV skip. Gjelden på skipene er langt større enn ev. salgspris og derfor blir skipene liggende i kaldt opplag rundt omkring i norske fjorder. Dette utgjør ca 50 skip. Alternativ bruk er fiskebåt, cruise eller turisme. Flere skip nærmer seg klassing som er en kostnad på ca 10 millioner per skip. Fokuset til Fredriksen er på tankeskip, og annen shipping. Mens hans døtre ønsker å difrensiere kraftig bort fra offshore. Min påstand er at de vil rendyrke og selge alle energi og offshore aksjer mot toppen av neste syklus.

Tilbake til shippingsjef Kristin Holt. På Sysla konferansen i nov 2017 ble hun spurt av journalist i Sysla om det var fornuftig å samle så mye gjeld, og skip under en enhet. Og om hvordan det ev. vil være å forhandle med Røkke og Fredriksen med 31 milliarder i gjeld. Her ville ikke shippingsjef Kristin Holt svare.
Svaret, og erfaringene har hun imildertid fått oppleve i etterkant i takt med uføret i Solstad offshore. Investeringen er småpenger å regne for Røkke og Fredriksen, og de går ikke inn med friske penger før bankene og obligasjonseiere tar norgeshistoriens største tap. Mange analytikere tror at dette kravet er rundt 15 milliarder i gjeldslettelse, kombinert med en egenkapital emisjon på 1,5-2 milliarder for at Solstad skal få en bærekraftig balanse. Og jeg er relativt sikker på at Røkke og co er villig til å kjøre ett hardt spill hvor konkurs kan være en realitet visst de ikke får igjennom kravene sine.

Det er i tillegg massiv usikkerhet obligasjonsgjeld i Solstad som kommer etter sikrede kreditorer. Bankene er hele tiden tydelig på obligasjonseiere skal tape 100% før de taper sin første krone.
Den endeligen avslutningen og utfall blir spennende å følge. Og alle konkurrerende offshore rederier vil følge løsning som kommer hos Solstad med argusøyne.
Arkitekten bak dagens Solstad løsning har feilet i alle ledd, og man har i stor grad undervurdert forhandlingsstyrke hos Røkke og co.

Og man skulle hørt på Giek i større grad som vil samle den norske offshore flåten på flere hender.

Solstad er insolvent så det holder, men bankene kan ikke akseptere ti-talls milliarder i tap og gjør sitt ytterste for å hode skipet flytende
Redigert 04.09.2019 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
mini3
04.09.2019 kl 19:05 2398

Bryr meg ikke om Solstad, da de er konk.
Uansett setter jeg pris på solide gode innlegg.
Kan bare si hadde arkitekten brukt like lang tid som du har brukt på dette innlegget hadde ikke Solstad havarert.

Jesus, dette hadde vært ett bra forum om alle hadde vært som deg.:)
coccoman
04.09.2019 kl 19:35 2347

Enig, veldig bra beskrivelse av SOFF-historien så langt. Bra hstray!
Met1976
05.09.2019 kl 07:32 2159

En post til etterfølgelse ja!
suspekt
05.09.2019 kl 08:12 2110

Jeg mener DOF er i en noe bedre situasjon enn Solstad, har vel høyere flåteutnyttelse, er bedre possisjonert i Brasil og ww forøvrig. Har mer subsea som i fremtiden kan få den største etterspørsel, En refinansiering i dof må være nært forestående, også i Solstad forøvrig. Vi får se hvem som kommer best ut, det vil gi os en pekepinn for veien videre, men nå var dette en Solstad tråd, selv om likhetene er mange. Lykke til med hva dere sitter i.
kuka
05.09.2019 kl 09:12 2055

Et solid innlegg, særlig i etterpåklokskapens lys. Akersjefen Eriksen har vel også innrømmet at tidspunktet for engasjementet bli feil. I ettertid kan en vel også si at den konsolideringen bransjen har gjennomgått, ikke burde ha vært foretatt uten vært gjennomført uten at bankene satte krav om et betydelig uttak av overkapasiteten. Dette gjelder ikke bare Solstad, men alle offshoreselskapene. Resultatet ser vi i dag, til tross for optimisme i oljenæringen generelt, blir de viktigste tjenesteyterne verdsatt på et historisk lavt nivå. Dette gjelder ikke bare Solstad, som er konkurspriset, men hele bransjen. Uavhengig hva som blir løsningen for Solstad, konkurs eller overlevelse, vil ikke det generelle bildet endres; offshoreskipene forsvinner ikke.

De samme bankene og obligasjonseierne som er involvert i Solstad, har også engasjement i bransjen forøvrig. Dette er nok forhandlerne smertelig klar over. Soff og Dof er de største i bransjen, og også Dof er i en uavklart situasjon. Samtidig har hovedeierne i begge selskapene samme bakgrunn fra bransjer der kriser er snudd til soliditet gjennom konsolidering og strukturering/kondemnering. Jeg tror forhandlingene ender opp med en "solid" redningspakke som knyttes opp mot et krav om en betydelig nedbygging av kapasitet. I ettertid vil dette bli en mal som andre rederi/selskap vil måtte forholde seg til etterhvert som vanskelighetene tårner seg opp. Solstad Offshore er forøvrig for stor til å "falle".
Tm3P
05.09.2019 kl 10:58 1965

Husker jeg kjøpte meg inn i Solstad offshore når jeg var helt fersk. Hadde bare trua på Røkke og offshore så dette var jo den perfekte kombinasjonen når jeg fikk lavere inngang enn Røkke selv. Men selv jeg ble skeptisk når de fusjonerte med Deep Sea uten noen form gjeldssanering. Var dømt til å feile fra starten det her, noe jeg tror Røkke og Fredriksen var fullstendig klar over. Er nok endel av et større spill.
Met1976
12.09.2019 kl 09:25 1583

Forlengelser i Brasil for 2 AHTS

"Petrobras has declared their options to extend the contracts for the two AHTS's Far Scout and Far Santana with 1 year.
Both contracts are then firm to 3Q 2020 and the vessels shall support Petrobras operations in Brazilian waters."

Båtene er fra 2000/2001 og dette er gode nyheter da disse båtene er såpass opp i åra at de ikke er like attraktive for nye jobber eller spotmarked.
kuka
19.09.2019 kl 08:45 1103

Et sentralt tema i de "forhandlingene" Soff og Dof er involvert i, må nødvendigvis være forpliktende kapasitetsreduksjon(kondemnering) i hele bransjen.
Kaksi
19.09.2019 kl 10:10 103

Innlegget er slettet av Kaksi
ZOOZ
20.09.2019 kl 09:08 787

Solstad Offshore i krise: 1 av 3 skip ligger i opplag uten arbeid
Selskapet har 30 milliarder kroner i gjeld og negativ egenkapital. Nå avgjør bankene Skudeneshavn-rederiets skjebne. Ding dong ding dong???

Det interessante er, at SOFF formodentlig får lov at fortsætte på samme måde en tid endnu, da långiverne ser bedre chance for, at SOFF igen kan begynde at betjene gælden. Døm ikke SOFF ude, det kommer ikke til at ske.
pengex
20.09.2019 kl 10:28 697

Jeg var også inne på 12kr men solgte meg ut på 8kr.
Gjelden bare øker for hvert kvartal og er vel godt over 30mrd nå.
Har også tenkt at dette var en del i ett større spill men ser ikke helt hva. Hvis ikke må det ha vært tidenes bommert.

Nu ved vi ikke, hvad der har været af indtjening i Q3, men det er sikkert noget af det bedste i flere år, og det er vel også derfor man bare fortsætter. De store investorer tager det tilsyneladende helt roligt, det bør den lille investor også gøre.

Belægning og rater forbliver også på et højt niveau: http://www.westshore.no/
Kontur
20.09.2019 kl 15:02 582

Veldig bra tråd dette.
Det bankene bør gjøre er å frigi pant på de de båter som aldri mer kommer i drift. Hugg opp båtene, 20-40 stk i SOFF, gjør det samme i de mindre rederiene og. Det som da skjer er at den reelle kapasiteten kommer frem i næringen. Ratene vil komme opp på et nivå som gjør rederiene levedyktige.
De største rederiene har aller mest å tjene på en slik ordning.
Det er absolutt ingen vei utenom, tror jeg
kuka
21.09.2019 kl 09:56 395

Det vil forbause meg om ikke dette er et tema. Bankene/kreditorene har alt å tjene på en kombinasjon av gjeldslettelse og forpliktende kondemneringer(ikke salg) av overflødig kapasitet. Dette bør også være et krav hele bransjen må stilles overfor, ikke bare det enkelte selskap. Påfølgende økte rater vil raskt medføre at verdiene av gjenværende operative flåte vil overstige dagens verdier. Innen fiskeri har en utelukkende gode erfaringer av denne type prosesser.

Kanskje årets beste innlegg på forumet av TS. Meget solid.