Betraktninger rundt Solstad offshore

hstray
SOFF 04.09.2019 kl 18:50 30209

Kursen på Solstad Offshore er på full fart mot null og konkursspøkelset har aldri vært nærmere. Men hvordan kom Solstad i dagens situasjon, og hvor bommet Aker og DnB med flere finansielle rådgivere, tallknusere og shippingfolk når selskapene Solstad, Farstad, Rem og Deep sea supply ble fusjonert og slått sammen til en enhet? Det var ett hoff av rådgivere på begge sider. Sov disse i timen?
Det kan virke som at alle stresstester iht gjeldsgrad, kontraktsreserver, type skip og segment ble kastet på sjøen i bankenes iver etter å få fusjonen igjennom. For dette var DnB og Nordeas førstevalg iht langsiktige løsning.Dette er de to desidert største kreditorene hos Solstad Offshore og hos en samlet norsk offshore flåte.
Dnbs mektige shippingsjef Kristin Holt hadde i tiden før fusjonen jobbet aktivt inn mot flere store aktører innen offshore sektoren og ble sett på som svært sentral innen flere av restrukteringsrundene hvor DnB var kreditor..De ønsket en tung industriell aktører med finansiell styrke til å gå inn å delta i konsolideringen av Osv-markedet.
Og Aker som er en av Dnbs største bankkunder gikk inn i sektoren og ble største eier av Solstad. Senere ble Rem, Farstad og Deepsea supply fusjonert inn. Og ett av verdens største offshorerederier med hovedsete i Skudeneshavn var ett faktum. Fusjonen førte selvsagt med seg mange stordrift og skalafordeler som er veldig rasjonelle og fornuftig. Eksempler på dette er kontordrift,hvor man kunne legge ned mange av Farstad, Deep Sea sine kontorer rundtomkring i Norge og verden. Samt stordriftsfordeler på drift, og mangenent siden. Ca 1 milliard i besparelse per år ifølge Peder Solstad. Disiplin på rater og kontrakter var et annet godt argument for å gjennomføre fusjon og få færre spillere i markedet. Men det viktigeste argumentet for bankene var at Røkke og Fredriksen hadde så mye kapital at de kunne være med i en andre refinansieringsrunde. I Rem tilfellet stod Åge Remøy klar med 600 millioner i friske penger for å redde Rem offshore. Bankene og obligasjonseiere valgte å stole på Røkke og co, og valgte Solstad løsningen. Tilsvarende var situasjonen i Farstad hvor Siem med partnere stod klar med en milliard i friske penger for å overta Farstad. Eneste grunnen til at Deepsea ble tatt med i fusjonen var John Fredriksen og hans penger 💵. Deepsea har en flåte som ikke passer iht Solstads profil med bla Psv skip bygd i India og Kina med ett helt annen spek enn hva som er norm og krav i nordsjøen. Solstad har forsøkt å selge skipene siden fusjonen uten hell. Og skipene har vært i opplag i mange år, og vil aldri komme ut i markedet som OSV skip. Gjelden på skipene er langt større enn ev. salgspris og derfor blir skipene liggende i kaldt opplag rundt omkring i norske fjorder. Dette utgjør ca 50 skip. Alternativ bruk er fiskebåt, cruise eller turisme. Flere skip nærmer seg klassing som er en kostnad på ca 10 millioner per skip. Fokuset til Fredriksen er på tankeskip, og annen shipping. Mens hans døtre ønsker å difrensiere kraftig bort fra offshore. Min påstand er at de vil rendyrke og selge alle energi og offshore aksjer mot toppen av neste syklus.

Tilbake til shippingsjef Kristin Holt. På Sysla konferansen i nov 2017 ble hun spurt av journalist i Sysla om det var fornuftig å samle så mye gjeld, og skip under en enhet. Og om hvordan det ev. vil være å forhandle med Røkke og Fredriksen med 31 milliarder i gjeld. Her ville ikke shippingsjef Kristin Holt svare.
Svaret, og erfaringene har hun imildertid fått oppleve i etterkant i takt med uføret i Solstad offshore. Investeringen er småpenger å regne for Røkke og Fredriksen, og de går ikke inn med friske penger før bankene og obligasjonseiere tar norgeshistoriens største tap. Mange analytikere tror at dette kravet er rundt 15 milliarder i gjeldslettelse, kombinert med en egenkapital emisjon på 1,5-2 milliarder for at Solstad skal få en bærekraftig balanse. Og jeg er relativt sikker på at Røkke og co er villig til å kjøre ett hardt spill hvor konkurs kan være en realitet visst de ikke får igjennom kravene sine.

Det er i tillegg massiv usikkerhet obligasjonsgjeld i Solstad som kommer etter sikrede kreditorer. Bankene er hele tiden tydelig på obligasjonseiere skal tape 100% før de taper sin første krone.
Den endeligen avslutningen og utfall blir spennende å følge. Og alle konkurrerende offshore rederier vil følge løsning som kommer hos Solstad med argusøyne.
Arkitekten bak dagens Solstad løsning har feilet i alle ledd, og man har i stor grad undervurdert forhandlingsstyrke hos Røkke og co.

Og man skulle hørt på Giek i større grad som vil samle den norske offshore flåten på flere hender.

Solstad er insolvent så det holder, men bankene kan ikke akseptere ti-talls milliarder i tap og gjør sitt ytterste for å hode skipet flytende
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2019 kl 19:05 16322

Bryr meg ikke om Solstad, da de er konk.
Uansett setter jeg pris på solide gode innlegg.
Kan bare si hadde arkitekten brukt like lang tid som du har brukt på dette innlegget hadde ikke Solstad havarert.

Jesus, dette hadde vært ett bra forum om alle hadde vært som deg.:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
coccoman
04.09.2019 kl 19:35 16265

Enig, veldig bra beskrivelse av SOFF-historien så langt. Bra hstray!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.09.2019 kl 07:32 16084

En post til etterfølgelse ja!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
suspekt
05.09.2019 kl 08:12 16036

Jeg mener DOF er i en noe bedre situasjon enn Solstad, har vel høyere flåteutnyttelse, er bedre possisjonert i Brasil og ww forøvrig. Har mer subsea som i fremtiden kan få den største etterspørsel, En refinansiering i dof må være nært forestående, også i Solstad forøvrig. Vi får se hvem som kommer best ut, det vil gi os en pekepinn for veien videre, men nå var dette en Solstad tråd, selv om likhetene er mange. Lykke til med hva dere sitter i.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
05.09.2019 kl 09:12 15978

Et solid innlegg, særlig i etterpåklokskapens lys. Akersjefen Eriksen har vel også innrømmet at tidspunktet for engasjementet bli feil. I ettertid kan en vel også si at den konsolideringen bransjen har gjennomgått, ikke burde ha vært foretatt uten vært gjennomført uten at bankene satte krav om et betydelig uttak av overkapasiteten. Dette gjelder ikke bare Solstad, men alle offshoreselskapene. Resultatet ser vi i dag, til tross for optimisme i oljenæringen generelt, blir de viktigste tjenesteyterne verdsatt på et historisk lavt nivå. Dette gjelder ikke bare Solstad, som er konkurspriset, men hele bransjen. Uavhengig hva som blir løsningen for Solstad, konkurs eller overlevelse, vil ikke det generelle bildet endres; offshoreskipene forsvinner ikke.

De samme bankene og obligasjonseierne som er involvert i Solstad, har også engasjement i bransjen forøvrig. Dette er nok forhandlerne smertelig klar over. Soff og Dof er de største i bransjen, og også Dof er i en uavklart situasjon. Samtidig har hovedeierne i begge selskapene samme bakgrunn fra bransjer der kriser er snudd til soliditet gjennom konsolidering og strukturering/kondemnering. Jeg tror forhandlingene ender opp med en "solid" redningspakke som knyttes opp mot et krav om en betydelig nedbygging av kapasitet. I ettertid vil dette bli en mal som andre rederi/selskap vil måtte forholde seg til etterhvert som vanskelighetene tårner seg opp. Solstad Offshore er forøvrig for stor til å "falle".
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Tm3P
05.09.2019 kl 10:58 15879

Husker jeg kjøpte meg inn i Solstad offshore når jeg var helt fersk. Hadde bare trua på Røkke og offshore så dette var jo den perfekte kombinasjonen når jeg fikk lavere inngang enn Røkke selv. Men selv jeg ble skeptisk når de fusjonerte med Deep Sea uten noen form gjeldssanering. Var dømt til å feile fra starten det her, noe jeg tror Røkke og Fredriksen var fullstendig klar over. Er nok endel av et større spill.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Met1976
12.09.2019 kl 09:25 15852

Forlengelser i Brasil for 2 AHTS

"Petrobras has declared their options to extend the contracts for the two AHTS's Far Scout and Far Santana with 1 year.
Both contracts are then firm to 3Q 2020 and the vessels shall support Petrobras operations in Brazilian waters."

Båtene er fra 2000/2001 og dette er gode nyheter da disse båtene er såpass opp i åra at de ikke er like attraktive for nye jobber eller spotmarked.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
19.09.2019 kl 08:45 15359

Et sentralt tema i de "forhandlingene" Soff og Dof er involvert i, må nødvendigvis være forpliktende kapasitetsreduksjon(kondemnering) i hele bransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
ZOOZ
20.09.2019 kl 09:08 15042

Solstad Offshore i krise: 1 av 3 skip ligger i opplag uten arbeid
Selskapet har 30 milliarder kroner i gjeld og negativ egenkapital. Nå avgjør bankene Skudeneshavn-rederiets skjebne. Ding dong ding dong???
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
20.09.2019 kl 09:12 15024

Det interessante er, at SOFF formodentlig får lov at fortsætte på samme måde en tid endnu, da långiverne ser bedre chance for, at SOFF igen kan begynde at betjene gælden. Døm ikke SOFF ude, det kommer ikke til at ske.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
pengex
20.09.2019 kl 10:28 14938

Jeg var også inne på 12kr men solgte meg ut på 8kr.
Gjelden bare øker for hvert kvartal og er vel godt over 30mrd nå.
Har også tenkt at dette var en del i ett større spill men ser ikke helt hva. Hvis ikke må det ha vært tidenes bommert.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
20.09.2019 kl 10:35 14913

Nu ved vi ikke, hvad der har været af indtjening i Q3, men det er sikkert noget af det bedste i flere år, og det er vel også derfor man bare fortsætter. De store investorer tager det tilsyneladende helt roligt, det bør den lille investor også gøre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
20.09.2019 kl 10:37 14905

Belægning og rater forbliver også på et højt niveau: http://www.westshore.no/
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Kontur
20.09.2019 kl 15:02 14811

Veldig bra tråd dette.
Det bankene bør gjøre er å frigi pant på de de båter som aldri mer kommer i drift. Hugg opp båtene, 20-40 stk i SOFF, gjør det samme i de mindre rederiene og. Det som da skjer er at den reelle kapasiteten kommer frem i næringen. Ratene vil komme opp på et nivå som gjør rederiene levedyktige.
De største rederiene har aller mest å tjene på en slik ordning.
Det er absolutt ingen vei utenom, tror jeg
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
21.09.2019 kl 09:56 14609

Det vil forbause meg om ikke dette er et tema. Bankene/kreditorene har alt å tjene på en kombinasjon av gjeldslettelse og forpliktende kondemneringer(ikke salg) av overflødig kapasitet. Dette bør også være et krav hele bransjen må stilles overfor, ikke bare det enkelte selskap. Påfølgende økte rater vil raskt medføre at verdiene av gjenværende operative flåte vil overstige dagens verdier. Innen fiskeri har en utelukkende gode erfaringer av denne type prosesser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.09.2019 kl 10:17 14587

Kanskje årets beste innlegg på forumet av TS. Meget solid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.09.2019 kl 10:19 14104

DNB melder om tap på en milliard i tredje kvartal knyttet til en enkel investering. Kan vel fort gjelde Solstad dette?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Met1976
24.09.2019 kl 10:50 14054

Er det ikke Thomas Cook da?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.09.2019 kl 11:02 14024

Det er vel en annen mulighet :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.09.2019 kl 14:45 13802

Normand Drott OG Prosper til Sør Afrike for Total 9mnd fra starten av 2020-de kontraktene er ikke på billigrater tror jeg for dette er to av de mest populære båtene i spotten.

Gode nyheter både for SOFF og for de båtene som er igjen i spotten, begynner å tynnes der nå. Sjeldent med slike AHTS kontrakter...
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
25.09.2019 kl 15:41 13719

Ja, flere og flere skibe forsvinder fra Nordsøen. De gode skibe bliver færre og færre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
25.09.2019 kl 16:19 13662

Ahts markedet kommer til å bli kjempetrangt neste år. Flere båter forsvinner ut av Nordsjøen og det er egentlig ingen i opplag som er gode nok. I tillegg vil nok noen reise til Russland og Brasil. Er knapt en båt nyere enn 5 år og de fleste er snart 10.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
Met1976
14.11.2019 kl 13:50 12890

At SOFF øker noe når de inngår store kontrakter er en ting på tross av den finansielle situasjonen-men hva i all verdens dager ligger bak 20% opp idag på omsetning milevis over det vanlige?
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
14.11.2019 kl 14:38 12833

Det kan kanskje være så enkelt at personene bak 11 mill short-aksjer innser at selskapet kommer seg over "kneika".
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
mber
14.11.2019 kl 15:00 12794

Kuka dette er jo bare vas. Svarte deg på den andre tråden.
Men, de short aksjene dekkes inn i emisjonen kommer til å komme.

Som nevnt, havila mistet også EK (500 mill). SOFF har tapt den og er vel ca 3mrd i minus før mars - så blir nok verre.
I HAVI ble mesjonen 40x utvanning fra rt 2kr og satt på 0.125kr..... Så ja, hav skal man si? Ikke akuratt BULL!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
14.11.2019 kl 15:29 12744

Har svært ved at se sammenligningen, da situationen er stigende belægning og rater. Minus 3 mia. ser jeg heller ikke for mig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
mber
14.11.2019 kl 16:00 12691

Danmark, stigende rater? Det har lite å si når SOFF taper 500 mill hvert Q, når de IKKE betaler renter eller avdrag...... Nå må du våkne.
Minus 3 mrd? De er i dag -1.8mrd i EK, og taper de 500m i Q3, Q4 og i Q1. Så er de 3,5mrd i minus på EK.... SÅ jeg var til og med snill!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
mber
14.11.2019 kl 16:00 12688

Da skal aksjen egentlig stå i -10Kr!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kaliber
18.11.2019 kl 14:36 12216

Kjøpte mine første aksjer i dag, 1,038,muligens et bra kjøp!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
18.11.2019 kl 14:53 12192

SOFF taber ikke 500 mio. med de rater og belægning, vi har haft i Q3 og Q4 har indtil nu været ok. Vinteren ser ud til at blive den bedste i mange år, og næste år ser endnu lysere ud. Jeg har ikke aktier i SOFF, men tror faktisk, at de klarer sig i havn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
mber
18.11.2019 kl 16:27 12112

Danmark1, Du er så fjern at det er utrolig vanskelig å diskutere. Da du lyver.
Det forsvinner ca 500m fra cash posisjon til SOFF hvert Q1. Da taper de jo disse pengene.

Kom heller med noe som viser at dette er feil!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
18.11.2019 kl 17:54 12058

Interessant at shorten er økt fra 11 til 16 mill aksjer i løpet av et par-tre handelsdager! Det koster "flesk" å holde kursen under kontroll!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
19.11.2019 kl 14:29 11873

I morgen får vi kanskje høre hvordan DNB ser på situasjonen om sitt engasjement til offshorebransjen, herunder Solstad.

https://e24.no/boers-og-finans/i/K3XOLG/analytikerne-vil-vite-mer-om-dnbs-utlaanstap-i-offshorebransjen
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
hypotetic
22.11.2019 kl 14:38 11531

Supply markedet er kraftig forbedret og ser betydelig lysere ut fremover samtidig med at aksjekursen har vært shortet. Banker og obligasjonseiere ser dette og vet at når det ikke bygges nye båter vil markedet bedres så det er mest fornuftig å lempe noen måneder på renter og avdrag. SOFF er en aksje som snart også vil få store ordre innen blant annet kraftig voksende markeder for Havvind som allerede er vedtatt og er under prosjektering. Prisen på disse båtene ser vi beviselig at har økt fra Standard Drilling sine tall. Dette er verdens største supply selskap som er shortet til prisen på en litt dyr bolig i Oslo. Shorterne har vært smarte fordi den har vært så upopulær. Den av shorterne som er raskest med å hoppe ned fra gjerdet og gå long vil bli den største vinneren her. I mellomtiden kan det fort komme et oppkjøpstilbud når som helst nå fra amerikanske konkurrenter eller kinesere som er på full fart inn og vil få statlig støtte til å overta denne næringen med såvidt godt betalte arbeidsplasser.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
danmark1
22.11.2019 kl 16:28 11486

Jeg har fået en prognose fra en dansk bank, der siger 75$ for olie i H1 2020. Man forudser et snarligt fald i US shale oil.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
23.11.2019 kl 16:36 11207

Enig i de generelle betraktninger vedrørende markedsutsikter sammenholdt med manglende kontraheringer/nybygging innen bransjen, samt økende etterspørsel innen havvind. Tror vi kan slå fast at trenden er snudd mht etterspørsel innen offshore.

Når det gjelder de som er short har jeg ingen annen tro enn at disse er kloke personer, men at de i tilfelle Solstad er i ferd med å kjøre seg fast. Opplegget til disse var vellykket i perioden fra de satte i gang for vel ett år siden med kjøret og mens kursen enda var kr 5,- +. At kursen kom ned til kr 0,6 på de laveste samtidig som usikre aksjonærer "kastet kortene" er kjent historie. Det kan virke som om en gryende optimisme i høst i forhold til selskapet og dets evne til å levere i fremtiden, med påfølgende kursoppgang tidligere i måneden, måtte forhindres. Shorten ble økt og nye 5-6 mill aksjer i, tillegg av de 11-12 mill fra tidligere, ble "lånt" for å stoppe den oppadgående aksjekurstrenden.

Dette lykkedes de med langt på vei, men sist fredag kunne det se ut til som om opplegget var i ferd med å sprekke. Etter å ha handlet aksjen ned til kr 0,7, økte handelen plutselig og aksjen føyk opp 25%. Det kunne minne om begynnelsen på en shortskvis. Kanskje "noen" føler det begynner å "brenne under føttene" og ønsker å komme seg ut av opplegget? Ser ikke bort fra at en av aktørene som er short, nå forsøker å redde "stumpene". Så lenge andre "stritter imot" kan det kanskje gå bra enn så lenge, men jeg frykter det kan bli en selsom fornøyelse for shorterne dersom 16,5 mill aksjer skal handles inn for tilbakelevering til sine eiere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
kuka
28.11.2019 kl 09:59 10477

Et par interessante artikler i e24:

https://e24.no/boers-og-finans/i/K3KMM4/derfor-kan-det-loenne-seg-aa-gjoere-solstads-skip-til-spiker
https://e24.no/boers-og-finans/i/vQdn6V/analyseselskap-tror-solstad-presses-til-aa-kvitte-seg-med-opptil-20-skip

Problemet for Solstad vil være at selskapet ikke vil/kan ta en ensidig kapasitetsreduksjon. Her må også andre selskap i bransjen, herunder Dof, Havila, m.fl., underlegges påtrykk mht nødvendig skroting av overskuddskapasitet. Registrerer videre at det er almen oppfatning om at Solstad "rir av" krisen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
28.11.2019 kl 16:24 10279

Dof har nesten ingen så gamle skip, utenom admiralen og hav. Havila derimot burde skrote de som ligger igjen i opplag. Sammen med 20 fra solstad vil det hjelpe markant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:47 Du må logge inn for å svare