Betraktninger rundt Solstad offshore

hstray
SOFF 04.09.2019 kl 18:50 30225

Kursen på Solstad Offshore er på full fart mot null og konkursspøkelset har aldri vært nærmere. Men hvordan kom Solstad i dagens situasjon, og hvor bommet Aker og DnB med flere finansielle rådgivere, tallknusere og shippingfolk når selskapene Solstad, Farstad, Rem og Deep sea supply ble fusjonert og slått sammen til en enhet? Det var ett hoff av rådgivere på begge sider. Sov disse i timen?
Det kan virke som at alle stresstester iht gjeldsgrad, kontraktsreserver, type skip og segment ble kastet på sjøen i bankenes iver etter å få fusjonen igjennom. For dette var DnB og Nordeas førstevalg iht langsiktige løsning.Dette er de to desidert største kreditorene hos Solstad Offshore og hos en samlet norsk offshore flåte.
Dnbs mektige shippingsjef Kristin Holt hadde i tiden før fusjonen jobbet aktivt inn mot flere store aktører innen offshore sektoren og ble sett på som svært sentral innen flere av restrukteringsrundene hvor DnB var kreditor..De ønsket en tung industriell aktører med finansiell styrke til å gå inn å delta i konsolideringen av Osv-markedet.
Og Aker som er en av Dnbs største bankkunder gikk inn i sektoren og ble største eier av Solstad. Senere ble Rem, Farstad og Deepsea supply fusjonert inn. Og ett av verdens største offshorerederier med hovedsete i Skudeneshavn var ett faktum. Fusjonen førte selvsagt med seg mange stordrift og skalafordeler som er veldig rasjonelle og fornuftig. Eksempler på dette er kontordrift,hvor man kunne legge ned mange av Farstad, Deep Sea sine kontorer rundtomkring i Norge og verden. Samt stordriftsfordeler på drift, og mangenent siden. Ca 1 milliard i besparelse per år ifølge Peder Solstad. Disiplin på rater og kontrakter var et annet godt argument for å gjennomføre fusjon og få færre spillere i markedet. Men det viktigeste argumentet for bankene var at Røkke og Fredriksen hadde så mye kapital at de kunne være med i en andre refinansieringsrunde. I Rem tilfellet stod Åge Remøy klar med 600 millioner i friske penger for å redde Rem offshore. Bankene og obligasjonseiere valgte å stole på Røkke og co, og valgte Solstad løsningen. Tilsvarende var situasjonen i Farstad hvor Siem med partnere stod klar med en milliard i friske penger for å overta Farstad. Eneste grunnen til at Deepsea ble tatt med i fusjonen var John Fredriksen og hans penger 💵. Deepsea har en flåte som ikke passer iht Solstads profil med bla Psv skip bygd i India og Kina med ett helt annen spek enn hva som er norm og krav i nordsjøen. Solstad har forsøkt å selge skipene siden fusjonen uten hell. Og skipene har vært i opplag i mange år, og vil aldri komme ut i markedet som OSV skip. Gjelden på skipene er langt større enn ev. salgspris og derfor blir skipene liggende i kaldt opplag rundt omkring i norske fjorder. Dette utgjør ca 50 skip. Alternativ bruk er fiskebåt, cruise eller turisme. Flere skip nærmer seg klassing som er en kostnad på ca 10 millioner per skip. Fokuset til Fredriksen er på tankeskip, og annen shipping. Mens hans døtre ønsker å difrensiere kraftig bort fra offshore. Min påstand er at de vil rendyrke og selge alle energi og offshore aksjer mot toppen av neste syklus.

Tilbake til shippingsjef Kristin Holt. På Sysla konferansen i nov 2017 ble hun spurt av journalist i Sysla om det var fornuftig å samle så mye gjeld, og skip under en enhet. Og om hvordan det ev. vil være å forhandle med Røkke og Fredriksen med 31 milliarder i gjeld. Her ville ikke shippingsjef Kristin Holt svare.
Svaret, og erfaringene har hun imildertid fått oppleve i etterkant i takt med uføret i Solstad offshore. Investeringen er småpenger å regne for Røkke og Fredriksen, og de går ikke inn med friske penger før bankene og obligasjonseiere tar norgeshistoriens største tap. Mange analytikere tror at dette kravet er rundt 15 milliarder i gjeldslettelse, kombinert med en egenkapital emisjon på 1,5-2 milliarder for at Solstad skal få en bærekraftig balanse. Og jeg er relativt sikker på at Røkke og co er villig til å kjøre ett hardt spill hvor konkurs kan være en realitet visst de ikke får igjennom kravene sine.

Det er i tillegg massiv usikkerhet obligasjonsgjeld i Solstad som kommer etter sikrede kreditorer. Bankene er hele tiden tydelig på obligasjonseiere skal tape 100% før de taper sin første krone.
Den endeligen avslutningen og utfall blir spennende å følge. Og alle konkurrerende offshore rederier vil følge løsning som kommer hos Solstad med argusøyne.
Arkitekten bak dagens Solstad løsning har feilet i alle ledd, og man har i stor grad undervurdert forhandlingsstyrke hos Røkke og co.

Og man skulle hørt på Giek i større grad som vil samle den norske offshore flåten på flere hender.

Solstad er insolvent så det holder, men bankene kan ikke akseptere ti-talls milliarder i tap og gjør sitt ytterste for å hode skipet flytende
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
hstray
28.11.2019 kl 19:06 7923

Q3 rapporten ligger ute nå. EBITDEA på 504 m
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
29.11.2019 kl 14:06 7646

Solstad seler sine andeler i Dess Aqua. Et tydelig ledd i den pågående prosessen og dette bekrefter vel langt på vei at selskapet nå skal stykkes opp og at de involverte partene vil sikre seg de gode prosjektene videre.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
Met1976
03.12.2019 kl 09:20 7292

Normand Jarstein, CSV forlenger med Deepocean for 200 dager oppstart 1.kvartal 2020 med opsjon på et år til.

Er inngått avtaler for latterlig mye fartøydøgn hos SOFF nå siste ukene.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
hypotetic
04.12.2019 kl 13:14 7169

Aksjekapitalen er i SOFF priset til langt under 1% av totalkapitalen. Aksjen har lenge vært en opsjon med rett til ekstrem stor oppside. Om aksjen skulle doble seg er aksjekapitalen fortsatt opsjonspriset. Hvis vi skal opp til nivåer der Aker og Fredriksen kjøpte seg inn etter omfattende analyser og i det dårligere marked med dårligere fremtidsutsikter, ja da skal kursen opp bortimot 20 ganger. Skal vi tilbake til historiske nivåer skal vi opp mer enn 100 ganger. Långiverne har fått "an offer you cant refuse" som er å utsette renter og avdrag og vil jo selvfølgelig ikke gjøre noe annet enn å godta tilbudet for ellers taper de verdien av driftsselskapet og 100% umiddelbart og mister muligheten til å få tilbake noe. De aller fleste forstår at dette kan svinge fra underskudd til betydelig overskudd ekstremt raskt hvis krona styrker seg og ratene fortsetter å styrke seg. Egenkapitalen er priset til 1 stk dyr bolig i Oslo. Er det noen fare for at retten til oppsiden i en av verdens største supplyselskaper skal bli priset til en halv slik Oslo bolig? Dette er jo et selskap som påny kan komme til å levere flere milliarder i årlig overskudd spesielt når den arbeidskrevende vedtatte havvindutbyggingen setter i gang for fullt og det ikke er bygd nye båter. Snur markedet og valutaen raskt nok i riktig retning blir det ikke emisjon og da får de som sitter på aksjene alt. Aker og Fredriksen vil nok påny konstatere at deres langsiktige analyser var fornuftige selv om de kjøpte 20 ganger dyrere enn dagens aksjekurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
04.12.2019 kl 14:29 7135

Tror de har skrudd av lyset i Skudeneshavn,
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
04.12.2019 kl 16:02 7148

He he he, verden vil bedras :-)

Selskapet er teknisk konkurs. Det driver på kreditors regning (noe som i følge reglene på Oslo Børs ikke er tillatt) og de har gjort dette lenge. De har en gjeld som de ikke er i nærheten av å kunne håndtere og at de ber om utsettelse på låneforfall er bare å seigpine aksjonærene. Å snakke om historiske kurser på et selskap som er teknisk konkurs fremstår som fata morgana og blir bare komisk. Selskapet må gjennom en fatal hestekur hvor gjeld konverteres til aksjer til latterlige lave kurser hvor eksisterende aksjonærer blir vanvittig utvannet. Deretter blir det en spleis for å få ned aksje antallet og da ser aksjonærene virkelig hvor lite de sitter igjen med. Spleis har selvfølgelig ingen ting med verdivurderingen av selskapet å gjøre da selskapet er akkurat like mye verd, men å se at antall aksjer reduseres med 1:100 eller verre har en psykologisk effekt.

At noen i det hele tatt kjøper aksjer i dette selskapet som har langt mer gjeld enn eiendeler og samtidig har en gjeld som de aldri vil klare å betjene er for meg en stor gåte.
Redigert 21.01.2021 kl 05:24 Du må logge inn for å svare
hypotetic
04.12.2019 kl 16:38 7459

Røkke, Fredriksen og Solstad har store eierandeler i dette selskapet og liker ikke å tape penger. For Solstad handler det om familie ære. Vi har hatt ekstraordinære nedskrivninger og valutatap i hundremillionersklassen som like godt kan bli enorme gevinster i neste kvartal og derfor er det ikke grunnlag å diskutere konvertering av gjeld eller emisjon enda fordi det er ukvantifiserbart og tallmateriale fra krisetiden før det snudde er ubrukelige. Ratene er nå mye høyere og kombinert med valutagevinst og oppskrivning kan mange med mye penger samtidig og når som helst få øynene opp for at markedet har snudd og at underskudd snur til kjempeoverskudd. Jeg er enig i at det er risiko men ser ikke helt at noen er tjent med konkurs. Forholdet mellom oppside og nedside gjør at jeg anser oppsiden i denne og Dof som svært attraktive på disse nivåer. For Fredriksen og Røkke er dette bare småpenger men de tar ikke dette tapet og lar ikke dette selskapet bli overtatt gratis av andre nå kan du skjønne...
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.12.2019 kl 16:57 7465

De er enda verre stillet enn DOF
Disse er teknisk konk slik en lenger oppe her sier
De har + 34 store i gjeld
De er like ille ute å kjøre som Havila og verre ute enn DOF
Ingen av de 3 selskapene driver bærekraftig
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.12.2019 kl 09:41 7343

CSV Normand Tonjer forlenges et år med opsjon på et år til. Gadd vite hvor mange tusen fartøydøgn SOFF har inngått kontrakt fr siste 4-6 ukene nå....
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
05.12.2019 kl 10:07 7332

Ja det er helt vannvittig, men så var det voldsomt med kontrakter som gikk ut i slutten av q3/start på q4 også
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
hypotetic
05.12.2019 kl 15:10 7232

Enig i at SOFF er teknisk konkurs og til informasjon har de vært det i flere kvartaler. SOFF har dog minimalt med obligasjonsgjeld 1 milliard så situasjonen er ikke sammenlignbar. Enig i at de ikke driver 100% bærekraftig under den største supply krisen i historien men nå er det slik at heller ikke bankene som har gitt alt lån til dette selskapet føler at driften blir mer bærekraftig hvis de overtar. De vil snart innse at de må lette betydelig på renter og avdrag for å sikre bærekraft og unngå enorme unødvendige tapsavsetninger.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
05.12.2019 kl 15:23 7205

Thomas Cook konkursen blir barnemat for Dnb når tapene i Solstad må taes. Hold på hatten
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
danmark1
05.12.2019 kl 15:31 7207

Shorterne må nok forberede sig på, at SOFF får omlagt lånene og fortsætter driften. Med et renteniveau nær 0, er det bedre at give lempeligere lånebetingelser og derved få pengene hjem over længere tid.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.12.2019 kl 09:20 7029

olstad Offshore ASA has signed contract extensions for the two PSV's Far Scotsman and Sea Brasil with Equinor Brasil Energia Ltda (Equinor) in Brazil.
The contract for Far Scotsman is extended by 2 years, while Sea Brasil is extended by 1 year. Both in direct continuation of present contracts.

Bare siste 2 dagene er det inngått kontrakter for flere tusen fartøydøgn
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
06.12.2019 kl 09:31 7007

Vinteren så skummel ut for solstad for noen måneder siden, men med alle kontraktene de har skaffet seg de siste månedene ser det igjen plutselig mye bedre ut. Problemet dems ligger i alle de gamle ahtsene som ligger i opplag. Er vel over halvparten og veldig få vil noen gang komme tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
kuka
06.12.2019 kl 09:42 6985

Tror skroting av noen av disse utrangerte gamle båtene blir en del av løsningen i forhandlingene Soff har med sine "samarbeidsparter". Her må nok også andre selskaper i bransjen se sin besøkelsestid om de skal ha livets rett i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.12.2019 kl 11:16 6958

Deepocean har fått en 9mnd kontrakt med Equinor, fartøyet som skal benyttes er Normand Ocean, jeg antar dette allerede er i kontrakt med Deepocean siden det ikke meldes som kontrakt for SOFF, positivt er det uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
hypotetic
06.12.2019 kl 12:31 6917

Hvorfor stiger ikke SOFF raskere tilbake til forrige emisjonskurs 12,5kr som priset selskapet til ca 10% av gjelden? Den lave prisingen den gang ble jo grundig analysert og funnet attraktiv i et marked med mye dårligere utsikter enn nå. Det er ingen tvil om at bankene har vært fornuftige med å lempe på avdragene og redde DOF. Forhandlingene i DOF viste at det er bankene som lemper på avdrag uten å kreve noe motytelse mens obligasjonseierne gir lite og krever å få tilbake betydelig mer ved innløsning. SOFF har fordelen av at de nesten bare har bankgjeld og sterke eiere som banken ikke vil svike og slipper problemer med store utspekulerte obligasjonseiere. Bankene vil ved å utsette avdrag og redusere renter slippe tap så hva de velger er jo innlysende nå som markedet er i kraftig bedring. SOFF drar nå fordelen av at ratene har steget mange hundre prosent i spotten og utviklingen fortsetter i det dårligste kvartalet i året. Fortsetter dette kan vi fort få tilbakeføring av tidligere ekstraordinære nedskrivninger og hvis også valutaen går i riktig retning vil fremtidig kontantstrøm og verdsettelse eksplodere fra dagens situasjon med negativ egenkapital.

Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
kuka
07.12.2019 kl 11:16 6643

En helt annen tilnærming/virkelighetsbeskrivelse enn det som står å lese i finansmedia skrevet av "fiffen".
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 17:01 6533

Gjelden er det store problemet. Skal solstad bli ett selskap som overlever med dagens gjeld må de ha ett overskudd som tilsvarer 100 000kr pr/båt/dag. Det inkluderer de som ligger i opplag, det virker ikke sannsynlig at de klarer det med den backlog de har og med de framtidsutsiktene som er for bransjen. Det ene er at det er for mange båter i sirkulasjon til at ratene blir høye nok og det andre er at stemningen er ikke med oljeservice om dagen. Blir noen spennende uker fremover for å se først løsningen til Dof og deretter Soff utpå våren om de klarer å holde seg flytende så lenge.
Det blir sakte men sikkert bedre men ikke godt nok desverre for Soff.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.12.2019 kl 17:26 6532

Hele fortellingen til denne Thor Otto Lohne som er Styreleder Karmøy Næringsråd er mest bare fjas og totalt virkelighetfjernt
Hvordan skal de klare å bli kvitt 34-35 milliarder i gjeld når store deler av flåten er i opplag og deler av flåten er i ferd med å få betegnelsen skrapjern
Hvem som blir de store taperne her er opplagt, det er bankene. Aksjonærene har jo nesten ikke mer verdier å tape
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
07.12.2019 kl 18:02 6551

Dnb sine tap i Thomas Cook blir småpenger i forhold til hva de taper i SOFF. Her må det bli en gedigen oppvask, men ser ikke ut til at noen banker vil ta på seg oppvaskhanskene. Skrap 50 båter, gjelda må minst halveres(selv det er trolig ikke nok), emisjon på et par milliarder osv.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Flussyremannen
08.12.2019 kl 15:53 6294

Å skrape 50 båter når de «bare» har 40 båter i opplag vil kanskje være å ta litt hardt i, selv om jeg er enig i at en mengde skip må skrapes om dette selskapet noen gang skal gå rundt... Forhåpentligvis kommer SOFF og dens långivere til en enighet ut på våren, da jeg tror de fleste ønsker å holde dette selskapet i live, men tiden vil vise samtidig som den renner ut..
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
10.12.2019 kl 11:47 6075

Nok en CSV får forlengelse, JV eide Normand Installer får 250dagers forlengelse.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
kuka
13.12.2019 kl 08:45 5886

Den ene av hovedeierne i Solstad, Fredriksen, identifiserer klart hovedproblemet bak manglende oppgang innen offshore:
"I et intervju i Finansavisen fredag sier skipsreder John Fredriksen at hans Frontline er rigget for «solide utbytter».

– Tank ser ut til å være inne i en veldig god utvikling. Får analytikere rett i sine rateanslag de neste årene vil Frontline være rigget for å kunne betale solide utbytter, sier Fredriksen til avisen.

FA skriver at Frontline-porteføljen tilsvarer en femtedel av verdien i av de børsnoterte selskapene som inngår i Fredriksen-gruppen.

Enormt kursfall for Seadrill – offshore sliter

Så langt i år har Seadrill stupt på børs, og er ned nesten 90 prosent. Det utgjør ifølge FA et negativt bidrag på to milliarder kroner.

Samtidig sliter også andre olje- og offshore-selskaper i Fredriksen-gruppen. Northern Drilling, Solstad Offshore og oljeselskapet Archer har falt i verdi i år. Til sammen har Fredriksen urealiserte tap på 4,7 milliarder kroner i 2019 i offshore-sektoren.

– I offshore lar oppgangen fortsatt vente på seg, noe som selvsagt er svært negativt for selskapene vi er investert i i denne sektoren. Den store overkapasiteten gjør at det tar lengre tid enn mange hadde trodd å løfte ratene, sier Fredriksen til FA."

Så nå gjenstår det å se om en samlet offshorenæring vil være i stand til å ta tak i utfordringene dette representerer. Antar dette er et tema i forhandlingene som både Soff og Dof har med sine kreditorer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
hstray
13.12.2019 kl 09:28 5846

Les avtalen til Dof. Bankene tar først og frem kontroll over tilbudssiden. Mange år til norske offshore rederier kan bygge en ny båt, og ev tilpasse seg nye markeds områder.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
danmark1
13.12.2019 kl 09:47 5839

Havvind kan give arbejde til nogle af skibene, samtidig med at markedet generelt er i bedring. Spotten har overrasket med god belægning og rater så langt i år. Olieprisen stiger med Brexit på plads og fase 1 aftale mellem USA og Kina. Kreditorerne har alt mulig grund til at lave en ny aftale, så DOF kan komme videre og styrke sin position.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
13.12.2019 kl 10:04 5853

Ja får håpe DOF nå skroter Admiralen og Giant. Alle monner drar. Og at soff skroter Atlantic, Borg, Ivan, Mariner, Master, neptun, titan og Far Sovereign. Havila sine mars, mercury og neptune samt at Siem skroter challenger. Da er man godt på vei. ahts-markedet ser bra ut det på lang sikt, men disse båtene må bort. De vil aldri komme ut igjen uansett.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
16.12.2019 kl 17:47 5554

2 nye PSV forlengelser idag- Sea Forth og Sea Flyer har forlenget med Apache for et år +opsjoner
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
kuka
16.12.2019 kl 21:47 5500

Situasjonen innen offshorebransjen minner sterkt på den som var innen fiskeri på slutten av 80-/begynnelsen på 90-tallet. Fiskeflåten hadde da vokst i antall som ikke sto i forhold til det ressursgrunnlaget de hadde til rådighet. Hele flåten sto i fare for å råtne i forføyningstroppene samtidig som gjelden hadde vokst næringen over hodet. Heller ikke i den næringen var det rom for fornyelser slik situasjonen fremsto, men fremsynte personer innen fiskeri-,bank- og stat meislet ut et opplegg med omfattende strukturering- sanering- og kondemneringer som bidro til at næringen kom seg ut av situasjonen uten å påføre kreditorene vesentlige tap. I dag er fiskeri en næring som gir store utbytter til sine eiere.

Skal offshorebransjen komme ut av den "elendigheten" de befinner seg i må tankesettet inn på de samme baner som disse personer på 90-tallet innen fiskeri hadde. Dette har jeg god tro på vil skje, men jeg tviler på at vi på Ho-forumet blir invitert til å uttrykke våre meninger inn i i styrerommene. At forhandlingene for Soffs vedkommende drar ut i langdrag tyder på at dette er spørsmål som diskuteres. At det andre store selskapet, Dof, ser ut til å ha vanskeligheter med sin refinansiering kan tyde på at også dette må underlegge seg en felles mal. Øvrige selskap vil få trumfet et strukturopplegg som de vil tvinge til å være med på.

Til slutt; om det noen gang har vært usikkerhet om Solstad skulle overleve "krisen" så tror jeg at faren er over. Forhandlingene ville i så fall ha vært avsluttet for lenge siden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
16.12.2019 kl 23:33 5432

Spent på hva som skjer med havila jeg. De fleste selskapene til sævik sliter. Havila har negativ egenkapital, 4 milliarder i gjeld og få båter som gir noe særlig cash. Havyard så godt som konk, kystruten har kastet bort 400 mil til et konkursbo i Spania. Bare fjord1 igjen som Jan har kuppet for å redde kystruten. Spent på fremtiden her
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
hstray
17.12.2019 kl 02:00 5428

Dof har nettopp lagt ut frem en solid refiansieringaplan på bordet støttet av alle banker, Giek m flere. Nå gjenstår å komme til enighet med obligasjonseiere. Leser du prospekt, og mld til bondsholders så får Dof byggeforbud de neste 4+1(opsjon) årene. Bankene tar her kontroll på tilbudssiden mer enn de har tidligere. Selvsagt ønsker bankene mer kontroll på tilbudssiden, men de skal ikke drive rederi
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
20.12.2019 kl 13:53 5313

Det ramler inn med kontrakter for SOFF. Milliardgjeld til tross , jeg er mer og mer overbevist om at dette selskapet vil klare seg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
20.12.2019 kl 14:51 5287

Ja helt latterlig:

"TechnipFMC har forlenget rammeavtalen for arbeid i Nordsjøen med ett år. Det betyr at AHTS-en "Nordmand Ranger" skal brukes i 80 dager med oppstart i april.

Solstad har også fått kontrakt med Repsol Sinopec Resources UK Limited, for CSVen "Normand Jarl". Arbeidet begynner i mai 2020, og skal vare i 105 dager. Arbeidet skjer i Nordsjøen.
NRC Group får storkontrakt

CSVene "Norman Baltic"og "Normand Australis" skal jobbe offshore i New Zealand og Papa New Guinea. Disse kontraktene har oppstart i januar med varighet på 60 faste dager, samt opsjoner.

De har også sikret en kontrakt på et halvt år med et stort oljeselskap, uten at det er navngitt, for en av deres største AHTS. Oppstart er før nyttår i Brasil."

Flere av disse båtene er blant de dyreste/største i flåten og dermed også de det er viktigst å hoilde i arbeid. Enig med Jack, selv om aksjonærverdien er tilnærmet null er det vanskelig å se for seg en totalkollaps/konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
07.01.2020 kl 13:43 4479

Sysla med artikkel-bekreftelse på at Normand Seven tas ut av opplag
https://sysla.no/maritim/solstad-tar-skip-ut-av-opplag-og-ansetter-50-nye-norske-sjomenn/

Solstad skal ansette 50 nordmenn delvis pga nye jobber og delvis pga flagging til NOR av eksisterende båter. Meget interessant. Solstad holder kortene tett til brystet nå men at noe skjer er åpenbart.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
kuka
07.01.2020 kl 17:08 4377

........og E24 forsøker å slå i hjel mulig optimisme med gammelt nytt:

https://e24.no/boers-og-finans/i/xPp24G/investorer-vedder-paa-aksjefall-for-oljeserviceselskapene-sektoren-er-mest-shortet-paa-oslo-boers

imens ser det ut til at Solstad har rimelig arbeidsro i prosessen frem til deadline 31 mars. Meget interessant at selskapet er i gang med å flagge hjem fartøy til nasjonalflagget!
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.01.2020 kl 11:29 4134

Nye forlengelser- 2 PSVer fortsetter for Fairfield til desember 2020
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
08.01.2020 kl 11:41 4124

Solstad har fått voldsomt med nye kontrakter i det siste. Nå var det veldig mange som også gikk ut rundt års-skiftet men allikevel.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare