Betraktninger rundt Solstad offshore

hstray
SOFF 04.09.2019 kl 18:50 30217

Kursen på Solstad Offshore er på full fart mot null og konkursspøkelset har aldri vært nærmere. Men hvordan kom Solstad i dagens situasjon, og hvor bommet Aker og DnB med flere finansielle rådgivere, tallknusere og shippingfolk når selskapene Solstad, Farstad, Rem og Deep sea supply ble fusjonert og slått sammen til en enhet? Det var ett hoff av rådgivere på begge sider. Sov disse i timen?
Det kan virke som at alle stresstester iht gjeldsgrad, kontraktsreserver, type skip og segment ble kastet på sjøen i bankenes iver etter å få fusjonen igjennom. For dette var DnB og Nordeas førstevalg iht langsiktige løsning.Dette er de to desidert største kreditorene hos Solstad Offshore og hos en samlet norsk offshore flåte.
Dnbs mektige shippingsjef Kristin Holt hadde i tiden før fusjonen jobbet aktivt inn mot flere store aktører innen offshore sektoren og ble sett på som svært sentral innen flere av restrukteringsrundene hvor DnB var kreditor..De ønsket en tung industriell aktører med finansiell styrke til å gå inn å delta i konsolideringen av Osv-markedet.
Og Aker som er en av Dnbs største bankkunder gikk inn i sektoren og ble største eier av Solstad. Senere ble Rem, Farstad og Deepsea supply fusjonert inn. Og ett av verdens største offshorerederier med hovedsete i Skudeneshavn var ett faktum. Fusjonen førte selvsagt med seg mange stordrift og skalafordeler som er veldig rasjonelle og fornuftig. Eksempler på dette er kontordrift,hvor man kunne legge ned mange av Farstad, Deep Sea sine kontorer rundtomkring i Norge og verden. Samt stordriftsfordeler på drift, og mangenent siden. Ca 1 milliard i besparelse per år ifølge Peder Solstad. Disiplin på rater og kontrakter var et annet godt argument for å gjennomføre fusjon og få færre spillere i markedet. Men det viktigeste argumentet for bankene var at Røkke og Fredriksen hadde så mye kapital at de kunne være med i en andre refinansieringsrunde. I Rem tilfellet stod Åge Remøy klar med 600 millioner i friske penger for å redde Rem offshore. Bankene og obligasjonseiere valgte å stole på Røkke og co, og valgte Solstad løsningen. Tilsvarende var situasjonen i Farstad hvor Siem med partnere stod klar med en milliard i friske penger for å overta Farstad. Eneste grunnen til at Deepsea ble tatt med i fusjonen var John Fredriksen og hans penger 💵. Deepsea har en flåte som ikke passer iht Solstads profil med bla Psv skip bygd i India og Kina med ett helt annen spek enn hva som er norm og krav i nordsjøen. Solstad har forsøkt å selge skipene siden fusjonen uten hell. Og skipene har vært i opplag i mange år, og vil aldri komme ut i markedet som OSV skip. Gjelden på skipene er langt større enn ev. salgspris og derfor blir skipene liggende i kaldt opplag rundt omkring i norske fjorder. Dette utgjør ca 50 skip. Alternativ bruk er fiskebåt, cruise eller turisme. Flere skip nærmer seg klassing som er en kostnad på ca 10 millioner per skip. Fokuset til Fredriksen er på tankeskip, og annen shipping. Mens hans døtre ønsker å difrensiere kraftig bort fra offshore. Min påstand er at de vil rendyrke og selge alle energi og offshore aksjer mot toppen av neste syklus.

Tilbake til shippingsjef Kristin Holt. På Sysla konferansen i nov 2017 ble hun spurt av journalist i Sysla om det var fornuftig å samle så mye gjeld, og skip under en enhet. Og om hvordan det ev. vil være å forhandle med Røkke og Fredriksen med 31 milliarder i gjeld. Her ville ikke shippingsjef Kristin Holt svare.
Svaret, og erfaringene har hun imildertid fått oppleve i etterkant i takt med uføret i Solstad offshore. Investeringen er småpenger å regne for Røkke og Fredriksen, og de går ikke inn med friske penger før bankene og obligasjonseiere tar norgeshistoriens største tap. Mange analytikere tror at dette kravet er rundt 15 milliarder i gjeldslettelse, kombinert med en egenkapital emisjon på 1,5-2 milliarder for at Solstad skal få en bærekraftig balanse. Og jeg er relativt sikker på at Røkke og co er villig til å kjøre ett hardt spill hvor konkurs kan være en realitet visst de ikke får igjennom kravene sine.

Det er i tillegg massiv usikkerhet obligasjonsgjeld i Solstad som kommer etter sikrede kreditorer. Bankene er hele tiden tydelig på obligasjonseiere skal tape 100% før de taper sin første krone.
Den endeligen avslutningen og utfall blir spennende å følge. Og alle konkurrerende offshore rederier vil følge løsning som kommer hos Solstad med argusøyne.
Arkitekten bak dagens Solstad løsning har feilet i alle ledd, og man har i stor grad undervurdert forhandlingsstyrke hos Røkke og co.

Og man skulle hørt på Giek i større grad som vil samle den norske offshore flåten på flere hender.

Solstad er insolvent så det holder, men bankene kan ikke akseptere ti-talls milliarder i tap og gjør sitt ytterste for å hode skipet flytende
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
danmark1
08.01.2020 kl 11:46 7848

E24 burde vende vinklen og sige, at shorterne er blevet overhalet af virkeligheden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.01.2020 kl 12:59 7837

Kjørte nettopp forbi og kan bekrefte at i tillegg til Normand Seven er en stor båt til (Normand Cutter var det en som mente?) som er tatt ut av opplag. (Den kan evt være flyttet men det vikrer rart da det er flere SOFF bvåter i opplag her og den har vært der en stund)
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
08.01.2020 kl 13:31 7864

Cutter ligger på Halsnøy og rigger seg
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 14:50 7253

Cutter på kontrakt til vest Afrika tro ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.02.2020 kl 14:58 7242

Cutter på kontrakt til vest Afrika tro ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
18.02.2020 kl 15:43 7319

Nok et skritt i riktig retning ...

Solstad Offshore (SOFF) and SFL Corporation Ltd (SFL) have agreed to terminate the bareboat charter agreements for the three medium size AHTS’s Sea Cheetah, Sea Jaguar and Sea Leopard. The vessels are expected to be handed back to SFL during 1q 2020. All three vessels have been laid up since 2016
Redigert 21.01.2021 kl 04:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.02.2020 kl 15:49 7231

Og siden pressen ikke har brydd seg om å lese SFLs kvartals rapport, står det ikke i saken at to av skipene er solgt, og at et skal skrapes (i Norge!).Sakset: "In February 2020, SFL agreed with Solstad to terminate the charter agreements for three of the vessels
given the market outlook for these particular vessels. Two vessels have been sold to an unrelated third
party, while one vessel will be recycled in Norway at a green recycling facility according to the European
Ship Recycling Regulation. The termination is not affecting the ongoing standstill agreement."
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.02.2020 kl 18:45 7088

Normand Cutter er nå gått til kai utenfor VICO (som bla driver med radar og slike ting) på Karmøy-nørmer det seg nyheter mon tro?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
27.02.2020 kl 09:37 6957

Må komme med en korrigering- det er ikke Normand Cutter som ligger til kai hos VICO i Bøvågen på Karmøy, det er Normand CLIPPER, gikk tur igår og så at jeg hadde sett feil.

Normand Cutter ligger fortsatt på Halsnøy
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
BlueFox
27.02.2020 kl 22:04 6856


Noen som har synspunkter på Solstads Q4 2019, som kom i dag.

https://www.solstad.com/upload_images/8C12121F26BD4C48A4EBB67C3A739B0A.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
suspekt
27.02.2020 kl 22:26 6817

Ille i dof, men dette er verre, gjelden er astronomisk, ratene er for lave, egentlig bare sorgen, og corona på toppen, uffa mei.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Fevang
27.02.2020 kl 22:27 6810

Det har vel vært ganske klart lenge at dette går fullstendig til helvete. Det som kom i dag er kun en bekreftelse på det.

Hva som er mest sannsynlig vet ikke jeg. Men trolig alternativer er konkurs eller emi til 10 øre. Triste saker.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2020 kl 23:14 6762

Total katastrofe.
Bare håpe på bankene er med å ta tap. Skraping. Aksjekursen = 0.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
28.02.2020 kl 06:35 6676

SOFF er jo "konkurs" og har vært det lenge- skal man lete etter positive ting kan man selvsagt si at inntektene stiger men ingenting monner når gjelda er over 30mrd, så enkelt er det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
28.02.2020 kl 09:27 6584

Mht de pågående forhandlingene så er vel heftig nedskriving av verdier det riktige å gjøre ? Vil tro de fleste kreditorer blir mer velvillige etterhvert som verdiene svinner..
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
kuka
28.02.2020 kl 10:22 6537

Om en legger bokførte verdier til grunn har Soff vært konkurs i lang tid, men dette er ikke til hindrer for fortsatte forhandlinger mellom eierne av gjelden og Soff-ledelsen. I disse forhandlingene skjeles det nok ikke kun på bokførte verdier, som er et resultat av siste tids oppnådde rater, men vel så mye til skipsverdier i et marked med balanse mellom etterspurt- og tilbudt offshoretjenester. En skal legge merke til at forhandlingene pågår i et "lukket rom" med minimum av informasjonlekkasje, i motsetning til enkelte andre som tilsynelatende forhandler gjennom presse og her på Ho-forumet.

Soff-ledelsen har i en tidlig fase kommunisert at en løsning sannsynligvis vil innebære utvanning av eksisterende aksjonærer. I mitt hode kan det bety en kombinasjon av flere tiltak; relativ stor emisjon-, konvertering av gjeld til aksjer-, samt gjeldssanering. For kreditorene fremstår dette neppe som en ideell løsning, men sammenlignet med alternativene kanskje den beste. Med bakgrunn i den viktigheten offshore-bransjen representerer for det norske samfunnsmaskineriet er Solstad Offshore rett og slett "too big to fail".
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2020 kl 10:54 6505

Er det så mer verdier igjen å skrive ned?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
05.03.2020 kl 12:38 6258

Normand Flower forlenger med 1år til april 2021 med opsjon på 6mnd

Flower er en av de større båtene type OCV til Solsdatd, bygget 2002, slike båter er det gull å få forlenget kontrakter til.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
kuka
12.03.2020 kl 08:58 6104

I gårsdagens DN sier toppsjefen i Giek, Wenche Nistad, seg medskyldig, sammen med bankene og eierne, for situasjonen olje-service-næringene, herunder også offshorebransjen. "Hun mener gamle skip og fartøyer nå må hugges opp i stor skala for å få balanse i markedet, og savner initiativ fra bankene som har lånt ut penger til bransjen". Dette har jeg ment i lang tid og er følgelig helt enig med Nistad.

I disse korona-tider må også bankene se skriften på veggen, eller så kan de stå i fare for å gå på en smell de ikke kan bære. Om de ikke er proaktiv i denne situasjon kan vi få en konkursbølge som ikke bare velter bankene, men skader norsk økonomi på det mest sårbare området-, den norske oljenæringen. Får håpe at eierne av storbankene forstår sin besøkelsestid. Da får det ikke hjelpe at en del short-spekulanter går på en smell.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
kuka
13.03.2020 kl 22:05 6020

I disse corona-tider sitter pengene "løst" hos de ulike nasjonalstatene. Selv om Norges "pakke" så langt har vært puslet, viser Tyskland vei med å stille 500 mrd til disposisjon for bekjempelse av virus og støtte til egen industri. Vi kan trygt si at ESA ikke lengre står i veien for å støtte viktige nasjonale virksomheter. For norsk oljenæring, og dermed norsk økonomi, er offshore viktig. Solstad offshore har en nøkkelrolle i så måte i kraft av sin størrelse. Når den norske regjeringen følger etter Tyskland og andre stater som er underlagt EØS(EU)-bestemmelsene sine brudd på disse, vil også Norge bevilge støtte til egen virksomhet, herunder Solstad offshore.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2020 kl 23:30 5899

DET ER FAEN MEG DET DUMMESTE JEG HAR LEST UTENFOR EN NAS-TRÅD.

SOFF er beyond konk. De har så mye gjeld at bankene har gitt opp og bare lar det sjangle avgårde fordi pengene er tapt og det er for mye styr å ordne opp.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Stephen
16.03.2020 kl 20:43 5711

Her vil ingen begynne å røre i gryten tror jeg.

Mvh. Stephen
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.03.2020 kl 09:30 5585

Kontraktsrush idag:

Solstad Offshore ASA is pleased to announce contract extensions for the PSV's Sea Frost and Normand Skipper with Equinor UK Limited ("Equinor"). Both vessels have been supporting Equinor's operations since July 2017 and January 2019 respectively. Contracts are now firm until January 2023 plus one-year option thereafter.

PSV, Far Spica has also been awarded a contract with TAQA Bratani Limited for one well firm plus one well option commencing in the second half of March 2020, supporting the semi-submersible drilling rig MSS1.

In addition, the PSV's Normand Service and Normand Titus has been contracts by an undisclosed client to support a pipe-laying vessel in the North Sea for an estimated duration of eight to ten weeks. The project is estimated to commence in mid-April 2020.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
14.04.2020 kl 09:10 5271

Hemen Holding Ltd er inne med 1.000.000 aksjer denne uka. Noen som vet hvorfor denne havner her som en egen post og ikke en justering på den store posten?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
jebacina1
14.04.2020 kl 19:43 5157

Ser ut som SOFF vil holde seg på samme bølgelengde i en lang stund!
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
26.04.2020 kl 19:15 4906

Er det kommende uke vi får alle svarene vi har ventet på , lenge ? What to do? Sitte på aksjene og håpe man får en ok mulighet med opsjoner , eller ta smulene mens man fortsatt kan få en skjærgårdsjeep for dem?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
30.04.2020 kl 14:20 4696

Skjebnedag for SOFF i dag .. noen som har innlogging til Haugesund Avis?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Stol70
30.04.2020 kl 15:33 4645

Det er ikke mye å hente ut av Lars Peder her. Ingen kommentarer til hvordan de jobber med dette. Dere får følge med, det er jo den 30.april i dag, sier han, før han avslutter samtalen med H-Avis 🤔
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Blygen
30.04.2020 kl 17:02 4582

Da satser jeg på prinsippet "bære eller briste"....:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Fevang
01.05.2020 kl 05:58 4420

Løsning utsatt igjen:
https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/04/30/7523404/solstad-offshore-ma-utsette-kreditoravtale-igjen

Hvis de blir sittende med 20 milliarder i gjeld så er det vel altfor mye det også???
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
kuka
01.05.2020 kl 08:49 4351

Antar det fortsatt står ved lag at Solstad skal sitte igjen med i underkant av 100 fartøy etter restruktureringen og gjeldssaneringen/konvertering. Om 20 mrd er mye-, passe- eller lite er avhengig av det fremtidige markedet. Under normale omstendigheter burde ikke en gjeld tilsvarende 200 mill pr fartøy av den beste flåten oppfattes som høy, heller tvert i mot. Men lite er normalt for tiden, både innenfor offshore og i andre bransjer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
01.05.2020 kl 11:23 4261

Er det virkelig ingen som kan tyde om denne planen er gull eller gråstein for eksisterende aksjonærer ? Kursen har stått stille den siste mnd . Det tyder vel på at ingen riktig kan spå utfallet og at det faktisk er en liten mulighet for at vi kan få en rimelig god deal ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
desirata
01.05.2020 kl 11:44 4237

å skrive ned gjelda med 10 Mia blir bare som "cick d can"
See bare på EBITDA som sist år var 1500mil, men i 2018 var 1000mill. En kan vel anta at Dei neste åra ikke blir bedre enn 1000m.

Flåten er vel etterhvert 10-15 år gammel og må da avskrives over kun 15 år til. Si en flåte verdi på 20 mia x 5% årleg. Det blir 1000m bare der. Da har en ikke noe til renter.

Dvs gjelda må skrives ned med 20 Mia og enda vil ikke Solstad gå med overskudd. Dei må redusere kostnadene. Dei 1100 Norske sjøfolks vil vel forsvinne halvparten. Samt kontorer over hele verden. Vilkåra blir nok skissert "AS we speak"
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Fevang
01.05.2020 kl 22:03 4079

Det kan tidvis være kupp å kjøpe aksjer i selskaper i en bransje som ligger med brukket rygg.

Men hvorfor i all verden kjøpe aksjer i det selskapet som kanskje er verdens verste (i supply) når det er snakk om gjeld?

Og hvorfor kjøpe aksjer FØR selskapets aksjonærer blir kraftig utvannet?

Neppe noen grunn til å kjøpe etterpå heller - for da også er gjelden for stor hvis den blir på 20 mrd.

Synes aksjen er den verste av alle pr dato du finner på OSE.

Det forhindrer ikke at man kan få kortsiktige kursløft; men ikke noe som varer over tid. Hadde jeg hatt aksjer i selskapet ville de blitt kastet ut. Hvor mange ganger skal man oppleve på OSE at selskaper som har varslet emi blir holdt kunstig høyt i tiden før emi??
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
04.05.2020 kl 10:12 3747

Mange som vil ha aksjer i dag i alle fall. Blir en spennende uke.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
hypotetic
04.05.2020 kl 11:39 3681

Supply og Subsea har kun et problem og det er for lave rater de siste 6 år. Vi så tendenser til at dette snudde det siste år med rater som økte mange hundre prosent. Denne bransjen har hatt 6 dårlige år og den siste optimist er blitt pessimist de siste 2 måneder. Dagens gjeldsnivå har historisk ikke vært noe problem. De fleste analytikere spår kraftig økende oljepriser pga sanksjonering av prosjekter og for lite nye investeringer siste 6 år. De fleste store investorene har solgt og håper på å kjøpe seg inn billigere hvis banker går med på konvertere gjeld til aksjer. Lovverket inneholder krav om likebehandling av aksjonærer og ved dagens prising av selskapet får man med en opsjonsdel som kan bli ekstremt mye verd hvis noen begynner å konkurrere om kontrollen i dette selskapet. Nedsiden er litt begrenset da de største eierne nok ikke ønsker å ta tap og gi fra seg kontrollen av dette selskapet nå på verste tenkelige tidspunkt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
desirata
05.05.2020 kl 03:31 3530

Hypotec,
Du ser altså kun et problem, med lave rater siste 6år.
Hva med at business modellen er ødelagt, er ikke det et problem.
Rater hadde økt med 50%, ikke flere hundre. Du må ta et kort kurs i prosent regning.

Så investorer vil stå i kø når Solstad blir ekstremt mye verdt ! Dette kommer aldri (som i never) til å skje. Solstad har kun stålverdier, i motsetning til DOF, Subsea7, som er og entreprenørskap.
Se min tråd over og si hva du er uenig g i, vedr framtida.

Siem var interessert ifjor, men tror han har nokk med det han har.
Se også art i DN forrige uke, hvem som vil investere i disse 5 selskaps nå. Kan forsette, men konklusjon er dessverre dårleg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
hifidude
05.05.2020 kl 09:51 3417

Var om bord i en "vanlig" PSV i går, de hadde akkurat avsluttet ett cargo run til 2000 pund pr. dag......markedet er totalt i knestående.
Jobben før det var terminert, riggen de betjente hadde bare fått beskjed om å trekke opp borestrengen midt i borring av en brønn. Offhire….

Dette blir verre enn 2014, gigantiske tap må tas, mengder må hugges.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
hypotetic
05.05.2020 kl 15:35 3332

Ja, har kikket på dine regnestykker som er for optimistiske hvis du legger til grunn at ratene vil være historisk lave i all evighet. Hvis du anser at det er mest sannsynlig at ratene ikke bedrer seg betydelig de neste måneder og år bør du selge deg ut og ikke kaste bort mer tid på å diskutere SOFF eller andre selskaper i samme bransje. Hvis ratene ikke bedrer seg kan ikke noen slike selskaper ha gjeld. Hvis leien i eiendomsmarkedet også faller slik at de blir like lave som driftskostnadene så kan heller ingen eiendomsselskaper ha noe gjeld. Du legger kun frem fler bevis på at den siste optimist er blitt pessimist og at saueflokken går samme vei men dette gir derimot ikke noe grunnlag for noen konklusjon. Snarere tvert i mot... Det viser bare nok en gang at det ikke er grenser for menneskelig dumskap....
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
desirata
06.05.2020 kl 06:53 3232

Du har et poeng, men vil forklare anna vis:
Offshore er en "sunset industry" sammenlign med norske redere som tviholdt på stykkgods båter på 80-tallet. Eller fryseskip på 2000 tallet. Så selv med EBITDA på 1-1,5mia vil Dei ikke tjene penger. Det er tross alt 30-40k per skip/dag. Samt Dei vil ikke ha råd til å bygge nytt og vil måtte skrape mange etterhvert når di blir 25 år. Hugs scrap value offshore skip er 0-null. Om 10 vil flåten være halvert, deretter ? Alternativ bruk som renewables er begrensa. Stikkord er ALL IN, alle egga i en kurv.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare