Nye dieselbiler kan rengjøre luften

Slettet bruker
05.09.2019 kl 07:26 2215


En uavhengig test publisert av Tysklands største bilmagasin Auto Motor & Sport viser at luften som slippes ut av nye dieselbiler er renere enn luften som blir tatt inn.


https://www.nettavisen.no/okonomi/stor-test-ga-sjokkresultat-nye-dieselbiler-kan-rengjore-luften/3423839527.html
Slettet bruker
05.09.2019 kl 07:43 2213

Det må jo være et stort pluss å slippe inn disse til sure Oslo-folk.
kokkohill
05.09.2019 kl 08:34 2196

Hvor blr dieselen av når luften blir så ren ?

Tyskere og tester er jeg blitt litt skeptisk til og er det for godt til å være sant så er det oftes det
Fjordgubben
05.09.2019 kl 08:41 2182

Dieselen blir av?

Den forsvinner i en ekstremt effektiv forbrenningsprosess, og resten blir fanget opp av filter.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 08:48 2168

Kanskje Kristin Halvorsens råd om kjøp av dieselbil kommer til heder og verdighet igjen.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:29 2154

Hehe. "Ekstremt effektiv forbrenningsprosess" :) Avfalsstoffer vil uansett måtte håndteres.

Nå har vi sett tyske "klimarapporter" sin kvalitet tidligere, så jeg avventer. Vil den slippe ut null klimagasser også?
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:42 2146

Hvorfor er du skeptisk til alt som kan føre til at vi beholder privatbilismen? Det er jo for helvete dette vi må jobbe for. Ikke stikk kjepper i hjulet for privatbilismen!
Hvis en forbrenningsmotor hadde vist seg å forurense null, og slippe ut null klimagasser, så ville du allikevel vært imot det.
Fluefiskeren
05.09.2019 kl 09:48 2142

De nye dieselbilene er fantastiske hva gjelder NOx utslipp. Det er spesielt viktig i en by. CO2 slipper den selvsagt ut så klimaeffekten er der fortsett. Dog må vi huske at en dieselbil bruker mindre drivstoff enn en bensinbil slik at de nye nå er et grønnere valg enn bensin da NOX er borte.

Og tror jeg skal slite bra med å få solgt min Mercedes fra 2011 for en OK pris.........🙄
Redigert 05.09.2019 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
05.09.2019 kl 11:39 2117

Avfallsstoffer liggende i et filter er greit å håndtere.

Og det man regner som «avfall» er uansett stoffer som finnes helt naturlig på jordkloden uansett.
siko1
05.09.2019 kl 13:12 2099

For en del år tilbake var det hos endel Hondaforhandlere utsagn om at deres biler slapp ut renere eksos enn de sugde inn.
Det var da som nå en sannhet med modifikasjoner.

Nettavisens artikkel omhandler svevestøv. Ikke NOx som er en forbrenningsgift og som kanskje spes dieselbiler sliter med utslipp av. NOx er ikke dieselmotoren selvrensende av.
Artikkelen påstår heller ikke motoren renser luften for CO2, som begge forbrenningsmotorene (diesel og bensin) bidrar med.
Svevestøvet kan de nok delvis takle, men ikke overnevnte.

Trolig ville fabrikkene klare å få ned utslippene fra dieselmotoren til svært gode utslippstall etterhvert, via filter , tilsetningsstoffer etc. Men neppe så gunstige som en el-bil i overskuelig framtid.
Dette innser fabrikkene og det er derfor de alle vil vende seg mot el-biler.
Framtiden er der.

I dag så er rekkevidden for kort i vinterlandet Norge for de fleste el-biler. Spesielt for den som ferdes langt. Men den dagen kommer nok da rekkevidden øker betraktelig samt ladetiden minsker tilsvarende. Og med ladestasjoners tetthet på nivå med dages bensinstasjoner, da er det lite å lure på.
Prisene vil falle på el- bilene når utviklingskostnadene dekkes inn av øket salg.


kokkohill
05.09.2019 kl 13:42 2085

Trodde ikke diesel slapp ut annet en nox , ikke co2. Idag er det gode filter for partikler så denne bilen blir bra tror jeg.

Elbil i land der kullkraften er hovedkilde i forsyningen er jo ikke noen utvikling .

Men atomkraft og thoriums kraft må da være fremtiden i slike land. Norge bør hive seg på og kunne være i front på levering av slike kraftverk
siko1
05.09.2019 kl 14:13 2074

Dieselen slipper ut CO2.

Det er viktig å få ned utslipp fra kraftverk for all del.
Om man tenkte seg all transport ville foregå med el-bil fra i morgen i så vet ikke jeg i hvilken grad et CO2 avtrykket, som virkelig er den store stygge ulven globalt sett, ville slå ut ved den økede lading av deres batterier versus dagens biler samt el forsyning globalt. Jeg ville vel anta det kom ut fordelsmessig for el-biler.
Dermed er det ikke sagt at en i høyeste grad bør se på kullkraftverkene og deres utslipp.
Dess flere mennesker på denne jord, dess mer kraft og større miljøavtrykk vil det bli.
Nøkkelen er en drastisk befolkningsreduksjon kombinert med ny teknologi - det første er vel bare er en illusjon å forvente.
ladaen7,30
05.09.2019 kl 16:00 2061

Prisene vil falle på el- bilene når utviklingskostnadene dekkes inn av øket salg.




Men her i Norge vil de øke betraktelig når politikerne skattelegger El-bilene som andre biler.
Det er vel bare et tidsspørsmål før moms og andre avgifter kommer seilende.
Og da blir vel El-bilen så dyr at det ihvertfall blir en "millionkjerre".