Sjefen i Gaming Innovation Group må gå på dagen

boreren
GIG 05.09.2019 kl 08:43 5169

Styret i spillselskapet Gaming Innovation Group (GiG) har besluttet å erstatte administrerende direktør Robin Reed med virkning fra i dag, torsdag 5. september.

Robin Reed etablerte GiG i 2008 sammen med Frode Fagerli.

Selskapet hadde mange gode år på Oslo Børs med sterk oppgang, men siden toppen i mars 2018 har aksjen falt

87 prosent.

– Robin har spilt en viktig rolle i å bygge en unik one-stop global teknologileverandør og vi skylder ham en takk for dette. Likevel, nå går selskapet inn i neste fase i utviklingen av ulike utfordringer og muligheter, og styret har kommet til at GiG derfor også trenger et annet lederskap, sier styreleder Petter Nylander i en melding.

GiGs driftsdirektør Richard Brown vil gå inn som fungerende administrerende direktør.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/40436
Redigert 21.01.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
anderix
05.09.2019 kl 09:09 3936

Litt synd, men kanskje mest riktig. Spennende å se hvordan markedet tar det😉
Warom
05.09.2019 kl 09:19 3885

Der var det mange som "fikk viljen sin" med tanke på at Robin Reed nå går av.
Personlig finner jeg ingen øyeblikkelig glede over det. Robin har vært en kanonbra CEO i den fasen de har vært i siden den spede begynnelsen for noen år siden. Nå er det tydeligvis behov for utskifting over til "ny fase" og jeg vil benytte anledningen til å gratulere RR med den jobben han har gjort og ikke minst ønske han lykke til videre.

Han er jo fortsatt en av de største aksjonærene, så regner med han har ønske om økte aksjonærverdier i tiden fremover.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:20 3883

Et meget godt steg i riktig retning vil jeg mene. Ledelsen har vært totalt fraværende i noen år og var som tidligere nevnt årsaken til at jeg dumpet alt jeg hadde på rundt 12 kr var det vel. Om det er nok med å kvitte seg med 1 person vil tiden også vise. Personlig er jeg veldig positiv til dette og vurderer å kjøpe meg inn igjen. Om jeg tror GIG stiger på denne nyheten ? Ja, absolutt

Det som forøvrig blir litt spennende å følge med på er jo hva Robin evt gjør med sine egne aksjer. Blir han sittende fordi han har troen på selskapet ? dumper han dem fordi han er sint ? eller selger han dem rett og lett fordi han kan ? spennende å følge med blir det ihvertfall
Redigert 05.09.2019 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
nima
05.09.2019 kl 09:21 4309

Det var jammen på tide, men er usikker på om også styret burde skiftes ut. Har forøvrig sagt det lenge, nå skjer det endelig. Jeg er ut av GIG for se om det kan bli muligheter senere, men da må kursen langt under det den er i dag
Exp3rten
05.09.2019 kl 09:25 4278

Det mest positive her er at Petter Nylander skal over i en langt mer aktiv rolle.
Warom
05.09.2019 kl 09:27 4261

Nå har ikke kursen i GIG noen gang vært 12,- Høyeste er 6,40 (eller 64,- nå) som slutt så der blander du nok litt.
Jeg kan ikke tenke meg at han tar en beslutning basert på "sinne". Han har dette selskapet i blodet, og han har nok akkurat de samme interessene som oss andre aksjonærer i så måte.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:31 4235

enig i dette. Det er godt mulig at styret er den egentlige bøggen. Man kan jo stille seg spm om hvorfor de har latt skuten gå så dårlig i flere år. Er det styret som egentlig er håpløse ? personlig mener jeg uansett at å få inn litt frisk krutt både ledelsen og styret hadde vært bra
Warom
05.09.2019 kl 09:35 4212

Nå er det bare 10 mnd siden nytt styre ble valgt, og ser man på sammensetningen så er de jo ikke helt uten erfaring ;)

The Meeting elected a new board consisting of Mr. Petter Nylander (Chairman), Mr. Robert Burén, Mr. Paul Fischbein, Mr. Frode Fagerli, Mr. Helge Nielsen and Mr. Henrik Persson Ekdahl.

De har i alle fall nå tatt ett grep de mente var riktig, så får tiden vise om det var riktig.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:38 4194

I dagens Di skriver Richard Bråse om de pressade gamingbolagen på börsen, och att GIG är ett av de bolag som har högst skuldsättning i sektorn. Bolagets resultat viker samtidigt så att bolaget riskerar att bryta mot finansieringsvillkoren.

I början av sommaren försökte bolaget refinansiera sin befintliga obligation på 650 Mkr, men lyckades bara till viss del. Av de 750 Mkr bolaget ville ta in, fick man bara in 400 Mkr där 350 Mkr använts för att lösa den gamla obligationen. Räntan blev 9 i stället för tidigare 7 procent och det bakades in en så kallad 'maintenance covenant'. Lånevillkoren innebär att nettoskulden max får motsvara 5 gånger ebitda under första året. Kravet skärps till 4 gånger följande år och 3 gånger ebitda under det tredje året.

Bryts nivån måste hamnar bolaget i knät på obligationsinnehavarna, skriver Richard Bråse.

Däremot bedömer Bråse att GIG är det bland Stockholmsbörsens spelbolag där oddsen för nyemission är lägst.

https://www.di.se/live/gaming-innovation-group-sparkar-sin-vd/
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:51 4136

godt mulig dette også - ps! nå er nå ikke alle personen nye her da, bare litt skifting av stoler :-) og 10 mnd for å skifte ut toppen: i mine øyne er det 9 mnd og 29 dager for sen en reaksjon :-) men men - blir spennende å se hvordan markedet reagerer på det. gambling aksjer på lik linje med forbrukslåssbank-aksjer har jo alle fått i hekken. så hvem vet hva den egentlige årsaken er.... mitt problem har mer vært at jeg ledelsen rett og slett ikke har kommunisert det hele tatt de siste årene. Et motstykke av hva evt NEL's ledelse gjør (for dem som kjenner den aksjen). Der kommuniseres det over en lav sko. Kanskje litt mye vil noen mene, men informasjon er noe en investor alltid setter pris på.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 09:59 4111

Svår balansakt för börsens bettingbolag, GIG och Catena Media i farozonen – DI
Regleringstryck och operationell svaghet kombinerat med investerarnas nyvunna intresse för hållbarhet har skjutit spelbolagssektorn i sankt. Enligt klassisk krisdramaturgi är nästa steg att balansräkningarna och risken för nyemission som hamnar i fokus. Det skriver Dagens Industri i torsdagens utgåva.

Tidningen lyfter fram Gaming Innovation Group och Catena Media vars resultat sjunker och bolagen närmar sig nu den gräns där de riskerar att bryta mot långivarnas villkor.

Dagens Industri bedömer att risken för nyemission i sektorn är som högst i Gaming Innovation Group. Bolaget har en nettoskuld i relation till ebitda-resultatet på 3,1 gånger på rullande tolv månader. Räknas resultatet i andra kvartalet upp i årstakt är nettoskulden hela 5,3 gånger ebitda-resultatet

Catena Media har också en hög nettoskuld på 2,9 gånger ebitda-resultatet på rullande tolv månader. Räknas resultatet i andra kvartalet upp i årstakt är nettoskulden 3,6 gånger ebitda-resultatet.
https://borsvarlden.com/artiklar/svar-balansakt-for-borsens-bettingbolag-gig-och-catena-media-i-farozonen-di/
nima
05.09.2019 kl 10:00 4100

Jeg blir ikke overrasket om det ramler mange lik ut av skapene etter R.R
Dealsen
05.09.2019 kl 10:30 4022

Får håpe vi klarer å unngå en emisjon. Men vi kan vel strengt tatt ikke forvente de aller største positive endringene i regnskapene, de nærmeste kvartalene.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 10:32 4016

De 700 ansatte skal nå ha lønna si vet du..
Exp3rten
05.09.2019 kl 10:35 4003

Har pratet med folk i selskapet, og det er ingen emisjonsfare.

Fokuset nå blir å øke effektiviteten. For de som kjenner selskapet er det MYE å gå på her. Petter Nylander er en business-mann og vet hvordan dette henger sammen.

Tror dette kommer til å bli veldig bra... Den som lever får se
Redigert 05.09.2019 kl 10:37 Du må logge inn for å svare
Dealsen
05.09.2019 kl 10:41 3972

Dette blir absolutt spennende :)
nima
05.09.2019 kl 10:45 3953

Hvor mye ble slutt pakken til R.R. ? Blir ikke forundret hvis det går noen millioner der, synes styret og R,R har hatt et for nært forhold. Det uten at jeg har helt kjennskap til det, må innrømmes.
InnerTier
05.09.2019 kl 11:12 3901

Blir nok litt ruglete ut året.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 11:28 3865

Hva blir emisjonkursen i den neste emisjonen?
Jo lengre GIG venter jo mer vil den falle. Tror GIG er rundt kr 2 ved jul i år?
Fjøsnisse
05.09.2019 kl 12:45 3751

Da satser vi på at det stemmer :)

Var det ikke RRs avgang baisserne her på forumet har etterlyst i lang tid da? Så da ligger de vel på kjøpern nå eller?
nima
05.09.2019 kl 13:18 3699

Kan hende jeg kjøper meg inn senere, men som sagt så kjøper jeg ikke på den kursen som er nå. Ønsker først å se hva som ramler ut av skapet etter R.R. Beklager men jeg tror det er mye grums som kommer fram.
Dealsen
05.09.2019 kl 13:28 3677

Hva tror dere om India? Hvis Rizk har økt besøkstallene så voldsomt, så bør det vel allerede komme inn penger der i fra..? Er det realistisk at dette kan spille inn, av betydning, allerede ved neste rapport?
Fjøsnisse
05.09.2019 kl 13:41 3648

Har ingen anelse. De har en enorm økning i trafikk, nå gjenstår det bare å se om den konverterer til salg og nye kunder.

Sto å lese på Rizk.com en tid tilbake at de hadde fått sin første Rupimillionær (3,6 mill rupee's). Statistisk sett burde det være et godt tegn, er nok ikke sånn at hver tiende spiller vinner slike premier ;)
Redigert 05.09.2019 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Warom
05.09.2019 kl 13:44 3640

«Dagens Industri bedömer att risken för nyemission i sektorn är som högst i Gaming Innovation Group. Bolaget har en nettoskuld i relation till ebitda-resultatet på 3,1 gånger på rullande tolv månader. Räknas resultatet i andra kvartalet upp i årstakt är nettoskulden hela 5,3 gånger ebitda-resultatet»



Warom
05.09.2019 kl 13:45 3636

Däremot bedömer Bråse att GIG är det bland Stockholmsbörsens spelbolag där oddsen för nyemission är lägst.
Warom
05.09.2019 kl 13:59 3604

.....hvis noen ser sammenhengen?

Det kommer nok ingen emisjon i GIG. Hvorfor skulle det egentlig gjøre det. Skulle man komme brudd med lånebetingelsene, så betyr det at de i år må havne under 12meur ebitda(veldig overflatisk regnet) Tror man på det, så greit, da kjøper man ingen ting her(annet enn evnt kortsiktig).
Slettet bruker
05.09.2019 kl 14:16 3559

Ja...vil nok være som om Liverpool skulle møte Doncaster i cupen på Anfield, rundt 1.05 😁
Dealsen
05.09.2019 kl 14:19 3551

?? Bråse mener jo at det er stor sjanse for nyemisjon..
InnerTier
05.09.2019 kl 14:38 3516

06 November 2019
Q3 2019 Results

Kommer nok et par, tre meldinger innen 6. november.
RR bøttet på med fokus på raskest mulig vekst i fokus-markedene.

Fokus nå er bedre prioriterte segmenter, med linkede synergieffekter - som drar tilstøtende markeder - uten å brenne finanser med "åpen" flamme.
Sånn har det vært etter fellesferien, hvilket vil avleire seg i Q3 resultatet 6. november.

Warom
05.09.2019 kl 16:25 3396

Gjør han egentlig det?

"Däremot bedömer Bråse att GIG är det bland Stockholmsbörsens spelbolag där oddsen för nyemission är lägst."
Slettet bruker
05.09.2019 kl 16:41 3361

Når oddsen er lav er sjansen størst....

Odds 1.05: 1/1.05=95.2% sannsynlighet
Odds 1.20: 1/1.20=83.3% sannsynlighet


Fotballkamp:
H 1.90
U 2.60
B 3.60
1/1.90 + 1/2.60 + 1/3.60 = 1.189 Dette tallet sier altså hvilken gevinst bookmakeren tar seg på kampen i %.
Warom
05.09.2019 kl 16:50 3340

Skal vel i rettferdighetens navn si at jeg rett og slett leste "oddsen" som "sjansen".....noe som er en vesentlig forskjell, så beklager det.
Exp3rten
05.09.2019 kl 16:50 3331

Har som sagt snakket med folk rundt selskapet og emisjon er ikke et tema.

GiG driftes med positiv cashflow. I tillegg kommer man til å gjøre særskilte grep som innebærer større besparelser. Kjærnevirksomhet er et nøkkelord her.
Dealsen
05.09.2019 kl 16:55 3317

Jeg tillater meg å lime inn teksten fra linken, NIG:


"Henrik Persson Ekdahl, board member and primary insider of Gaming Innovation Group Inc. (“GiG”) has today purchased 55,000 GiG shares at an average share price of SEK8.6. After this transaction, Henrik Persson Ekdahl owns 4,696,125) shares in GiG."

Warom
05.09.2019 kl 16:55 3318

.....og dermed har han kjøpt ca 175.000 akjer de siste par-tre ukene. Vi snakker dermed ikke om "lommepenger" men "real money" i en størrelsesorden som er mer enn "de fleste" har. Man kan gjerne kalle det "støttekjøp", men hvor mange ganger satser du på å tape penger på hva du investerer i ?
Redigert 05.09.2019 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
anderix
05.09.2019 kl 17:08 3289

Hyggelig med innsidekjøp uansett, det er ikke noe å lure på at han har troen. Sitter her på Båtmessen på Aker brygge med litt blandede følelser etter dagens nyheter. Synes det er litt trist dette med Robin, og føler med han. Samtidig så er det en naturlig beslutning som også skal tas av et kompetent styre, når utviklingen har vært som den har vært. Da må følelser og alt annet legges til side. Nå ser vi fremover, har akkurat sett på noen smekre båter som kan passe til champagne cruicet i 2021😉
Warom
05.09.2019 kl 17:17 3276

Så lenge det er seil på den båten, så er det greit ;)
Ja, har som sagt tidligere i dag svært blandede følelser rundt den avgangen. Det hadde ikke vært noe GIG uten Robin Reed og Frode Fagerli(nå styremedlem). Den sjansen de tok den gang da(en sjanse svært få tar sjansen på) har materialisert seg i det selskapet vi i dag ser. Vær gjerne uenig i både det ene og det andre, men uten personer som de, så hadde det faktisk ikke skjedd så veldig mye i den kapitalistiske verden vi lever i. All kudos til de som satser, andre får sitte der "å gneldre" sin "misunnelse" for min del. Jeg synes det er trist, men forstår på mange måter at styret måtte ta en beslutning selv om det nok garantert var en vanskelig en.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 17:18 3271

Husk at jeg har reservert plass på «boble» criuset allerede 😉
anderix
05.09.2019 kl 19:32 3115

Støtter 100% Warom. Nå vet vi jo ikke hvordan prosessen har vært på «innsiden» av GIG, men jeg håper det har vært en ryddig prosess. Jeg er vel også en av de som ikke hadde mistet tilliten til RR helt, til tross for manglende resultater og fallende kurs. Jeg var absolutt med på tanken at et skifte på toppen kunne være rett og sunt for selskapet, men hadde sett for meg at RR hadde gått inn i en annen rolle og ikke helt ut. Men igjen, vi vet ikke hva som har skjedd bak lukkede dører, det kan jo godt være det har vært på bordet, men at RR har takket nei også. Bare spekulasjoner fra min side, men som sagt litt blandede følelser etter dagen i dag.