NAS Mange synspunkter og store motsetninger

Fred55
NAS 05.09.2019 kl 09:10 2194

Blir ikke mye klokere av å lese om NAS her inne. Vanvittig store motsetninger. Og innimellom litt merkelig å lese, da ytterst få har særlig peiling. På lik linje som meg selv. En kan lese Frodon sine innlegg og oppleve at han kjenner NAS bra. Fullt mulig, men belyses kun negativt og gjentagende. Og ved spørsmål. Blir han arrogant og henviser til tidligere info. Vel vel han om det.
Andre igjen positive som få i motsatt retning og henviser ofte til ting igjen som er kun positivt vinklet og ikke tar med det negative. Sånn sett så opplever en at en enten mener det skal konkurs eller i 100 og lite midt mellom :-)

Selv er jeg positiv slik at det er sagt. Samtidig realiserte jeg noe oppe på 40 tallet i sommer, men sitter og venter og små positive ting vil sette kjøp av mer. På lik linje salg av mer.

Min oppfatning er at NAS har vært ekstremt uheldig i lange perioder. Alt fra tragiske Max flyene og de forferdelige hendelsene der. Fra motor utfordringer og en generell fly bransje med store utfordringer.
At pasasjer vekst er noe fallende er jo naturlig med mange mindre fly i luften. Alt annet øker noe som er veldig bra.

Utfordringene er vel også skapt mer av NAS selv og hvordan de uttaler seg i markedet, slik jeg opplever det.
Alt fra ny styreleder som skulle bruke sommeren på å finne løsninger på låne forfall. Svar skulle komme rett over sommeren.
Legger en til at ved 2 Q så var JV rett rundt hjørnet kan diskuteres om det ble sagt 1 uker eller noen uker. Uansett er det gått 2 månder snart :-)
Og medling om forslag til obligasjonseiere nå for ett par dager siden.
Er selvsagt sagt og skrevet mer rundt dette :-) Men begrenser meg til dette.

Nå er kommet der at NAS har gått ut i media ang obligasjonslån. Det er sendt børsmelding på dette. Sissenere går ut og sier nei i media har selvsagt forslag til løsning forstår ikke slott og hvordan det kan sikre osv. I følge det som blir skrevet og slik en lett kan tolke det. Mulig feil skrevet med slik leser jeg det. Samtidig eier han rundt knappe 10 % av obligasjon ? Og med 2/3 flertall for løsningen er hans synspunk ikke bra nok. Også her med forbehold om riktig forstått ?

Vi har ikke hørt mer om JV vi har ikke andre løsninger for obligasjons forfallene. Altså kan det oppleves som enda mer usikkert nå. En før sommeren. Mulig alt er ett tøft spill som ingen her inne ser helheten i. Annet alternativ er at det er en ledelse som er helt satt ut og rett og slett roter og tuller med informasjonen til sine aksjonerer. ? :-)
Uansett er det spennende men vanvittig usikkert. NAS sliter med gjeld, men tjener penger kombinert med at de har store utestående ting pga motor og Max fly på bakken. En løsning kommer nok, men at det blir en emisjon som er kraftig utvannet fra dagens kurs. Vel det tviler jeg litt på.Tror da heller at NAS selges til en pris som er over dagens kurs. Om da ikke det er ett tøft spill for åpen sene ang JV/ Boeing/RR/ Obligasjonseiere/ og eventuelle andre selskap som vil kjøpe NAS. Den åpne senen er noe åpne men mest lukket :-)

Mye synspunkter som er forsøkt vinklet positiv og negativt. Og mye er synsing som det meste her inne. Synspunkter ?




Redigert 19.01.2021 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.09.2019 kl 09:14 2159

Synes det var et godt innlegg. Det meste er jo sagt som du sier, men det er sagt enten utelukkende positivt eller negativt. Du klarer å treffe en middelvei.
Fred55
05.09.2019 kl 16:48 1958

Få meninger ute rundt dette. Litt merkelig da en pøser ut på annet som det skrives mye rundt. Merkelig dette .
Sitter vel igjen med at alt dette skyldes en tafatt og veldig merkelig ledelse. Som rett og slett ikke klarer å formidle budskap og er låst fast i en vekst strategi som de rett og slett ikke kommer seg ut av. Selv om de fortløpende sier de fokuserer på inntjening fremfor vekst, så er de for låst fast i gamle avtaler. Hva de må gjøre vet ikke jeg, men annet en å skape forhåpninger ved børspresentasjoner. Snakke om JV som nærmest er på plass og om løsninger de selv tror på ( om de tror på det er jo usikkert selv om de sender meldinger ut om det) Ref JV/ ref Obligasjonsgjeld osv.
Begynner selv å miste litt troen på ledelsen i NAS. Spørsmålet er om de rett og slett er i stand til å klare å få dette til. Er det for mye eier av BK på innsiden og dermed ikke ser helhet for NAS men fokus på egen interesse og verdier ? Ikke vet jeg og mulig feil å dra det frem som tema.
Styre og styreleder hører en intet fra. Kun GK og BK som uttaler seg direkte feil ved 2Q om JV Uten at de i ettertid har sagt at dette fikk vi rett og slett ikke til. Og må se på andre alternativer.
Uansett er de store taperne de som faktisk har hatt tillit til at NAS skal klare dette har hatt tillit til BK sine uttalelser rundt siste emisjon. Tillit til det som er sagt på presentasjoner osv. Er nå i en situasjon der mye skal til for at NAS skal utvikle seg videre oppover. Selv med en 20% stigning så er vi ikke mer en rundt midt på 30 tallet som er langt langt unna emsijonskursen.
Kommer det ikke noe fra ledelsen før helgen. Vel da tror jeg nok at en del kritiske skribenter her inne får rett og vi er langt langt nede på 20 tallet og tearetisk sett er da NAS som selskap som det er pr i dag ferdig. Emisjon på latterlig lav kurs og nye eiere inn. Fremdekles optimst men mer realist ettervært
Slettet bruker
05.09.2019 kl 17:44 1836

Aksjonærer har nok tatt en for laget (sist emi) og ser helst at byrden fordeles litt. Slik situasjonen er nå så får en litt følelsen av at Nas kanskje skulle selge hva det enn skulle være for å få bort denne verkebyllen de nå sitter i . Kanskje en må selge litt av arvesølvet (slott, fly osv) . Ringvirkninger av å komme ut av gjelda med utløp de neste måneder virker jo være stor . Selg arvesølvet og ta lærdommen. Kanskje det også er en øyeåpner at selskapet leverer flotte tall selv om eller kanskje på grund av at stor flyflåte står på bakken. Kan vel ikke være bra i lengden å ha eiere (aksjonærer) som har meget tynnslitt tillit til eget selskap. Se på Equinor og Nas , to ytterkanter i aksjonær tillit virker det som uten at jeg har dyp innsikt i alt Equinor har gjort. Men som Nas aksjonær blir en litt overrasket av Equinor avis overskriftene, virker jo nesten som de spiller på lag med sine aksjonærer .
Fred55
05.09.2019 kl 19:52 1726

Status er vel noenlunde slik:
Obligasjonseierne har heller ingen sikkerhet i NAS. Altså er ikke lånet sikret fullt ut. Ligger noen krav om en viss egenkapital NAS må ha for å innfri at lånet ruller. Sier obligasjonseierne nei til tilbud. Kan i realiteten NAS være ferdig som selskap. Med unntak av at de finner alternativer. Om de går konkurs har også obligasjonseierne tapt store deler av lånet. Altså ingen gunstig løsning for dem.
Alternativ 1. NAS for forskudd fra Boeing og RR som skal dekke deler av MAX fly fra Boeing og motor utfordringer for RR.
Alternativ 2. NAS forsøker seg på en emisjon. ( tror selv ikke de vil dette) Da vil nok kursen bli lav og store eioere for utvannet uten noen form for sikkerhet.Samt at BK sitt livsverk er go bay the vind.
Alternativ 3. NAS blir rett og slett kjøpt opp av annet selskap. Prisen vil trolig være noe høyere en dagens kurs, men lang fra topper det har vært skrevet om.
Alternativ 4. Obligasjonseierne går med på forslaget/tilbudet fra NAS. Har da fått roet ned likviditets utfordringene og kan fokusere videre på driften. MAX flyene vil komme på vingene igjen om en god stund. Inntjeningen går greit. Kommer inn dekninger av utgifter fra Boeing og RR. Vil være ute av dagens utfordringer og kunne fortsette som før.
Alternativ 5. NAS blir rett og slett slått konkurs og absolutt alle taper på dette.Uten å utdype hvem som kan tjene mest eller tape minst på det.

Finnes sikkert flere alternativer. Selv holder jeg en knapp på nr 4. Men skal nok nedover, slik at vi rører kjelleren en plass før den enlige avgjørelsen kommer. Shortererne blir /er da fornøyd. Obligasjonseierne er fornøyd er mulig også på short siden de også :-) Mulig må NAS skaffe enda mer sikkerhet til långiverne mulig bruke Boeing som garantist for en del av beløpet. Hvem vet.

Uansett hva det ender mer sitter GK, BK og styre igjen som tapere på informasjonsdelen ut fra dagens små aksjonerer, om de klarer å rette opp i all misvisende/feil/uriktig/ håpe fulle informasjoner de har gitt. Vel det gjenstår å se :-)
Slettet bruker
05.09.2019 kl 20:48 1632

Virker litt tannløst at ikke Boing og RR kan settes litt til veggs, de skulle vel også ha interesse av at stor kunde overlever. Personlig tenker jeg ikke tanken på at det hele skal gå over ende men tanken på emi gjør at jeg har trukket mine lodd som var med belåning. Har Nas sett litt lett på det pga første emi gikk så enormt lett å overtegne?? Noe som utelukkende skyltes bud rykter/ forhandlinger. Hvorfor ikke si sammen med tall presentasjon , det blir ingen emi gjentar ingen emi. Tror ikke akkurat det hadde svekket muligheten for aksept .
Millennial
05.09.2019 kl 21:13 1583

Egentlig så er det logisk, for hvorfor skal NAS plutselig bli favorisert fremfor noen andre flyselskaper?
Artige
05.09.2019 kl 21:28 1537

Noen som har lest hva Kjos svarer sissen i FA nå?
Fred55
06.09.2019 kl 09:19 1373

Lest meg litt opp. Kunne sikkert lest mer og sett fra andre vinkler. Men for meg er det rimelig klart at eierne av obligasjonslån sier ja. Pr i dag har de vel ikke sikring ut over beskrevet tidligere. Ved ja får de nødvendig sikring og er vel det beste de kan få ut av dette. Vel å merke om de ikke får full innfrielse som allternativ.Tipper Sissener også sitter med short og dekker seg inn der.
Litt merkelig at han bruker media til å si nei noe som mulig har vært med på å få kursen ned pga usikkerhet. Hvem vet :-) :-)
Artige
06.09.2019 kl 09:24 1347

Er sissen fortsatt storaksjonær? Ser noen skriver ha ikke har eller han er short. Ser han ikke på 10 på topp.
minsin
06.09.2019 kl 10:40 1244

For min del har jeg større tro på ledelsen nå enn for ett halvt år siden.
Geir Karlsen viser handling , gir kort og grei informasjon i markedet .
NAS har kommet med relativ liten info rundt MAX - ingen spekulasjoner .
Geir Karlsen har større fokus på økonomi enn tidligere ledelse , og vi er som smått begynt å se resultater av dette.
Jeg mener at NAS har tilbudt obligasjonseierne det alternativ som er mest foretrukket for NAS , der også obligasjonseierne får med seg en gevinst.
Fremtiden til NAS er selvsagt ikke kun opp til obligasjonseierne - tenk om IAG var obligasjons eier.
De vil ha en viss interesse i å overta NAS billigst mulig , de vil stemme nei og dermed prøve og overta restene av NAS billigst mulig

Det finnes helt klart andre alternativer .
Selv om situasjonen oppfattes alvorlig , vil jeg absolutt tro NAS har andre alternativ.
Eks Boeing vil for all del unngå en NAS konkurs , som er mer eller mindre en direkte årsak etter MAX problematikken.
NAS er største Gold care medlem hos Boeing , og vil få ytelser utover "vanlig" erstatning.
Dette programmet sier bla at Boeing skal yte ekstra sikkerhet mht innføring av nye fly.
"Cold Care significantly reduces the risk of new airplane introduction surprises"
"Transfer risk to Boeing and partners"
Selvfølgelig vil det være ett krav fra Boeing om at NAS må forsøke å ordne opp etter beste evne .
Boeing vil for enhver pris unngå en rettstvist , dersom NAS går konkurs grunnet MAX.

Etter bla forsinkelse og stor etterspørsel av fly ( Airbus/Boeing) har vel ca 10.000 fly på bestilling .
NAS har såpass mange fly i bestilling og står tidlig i køen at videre salg av fly - nåværende og fremtidige fly(Airbus) kan være ett alternativ.
Videre salg av eiendeler , fly salg og muligens kombinert salg av Gatwick slots -
Dette vil redusere ekspansjon endel , forsåvidt har også NAS meldt at de satser på lønnsomhet fremfor stor ekspansjon.

Nytt obligasjonslån m/garanti , for finansiering av NAS07 ??
NAS08 - vil bli utsatt til Aug -20 .

Ser man på mnd tallene for Aug - så gjør NAS det rimelig bra 0,41 kr på sete km , inntekter på omlag 4,6 mrd mnd
Dette er imponerende!!
Dette utgjør en forskjell i forhold til NSG ( som allerede er nevnt på forumet) .
Førler meg rimelig sikker på at vi kommer over kneika , uavhengig hva obligasjoneierne måtte finne på å svare
Redigert 06.09.2019 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
verdensmester
06.09.2019 kl 10:55 1206

Bra skrevet viste ikke dette om Gold Care, takk
minsin
06.09.2019 kl 11:07 1180

litt info om Boeing Gold Care :
https://www.boeing.com/commercial/customers/norwegian-air-shuttle/gold-care-coverage-737max.page
http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/aviationservices/brochures/GoldCare.pdf

Dette vil garantert plassere NAS i øvre toppsjikt i forhold til erstatninger.

Forøvrig opprettholdes mitt kursmål på 120-140 kr på 12 mnd sikt.