Elnæs: Nær 5 mrd inntekter i august.

Restplassno
NAS 05.09.2019 kl 10:46 3123

For ordens skyld, kostnader med cask 0.43 som guidet = 4.13 mrd. Ganske god driftsmargin for august og 800 mill I pluss.

Klippet fra Hans Jørgen Elnæs sin Twitter/LinkedIn:

"Reduksjonen av antall passasjerer i sommersesongen for Norwegian må sees i sammenheng med at selskapet har 18 Boeing 737 MAX på bakken og en eksepsjonell høy vekst for samme periode i fjor.

Til tross for færre passasjerer øker billettinntektene fra NOK 3,7 milliard i fjor til NOK 3,9 milliard i år, drevet av økningen i enhetsinntektene (RASK og yield) og på topp av det kommer ca 20% (NOK 780 million) i ancillary inntekter (setereservasjon, fast track, mat etc) samt ca 5% (NOK 195 million) i flyfrakt inntekter. Basert på dette regnestykket hadde Norwegian anslagsvis inntekter tett på NOK 5 milliard i august.

Kostnadsprogrammet FOCUS2019 leverer iht plan og dermed bør Norwegian ligge an til en reduksjon av enhetskostnadene (CASK).

Kombinasjonen av økning i enhetsinntektene og reduksjon av enhetskostnadene er best case scenario for ethvert flyselskap, og helt i tråd med guiding fra interim CEO Geir Karlsen om strategien for Norwegian, going forward."

https://twitter.com/hjelnaes/status/1169528817435570176?s=20
Redigert 19.01.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Flaxx
05.09.2019 kl 12:09 2956

Elnæs har en god oppsummering ang. august:
"Kombinasjonen av økning i enhetsinntektene og reduksjon av enhetskostnadene er best case scenario for ethvert flyselskap, og helt i tråd med guiding fra interim CEO Geir Karlsen om strategien for Norwegian, going forward."
Redigert 05.09.2019 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
05.09.2019 kl 12:16 2920

Driften går godt! Tallene blir fantastiske med Max i luften. En ordning rundt obligasjonslån og/eller JV, da vil kursen eksplodere Opp!!
Slettet bruker
05.09.2019 kl 12:37 2818

Det er utrolig bra!
Ny leder i NAS gjør alle de rette grepene. Shortere synger nok på siste fase nå. Kan smelle over kr 40 når som helst fremover
solb
05.09.2019 kl 13:36 2716

Sånn kan det også lyde:
"Despite financial difficulties, Norwegian reports increased unit revenue and higher load factor in August"
Slettet bruker
05.09.2019 kl 14:28 2596

Shortskvis under oppseiling?

Norwegians trafikkstatistikk er egentlig imponerende god
Norwegian tjente like mye per setekilometer i august i år som i august i 2016. I 2016 endte året med milliardoverskudd.

https://e24.no/boers-og-finans/i/6jKb1o/boerskommentar-norwegians-trafikkstatistikk-er-egentlig-imponerende-god
Slettet bruker
05.09.2019 kl 14:49 2504

Norwegian kommer til å gå til 100 en dag. Det er en pengemaskin. Til å spy av Sissener som ber Norwegian kjøre emisjon, så han får mer penger til jul. I tillegg er han aksjonær. Han er i hvert fall ikke årsaken når Norwegian i framtid eksploderer opp! Han bør gifte seg med Rimi Hagen.
Redigert 05.09.2019 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
kroif
05.09.2019 kl 14:53 2466

Spennede å se om shorten endret seg igår.
Endelig en positiv vinklet artikel i media, helt utrolig, vendepunkt?
Artige
05.09.2019 kl 14:58 2441

Når kommer neste aksjonærliste ut? Regner med sissen har solgt seg ned i dette svake selskapet som han sier. Eller kanskje kjøpt seg opp.
Restplassno
05.09.2019 kl 15:00 2429

Synes det Johan Sundberg i E24 leverer om Norwegian er innsiktsfullt og med gode resonnementer rundt tall og drift osv. Han har tydelig satt seg dypt inn i caset.
Bearwizard
05.09.2019 kl 15:43 2274

Jeg sendte følgende melding til Sunderg tidligere i dag:

"Hei, jeg er abonnent på e24, men det vurderer jeg sterkt å avvikle. Er det virkelig mulig å lage den type overskrift dere har laget på Norwegians trafikktall i dag "Fjerde måned med passasjerfall". En slik overskrift forteller meg at vedkommende som har laget den har ufattelig liten innsikt i hva som er viktig for NAS nå. Trafikktallene er svært positive (økt Yield/RASK), gitt MAX og RR problematikk. Hva med å lage en positiv overskrift for en gangs skyld? På de NAS trådene jeg er stiller mange seg helt uforstående til e24 sin nærmest ensidige negative fokus på NAS (du er et hederlig unntak). Mvh osv...

Fikk dette svaret:

"Hei .....

"Tusen takk for innspill. Når det gjelder valg av tittel på fronten og i artikkelen finnes det ingen fasit på hva som er riktig og valget kan alltid diskuteres. Det blir det også i redaksjonen. Men jeg håper at du når du leser artikkelen ser at passasjerfallet settes i sammenheng med en villet utvikling fra Norwegians side. I tillegg mener jeg artikkelen godt belyser det viktigste for Norwegian, nemlig inntektsutviklingen. Vi har i artikkelen beregnet at Norwegian hadde en vekst i billettinntektene på 7.2% til 3.97 milliarder kroner sammenlignet med august i fjor. Jeg håper du fortsetter som abonnent. Ha en god dag....mvh Johann D. Sundberg".

Så kom det jo en veldig god artikkel senere på e24 av samme Sundberg (børskommentar, dessverre bak betalingsmur) :-)
Kantarell
05.09.2019 kl 15:49 2248

Dårlig nyheter for ikke betalende og bedre nyheter for medlemmer ;)

Flott feedback bearwizard!

Så klart er de short. på E24 og DN.investor..
Flipper
05.09.2019 kl 15:54 2223

Ta me kona til Sissner, dersom han har det. Hagen liker jo ALLE han ........
Flipper
05.09.2019 kl 16:00 2199

Skriv tilbake....

Jeg KRITISERER OVERSKRITEN, ikke hva artikkel INNEHOLDER.

,Du VET dett, men allikevel oppfører du deg som en bortforklarende
POLITIKER......

Jeg opprettholder min Klage.

Hvor mange her på Forumet er villige til å Si Opp abbonementet på DN ?

Starting count,
Meg - 01
Frodon
05.09.2019 kl 16:01 2195

Såklart de bryter loven, hver dag, med vilje 😂😂😂😂

Har du truffet på noe som helst i 2019??
Opp+
05.09.2019 kl 16:27 2117

NAS (Buy tp NOK60): Our take: Bond solution and no equity issue (SP1M)

Kom på Mail til Hugo matre på xtrainvestor
Ypsilon 7
05.09.2019 kl 16:39 2074

Interessant i e24.no:
"Norwegians trafikkstatistikk er egentlig imponerende god
Norwegian tjente like mye per setekilometer i august i år som i august i 2016. I 2016 endte året med milliardoverskudd.

Det må være bittert for Norwegian-ledelsen at kredittkortselskapenes innstramming har skapt en så anstrengt likviditetssituasjon at de må be kreditorer om utsettelse av låneforfall."

Resten bak betalingsmur
(ikke populært med copy & paste fra reserverte artikler, dermed intet mer her).
Redigert 05.09.2019 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
05.09.2019 kl 16:42 2062

Jeg synes Johan Sundberg leverer godt jeg, altså. Levert analytisk og innsiktsfullt lenge om Norwegian. Ikke svært positivt, ikke svært negativt. Jeg liker godt det han byr på. Har imidlertid E24+ og skjønner at de legger de mer dyptpløyende sakene ba betalingsmur.
Bearwizard
05.09.2019 kl 17:13 1951

Jeg skrev akkurat det tilbake (innhold ok, men overskriften...). Forøvrig har jeg allerede sagt opp dn abonnement (ble oppringt av kundeservice og forklarte oppsigelsen med Jensen...).
Restplassno
05.09.2019 kl 17:30 1892

Den var veldig interessant. Står en noe lengre redegjørelse på xtrainvestor
Opp+
05.09.2019 kl 17:45 1836

Kun dette ”Our take is that bondholders most likely will accept the proposal from NAS and hence no equity issue is required to redeem the EUR250m bond.”

Kom i dag
Bearwizard
05.09.2019 kl 17:51 1819

Ja, dette må da være godt nytt (fra mailen)

Oppgraderingen fra SP1M kom nå hvis det var det det ble spurt om.
Our take is that bondholders most likely will accept the proposal from NAS and hence no equity issue is required to redeem the EUR250m bond.

Noen som har en god forklaring på hvorfor vi får dipp ned nesten hver dag etter klokka 15-15.30? Er det shortere som dumper aksjer når amerikanske børser åpner?

Bearwizard
05.09.2019 kl 17:52 1818

Sorry, du var først, var opptatt med å skrive så så ikke din post... :-)
Herman*
05.09.2019 kl 17:52 1818

Jeg skulle gjerne likt å visst hvilke konkrete kortsiktige tiltak som obligasjonseierne kan gjennomføre for å presse frem innrømmelser fra NAS. De kan opplagt lage en masse støy som definitivt ikke er positivt for hverken aksjekurs eller selskapet, men det er jo ikke slik at de vil slå selskapet konkurs med det første. Det må jo også være et tankekors for dem at "støy" kan på den ene siden legge press på selskapet men det kan også bidra til å øke risikoen i deres USIKREDE obligasjon. Noen som har noen tanker rundt dette?
Slettet bruker
05.09.2019 kl 18:15 1733

Som ufaglært virker det som en litt giftig kombinasjon at dem som eier gjelda di har satt penger på at du skal gå under eller hvert fall gå svært dårlig(short) . Kanskje trinn 1 som ufaglært hadde vært å gå ut fra at ledelsen i selskapet jeg har kjøpt parter i , ikke selv var med på negativ side i veddemålet ei heller ga negativ side i veddemålet tilgang på utleide aksjer, i hvert fall ikke om en har en svært overhengende gjeld som en heller ikke vet hvem som eier.( Altså eiere/ ledelse leier ut aksjer til dem som eier gjelda som så bruker aksjene til torpedere selskap/ aksjekurs. Short er vel en grei ting som er ett verktøy som vekter ballansen mellom store forhåpninger og realisme , men det blir litt ujevne lag når selskapet har satt seg i slik en knipe med låneforfall som hindrer tilgang til kapital (kredittkort) høy rente, fare for å gå i brudd, stadige trussler om emisjon . Vet vi at alle som eier gjelda tjener mest på at Nas lykkes , eller tjener mange av dem best på brudd , hanke inn gevinst på short pluss hanke inn det en kan av resterende verdier i selskapet pluss hatt store renteintekter hele låne forløpet.
SR99
05.09.2019 kl 21:51 1547

Selskapet fokuserer på lønnsom og langsiktig drift. Eierne fokuserer på langsiktig aksjekurs, lånegiverne fokuserer på langsiktig fortjeneste/ risiko, traderne fokuserer på kortsiktig profitt, shorterne fokuserer ensidig på kortsiktig profitt. Alle andre enn selskapet selv har aksjekursen som målverdi. Det er markedet og media som analyserer og konkluderer hvordan det går i fremtiden og hvorfor selskapet gjør de grep som meldes. Det er alle andre enn selskapet som spår senarioene som nå verserer. Noen ganger går det den veien det spås, andre ganger skjer uventede retninger som media og markedet ikke har oppdaget. Med lite kapital, ny strategi og store grep som formidles er alle ytterkanter representert og selskapet får omtale overalt, selv helt irrelevante koblinger som enkelte blander inn. Det eneste håndfaste vi vet er det selskapet melder. Alt annet en synsing og spekulasjoner. Sissner bruker DN som HO forum.