Er hunden menneskets beste venn?

Slettet bruker
05.09.2019 kl 12:02 671

Det må i tilfelle være for eieren. For andre er hunder en sann pest og plage
Både når en møter dem ute i naturen og ellers i det daglige liv.
Ikke bare gjør de for alt mulig, men de skal snuse på en også. Og eierne forventer visstnok at andre skal finne seg i få den siklende snuten opp etter seg både foran og bak.
Mer aggressive eksemplar hopper opp og setter labbene på brystet til en og nærmest glefser en i strupen og ansiktet
-Så,så , bare la den bli kjent med deg, sier eieren uten å ta det minste selvkritikk over manglende dressur.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 12:05 671

De er så glupske og mangler matskikk...
Katter oppfører seg bedre og bjeffer ikke og er rensligere.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 12:29 663

Bare byfolk som ikke vet bedre kan finne på å si slikt.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 13:09 658

TS kan ingenting om hunder!

At en hun vil slikke deg i ansiktet er dens tegn på at den vil underkaste seg deg. Hvis du studerer en ulveflokk, så slikker de alfahannen i munnviken når de treffer ham som tegn på at de aksepterer ham som leder og nettopp IKKE vil utfordre ham aggressivit.

Det er særlig folk som er redde for hunder som får slik uønsket oppmerksomhet fra hunden som du forteller om. Din avvisning av hunden trigger at hunden først må sjekke deg ut - med snusing foran og bak som du sier - for å finne ut om du er valp eller voksen, han eller hun, din dominans, osv. Når den så vet at du er voksen, så vil en vennlig hund som ikke ønsker å sloss med deg, vise sin underkastelse for deg - og det gjør den ved å prøve å slikke deg i munnviken.

Hundeeier har helt rett når han sier hunden ikke vil deg noe vondt. Men hundeeier skal ha kontroll på hunden sin slik at den lyder sin alfahann (hundeeieren) når han anviser at den ikke får hilse slik på deg. Feilen er hundeeiers - det er ikke hunden som er aggressiv - det er hundeeier som ikke bryr seg om at enkelte blir redde i møte med en hund han som hundens leder ikke har lært seg å ha kontroll over de naturlige instinktene til. En dum og uforskammet hundeeier som bør ta hunden til seg når han møter folk!

Hvis du klarer å kontrollere ditt eget sinne/redsel i møte med en hund, så vil den naturlig oppføre seg helt annerledes overfor deg, fordi den da ikke behøver verken å undersøke deg eller underkaste seg for å vise deg sin vennlighet og inkludere deg i flokken.
Redigert 05.09.2019 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2019 kl 13:47 645

Ekstremt enig med TS.

Alt dette stemmer. Mange hundeeiere er kanskje de mest ufyselige folkene som finnes der de av en eller annen grunn tror det er greit å slippe et jævla dyr oppi trynet på menneskene rundt seg. Sikkel, hår og lukt må fjernes hver gang. Forjævlig at de tror det er greit å la dyret «hilse» og påføre hundesikkel på buksen til andre folk. Lær dyret at man ikke skal hilse!

Og hundeeiere på tur som forventer at man skal flytte seg for en bikkje. Fy faen. Hold dyret inntil deg til andre mennesker har passert. Mennesker kommer før dyr.

Har ingenting imot hunder, de er storkæll-dyr. Men je har veldig mye imot nesten alle hundeeiere. Spesielt de som anskaffer hund i et urbant miljø. De skal kun brukes til jakt, gjeting, jobb og rekreasjon på landet. Ikke rekreasjon i byen. Steike folk er dumme.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 13:50 645

Nei. Hunden skal adlyde alle mennesker. Skal iallfall ikke hilse eller gå bort til fremmede. Det er jævlig uhøflig. Mennesker har hatt hunder lenge nok til at dette burde vært avlært for lenge siden.

Hvis en hund hadde slikket meg i ansiktet så hadde jeg spydd på klærne til eieren av hunden.
Redigert 05.09.2019 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2019 kl 14:05 639

Havfruen ramser opp en masse selvfølgeligheter, og mener at en derfor skal finne seg i å ha kontakt med hunden.
Da vil jeg si at denne fruen ikke kan det minste om mennesker. De aller fleste vil helst slippe denne kroppsvisiteringen.
Forøvrig vokste jeg opp på gård , og vi hadde hund en årrekke. Men der var det naturlig å ha hund, Det er det ikke i 90% av tilfellene nå.
Å ha hund i en leilighet , med spaserturer på asfaltvei er vel helst det en kan kalle dyreplageri
Fjordgubben
05.09.2019 kl 14:47 623

Å ha hund er helt greit det, så lenge man har tid, penger, plass og interesse for dette.

Men altfor mange har både en og flere hunder som de rett og slett aldri burde hatt.

Hunder driter overalt, legger igjen hår overalt, bjeffer om morgenen, om natta, om kvelden og ellers når de syns det passer, de spiser jævlig mye kostbar mat som mange ikke har råd til å kjøpe men som de likevel må kjøpe slik at det går ut over økonomien til eieren, de glefser og biter og oppfører seg aggressivt, det koster en formue å gå til dyrlege for mange hunder er syke regelmessig.

Det verste er når fattige folk må gå på sosialen for å overleve, men har likevel penger til å eie en eller flere ofte svære hunder??

Vi har selv aldri hatt hund her i familien, ikke fordi barna og forsåvidt oss foreldre ikke har hatt veldig lyst på hund, men fordi vi innser at det å ha hund helt klart vil bli et stort problem når vi skal reise bort, kennel er selvsagt mulig, men som vi alle vet er det ofte fullt og kan fort utvikle seg til et umulig problem.
Redigert 05.09.2019 kl 14:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2019 kl 14:57 614

En del friske navere får støtte fordi de eier en hund. Denne støtten brukes gjerne på narkotika.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:08 610

Hvordan finne ut hvem som er mest glad i deg av hunden og kjærringa:

Lås begge to ned i hvert sitt bagasjerom og lukk opp igjen etter en time.
Da får du svar på hvem av dem som er mest glad i deg.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:17 608

Her var mye vås om hund.
Enkelte dyr-leger gir gratis hjelp til folk som ankommer dem, for smertelindring av hunden som de er glad i. De vet selv at de har økonomiske problemer. Både hundeier som dyrlege er begge unik glad i dyr.
Redigert 05.09.2019 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:19 608

Nok et angstbitersk svar å få her på HO. Jeg sa vel ikke at du skulle finne deg i å ha kontakt med hunden!!!

Derimot sa jeg det var en uforstandig og uforskammet HUNDEEIER som lar hunden hilse på folk som ikke liker hunder, og som derfor både med luktsignaler (adrenalin) og kroppsspråk formidler til hundens instinkter at her er det en vi må ta imot i flokken slik hunder gjør sånt (lukter og slikker ansikt).

Les setningen flere ganger hvis du ikke klarer å forstå hva jeg sier. Hunder følger instinktene; hundeeieren skal følge skikk og bruk for mennesker!
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:24 603

Når det stormet som verst rundt Bill Clinton og Monica Lewinsky, fikk Bill Clinton det rådet: Vil du ha deg en venn i Washington kjøp” deg en hund.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:26 600

BERRE EIN HUND
Han Hall var ikkje anna han stakar, han var berre ein hund.
Men um han no og berre var ein hund, so var han daa kor som, er ein framifraa hund; han var framifraa baade stor og klok, og livde dertil sitt hundeliv so framifraa utbytt av lagnaden millom lukka og ulukka, at livssoga hans, vissa for meg, eig fullt so vel krav paa aa minnast som mangt eit mannsliv.

http://www-bib.hive.no/tekster/ekstern/sogor/berre.html
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:27 599

Men fyrr eg no held vidare fram, lyt eg fyrst faa lov ganga noko attende og fortelja litevetta um nystova heime paa Kvaale, og kor det bar til at ho vart bygd.
Godfar min, han gamle Per Kvaale, var innpaa fem og seksti aar gamall daa han fylgde andre kjerringi si til jordi. Men der var livseld og livshug i gamlen enno; ikkje lenger til enn aaret etter kom det upp, han hadde i tankar aa gifta seg att, og det med ei taus paa godt og vel dei tvo og tjuge.
Same sumaren var det han fekk bygt seg nystova. ”Fær du ein gamall mann, so skal du no likevel faa deg ny stova, Mari,” sa han godfar.
Nystova var bygd inn ved den gamle, der far min, som no hadde teke imot garden, skulde halda hus; der var dør imillom.
Ho var reint namngjeti radt fraa fyrstningi denne stova hans godfar, hev eg høyrt segja, med di ho var det einaste maala huset som fanst paa lang leid. Blodraud som ho var, gløste og glimde det av henne uppe paa Kvaalshaugen, synberr som ho laag der framfyre heile bygdi.
Det fyrste som eg minnest, var no han godfar longe gøymd under torva; enkja hans var fari til Amerika, til ei syster ho der hadde, og nystova var komi i far min si eiga.
Ho var no ikkje just so glimande aa sjaa paa no lenger; bordklædningi var sprukki, og maalingi bleikna der ho ikkje var avdotti. Men endaa var no nystova paa Kvaale haldi for aa vera den gildaste stova der i bygdi.
Og inni var ho rett fin, etter høvet. Golvet var jamnaste reinskura, medan dei andre stovegolvi i grendi kunde takka til fekk dei seg ei laug til kvar høgtid. Tvo veluppreidde sengjer stod der alltid, og dei kom mang ein gong vel med, naar presten eller skrivaren eller og einkvar turisten skulde hava hus for natti i Hallvardsreppen.
Slettet bruker
05.09.2019 kl 15:29 600

So inn med byrsa; og so small det.
Daa dei let upp døri laag han Hall daud paa golvet innanfyre.
Eg kasta meg ned yver honom reint som ifraa meg. Eg gret, stridgret, hikkegret so eg plent heldt paa missa anden. Han Salamon stod atved og flirde og log.
Men han far kom burt og lyfte meg - slett ikkje hardt - upp etter trøyekragen. ”Bed Gud varna deg, og bruk vitet ditt!” sa han mykje mildare enn han var van, liksom halvt baade undren og ottefull; ”for du veit daa det, det er berre ein hund!"