Tiltak mot "hyblifisering"?

Onkel_S
13.04.2018 kl 13:21 3985

Denne bør være av interesse herinne.

Bør regelverket strammes inn for å redusere oppdeling av leiligheter i mindre hybler?


http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2018/04/Utleieregler-kan-bli-strammet-inn


landis
13.04.2018 kl 22:36 3889

Selvsagt er det nødvendig med et regelverk her.
Boligmarkedet i norge er allerede altfor sleppehendt med investorer som ønsker brutal profitt og driter en lang marsj i naboer, infrastruktur, og egentlig alle andre i verden.

Tenkt eksempel.
Blokk med store familieleiligheter hvor leiligheter fortløpende blir kjøpt og hyblifisert av investorer fortløpende.
Dette vil utvilsomt utløse en nedadgående prisspiral hvor neste investor for "rabatt" og det snurrer og går. Før du vet ordet av det er antallet beboere det dobbelte av hva vann, avløp, strøm, trappeganger, heis mm er dimensjonert for. Slitasjen på fellesområder mm./fellesutgifter øker kraftig med påfølgende spleiselag hvor de gamle beboerne må betale for moroa til investorene. Samtidig som andelene demses faller i verdi.

Høres jævlig fair ut.

Vil en investor leie ut store mengder hybler kan han jo bare bygge seg en hybelblokk i stedet for å snylte på andres oppsparte verdier. ?
Hassan77
15.04.2018 kl 12:58 3761

Snikislamifisering, hverdagsintegrering og nå hyblifisering. Herlige begrep iallfall.

Så lenge behovet for mindre enheter til leie er til stede, så ser jeg ikke helt problemet. Hvordan et slikt regelverk skal fungere i praksis har jeg litt problemer å se for meg.

Ser en skribent hevder "hyblifiseringen" fører til økt slitasje på trapper, vann og avløp etc etc etc. Dette resulterer igjen i tapte verdier for opprinnelige eiere. Vil da spørre skribenten om hva han tenker om følgende eksempel: En 3 roms leies i dag ut til en familie på 6 fra Somalia. En investor kjøper opp leiligheten, bygger den om til 5 roms og leier de 4 soverommene ut til 4 beboere. 2 som jobber og 2 studenter. Norsk etnisk opphav. Vil slitasjen på trappa og de underdimensjonerte avløpsledningene øke eller minke? Vil den generelle verdien på leilighetene i blokka øke eller minke når en får færre Somalske navn på postkassene? Om en skal begrense investorer fra denne type oppkjøp, skal borettslaget/sameiet samtidig sette et tak på maks 2 beboere i en 3 roms og maks 1 beboer i en 2 roms for å forhindre at trappa slites ut? Bør det kanskje i samme slengen vurderes at mennesker med utlandet navn og bakgrunn nektes å kjøpe bolig da det fører til verditap av leiligheter når mengden av ikke etnisk norske beboere øker i nabolagene? I tillegg får jo som kjent våre nye landsmenn flere barn, derav mer trappebruk, så flere argument her for begrensninger. Kanskje feite mennesker også skal nektes kjøp da de er tunge, mer trappeslitasje og økt bruk av heisen. Kanskje sette maks bmi til 25 for kjøp av leilighet som ikke ligger i første etasje?
landis
16.04.2018 kl 00:11 3684

Hassan, at du gidder å spre så mye kvalme bare for å prøve å provosere samtidig som du sprer av debatten for harde livet.
Såvidt meg bekjent eksisterer det et slikt regelverk på alle boliger unntatt blokkbebyggelse.
Det oppdager du fort når du skal byggemelde ombygginger til kommunen. De har oftest en del skarpe innvendinger som veldig ofte ikke blir særlig hensyntatt når borettslagsleiligheter blir herpet og stappet fulle av folk.
For all del, håper du får deg et par hyblifiserte boenheter på høyre og venstre side. Det hadde nok gjort seg det. ;) - passer nok bra inn med deg i midten, da får du kanskje noe å kverulere med kommunen om.
Hassan77
16.04.2018 kl 08:04 3589

Ser skribenten i kjent stil går til personangrep i stedet for å svare på legitime spørsmål eller prøve å forklare sine egne utspill. Dette er jo helt typisk for denne skribenten.

Hva angår meg selv og min bosituasjon vil jeg komme med følgende eksempel: i 2006 gikk 2 studenter sammen om å kjøpe en 3 roms i blokka jeg bodde i. Ikke vegg i vegg , men det lå en leilighet i mellom. Så satte de opp noen lettvegger, bygde litt om og leide så ut de 2 nye soverommene til studenter. Ja det var nok oftere fester der enn om et par bor der, men så lenge de holder seg til regelverket i borettslaget, så var det helt ok. Slitasjen på hverken heisen, trappene, rørene inn og ut, eller asfalten på gata var merkbart større/mindre. Og det gikk greit for min del! Om en er så jævla redd for å se andre mennesker bør en gjerne ikke bo i en by og iallfall ikke i en blokk.
pedro1
16.04.2018 kl 08:38 3565

Hassan, at man ønsker å ta vare på sine interesser og verdier, betyr vel ikke at man ikke kan bo i blokk. Støtter Landis her.
paneldata
16.04.2018 kl 08:41 3561

Mitt tips er at farten på hyblifiseringen av Oslo kommer til å sakke framover. Se tråden til Boffs som viser svært mye ledige utleieleiligheter i en tid der vi også er på alltime high for sesongen hva gjelder boliger til salgs i hovedstaden.

Antall studenter er fallende og antallet øremerkede studenthybler økende. Det er er rett og slett mye godt boareal i byen, så det er helt unødvendig, og vil bli ulønnsomt, å ødelegge fine leiligheter for å bygge hybler.
Onkel_S
16.04.2018 kl 09:38 3518

Det klart beste middel i mot "hyblifisering" er at det bygges nok boliger, så helt enig Paneldata. I 6-7 år har antall nye innbyggere pr ny bolig ligget på 4-5 hvor en gjennomsnittloig husholdning er på 2. Da MÅ man klumpe seg sammen i den eksisterende boligmasse. Hyblifisering kommer som en naturlig konsekvens (særllig når det i tillegg bygges flere store leiligheter enn små og det ikke er single-boligmassen som økes)

Mere nybygg og flere studenthybler er veien å gå.
Redigert 16.04.2018 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Hassan77
16.04.2018 kl 11:26 3477

Pedro1,
I en budrunde hvor 2 "hyblifiseringsinvestorer" står mot 2 andre kjøpere og den ene "hyblifiseringsinvestoren" vinner budrunden med 50 000,- over nest høyeste bud, tror du naboleilighetene da blir ansett som mer eller mindre verdt? Om en investor ser andre muligheter og løsninger, som kan øke profitten ift utleie, og dermed er villig til å betale en høyere pris for en leilighet, anser jeg det som gunstig for resten av leilighetene i blokka da en eventuell salgspris vil være høyere, men dette er i min verden :)

Det jeg mente med å ikke bo i blokk i tidligere innlegg var tanken på å måtte se flere folk i trappa, flere folk i heisen etc. Og selvfølgelig å illustrere, på en humoristisk måte, hvor idiotisk det er å hevde at fellesutgiftene i et borettslag/sameie vil øke pga slitasje på trappene. En kan jo heller ikke være sikker på hvor mange som kommer til å bo i en leilighet heller, uansett kjøper. Da burde jo i tilfelle investorer som kjøper for å la det stå tomt og selge etter feks 6 måneder være lovprist, men de er jo også uglesett av samme skribent.
landis
16.04.2018 kl 19:55 3422

I tilfelle du ikke har skjønt det.
Så er det noe som kalles regler som må følges når man bygger blokk.
Blant annet brann forskrifter. Parkering. Vann avløp og renovasjon osv. I tillegg til reguleringsplaner.

Ved å stappe dobbelt så mange beboere inn i bygningsmassen bryter man samtlige av disse. Ditto behov for regelverk.
I tillegg blir det et meget meget dårlig bomiljø.

1/4-3 av leilighetene til hybler vil ca doble antal beboere.
Hyblifisering av leiligheter er ganske enkelt en omgåelse av regelverket.
men dette synes du altså er helt greit. ?

Fjott