Aksjesparekonto eller Zero

00OO
13.04.2018 kl 18:52 4233

Jeg lurer på hva som fordelene med aksjesparekonto mot Zero hos Nordnet?

Årsaken til at jeg spør er at jeg hører veldig mye bra om den nye aksjesparekontoen, men ser ikke helt de store fordelene. Det er jo veldig mange aksjer som ikke er mulig å handle på aksjesparekonto, så det har blitt veldig tungvint for meg bare å ha den og flytte penger rundt. Vurderer å flytte alt over på Zero-kontoen, så det er enkelt og greit med all handel fra samme konto. Men det er tydeligvis noe jeg overser, for overalt hører jeg om at aksjesparekontoen er så bra.

skattefordelene på 22%(2018?) for Zero-kontoen tas vekk........-men utbytte og gevinstsikring inne på konto blir ikke beskattet så lenge ikke dette tas ut av kontoen.

ASK-kontoen er dønn lik,-utenom at man ikke betaler den lille promillen i forsikringsavgift hver måned,men her blir KUN utbyttet beskattet,så politikerene har vært kjipe med investorenes renters-renteeffekt på denne nye kontoen..

fra neste år skal "alle" aksjegevinster skattes med 32%,og rentepapir/gevinster 23%(?)

:/

Redigert 13.04.2018 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
HitIT
28.11.2018 kl 21:39 2720

Ser at ASK fristen sannsynligvis blir utsatt til neste år. Noe nytt ved. utbytte?
Var snakk om at det kunne inngå i ASK....

Verdt å nevne skjermingsfradrag (ASK har det på aksjeandelen, Zero ikke). Men det også er ment å bli likt fra neste år. For min del er Zero best med tanke på amerikanske aksjekjøp og Bermuda o.l.-registrerte norske selskap.
velkjent
31.12.2018 kl 13:19 2262

Jeg har tenkt å opprette aksjesparekonto, men synes reglene er uklare.
Forstår at;
1. Utbytte må beskattes året etter mottak.
2. Gevisnt/tap ved realisasjon kan motregnes og kommer ikke til beskatning uten at det opprinnelige innskuddet først er tatt ut, men spørsmålet er hva, som menes med "opprinnelig" innskudd.
a) inngangsverdien på aksjene pluss evnt. skjermingsrente
b) verdien på aksjene pluss skjermingsrente på det tidspunktet de overføres til aksjesparekontoen.
Jeg antar at pkt. a er det riktigste, for ellers ville gevinstene, som er opparbeidet kunne realiseres, gevinsten investeres i nye aksjer med ny inngangsverdi uten at denne ble beskattet. En slik "gavepakke" er vel utenkelig. Det eneste måtte være at "noen" holder rede på kapitalflyten og gevinst/tapssituasjonen inntil det opprinnelige innskuddet under a) blir tatt ut.
Redigert 31.12.2018 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
ULKEN
31.12.2018 kl 13:51 2213

Ja, det skal knapt være lønnsomt å eie aksjer for nordmenn. Synes H-FRP regjeringen ter seg verre enn rødt ovenfor norske eiere, skattes til døde. Svært skuffet over Erna og Siv.

Ser at det ikke er mulig å flytte aksjer inn på en Zero-konto. Man må først realisere og flytte penger inn.
Hvis man oppretter en Aksjesparekonto kan man jo flytte aksjer inn så det er jo en mye bedre løsning hvis man sitter på større gevinster eller finnes det andre grunner til å bruke Zero-konto? Enn så lenge har jeg ingen av delene.
Kan man enkelt flytte en Aksjesparekonto til en annen megler/bank og koster dette noe? Vurderer å bytte fra Nordnet som var en stor nedtur etter å ha brukt Netfonds i alle år.
-Dëë-
02.09.2019 kl 16:41 1278

Blir utbytte på ASK-beskattet? Trodde det heller ikke ble beskattet før uttakk?
Står nå det er utsatt skatt på utbytte fra 2019... Eller er jeg 'dyslektrikker' blitt. 🧐
Redigert 02.09.2019 kl 16:43 Du må logge inn for å svare

joda,Politikerene kuttet ut å skatte løpende utbytter som man får fra selskaper man har i ASK-kontoene sine,-dette blir kun beskattet når man tar pengene ut av kontoene.

men om utbytte blir først beskattet når rman tar ut større beløp enn det man har som innskudd i ASK-kontoen.....det er jeg litt usikker på selv,-viktigste er at utbytte er blitt fredet for videre investering ;)
-Dëë-
02.09.2019 kl 18:21 1210

Takker. Trodde virkelig det var noe med liten tekst jeg ikke hadde fått med meg. 😅

Zero-konto er det i mine øyne ikke vits å ha lengre,-men ikke selg om du skulle ha stor gevinst da det blir selvfølgelig realisert skatt om du tar de ut for å flytte på kapitalen..

zero-kontoen omfatter lik skattesats som alle andre kontoer idag,-så den flotte lovnaden om at vi Zero-eiere skulle få kun 22% skatt på gevinst på aksjer klarte altså politikerene å trøkke ned i søpplebøtta!

joda,zero kontoen er nå fin å ha om du ønsker å være anonym i de offentlige "aksjelistene",-noe som jeg synes er helt "høl i huet" av myndighetene å gi ut,-selv om idag så må du logge deg med bank-id,og du vil bli oppdaget om du skulle snoke i listene.

nei,det koster ingenting å flytte aksjesparekonto/fondskonto til andre banker,-zero-kontoen tror jeg ikke du kan flytte grunnet den type konto er det kun Nordnet som har...
Redigert 05.09.2019 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
sulzrox
05.09.2019 kl 09:59 1048

1. sjekk opp hva du handler. På Zero er det enkle ting du kan handle som du ikkje kan på AKS.

2. På AKS kan du sette inn og ta ut kontanter uten at det utløser skatt så lenge du ikkje tar ut meir enn hva du har satt inn. Kan være fint om du belåner eller lever av aksjehandelen.

Takk for svar.
Ser Nordnet tar 199,- i gebyr ved flytting av aksjesparekonto til en annen bank i tillegg til minimum 150 pr aksje..
Har endel gevinst på 3 av aksjene mine så blir vel å opprette Aksjesparekonto og flytte inn aksjene med gevinst. Kan vel da realiseres på aksjesparekontoen før ev. flytting til annen bank uten å utløse skatt.
Avien
06.09.2019 kl 12:17 953

Fra og med 2019 er det ikke lenger løpende beskatning på utbytte. Dette føres som gevinst på aksjen du mottok utbytte fra.

uffda,200 spenn,ok det var nytt for meg hehe,-flyttet nylig selv,-kan ikke si jeg har sett noe oppgør enda...

men men,-er nå fornøyd å ha samlet alle aksjene mine på ett sted,-men ja,jeg tror jeg ville ha flyttet dem til et annet sted en Nordnet om jeg var en aktiv trader...

En stor forskjell, er vel at med Zero er det ikke dine egne aksjer, du bare låner dem på en måte. Så du får ikke inkalling til generalforsamling, og kan vel gå glipp av utbytte og sånt tror jeg?
Syns det er en fordel at du dermed er "anonym" aksjeeier. Ingen utenforstående trenger vite at du handler aksjer og hvilke, det kommer ellers lett opp på nettsider som er blant det første som kommer opp når noen googler navnet ditt. Det er den største fordelen med Zero slik jeg ser det.

"...kan vel gå glipp av utbytte og sånt tror jeg?"

neei...det skjer nok ikke ;))

På en aksjesparekonto kan man bare ha børsnoterte aksjer. Hvordan kan man oppnå det samme med unoterte aksjer? Jeg tenker da på muligheten til å utsette gevinstbeskatningen.

Enig Ulken, jeg skjønner ikke når det ble en borgerlig regjerings mandat å gjøre det vanskeligere å drive bedrift eller eie aksjer, det er jo helt på trynet. Det er muligens greit at man når man driver i eget as ikke skal kunne spare skatt på å ta utbytte fremfor lønn, men aksjer i ASA'er burde lett kunne behandles på linje med renteinntekter da man som aksjonær i slike jo ikke kan gjøre som man vil med lønn/ utbytte.
Jeg skulle ønske det var noen jeg virkelig hadde lyst til å stemme på ved neste valg!

Ellers, for å forsøke å være litt morsom, så var jo Zero en gang i tiden en alkoholfri øl, og ved å satse på det fremfor aksjefond ville man i alle kunne tro at man i det miste ville sitte igjen med panten hvis alt skulle gå åt skogen. Men nå er jo pant på glassflasker borte også...
Redigert 30.10.2019 kl 09:17 Du må logge inn for å svare