Har Idex et salgbart produkt?

Nå har det gått vinter og vår siden Idex lanserte samarbeid med MasterCard, men fremdeles ser jeg ikke noen større ordre. Er det egentlig noen som vil ha dette produktet, eller forblir det med testing. Ikke minst lurer jeg på dette, siden det nå virker mye enklere og billigere å bare gå direkte til trådøs betaling, f.eks via mobil.

Fremdeles fire ganger så høy marketcap som Next....
Gi_Fan
06.09.2019 kl 11:47 1110

Salgbart produkt har nok idex, det er ikke bare et skuespill. Idex har laget en sensor som mest sannsynlig er god nok for formålet og til og med masseproduseres, De har ingen produksjonserfaring så jeg kan ikke tenke meg at de blir valgt for store prosjekter (millioner av kort), det vil være for høy risiko for kjøper.

Nå tror jeg ikke at det er et problem for jeg tror ikke det blir noe "millioner av kort" for noen i de nærmeste årene. Og hvorfor skulle det da bli noe senere? Plastikkbiten har snart utspilt sin rolle i store deler av verden (i min del av verden har den aldri hatt noen rolle og den får det heller ikke, mobil betaling vokser 40+ % per kvartal).
Redigert 06.09.2019 kl 11:48 Du må logge inn for å svare

Jeg bruker så og si alltid kun Google Pay. Enkelt og genialt. Alle kvitteringer samlet på telefonen, alle bonuskort samlet med strekkoder+++. Det er jo uten tvil den beste løsnigen, men det er et men: vi behøver en backup. For eksempel når vi er ute å reiser, de stedene som ikke tar trådløst og for å ta ut kontanter. Mesteparten av transaskjonene går per kontanter i Spania og det er også en betydelig andel kontanter i omløp ellers i verden.

Joa. De har et produkt. Men er det noen som vil kjøpe det...og i den størrelsesordnen som trengs for å få Idex i nærheten av breakeven.

Det ble gitt svar på nødvendig volum for å nå breakeven på siste Web Cast, som få på Idextrådene har giddet å høre på virker det som?..

De hevder de trenger å selge noen titalls millioner sensorer for break even, men selv FING, som har levert 1mrd+ sensorer tjener så vidt penger..
Sente
06.09.2019 kl 13:24 1037

"We expect low single-digit millions of units shipped per quarter would bring the company to operating breakeven at current expense levels. "
Reserven
06.09.2019 kl 13:44 1018

Like troverdig og sannsynlig som alt annet IDEX har expected/forventet opp igjennom årene i kvartals-rapporter/presentasjoner.

Godt driv i kursen nå Reserven,,, Følger du med?

Følger med.
Bare ned ca -60% siden siste emi for 7 måneder siden, mer enn NEXT  :)
Et tegn på styrke?
Redigert 06.09.2019 kl 14:05 Du må logge inn for å svare

Bra det at du følger med Reserven,,,
Må si som i går, forøyelig å lese Idex-tråder.
Skal si en gjeng av dere er glade i å skrive om et totalt idiotisk selskap uten fremtidshåp... Ingen av dere har gått short heller? Noe som ville vært genialt. Og om noen av dere er short, så selsger dere vel svakhet og øker posisjonene? SMART!

battery issues ensure there will always be the need for a back up. data breaches will ensure people choose to keep their fingerprint image off network.

https://www.bbc.co.uk/news/amp/technology-49343774
Sente
06.09.2019 kl 14:32 934

Når var det kort skulle overta for kontanter? 20 eller 30 år siden? Slik at vi kunne gå over til et kontantløst samfunn?
Tror nok vi kommer til å ha alle tre "teknologiene" (cash, kort og mobil) i mange år fremover også. Spesielt på verdensbasis.
Gi_Fan
06.09.2019 kl 15:07 898

Helt enig i det med backup, jeg kunne ikke tenke meg å være foruten en plastikk, men jeg tror det er fordi jeg har en historie med plastikken,
I min bekjentskaps-krets her i sørøstasia er det kun en person som har kreditt kort, kanskje ca en firedel som har bank-konto (og ca halvparten av dem igjen har debet kort knyttet mot den). De fleste av dem bruker 50-90% cash som kommer enten fra uttak over skranke i bank, eller, mer vanlig, fra under madrassen. Men nesten alle har smart telefon (stort sett kinesiske tier 2 eller low end huawei eller samsung) og bruker også mobilbetaling og den delen øker eksplosjons-artet, QR kodene dukker opp overallt, tilogmed hos gateselger og på markedet for kjøtt, fisk og grønnsaker.
Gi_Fan
06.09.2019 kl 15:21 889

Nå tror jeg nok at Europa kan være et stort nok marked for BSC så det kan jo være et håp der. I Asia har jeg som nevnt ikke noe tro på det, der går skiftet til mobil for fort. I USA vet jeg ikke hva som kan skje. USA bruker som kjent ikke EMV, men i stedet byttet veldig sent til chip+signature. Jeg har hørt to forklaringer, den ene var at det var juridiske grunner (de greide ikke å komme til enighet om ansvarsforholdet mellom partene om de droppet signaturen) den andre var at endel store betalingsmottakere mente at chip+pin ville redusere hastigheten på transaksjonene i forhold til chip+signature. Jeg synes det sistnevnte er litt søkt, tror ikke jeg bruker kortere tid på å signere på en plate enn å trykke pin, men statistisk kan det være rett, og det vil jo kanskje gi en åpning for BSC som er raskere enn pin (tror jeg), men det er jo enda bedre for disse kjedene å gå til mobil-betaling. Om det skulle være åpning for BSC i USA så er det langt frem, det er en grunn til at USA brukte over 20 år før de begynte med chip kort - til tross for store svindel problemer med magnetstripe.

Se her ja,,, hehe. Gi_Fan... Det vil være et marked for plastikk også fremover skal du se. Det er tresiffret milliarder kroner i kredittkortsvindel hvert år. DERFOR er Idex mer en "nice to have", det er et must. Må ha produkt.
Gi_Fan
06.09.2019 kl 15:32 876

Men trenger du BSC om det er for backup?
I de aller fleste ATM må du bruke pin i alle tilfelle fordi kortet ligger inne i maskinen under transaksjonen. Jeg har sett noen få ATM design hvor kortet stikker delvis ut, men jeg er ikke sikker på om det er nok til å kunne bruke BSC på det (og det er ingen slike ATM der jeg bor).
BSC er bare convenience, det øker ikke sikkerheten, alle kortene kan jo fortsatt brukes med PIN eller uten pin for under 400 kroner (Norge). Huset ditt blir ikke sikrere om du monterer en ståldør i tillegg til finer døra.
Og om du bruker kortet kun de få gangene du har bruk for backup og det ikke er til en ATM (jeg vil tro 1-2 ganger per år), vil du da betale for convenience (noen må faktisk betale de fantasilionene idex har tenkt å tjene på dette).

Gi_Fan: jeg kan tenke meg at det blir valgfritt å ha pin/ikke pin. Og enkelte skriver jo opp pinkoden og har den sammen med kortet i lommeboka samt at de lager seg egne enkle pinkoder å huske. At dette vil redusere svindelen da du ikke behøver å være så avhengig av å huske pin, det tror vi da på?.. Kontanter på vei ned og det har til og med vært noen som har lobbet for å fjerne de helt her hjemme i Norge => bankene vil ha elektroniske transaskjoner og ta sin cut,,, da er det jo ikke vanskelig å fjerne pin helt heller. Må se muligheter ikke bare begrensinnger vet du. hehe.
Diskuterte dette med en i bransjen, og hun sa: på grunn av eldrebølgen, som ikke bare gjelder Norge, så vil det være et marked for det gamle. De vil neppe ta i bruk Google Pay og tilsvarende.

I dag har det vært sivilisert på Idex-trådene. Helt fornøyelig. Kan hende en og annen bytter syn? Kan godt være meg også hehe,,, neida. Jeg er med på dette binære spillet og positiv nyhetsstrøm som forventes snart.
Redigert 06.09.2019 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
06.09.2019 kl 16:16 837

Interessant det du nevner med gamle mennesker, ikke så stort problem i Asia fordi vi har svært ung befolkning og, i motsetning til i vesten, så tar de yngre selv ansvaret for de eldre så de eldre trenger ikke bry seg med sånt.
Men det er også interessant i forhold til BSC. Jeg jobbet med fingeravtrykk sensorer tidlig på 2000 tallet og vi hadde FRR på akseptable 1/10000 i snitt, men for gamle mennesker var det ned mot 1/100 pga av mye vanskeligere å få et godt bilde. Kan være løst nå, i alle fall til akseptabelt nivå, har ikke fulgt med på state of the art i forhold til resultat-kvalitet

Ja, det er løst skal vi tro de siste testen med 85 år gamle som subjekt. Fingeravtrykkene våres begynner å reduseres fra cirka 45 år og oppover - helt korrekt. Nå glemmer du Japan da, som går mot en eldrebølge samme som her i Norge. Får ta en titt på sluttkursen i dag,,, noe er i gjære?..
Gi_Fan
06.09.2019 kl 17:12 792

Enig at Japan (og til en viss grad Korea) avviker fra det jeg kaller Asia selv om de klart er en del av det så det kan være et marked der.
Japan har fortsatt en økonomi med mye cash, men også mye bruk av kort som ikke er koblet mot konto (Suica/Pasmo) for mindre beløp. Suica/Pasmo bruker ofte mobilen, men mobilandelen har faktisk gått ned pga iPhone's popularitet, men det kommer seg kanskje opp igjen nå når iPhone kan støtte Felica.
Japan bruker forøvrig allerede fingeren på endel ATM, men det er sentral enrolment og sensoren er ikke fingeravtrykk men blodåremønster som er mye sikrere.

Fin kursoppgang i dag, men fortsatt 40% opp til siste kurstopp (2,39) torsdag forrige uke.

I Hongkong er MTR (T-banekortet) mye brukt som betalingsmiddel. Man fyller opp med cash på det og trekker det for småkjøp.
Hektar
06.09.2019 kl 18:46 749

Tradet mye Idex fra 3 kr og opp. Noen ganger 3,40 - 3,60 - 4,00. Forrige gang den tryna sa jeg at jeg ikke turte. Så snakkes det om topper på 2,30... Sundt bondevett vinner alltid.
AlexEri
10.09.2019 kl 09:39 555

Jag är inte kvalificerad att bedöma ifall Idex har en bättre sensor än FPC eller inte. Om den är billigare eller dyrare kan jag heller inte avgöra.

En sak som är säker är väl att inga större företag vill väl göra affärer med en underleverantör som har en skakig finansiell situation?
För ingen tror väl att leverantörer kommer betala i förskott innan leverans?
ArtDude
10.09.2019 kl 10:20 525

Innen Olje & Gass er det vanlig at de større aktørene er med på å utvikle ny teknologi. Gjennom eierskap. Gjennom finansiering. Er det en vinn-vinn, så finner man ut av det. Så er det elementer av at helt til bords kommer man ikke uten å betale en inngangsbilliett. Penger må man ha, for å tjene penger. Uten penger, så må man forhandle om også det.

Der er mer snakk om fordeling, enn at det er utelukket. Det er snakk om forhandlingsposisjon.

Idex har ikke gjeld per i dag. Når ordrene kommer så kan de låne opp på cash flow og dekke arbeidskapitalbehovet.

Grunnen til at IDEX ikke har gjeld er fordi de pengene de har tapt(1,3mrd siden 2005) har vært finansiert av investorene.

IDEX vil aldri få belånt driften da de ikke har lovende fremtidsutsikter eller noen form for inntektsstrømmer. Det er tross alt en grunn til de ikke har gjort det. Her står det på betalingsevne, heller enn viljen

Leser du hva jeg skriver, eller er du mer opptatt av å åpne din egen negative munn? Låne opp på cash flow.
Flere innlegg på HO her som er laaaangt over grensen. For eksempel han som påstår at Oslo Børs har stoppet innsidekjøpene fordi de mistenker kursmanipulasjon. Hva er det for noe da? Risikoen er stor nok til at en short står for seg selv om man ikke også må ty til løgn.
Redigert 10.09.2019 kl 11:11 Du må logge inn for å svare

Det er jo en fair argumentasjon det.

At finanstilsynet endelig griper inn i selskaper blir jeg veldig glad for å høre. Om du har abo på FA kunne du idag lese om hvor mange som driver med regnskapsjuks/pynting. Jeg som privatinvestor mener FT burde være enda strengere.

Jeg beklager for at infoen som skrives på forumet ikke passer til investeringen din, men da bør du vel heller revurdere investeringen, enn å angripe spillerene som bidrar med info. Eventuelt motbevise infoen som presenteres.

Spillere som bidrar med løgn mener du? Det burde være unødvendig. At de spiller et farlig spill burde jo også vite. Men alt for å tjene den siste krona? Vi får se hva som skjer...

ser nå at det ble bestilt hele to kort..
Noni
10.09.2019 kl 16:31 308

Det er vel rimelig å tenke. Har ikke sett noe om det, så det er bare å vente og se.