AVANCE / BW LPG _ Nytt fra Fearnleys om forventning for 2h 2019

Boheman
BW LPG 06.09.2019 kl 13:28 4769

Dagens oppdatering fra Fearnleys velger jeg å formidle her. Dette lover godt for oss som er aksjonærer i LPG-frakt. Så håper jeg 'msmekk' og andre som forsøker å få oss til å selge finner andre tråder fremover...

Fearnleys: VLGC rate upside / BWLPG NO

Speaking to our VLGC brokers yesterday we got the impression that the market is ripe for another push up in rates. The fleet looks more stretched than in a while on delays in the east and activity is high. On spot rates of USD 50k/d in 3q19 BWLPG should report EBITDA of USD 150m on our estimates, well above consensus’ USD 139m expectation. Furthermore, we see upside risk to our USD 30k/d spot rate estimates in 4q19. All told, we could see 2H19 EPS well north of USD 1/sh and consequently dividend yield potential for the second half should be into double digits.
Redigert 20.01.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare
Ratta
06.09.2019 kl 13:54 4710

Høres bra ut! Takk!
Zygot
06.09.2019 kl 14:35 4628

Volumet tar seg opp! Stygg sperre på 49,50. Slutter vi over 50 idag? $$$
kodenavn
06.09.2019 kl 14:40 4610

Sperra ryker nå.
kodenavn
06.09.2019 kl 14:41 4608

Borte. Men septemberlønna gikk med :)
Zygot
06.09.2019 kl 14:42 4600

kodenavn skrev Sperra ryker nå.
Der røyk hele dritten! 50 next, før oppgangen mot 100 starter!
kodenavn
06.09.2019 kl 15:03 4554

50.-
Da har aksjen doblet seg siden 28.januar da den var på 24,75.
Det kan nok gå 8 mndr. til før den har doblet seg på nytt og kursen er 100.-
Zygot
06.09.2019 kl 16:05 4434

Klart det kan ta 8 mnd! Kan ta lenger tid enn det også, og vi vil ha både opp og nedturer før den tid. For min del sitter jeg stille og mottar utbyttene som vil betales imellomtiden!
Uansett gøy utvikling før man tar helg! $$$
Fljo
06.09.2019 kl 16:27 4379

Også sluttkurs over 50 - Bra!

Men hvordan skal Fearnleys kommentar om et potensiale for tosifret utbytte i 2H19 forstås? (dividend yield potential for the second half should be into double digits). Er det underforstått i NOK selv om de ellers kun skriver USD?
habbiten
06.09.2019 kl 16:29 4373

Det er vel tosifret antall prosent, altså minst 5kr hvis en skal legge til grunn dagens kurs.

Selskapet sa vel på siste presentasjon at de med dagens rater hadde en FCF på 1mUSD per dag så 5 kr er vel ikke helt umulig da med den høye dollarkursen vi har mot kroner.
Redigert 06.09.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
06.09.2019 kl 16:31 4365

Det må det være.
Redigert 06.09.2019 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Boheman
07.09.2019 kl 16:53 3933

Mange her på forumet regner på ratene i dag og fremover og ut i fra kjente tall presenterer forventet inntekt i Q3 og Q4, noe som viser svært lovende resultater. Videre registrerer jeg at det stadig vises til IMO2020 og montering av scrubbere (rensesystemer for å møte strengere utslippskrav) vil føre til at det blir færre båter tilgjengelig for frakt av gass og at dette vil bidra til å presse fraktratene ytterligere oppover.
Men, jeg har ikke sett analytikere kommentere flg. innspill, men ber om synspunkter fra 'oppegående' skribenter her på forumet:
1. Montering av scrubbere omfatter jo også AVANCE og BW LPG sine skip, og selv om færre skip kanskje gir høyere rater, vil færre skip som seiler også redusere omsetningen og inntjeningen til 'våre' selskaper.
2. Montering av scrubbere innebærer en betydelig kostnad (utstyr og arbeidsinnsats de ukene skipene blir liggende).
Spørsmålet er om noen har regnet på (om noen har sett analytikere presentere) hva nettoresultatet av disse effektene forventes å bli? Jeg regner med at deler av installeringsarbeidet kan gjøres mens skipene er i rom sjø, altså frakter gass med god fortjeneste, men kjenner ikke godt nok til dette. Anybody?
Redigert 07.09.2019 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Nanoq
07.09.2019 kl 17:51 3850

I følge denne artikkelen er netto-resultatet av scrubbere positivt, i hvertfall når det gjelder store skip som et 20.000 TEU containerskip . ROI ligger her på 6-7 måneder, så i løpet av godt ½ år er investeringen tjent inn.

https://shipandbunker.com/news/features/industry-insight/173331-industry-insight-viability-of-scrubbers-for-different-type-of-vessels
Redigert 07.09.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Boheman
07.09.2019 kl 19:47 3726

Takk for respons! Har igjen lest Q1-rapporten og info om scrubbere m.v. Synes fortsatt det er flere uavklarte forhold her, når det gjelder hvordan markedsforholdene og selskapsøkonomien påvirkes. Et annet interessant spørsmål er hva AVANCE planlegger å gjøre med de resterende skipene. Nå er det bestilt installasjon av scrubbere til to skip og opsjon på 6 andre. Hva med resten?

Når det gjelder Q1-rapporten la jeg ellers merke til at selskapet hele veien sammenligner resultatene med Q4. Forsåvidt interessant, men vanligvis sammenlignes et kvartalsresultat med samme kvartal foregående år, for at man på den måten kan utelukke sesongvarablene og i stedet se om det er endring (+/-) uavhengig av sesongvariasjonene... Uansett, høsten og vinteren ser hyggelig ut, når man har LPG-brillene på :)
urix
08.09.2019 kl 08:38 3435

Regner med kurs på rundt 60 kroner før jul for Bwlpg, vi vet det blir utbetalt fete utbytter i mai og september 2020, 90 kroner er mitt kursmål om et år, hvis eps blir 10 kr for andre halvår2019 , og for første halvår 2020, tilsammen 20 kroner og vi antar P/E på 5, = hundrelappen. Mulig at utbytte for mai og september blir 10 kroner tilsammen, muligens mer avhengig av ratene framover.
Empire
08.09.2019 kl 09:31 3350

Bra Boheman.

Oppnådde inntekter er jo en kombinasjon av rater og utilisation for flåten. "Alle snakker" om at ratene vil være høye(høyere), men få snakker om at de selskaper som installere scrubbere, vil ha en lavere utilisation av flåten i den perioden.

Avhengig av hva type)skipene skal inn for og ballaststrekning til/fra verft (scrubber, klassing, osv) så regner jeg minimum 30 dager tapt pr. skip. Hvis vi tar et enkelt eksempel, så har ADS crude 3 skip og alle 3 har fått installert scrubber i Q3. Det vil si at antall seilingsdøgn vil bli redusert med ca. 33% for Q3 i forhold til Q2 og ratene må derfor ganske mye opp for at de skal levere et resultat likt Q2. Q4 blir bedre enn Q3 bare i bakgrunn av utilisation, mens Q3 vil sannsynligvis være dårligere/likt Q2, selv med høyere rater i Q3.

Før markedet (rater) vil det være positivt at skip tas ut til verft for scrubber, bwt, osv, men enkelt selskaper kan/skal levere dårligere resultater når utilisation blir dårligere. F.eks vil overhead kostnader og dermed break even kostnader øke i perioden, når det er færre seilingsdøgn å spre kostnadene ut over.

Ligningen: Antall skip x (ballast døgn + verfts døgn + ballast døgn), vil variere fra selskap til selskap og de beste selskapene bør ha brukt mye tid på å minimere ballast døgn på en best mulig måte. I verste fall så kan et skip ha 30 ballast døgn til og fra verft, noe som vil bety et kvartal uten inntekter.

Alle snakker om høyere rater og færre skip i sving. De færreste snakker om hva lavere utilisation vil bety for regnskape(ne) som helhet.
Redigert 08.09.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Boheman
08.09.2019 kl 13:40 3139

Ja, akkurat disse faktorene jeg tenkte på og som ikke har vært beskrevet tidligere. I tillegg har jeg lest at flere rederier har erfart at installering av scrubbere tar vesentlig lengre tid enn det de har planlagt, bl.a. knyttet til optimalisering av driftsfunksjonen etter montering. Men for all del, jeg ønsker ikke å være negativ, kun realistisk, og minne om at vi som aksjonærer ikke må glemme å ta også risikofaktorer og mulige nedsider i betraktning når vi gjør våre vurderinger. God søndag! :)