Krisemaksimering i Nas

bålfreak
NAS 06.09.2019 kl 23:28 7525

Jeg ser at Hammers sammenligner utviklingen i Nas med Rec og Norske Skog. Det er en helt håpløs sammenligning. Selskapene er veldig forskjellige og operer i svært ulike bransjer. Gjelda i Norwegian er håndterbar. Det er mye å gå på i forhold til kostnadsreduksjoener og de har utviklingen i oljeprisen med seg. Det er overkapasitet og et tilbudsoverskudd i olje . Prisen holdes oppe med produksjonsresuksjoner i OPEC og Russland.

Norwegian sitter på mye assets som kan realiseres dvs stor flyflåte. De har signalisert at de ikke ønsker å selge fly nå og det er bra. Flyfinansiering er svært gunstig finansiering. Boeing vil strekke seg langt for å hjelpe Norwegian som er en av deres beste kunder. Dette er undervurdert av markedet. Obligasjonslånene er kun en midlertidig utfordring for Norwegian. Det jobbes helt sikkert med en plan B og da snakker jeg ikke om emisjon. Obligasjonslånene kan refinansieres dvs innløses med opptak av nye lån på bedre betingelser Jeg ser ikke bort ifra at Boeing er villig til å forskuttere erstatningen til Norwegian eller at de stiller en form for garanti overfor kreditorene.

Vi kan også spekulere i at f.eks Fredriksen kommer på banen med en løsning. Bulldogeen Sissener forsøker å skremme de andre kreditorene med at pantet som tilbys er dårlig eller vanskelig å realisere. Det er bare tullprat. Norwegian tilbyr pant i aksjene i selskapet Norwegian Air som eier slottsene på Gatwick. Det er helt problemfritt. Disse aksjene har en verdi relatert til salgsverdien av slottsene som igjen er salgbare og attraktive. Dette re bare spinnvill tåkelegging av Sissener.

Sissener blir gjennomskuet og Norwegian får det flertallet de trenger for å få til en forlengelse av lånene. Grådigheten vil seire, kreditorene vil gjerne forlenge lånene som de tjener godt på og som de til og med får en meget god sikkerhet for.




Redigert 21.01.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.09.2019 kl 23:40 5401

Jeg sammenligner ikke selskapene som sådan, men jeg sammenligner utviklingen i chartet. SLÅENDE likhet!
Finansavisen sammenlignet spillet rundt obligasjonene i gårdagens utgave. SLÅENDE likhet!
Dette er ikke noe å diskutere. Vi får heller se hva som etter hvert skjer!

At du har havnet på feil side av bordet får så være.
Uansett hjelper det ikke med den type spekulasjoner som du kommer med. Slike momenter som skal redde DITT EGET skinn!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Flaxx
06.09.2019 kl 23:50 5371

Markedet talte idag.
Etter august-tallene for NAS ... under dyktig ny ledelse.
Og der markedet har skjønt hva Sisseners spill går ut på.
Og der markedet har skjønt at etter 737-Max-problemene .... skapt av Boeing ... der har NAS en kilde til betydelig støtte.
Boeing har satt av 40 milliarder i Q2 til kunders problemer.

Dette leser man ikke i .... "chart".
Dette forstår man basert på innsikt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.09.2019 kl 23:56 5350

Det er alltids noen som satser på skraplodd som "Grise-FLAXX"!
Da har du mindre enn 50% sjanse for å vinne i det lange løp.
Dette selv om det kan slenge en premie en gang iblant!

Hadde du FLAXX under de forutgående stupene?
Tvilsomt, hvis du ikke er en av disse barskingene som traff den absolutte bunnen!

Hilsen Hammers

Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Flaxx
07.09.2019 kl 00:15 5312

Jeg gir deg relevante vurderinger.
Du responderer med ... pjatt ... tilsynelatende forelsket i bakoverskuende "chart".
Hvis markedet alltid har rett ... da svarte markedet fredag med .... 7% oppgang.
Det finner du faktisk i ditt chart.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
07.09.2019 kl 00:26 5284

Om grådigheten seirer så blir det grådigere enn det du evaluerer grådighet til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.09.2019 kl 00:32 5270

Du kan ikke TA - og skjønner ikke systemet (ref din uttalelse).
Riktig at kursen steg fint fredag, men i chartsammenheng betyr ikke det pr dd at så mye har endret seg.
Dog noe!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
07.09.2019 kl 08:16 5087

Hammers; jeg har stor respekt for deg og leser det du kommer med av analyser. Vær snill og ikke legg deg på dette nivået, du kan mye bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
07.09.2019 kl 10:03 4943

Et godt og analyserende innlegg av TS. Utfordringen for de som ikke vet helt sikkert (det gjør få eller ingen), er om NAS er bundet opp til de foreslåtte reforhandlingene av obligasjonsavtalene og at andre finansielle alternativer finnes eller ikke. Det siste synes meget usannsynlig, men i teorien worst case. Hvis så skulle være tilfelle kan en tenke følgende scenario; at NAS blir slukt med hud og hår uten at de kan gjøre noe selv. For NAS vet ikke hvem obligasjonseierne er (det kan godt være konkurrenter) og da er det følgelig vanskelig å forhandle også.
Kjenner jeg NAS rett har de noen kort i ermet og har en plan lenger enn til B.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Bartender
07.09.2019 kl 10:26 4897

Enig i mye her, og siden Norwegian starter reforhandlingen såpass tidlig har de god tid til å gjøre andre grep. Ett av dem er å kvitte seg med nevnte obligasjonslån. Det er mange måter bedre likviditeten på.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
07.09.2019 kl 10:55 4850

Hvordan er det mulig at kredittkortselskapene (uten videre?) strammer inn og venter med utbetaling til kundene sine er meg en gåte. Det gjelder vel ikke BankNorwegian eller hva søren skjer? Noen med en forklaring ... ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
07.09.2019 kl 14:12 4741

.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2019 kl 18:28 4598

Kurs 3 dobles snart.
Redigert 21.01.2021 kl 04:40 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
07.09.2019 kl 18:59 4706

Hvis du ikke har noe mer fornuftig å bidra med enn å spamme trådene med dette lektor. så er det bedre å holde kjeft....
Claude
07.09.2019 kl 19:48 4647

Er vel basert på kredittvurdering som sikkert er gjort av et uavhengig byrå vil jeg tro, men hvorfor ikke gi litt rabatter hvis man betaler med bankoverføring. Da hadde de fått pengene raskerer...
2132
07.09.2019 kl 22:09 4527

Mulig jeg misforstår noe her nå, men alle gangene jeg har kjøpt billetter hos Norwegian har jeg betalt med debetkort. Dette gir lavere pris enn ved bruk av kredittkort.
bålfreak
07.09.2019 kl 23:21 4450

Det jobbes med andre betalingsløsninger for flybilletter. Bjørn Kjos har kjøpt seg inn i et selskap som tester ut betalingsløsninger som ikke er basert på kredittkort, men på Blockchain, Vips etc.
Redigert 07.09.2019 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
bålfreak
07.09.2019 kl 23:35 4421

Hammers nå må du slutte med tullpratet. Du har bommet drøssevis med ganger tidligere og vil gjøre det igjen. Ta er basert på historiske data og er bare et lite hjelpemiddel for de som gidder å bruke det. Jeg også bommer, det gjør alle. Det viktige er å gjøre bommertene så små som mulig ved å selge raskt når man skjønner at man har tatt feil. Jeg har klart meg godt uten TA og har utelukkende levd av aksjehandel de siste 15 år, har ikke annen jobb og heller ikke trygd.

Norske Skog feilsatset megastort på avispapir, kjøpte opp fabrikker svinedyrt i Sør Korea, New Zealand, Australia, Canada osv. Og hadde en astronomisk gjeld på over 14 milliarder . Fabrikkene måtte de selge etter få år for en slikk og ingenting. Rec ble rammet av Straffetoll i Kina og fallende silisiumpriser. Det er bare tull å sammenligne dette med situasjonen i Norwegian som eier fly som er attraktive og som kan selges til en god pris hvis nødvendig.Norwegian er et spennende investeringscase for en contrairien , en som tør å gå mot røkla. Det skrikes høyt og ropes ulv over hele fjøla.

Norwegian og Kjos har forøvrig et trumfkort i ermet og det er at de kan tilbakekalle utlånte aksjer . Sissener spiller høyt og har helt sikkert shortet en god slump aksjer som han muligens nå allerede har kjøpt tilbake. Luringen har sikkert tjent noen kroner på å bløffe markedet .
Frodon
08.09.2019 kl 00:04 4394

Er det nye selskapet til Bjørn Kjos, Norwegian Block Exchange (NBX), basert på betalingsløsning med Vips?

«bålfreak
I går kl 23:21
Det jobbes med andre betalingsløsninger for flybilletter. Bjørn Kjos har kjøpt seg inn i et selskap som tester ut betalingsløsninger som ikke er basert på kredittkort, men på Blockchain, Vips etc«
Redigert 08.09.2019 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.09.2019 kl 00:40 4327

Bålfreak skrev
Hammers nå må du slutte med tullpratet. Du har bommet drøssevis med ganger tidligere og vil gjøre de..
Bålfreak; NÅR har jeg bommet - når mine FORUTSETNINGER først har slått til?

Selvsagt finnes det en REELL FELLESNEVNER i disse 3 selskapernes triste skjebne:
- NSG feilsatset på oppkjøp o/hele verden. Etter hvert ble analytikerne klar over mistaket - det ble sendt ut salgssignaler! Kursen STUPTE.
- Dvs Spetalen, Stordalen og "tredjemann" gjorde et tappert forsøk på å gjøre en KULE. Dessverre for dem gikk det hele rett i DASS!
- Tapte en liten formue på sitt eventyr!

- REC ble en folkefavoritt. Kursen steg vel fra ca 50 ved intro til over 300?
- Plutselig begynte realitetene å innhente REC - salgspresset ble satt inn i en ellers urolig børstid. Jeg begynte selv å advare rundt 200!
- I dag står de gamle aksjene i rundt 40 øre, men spleis har fått kursen opp i 4,67. 10 gamle ble EN ny. Det skapes ikke verdier av slikt!

- NAS er en annen folkefavoritt. Fikk bensin på bålet da Kjos u/beste sendetid på NRK humret og lo - og fortalte; dette er "penger på gata"!
- De som lot seg lokke av "sjarmøren" er nok ALT ANNET enn enig i hans uttalelser! Deres investerig har så langt vært en KATASTROFE!
- NAS kan fortsatt bli reddet på kortere sikt (hvis JA fra obl.eierne), men om et par år er selskapet i den samme knipa igjen! Hva skjer da?
- Akkurat som da også NSG havnet i en uløselig knipe. Det ble viftet m/HVITT FLAGG! Selskapet gav opp - og aksjonærene tapte alt!

Jeg bryr meg ikke stort om hva andre gjør med egne midler, men man bør være edruelige og ikke minst SKJØNNE hva som etter hvert kan skje i et selskap som NAS. Om det skjer mot slutten av året eller et par år senere - ja, det vet ikke jeg.
NAS er uansett et svært utsatt selskap.

Hilsen Hammers

Redigert 08.09.2019 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
tickerlover
08.09.2019 kl 06:36 4201

Ha-ha,
Hammers har jo INGEN dekning for sin påstander om fellesnevner.
Det er ALT ANNET enn noen REELL FELLESNEVNER i det han skriver.

Det hjelper ikke å PÅSTÅ det og bruke STORE bokstaver for å prøve og banke inn et tomt poeng.
Dette er bare bløff og KATASTROFE og TRUMP-taktikk av verste sort.

Hammers bør være edruelig og ikke minst SKJØNNE at han ikke har peiling på noe annet enn grafer.
Hold deg til linjalen, Hammers!
Britax
08.09.2019 kl 08:20 4100

"- NAS kan fortsatt bli reddet på kortere sikt (hvis JA fra obl.eierne), men om et par år er selskapet i den samme knipa igjen! Hva skjer da?"

På hvilket grunnlag kan du hevde dette?
NAS har flere år mes overskudd, så bet de over litt for stor del av kaken med ekspansjon kombinert med uforutsette hendelser med MAX og RR motorer, som.førte til en perfekt storm.

Hvorfor kan ikke NAS effektivisere og tjene penger slik de gjorde senest 2016?
Opp+
08.09.2019 kl 08:37 4083

Har han egentlig peiling på grafer? Han har kanskje truffet noen ganger, men også bommet. Da har han vel mer tippet og hatt flaks/uflaks.
Ypsilon 7
08.09.2019 kl 17:43 3842

Kursene på aksjer har ikke så mange veier å gå. Uansett vil spåmennene ha 50% sjanse til å få rett.
Vi er alle spåmenn.
Hammers
08.09.2019 kl 23:55 3710

Jeg registrerer at det sitter en rekke tapere her inne. Slike som i ettertid lurer på hvor dumme de egentlig kunne være - og nå sitter låst i en posisjon i NAS. En posisjon som har ramlet LANGT mer enn noen så for seg for kort tid siden.

Først et GRUSOMT FALL fra ca 100 (tenk bare på de som var så dumme at de satt med 3xBull) til å flate ut rundt 33 i juni.
Deretter litt forhåpninger da kursen etter hvert steg til 46 - før nytt tilbakefall til dagens 33!

Ikke rart at de gyver løs på oss som har kommet med korrekte analyser hele veien.
Vi som egentlig ikke har stor peiling på selskapet, men som banker dem gule og blå i treffsikkerhet ved å benytte TA!

Vi om hele tiden benytter et verktøy som gir LANGT OVER 50% sjanse for å treffe riktig.
Dette mens de selv slår krone eller mynt når de skal treffe de samme valgene.

Jeg gidder bare ikke å kommentere slik pjatt fra taperne.
De som har vært med i en evighet, sett formuer forsvinne - og om FÅ dager i verste fall kan få seg et NYTT sjokk!
Hvilket spill som egentlig foregår i kulissene vet ikke jeg, men å "gå løs" på dem som har advart MEST mot selskapet er jo bare helt flaut!

Hilsen Hammers.......som bare minner om at sydveggen er SMEKK FULL av kranser.
Slike som viser hva man kan få til med TA + sunn fornuft.
Tanker som dere som det går minst 14 av på dusinet aldri i verden kunne ha fått inne i egne hoder! NAS + alt mulig annet!
Synd for dere - og derfor sitter dere der med brennende tap på bl.a. "flyeventyret"!
Restplassno
09.09.2019 kl 00:05 3691

Synes ikke det er noe særlig å kalle folk for tapere. Hvis folk gyver løs på det er det også teit. Men du spisser jo også kommentarene dine ser jeg, for meg fremstår det at du også ønsker å provosere og hive bensin på bålet.

Vil si at dersom du har spådd Nas ned med teknisk analyse siden 100+ kr, så er vel dette litt tilfeldig. Emisjonen har gitt vanvittig kursfall, og dårlig kapitalsituasjon fortsetter depresjonen. Trendkanalen du har vist som peker fra 100 og ned til 30 og forbi bestemmer ikke om Nas går i null eller ikke. Trenden er jo nedadgående pga svært fundamentale forhold. Det er et støttenivå som har blitt bekreftet igjen og igjen. Ryker den fullstendig kan man selvfølgelig bruke teknisk analyse og si hvor neste støttenivå er. Men du kan ikke bruke teknisk analyse for å si om 30 skal brytes eller ikke. Om 30 brytes eller ikke, er vel ene og alene avhengig av en avgjørelse ila de neste to ukene og ikke noen tekniske detaljer. Jeg mener at teknisk analyse er nyttig for å definere støtte og motstandsnivåer, helt klart. Men hvorvidt de kommer til å brytes er ikke alltid like lett å lese på grafen, og i større grad avhengig av Nas sin situasjon.
Hammers
09.09.2019 kl 00:26 3677

1.
Jeg spåde i sin tid ned NAS fra 305 (kurs før EMI) ut fra en kombinasjon av TA + ren LOGIKK!
https://finansavisen.no/forum/thread/7153/view

Nei, det var ikke tilfeldig - og ALT er underbygget fra min side. Bl.a. ut fra auksjonserfaringer!
Det er da INGEN BUDGIVER som på forhånd går ut og forteller om et interessant objekt.
Slikt er det bare slike som det går MINST 14 av på dusinet som biter på.......!
Slike som skulle gjøre en KULE i NAS, men som i stedet ble sittende med Svarte-Per - og sot på nesetippen!

2.
Les gjerne innleggene mine FØR du svarer på dem........i din iver etter å snakke opp NAS!
Jeg har da ALDRI sagt at jeg i dag kan "se" om 30 brytes. Jeg har sagt; HVIS 30 brytes.......så.......🤢!

Hilsen Hammers
Redigert 09.09.2019 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Restplassno
09.09.2019 kl 00:32 3666

Ja, da er vi nok ikke så uenige likevel :) sorry hvis jeg mistolket deg.
tickerlover
09.09.2019 kl 09:04 3495

Hammers såkalte "sunn fornuft" er bare tåkeprat.
Han har INGEN KUNNSKAP utover teknisk analyse i innleggene sine.
Han SPEKULERER vilt uten dekning og SKRYTER av seg selv.
Og MOBBER og PROVOSERER andre på forumet.

Sånt gidder man ikke lese.
Det blokkerer man.
Hade, Hammers.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 09:16 3416

Eneste bålet som er her, er NAS-aksjonærenes pengebål. Må kaste på flere 50-lapper, det begynner å bli kaldt!
solb
09.09.2019 kl 09:27 3366

Og hvem profitterer på dette?
British Airways cancels hundreds of flights on Monday and Tuesday due to the first pilot strike in decades.
https://bloom.bg/2UJCcCl
Ypsilon 7
09.09.2019 kl 12:11 3120

Shortere og andre henger seg på for å få folk til å spekulere og tvile mest mulig, slik som den etterhvert kjente hr. Jensen i dn.no:

https://www.dn.no/borskommentar/jan-petter-sisseners/oslo-bors/dn-investor/dette-betyr-at-sissener-ponsker-pa-sa-mye-ugagn-at-norwegian-kursen-vil-lide/2-1-668353
bålfreak
09.09.2019 kl 20:13 2967

Det å sammenligne chart på helt forskjellige selskaper i forskjellige bransjer i forskjellige tidsepoker og dra slutninger ut fra det er ganske spinnvilt. Norwegian skiller seg klart ut dersom man sammenligner de tre selskapene som du nevner Hammers og det er at Norwegian har eiendeler med betydelig verdi. Flyflåten består av nye fly som har en betydelig markedsverdi. Likviditeten i Norwegian er presset det vet vi jo, men de som hele tiden påstår at balansen er strukket glemmer nettopp det at flyene representerer en betydelig verdi. Jada, jeg er klar over at flyflåten er belånt, men flyfinansiering er en spesiell og svært gunstig finansieringsform som ikke kan sammenlignes med noe annet.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 21:03 2858

Her er det bare å håpe på at den ikke bryter 31 tallet. (støtte), Kommer den til 29 vil den med stor sikkerhet komme meget nær 20 tallet.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 21:08 2846

Hvis jeg skulle gjettet på noe, så tror jeg den går opp en del prosent imorgen.