Krisemaksimering i Nas

bålfreak
NAS 06.09.2019 kl 23:28 7534

Jeg ser at Hammers sammenligner utviklingen i Nas med Rec og Norske Skog. Det er en helt håpløs sammenligning. Selskapene er veldig forskjellige og operer i svært ulike bransjer. Gjelda i Norwegian er håndterbar. Det er mye å gå på i forhold til kostnadsreduksjoener og de har utviklingen i oljeprisen med seg. Det er overkapasitet og et tilbudsoverskudd i olje . Prisen holdes oppe med produksjonsresuksjoner i OPEC og Russland.

Norwegian sitter på mye assets som kan realiseres dvs stor flyflåte. De har signalisert at de ikke ønsker å selge fly nå og det er bra. Flyfinansiering er svært gunstig finansiering. Boeing vil strekke seg langt for å hjelpe Norwegian som er en av deres beste kunder. Dette er undervurdert av markedet. Obligasjonslånene er kun en midlertidig utfordring for Norwegian. Det jobbes helt sikkert med en plan B og da snakker jeg ikke om emisjon. Obligasjonslånene kan refinansieres dvs innløses med opptak av nye lån på bedre betingelser Jeg ser ikke bort ifra at Boeing er villig til å forskuttere erstatningen til Norwegian eller at de stiller en form for garanti overfor kreditorene.

Vi kan også spekulere i at f.eks Fredriksen kommer på banen med en løsning. Bulldogeen Sissener forsøker å skremme de andre kreditorene med at pantet som tilbys er dårlig eller vanskelig å realisere. Det er bare tullprat. Norwegian tilbyr pant i aksjene i selskapet Norwegian Air som eier slottsene på Gatwick. Det er helt problemfritt. Disse aksjene har en verdi relatert til salgsverdien av slottsene som igjen er salgbare og attraktive. Dette re bare spinnvill tåkelegging av Sissener.

Sissener blir gjennomskuet og Norwegian får det flertallet de trenger for å få til en forlengelse av lånene. Grådigheten vil seire, kreditorene vil gjerne forlenge lånene som de tjener godt på og som de til og med får en meget god sikkerhet for.




Redigert 21.01.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.09.2019 kl 21:31 2336

Vel, vi får se hva som skjer videre.
Kanskje det ikke ER så spinnvilt likevel?

Hilsen Hammers........som minner om at det også ligger over 60 mrd i gjeld i selskapet (ref Hegnar) -
i tillegg til den moderne flyflåten du preiker om!
Flipper
09.09.2019 kl 21:39 2306

Hvem sier at Hegnar sitter med FASIT, idiot

Han selger aviser og elsker å slå folk som ligger nede.
kroif
09.09.2019 kl 21:55 2258

Vi får håpe at NAS ledelsen ikke er så ubrukelige at de ikke klarer og ro i land en brukbar deal, som ikke rævkjører aksjonærene nok engang.
Mulig jeg er naiv, men er relativt ny som aksjonær, og har sluppet store tap i denne aksjen foreløpig, og satser at det forblir sånn.
Tipper at noen nå jobber hardt med å sanke earlybirds nok til å peke nese til Sissnerboys, hadde vært gøy, selv om jeg er redd utfallet blir anneledes..
Kanskje storeulv kommer på banen, hehe?
Hammers
09.09.2019 kl 23:16 2180

Flipper.
Når du kaller andre for IDIOT viser du bare hvor desperat du selv er!

Hilsen Hammers......som ønsker deg en god natts søvn!
bålfreak
09.09.2019 kl 23:24 2162

De har ikke 60 milliarder i gjeld i tillegg til flyflåten........
Flyflåten er finansiert med 60 milliarder i lån.Dette er svært gunstige lån som flyprodusentene gir. Alle flyselskaper over hele verden finansierer flykjøpene sine på denne måten. Boeing har mer enn 5000 fly i bestilling. Det er sterk etterspørsel etter nye drivstoffvennlige fly. Norwegian har sikret seg mange slike fly og står først i køen. Det er ikke Norwegian som tar den største kredittrisikoen. Det er flyprodusentene som har størst kredittrisiko. Norwegian er milevis unna en konkurs. De kan selge fly hvis de vil, enkeltvis eller samlet. Nå har de sagt at de ikke vil gjøre det nå og det er bra. Lønnsomhet er stikkordet og med to års utsettelse på obligasjonsgjelden vil Norwegian igjen bli mer enn solvente og fint kunne bygge opp mer egenkapital.
Hammers
09.09.2019 kl 23:29 2150

Ikke vet jeg!
Trygve Hegnar nevnte i dag (igjen) at selskapet hadde 60 mrd i gjeld!

Hilsen Hammers.......aller best med blyant og linjal!
bålfreak
09.09.2019 kl 23:30 2146

Poenget er at de nye flyene som Norwegian eier er mer verdt idag enn da de ble innkjøpt. De har steget i verdi.
Redigert 09.09.2019 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
Hammers
09.09.2019 kl 23:41 2117

Det kjenner ikke JEG til, men jeg vet at når bilen min rullet ut fra forhandleren så falt den verdien drastisk!
Forresten; det er vel ikke MAX-flyene du mener har steget så mye i verdi?

Hilsen Hammers......en undrende - som aldri har kjøpt eget fly!
Redigert 09.09.2019 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Herman*
09.09.2019 kl 23:56 2090

Flyene har faktisk steget i verdi, det er ikke ofte det skjer men det har med kapasitet og ventetid å gjøre. Det kan vel mest sammenlignes med de første som fikk utlevert sine Teslaer og la dem ut for salg med et solid påslag.
Ypsilon 7
10.09.2019 kl 07:08 1994

Dreamlinere og MAX; det er vel sjelden at et selskap på OSE er så uheldig og har så uflaks som NAS. Så får vi se hva/hvem som sørger for å få dem ut av uføret.
Slettet bruker
10.09.2019 kl 07:16 1976

TA + nyhetsbasert selskap = Et hopetall med fattige eksperter som har veldig mye tid til å skrive innlegg.
Redigert 10.09.2019 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
bålfreak
10.09.2019 kl 10:23 1897

Hammers du vet utmerket godt at skipsverdier f.eks kan stige i verdi når ratene er gode og det er knapphet på skip. Akkurat det samme ser vi i flyindustrien. Alle flyselskap vil gjerne ha de nye flyene som er drivstoffgjerrige og klimavennlige. De står i kø hos de største flyprodusentene. Norwegian står først i denne køen.
Redigert 10.09.2019 kl 10:23 Du må logge inn for å svare