Hva skjer med ratene for LPG-frakt?

Slettet bruker
BWLPG 15.04.2018 kl 15:00 3517

Jeg forstår ikke hva som skjer med ratene for LPG-frakt?...
Slik jeg har forstått det så skulle økt skiferolje produksjon gi mer LPG som skulle fraktes fra USA og ut i verden...men er det riktig?...
Har sett på noen tall, og det kan se ut som at US LPG demand er økende og at økningen i US LPG production blir tatt av markedet i USA?!...

https://www.eia.gov/petroleum/weekly/propane.php

Linken over viser at LPG production 6.April week ending var på 1,867 million barrels per day (1,787 i 2017)
LPG demand 6.April week ending var på 1,496 million barrels per day (1,158 i 2017)
LPG stocks 6.April 35,832 million barrels (40,367 i 2017)

LPG produksjon har økt i USA, men det har også etterspørselen...og lagrene er også lave...

Er det noen som vet om LPG-frakt fra USA går ned eller opp?...
For meg så ser det ut som at det går ned sammenlignet med 2017?...er det slik at alle i USA nå skal ha gassgrill og gasskomfyr?...
Er det noen som kan hjelpe med med å forstå hva som skjer?!
Trodde at vi skulle få en oppgang for BWLPG og AVANCE denne våren?!....
Gnesdam
15.04.2018 kl 16:51 3403

Jeg forstår din forundring. Jeg deler den. Især når man ved, at BW Lpg har købt og køber måske stadig egne aktier i markedet, at John Frederiksen lige har købt yderligere 2.5 mill aktier i Avance, DnB og Myrseth har en anbefaling om køb af Avance, indtil videre er det kun Sec, der har en sælg anbefaling. Men hvad der lige sker, det forstår jeg hellere ikke. Måske er vi lige præcis der mellem to årstider, hvor der har været en usædvanlig hård vinter i US, den er slut nu, og priserne stadig ikke er faldet ned til et niveau, hvor de asiatiske køber kommer på banen. Eller måske er det et konkret sted, hvor kineserne skruer bissen på over for amerikanerne. Jeg havde egentlig tænkt, at hvis "handelskrigen" i stedet mundede ud i en forbedring af relationen mellem US og Kina, så var energi et sted, hvor Kina kunne mindske ahandelsunderskuddet mellem de to lande ganske enkelt ved at ved at købe mere.
Raterne er pt på et niveau, hvor handelen stort set vel er stoppet. Om det så blir ved en stund endnu eller det derimod får en ketchupeffekt, det må tiden vise, men jeg er som sagt lige så forundret som dig selv.
stoploss14
15.04.2018 kl 23:33 3190

Dorian steg 2% i USA på fredag til ny 3 mnd høy.
Tydelig at ikke alle lar seg påvirke av de kortsiktige svingningene i ratene..
Slettet bruker
18.04.2018 kl 20:31 2928

Linken over viser at LPG production 13.April week ending var på 1,855 million barrels per day (1,765 i 2017)
LPG demand 13.April week ending var på 1,309 million barrels per day (1,112 i 2017)
LPG stocks 13.April 35,872 million barrels (39,643 i 2017)
Tallene er 4 week averages....

Det er ikke så mye endring US demand er fortsatt høy...

Ser at tallene fra Fearnley ikke er så positive...
105,000 usd/month (this week) 185,000 (last week)...så ratene for lpg-frakt går fortsatt ned?!...
https://www.fearnleys.no/weekly_issue/view/747/3

Når skal det snu?!...ratene for Q1 2018 har ikke vært så bra og resultatet for Q1 blir nok dårlig...
Men...om det ikke snur snart så blir resultatet for Q2 grusomt dårlig!?....