Valg 2019

Sotah
09.09.2019 kl 08:27 2468

Vi bør vel ha en valgtråd i anledning den store dagen. Jeg er på vei nå og skal gjøre det jeg må selv om jeg ikke har lyst denne gangen. Lykke til dere andre.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 08:51 1260

Jeg gjorde min plikt i går. Stå i kø måtte jeg også.
Sotah
09.09.2019 kl 09:36 1246

Et lite tips til de mange på forumet som stemmer på venstresida; det kan være lurt å kumulere kandidater. Det er innvandrerne mye bedre til enn oss andre. Bruk den muligheten.
Strek
09.09.2019 kl 10:24 1238

https://resett.no/2019/09/09/stem-bort-styringspartiene/

Lars Akerhaug har noen interessante og lesbare kommentarer her.
polemiker
09.09.2019 kl 11:20 1227

Regner med at du mener vi bør kumulere innvandrerkandidater på lista da Sotah, om du insinuerer noe annet ville jo vært rasistisk brungrums, ikke sant?

Osloborgere som vil ha litt fart på islamiseringen bør nok få inn flest mulig innvandrere. Kumuler helst de med mulimske navn. Da vil man åpne opp for hijab i barnehagen, halal til skolematen, bønnerom i barneskolen og fast ansatte imamer i skolevesenet.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 12:25 1213

det som er interessant er jo at man faktisk kan skrive kandidater fra andre lister til partiet du stemmer på.

Hadde vært interessant om mange nok hadde satt moxnes eller Lan på frp feks.

Strek
09.09.2019 kl 12:35 1205

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ingen-stryking-av-listekandidater-ved-neste-ars-valg/id2609981/

Muligheten til å stryke kandidater på listene ble det slutt på.De sikre plassene ga også kandidatene dobbelt med stemmer
for å motvirke ulydige velgere som tillot seg å ha meninger om partienes elite og pamper.Hvorfor vil ikke politikerne at
velgerne skal få lov å stryke når de jo kan kumulere?
Er de kun åpne for ros men ikke for kritikk?

Bruk stemmeretten og stem på det minst motbydelige partiet du finner.Sikkert ett du er litt mindre uenig med enn de andre.

Sitt ikke hjemme på sofaen i protest,men møt heller opp og stem blankt!
Det sender et sterkere signal om mistillit til politikerne enn passivt å sitte hjemme.
Redigert 09.09.2019 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Pika
09.09.2019 kl 12:48 1196

Mange er sinne og vil protestere. Men hvis vi lar være å stemme eller stemmer de små partiene som ikke har mulighet til å ha en eneste mandat, betyr det faktisk at vi gjør en tjeneste for de rødgrønne. For å gjøre noe effektivt i Oslo mot galskapen fra de rødgrønne, bør vi stemme en av de borgerlige som kan sikkert ha mandater: Høyre, FrP, FNB, og til og med Venstre.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 12:57 1193

Strek, På https://www.nrk.no/norge/dette-kan-du-gjore-med-stemmeseddelen-din-1.14693452

står det vitterlig at "Du kan også føre opp kandidater fra andre partier på din utvalgte liste. Det skjer ved å skrive inn kandidatens navn med blokkbokstaver nederst på din utvalgte liste. Dette kalles en «slenger». "

Se også pkt 2 på https://www.valg.no/valgheader-2019/hvordan-stemmer-jeg/

jeg mener det var en hyggelig dame som informerte om dette når jeg stod og kjedet meg i køen igår, men jeg skal innrømme at jeg ikke hørte så nøye etter ettersom det var mye støy og pissprat i køen. Slik det forøvrig skal være.

Så gitt dette høres det for meg ut som om man likevel kan sette opp navn fra andre lister. Du kan iallefall gjøre endringer.

Men når det er sagt tviler jeg ikke på at du har rett, men akkurat dette burde alle som driver valginformasjon enes om. I verste fall kan jo stemmeseddelen kanskje bli forkastet og virke mot sin hensikt, hva vet jeg.... Slik det ser ut nå virker det som om mange har oversett dette dersom det skal bli slutt på det. Hvor viktig og utbredt det er burde spille liten rolle, for dette er kanskje noe av det mest grunnleggende i et demokrati.
Redigert 09.09.2019 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2019 kl 13:59 1168

Innlegget er slettet
det må jo tas høyde for nettopp at alle kan stemme på det samme! Videre samtidig at noen kan fjerne alle stemmesedlene fra andre partier, slik jeg mener vi så eksempel på tidligere.
Er det bekymret for antallet ark og sedler? Hvor mye tror du ark koster? Eller det er vel miljøet du tenker på?

Selvsagt kan man ikke regne sannsynlighetsregning på dette. det er ikke så lenge siden det i praksis var kun to partier i Norge, Ap og H. (På åttitallet - alle andre enn ap og H var jo "særpariter, som bondepartiet, krf og muligens frp,men de var få. Samme med sv og v.)
polemiker
09.09.2019 kl 15:36 1148

Er vel verdt å merke seg at Stortinget faktisk vedtok å gjeninnføre muligheten til å stryke kandidater. Dessverre feiget de ut og i stedet for å gjennomføre det ved dette valget, nedsatte de en langsomtarbeidene komite som skulle se på saken til valget i 2019 er over.

Årsaken til at sosialistene fjernet muligheten i 2003 var at de mente det ville gå spesielt ut over kandidater med innvandringsbakgrunn, men også kvinner, og at det ville være en stor belastning for dem.

Som Sotah sier så er nok innvandrere ekstremt mye flinkere til å kumulere enn nordmenn. Vi har sett flere eksempler på åpenbart koordinerte aksjoner hvor muslimer er blitt kumulert opp fra bunnen av lista og kommet inn i bystyret. De "kulturelle" foreningene og moskeene har "kurs" hvor muslimer blir opplært og instruert til å kumulere "rettroende".

- Under kommunevalget i 2011 hadde Oslo Ap satt opp fire innvandrerkandidater på de 20 øverste plassene på sine lister. Omfattende bruk av personstemmer gjorde om hele valglisten, og det endte med at 11 av Oslo Aps 20 representanter i bystyret hadde innvandrerbakgrunn fra 2011 til 2015.
https://www.nrk.no/norge/dette-kan-du-gjore-med-stemmeseddelen-din-1.14693452

Tidligere kunne man motvirke denne effekten ved rett og slett stryke folk fra listen, men nå er eneste mulighet å bruke samme taktikk. Dvs. man må ta for seg valglisten og systematisk krysse av for minst de første 21 på listen som har et norsk klingende navn. (I andre mindre kommuner holder det med ferre).
Slettet bruker
09.09.2019 kl 15:40 1146

Norske valg består av å sanke stemmer med å telle dumme hoder. De som stemmer bestemmer intet, men de som teller stemmene bestemmer alt. Det representative demokrati = De organiserte minoriteters eldorado.

Valgloven fremstår som en kontinuerlig krenkelse av menneskerettighetene og er et ytterligere hinder for reelle frie valg, da man i realiteten ikke står fritt til å velge sin representant. Representanten er nemlig plukket ut av alle andre i prosesser «du som velger» ikke har den minste innflytelse på. Du står altså ikke fritt til å velge inn din gode sindige nabo til Stortinget, og da er vi alle gjenstand for en krenkelse, av den ovennevnte artikkel, og grl § 110 c.
http://www.rettsnorge.com/artikler/2013/Mai/180513_Dagen_derp%C3%A5_Grunnloven_og_dens_fundament.htm
Slettet bruker
09.09.2019 kl 15:52 1137

Jeg garanterer at du er i krangel med naboen, og bløffer når du sier han er sindig bare for å klage på demokratiet vi har.
Det er ikke perfekt men den naboen din er gal.
Hvis Bom folk samler så mange, så kan du heller samle sammen alle som mener mumle gåsegg og blitz kommunisten lovfortolkning er så viktig å mase om at dere kommer inn på hikken. bikken..
Ellers får du bare mumle og surmule,
får du ikke kommunistviljen din så vil du ikke vær´la. lol
Slettet bruker
09.09.2019 kl 16:07 1130

Jeg anbefaler Liberalistane. Og kommer til å sjekke hvor mange det ble.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 16:07 1129

Sotah I dag kl 09:36 108 Et lite tips til de mange på forumet som stemmer på venstresida; det kan være lurt å kumulere kandidater. Det er innvandrerne mye bedre til enn oss andre. Bruk den muligheten.

Jeg tror jeg ler meg ihjæl - Sotah har nå fått nok av fremmedkulturell innflytelse og har begynt å skille på "oss" og "dem"! ;-DDD

Jeg lurer litt på om ondskapen er innvortes og om den er irreversibel? For mitt eget vedkommende støtter jeg helhjertet opp om de med farge i huden som mener som jeg. Dessverre sto svarthårede Kent Andersen for langt ned på FRPs liste (jeg kumulerer ikke) til at jeg stemte på dem, men jeg tok et nasjonalkonservativt alternativ ute til høyre som hadde gode navn på begge listene (det var faktisk Kristin Spitznogle som avgjorde saken for meg) - fordi de blanke listene ikke hadde noen navn! ;-DDD

Merkelig at vi ikke kan få stilt en uavhengig liste i Oslo med supersterke navn - slik de har i mange andre kommuner og fylker - jeg er for lengst moden for å stemme inn godtfolk med høy integritet som jeg har tillit til, heller enn elitepolitiker-partiene som er fulle av upålitelige og motbydelige maktmennesker som prater og juger på både inn- og ut-pust!

Redigert 09.09.2019 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
polemiker
09.09.2019 kl 16:17 1124

Kan jo bli et lite spenningsmoment å følge med på hvem som blir valgt inn for Oslo AP denne gangen. Nå har de "bare" 3 innvandrere blant de 21 første, men totalt 15 på hele lista. Skal vedde ganske mye på at det nok blir flere berikere som blir valgt inn i bystyret for APene denne gangen også.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 16:46 1115

"Sotah I dag kl 09:36 108 Et lite tips til de mange på forumet som stemmer på venstresida; det kan være lurt å kumulere kandidater. Det er innvandrerne mye bedre til enn oss andre. Bruk den muligheten. "

Sotha du er ikke sterkt organisert i et tett nok system og opplegg til at dette duger som mottiltak. Sotas spake bønn på HO kan bare ikke matche og sota fekter med armene til liten nytte. Men han skal ha for å ha sett behovet men å "fekte" i løse luften slik det er bare posering. lol sotahs hva sa jeg: "sota prøvde iallfall". --->sofa neste=slapp av

#sotahs freudian sofa bønn slipp
Velgern
09.09.2019 kl 18:18 1075

Spenningen ved dette valget er om Oslo går mot nye fire år med rødgrønne og med et svekket Ap og større småpartier.
Det dere som bor der har sett de fire siste årene er bare oppvarming for mot det som kommer om de rødgrønne beholder
flertallet.
Jeg er glad jeg har flyttet til velfungerende by uten de problemene Oslo står midt oppe i.

Politikerne vil bare a skryt der de lar seg selv bli kumulert og oppføring av slengere.Pinlig at de fratar velgerne retten til å stryke kandidater!
Om politikerne ikke vil lytte til velgerne en gang hvert fjerde år viser det arrogansen og avstanden ned til velgerne.
Sotah
09.09.2019 kl 18:40 1066

Det blir interessant å se om folk virkelig stemmer på bompenger når det blir alvor. Og hvor de går hvis de trekker seg i siste lita. Jeg tror det kommer overraskelser i så måte. Stakkars Høyre og FrP er så sjanseløst langt bak at jeg ser bort fra noe blått byråd i Oslo. Det spørs bare hvordan den røde blokka her blir seende ut til slutt. Men det finnes mer valgmessig spennende byer i landet, heldigvis.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 18:43 1064

Kos deg med Lan. Det fortjener du.
Sotah
09.09.2019 kl 19:15 1051

Du er glad i meg, change. Det kommer frem innimellom. Jeg er redd du har rett ad Lan, dessverre.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 19:35 1044

Sotah,

Ja, det kan komme overraskelser når valgresultatet er endelig klart.

Valgdagsmålingen som kommer i de ulike mediene kl 21:00 tror jeg vil bomme mer enn tidligere, samt sprike mellom NRK og TV2.
Denne gangen må vi nok vente til alle stemmene er talt opp før vi har et resultat i morgen.

Du nevner Bompartiet. Jeg tror lufta har gått gradvis ut gjennom valgkampen, først og fremst i Oslo - men kanskje ikke i Bergen.
Tror nok mange som vurderte Bompartiet i Oslo tilhører Høyre og FrP i første rekke, men også noen i AP.

Spørsmålet blir hvor store MDG, RØDT og SV blir i Oslo - på bekostning av AP.
Samlet vil MDG, RØDT og SV bli større enn AP og innbyggerne kan se frem mot mye rart.

I tillegg har vi spørsmålet om valgdeltagelsen.
Det har vært usedvanlig mange forhåndsstemmer.

Hva grunnen til akkurat DET kan være, får vi kanskje svar på i løpet av det neste døgnet.

- Skyldes det bedre tilgjengelighet på valgbodene, bedre informasjon om stemmemulighetene?
- Eller skyldes det mange gjerdesittere som frykter MDG, RØDT, Bompartiet, og nå stemmer for å unngå dette?
- Eller er det rett og slett at mange løper i flokk og skal stemme på de partiene som mediene forlengst har utropt som "vinnerne"?
siko1
09.09.2019 kl 20:44 1129

Ser at Sota virker å være noe bekymret for MDG's fremgang i Oslo.
Det må være et sunnhetstegn fra den kanten.

MDG har sagt de vil øke bompengene betraktelig, som igjen vil medføre mindre bompenger da de med midlere eller lav inntekt ikke får råd til å kjøre. Alskens hentinger, bringing til barnehave, skole, fritidsaktiviteter etc blir vanskeligere, for noen må noe avsluttes.
For å ta igjen det tapte i bompenger så skal bompengeskruen skrus ytterligere til. Dette har de klarlagt. Skruen vil skrus igjen også hva el- bil angår.
Denne stadige utfasingen vil til slutt medfører at bare såkalte elite vil ha muligheter og råd til privatbilisme.

Dette minner noe om da nazistene skapte Nürnberglovene, som stadig skrudde hardere og hardere igjen skruen for tilværelsen for jødene i Tyskland, altså før de startet å utrydde dem.
Eliten dengang var nazistene, nå er det miljøfantastene. Eivind Trædal, samboeren til Lan og MDG'er, uttalte her forleden at han ville ha flykvoter. For som han sa: Da får vi tatt den gruppen også, altså næringslivets øvre sjikt.

Sammenlikningen med naziene er grov. Men når man ser MDG's program for stadige tilskruinger for eliminering av privatbiler, UANSETT fossil eller el - så er grepene de samme som dengang - befolkningen blir på en måte satt sjakk matt, eller paralysert, de godtar til slutt alt.

Nikkedokka Raymond har kun èn kommentar til dette; MDG's politikk på bilfronten skal få uttelling for deres antall stemmer

Da vet vi det.

Slettet bruker
09.09.2019 kl 21:42 1108

Jeg orker nesten ikke se valgsendingene og har på NRK (mutet) i bakgrunnen.

I Oslo får vi som fortjent. Her er befolkningen byttet ut med folk på NAV-trygd uten jobb og uten førerkort som helst holder ungene hjemme med kontantstøtte - da vil man helst ha bilfri by. Jeg lo godt da jeg så bildene fra NRKs valgtrikk gjennom en av sentrumsgatene: ikke en bil å se, heller ingen syklister, men én - 1 - person på fortauene bak trikken. Oslo er blitt en menneskefiendtlig by. Men så er også MDG et egg lagt av FN Agenda21 der vi alle (den halve milliarden som er igjen av menneskeheten når energien fra fossilt er tatt fra oss og vi ikke lenger kan produsere mat til flere) skal bo i fortettede byer uten mulighet for å komme ut i naturen eller kjenne gress under bare tær.

Gikk det an at idiotene snart forstår hva GLOBALISMEN er og hvilke enorme pengeinteresser som har satt ideologien i gang...
Sotah
09.09.2019 kl 22:01 1096

Mer fra Oslo: Kr.F på 1,5 % er nokså oppsiktsvekkende. Venstre over 4 % av en eller annen mystisk grunn. Fantastiske fire får da ialt rundt 37 % til sammen. Det blir litt å hente inn til neste valg.
Redigert 09.09.2019 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:14 1085

Vel,sven jeg sitter å ser på lan nå.Hun virker ikke helt oppkoblet,så til lykke med din hverdag som ikke blir enklere.
Fy f@n,hun er sprø,og dere tullingene i oslostan har stemt på det der!
Men lov meg at dere holder dere der borte.
Fluefiskeren
09.09.2019 kl 22:20 1078

Valget viser at det er veldig mange som er uenige med deg. De grønne gjør et brakvalg.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:23 1074

Går det an å få blokkert bilder av denne vietnameseren?
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:24 1073

Så også på LAN. Hun sa dette var et klimavalg. Ja jøss.

Om man utvider horisonten sin litt utover ring 3, har dette valget én åpenbar vinner: SP. Bygdeopprøret fortsetter. Vinneren i valgkampen var FNB som fikk hele Norge til å snakke om bompenger i månedsvis, fikk de etablerte partiene til å skjelve i buksene og som tvang regjeringen til forhandlingsbordet uten at så mye som en valgseddel var lagt i urnen.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:29 1069

https://www.dn.no//valgkveld/
De jubler i Folkets hus midt i katastrofen
Ja, de jublet og klappet faktisk på Arbeiderpartiets valgvake da den første prognosen kom opp på tv-skjermene i Folkets hus. Alle som er der, vet jo at de kommer på tv.
"Raymond, Raymond, Raymond," ropte de på valgvaket.

Raymond, Raymond, Raymond
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:29 1068

Noen fra Kristiansand her? Hva er grunnen til at dere valgte Kleppe til kingmaker?
Redigert 09.09.2019 kl 22:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:30 1067

Næringslivet og oljebransjen bør sette inn et massivt støt mot MDG. Disse fjolsa kan ikke fortsette med denne hjemme-alene-festen uten noen voksne til stede.
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:42 1056

Når kaster Ap Støre?
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:44 1050

Det er eierne av oljebransjen sjæl som står bak de grønne partiene - og det er vi skattebetalere og bilister som betaler omleggingen!
Hvorfor byttet Statoil navn til Equinor, mon tro???
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:44 1050

Ikke før FN har mottaksapparat klart
#status+blønn
#jonas trampeklapp
Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:50 1042

Nå kan jo MDG innføre den nye pengeenheten som de ønsker å innføre i Oslo.

De vil bytte ut krona med noe selvproduserte greier som Oslos innbyggere kan bytte til seg vegetarmat og bruktklær.
Er usikker på om den nye pengeenheten også vil fungere til innkjøp av hasj og kannabis.

Slettet bruker
09.09.2019 kl 22:56 1028

Det er nok globalismens superelite som snart innfører samme valuta globalt - det er noe ordentlig træl for dem å ta hensyn til valutakurser når de driver global business. Og når en halv milliard arbeids- og forbrukerslaver skal kontrolleres, så er det greit å slippe alle omregningstabeller for minstelønn. Ingen kan klage heller, vi velger dette selv helt frivillig og demokratisk (selv om vi aldri får høre sannheten om hva vi faktisk velger).
Redigert 09.09.2019 kl 22:59 Du må logge inn for å svare