Norges el-bil -"revolusjon" - sett med RT-øyne

brahman
09.09.2019 kl 12:26 131


He he....Her legges det Ingenting imellom.:

(Utdrag fra RT-artikkel:)

"Norway`s electric car miracle is a smug national fraud built on subsidizing rich people with Teslas

The government in Oslo spending billions of oil export dollars to help the affluent buy an electric second car they would`t otherwise want is European environmentalism at its phoniest and most hare-brained.

It``s not that you can`t financially encourage societies to be more planet-conscious, but this charade of perverse incentives, inefficiencies, and negative side effects is not it.

Norway``s electric car miracle is primarily one of numbers.

Last year, EVs amounted for 49.8 percent of all cars purchased in the country, and so far this year three in five cars bought in Norway are electric. For comparison, 2.1 percent of new cars registered in the US last year ere EVs, while for the EU the figure is even lower . 0.9 percent.

Thus, with a population of only 5 million, Norway has become the world`s third biggest electric car market.

This has burnished the Scandinavian country`s credentials as a land populated by uniquely-ethical people.

But how has this incredible outlying result been achieved ? Pure shameless bribery from the state.

By dropping VAT, CO2 tax and weight tax a Tesla imported for $70k becomes cheaper than an Audi that cost $35k when it crossed the Norwegian border. Add in the lowered road tax and free passing through toll roads, free passes on ferries and free parking, as well as the difference in the fuel price, such cars are 75 percent cheaper to operate.

Norway is spending about $2 billion each year on the subsidies - as much as it expends on parental leave pay - and with the current uptake rate and existing rules the current figure will balloon into the tens of billions."

(...)

Unsurprisingly, studies show that rich people are many times more likely to invest in an electric car - particularly since there are few second-hand ones available - than poor people. And then they still use it less than their main car.

One thing it replaces though is public transport, which becomes less financially attractive, and more troublesome, what with the EVs clogging all the dedicated bus lanes they are allowed to use.

But forget all the numbers, the failure of this policy was predictable just on an intuitive level. As it is any time you use grotesque market distortions to force people to obtain an inferior product."

(...)

But Norway doesn`t really care about the world. It claims to be setting an example to other countries. But its electric car revolution is unaffordable to any but the wealthiest states. And its uniqueness appears to be a way for a privileged society with a superiority complex to smugly signal its exceptionalism, its self-proclaimed progressiveness. Let them drive Teslas.

By Igor Ogorodnev, Senior writer at RT."

Regner med at du alltid har med deg noen klyper salt hver gang du leser RT?


Salt til hva ?

Artikkelen er en meningsytring fra en seniorskribent i RT.com

Og han har noen poenger.

«Det norske elbil-mirakelet er en selvgod svindel for å subsidiere rikinger med Tesla».

Dette skriver russerne. Artikkelen er noe av det morsomste jeg har lest fra russere på år og dag.

Det er åpenbart at russerne ikke liker utviklingen for ELbilen i Norge.
Norge gjør dette for å bidra til miljøvennlig teknologiutvikling. Og det ligger an til at ELbilen tilhører
automobilens fremtid. Det skyldes mye høyere energieffektivitet. Ca 4,5 ganger høyere enn bensin-/dieseldrevet
automobil. Store fordeler ved at bilkonstruktør står mye friere i å utforme bilen innvendig og utvendig. ELbilene
vil etter hvert bli mye billigere å produsere og vedlikeholde enn bensin- og dieselbiler. Dermed blir de billigere
å forsikre. Og billigere i drift pga. energieffektiviteten, lavere innkjøpspris og lavere energikostnad. En ELbil har
dessuten bedre akselerasjonsegenskaper, og kan dermed opptre smidigere i trafikken. Smutser ikke til luften, er
null-utslipp, og bråker minimalt. Vil muligens bli bygget av materialer som ikke ruster.
Summen av fordelene ved de teknologiske nyvinningene er veldig store. Det er i denne retningen bilindustrien
kommer til å bevege seg.

Norge har dessuten mye forurensningsfri vannkraft, vannmagasin, potensiell havvindskraft osv. Vi er store på
aluminium. Og visse andre komponenter og materialer som inngår i biler. Felger, lakk, sensorer, aluminium, silisium,
litium, andre relevante mineraler, støtfangere etc. Våre naboer Sverige og Finland er store på relevante råvarer.
Og akter å drive med batteriproduksjon. Vi er store på bilfrakt med skip. Og bulkfrakt av råvarer med skip. Så mye
i dette passer for Norge.

Norges ELbil hegemoni vil gi oss ulike interessante posisjoner innover i fremtiden. Dessuten vil vi fremstå som
et rent, miljøvennlig, moderne og teknologi-innovativt land. Et land som var tidlig ute, og viste vei.

Norges ELbilpark vil kunne gi oss rimeligere interntransport i Norge. Det er derfor vi bygger moderne veier nå.
Men vi bygger også Intercitytog på Østlandet, fordi det vil gi ekstra rask og rimelig transport. Frigjøre veikapasitet.
Og muliggjøre å motvirke sentralisering av bosetting. Kunne fremkalle latente verdier i nye strøk.

Norge får PR over hele verden pga. dette. Vil forenkle reklameringen for norsk turistnæring og norske produkter generelt.
Gjør vi ting riktig, blir dette en vinn vinn vinn greie.

«Det norske elbil-mirakelet er en selvgod svindel for å subsidiere rikinger med Tesla». Dette er da helt riktig. Strømforbruket vinters dag fordobles i og med Tesla batteriene trenger opplading, og hvor hentes den energien fra om ikke fra kull, atom gass og olje som vi eksporterer. Som VI får tilbake i form av EL- strøm + allverdens miljøavgifter + moms...

Faktum er at 70% av staten Norges inntekter kommer fra olje og gass. Men så lenge vi eksporterer varene er jo Norge ett miljø-land med batteribiler og grønt gress.

ELEKTRIFISERING AV VERDENS BILPARK ER REN FANTASI OG UTOPI, DA DET IKKE FINNES NOK RÅVARER TIL Å ELEKTRIFISERE MER ENN EN BRØKDEL AV VERDENS BILPARK. https://www.derimot.no/elektrifisering-av-verdens-bilpark-vil-odelegge-jorda-fullstendig/
Uten energiregnskap – blir elbiler et gedigent selvbedrag.

Et av problemene med nullutslipp-ideologien er at det ikke føres et energiregnskap. Hvis Oslo skal bli verdens første nullutslipp-by innen 2030 betyr det at utslippene flyttes fra Oslo til andre steder. For mineralene til de elektriske bilene må brytes ut av jordskorpa (med energi), de må bearbeides og settes sammen (med energi) og restproduktene må taes hånd om og destrueres (med energi).

https://www.derimot.no/uten-energiregnskap-et-stort-selvbedrag/

Oliver, iblant sier du mye ganske rett.
Dette stemmer. Men mener du det? Du er mot alle inntekter over nullpunktet for kommunismen, det vet jeg allerede. Ellers mener du null men har link.
Ikke bruk energi på å svare.

Oliver Stonheg
I dag kl 15:16 2
Faktum er at 70% av staten Norges inntekter kommer fra olje og gass.
Redigert 11.09.2019 kl 15:21 Du må logge inn for å svare