PEN - Etter Q3 2017

Spitzer
PEN 16.11.2017 kl 10:52 4848

Innlegg av: Spitzer (16.11.17 10:30 ), lest 90 ganger
Ticker: pen
RE^1: Pen-Betydelig bedring i AJE-JV!!smeller snart!!
Positivt at ikke all inntekt i starten av fase 1 går med til å dekke langsiktig gjeld til BWO som følge av utvikling fase 1.

PEN vil jo opparbeide seg en gjeld knyttet til fase 1 på ca 12 musd som etterhvert skal nedbetales. John Hamilton sa at deler av inntekten vil gå til nedbetaling av denne langsiktige gjelden, men ikke alt. Det som kommer inn under "profit oil" vil tilfalle PEN som CF. Så selv om PEN har langsiktig gjeld knyttet til fase 1 så kan PEN vente CF positive bidrag allerede fra starten av produksjon på Dussafu.

Ellers noterer jeg at det vil komme oppdatert CPR for Dussafu innen to måneder - mulig tidligere en dette. Her vil en del ressurser bli omgjort til reserver.

I løpet av 2-3 måneder kan vi vente felles info til markedet fra BWO og PEN vedr. estimater og økonomi vedr. fase 1 (estimert opex m.m.)

Det vil trolig bli ny lifting rundt årsskiftet. Hvorvidt den kommer i des (Q4) eller jan (neste Q) vites ikke.

Ganske så stabil produksjon på 3400 boed AJE. Effekten av kostnadsbesparende tiltak (lavere opex) vil en først se effekt av ved neste Q og videre fremover. Med dagens produksjon skal fase 1 være CF positiv med oljepris på 50 usd. Trolig lavere etterhvert som de får opex ned.

CPR AJE har ligget brakk en god stund så vi kan nok ikke vente noe der med det første om jeg tolket svaret rett.
Redigert 20.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
16.11.2017 kl 11:51 4725

Litt interessant å se hvor brønnene i Gabon forventes satt. Den vestligste brønnen skal hovedsakelig produsere fra Dentale mens den østligste kun skal skal produsere fra Gamba. Avgresningsbrønnen skal bores som et sidesteg. Det var nytt for meg. Regner med det at det er fra letebrønnen DTM-1 som ble boret for noen år side? Minner om at det er Gambia som har vært produsent på Etame.
Slettet bruker
16.11.2017 kl 12:09 4718

Ok
soton
16.11.2017 kl 12:18 4688

Nå som det viser seg at de har klart å rote til produksjonen på aje uten å la Pen bli hørt bør det foreligge en solid kompensasjon når endelig forlik settes i saken.

Det hadde det nok blitt i rettsapparatet og jeg forventer at Pen får betalt for brudd på avtale og dårlig utført arbeid/vurderinger.
piff
16.11.2017 kl 12:48 4653

AJE sin produksjon pr i dag er en gedigen skuffelse både for Pen og aksjonærene.
Er det noen som har sett på potensiale for Aje i sin helhet. Er det ovehode mulig og rette opp i den manglende kompetansen fra oppratøren sin side ,ved og få økt produksjonsvolum uten for mye innvenstering.
Aje har blitt en klamp rundt foten for Pen det siste året.
Er en heldig har selskapet en produksjon ved årsslutt 2018 på ca 2000 boe pr døgn inkl. Dussafu.
Her får en avente øvrige informasjon og ta innvestering derfra.
gunnarius
16.11.2017 kl 13:19 4641

Fra Q3 og Aje:

• Significant measures taken to resolve the dispute and discussions underway on full settlement

Som soton er inne på, det vil være hva som blir endelig løsning (full settlement) som vil være meget viktig å se utfallet av. Her må vi se hen til meldingen av 2.nov. og the Agreement med lisensen. Dette betyr at partene fortest mulig - og det skal vises vilje til endelig løsning - har forpliktet seg til å inngå full settlement inkl. arbitration.

Enn videre vil dette bety at salg av Aje til lisensen kan bli del av full settlement inkl. og sannsynligvis at utestående cash calls in default vil bli nullet ut.

Hva full settlement vil innebære kan således angå betaling for tort og svie, rejf. arbitration og at lisensen blir kvitt Panoro som bråkebøtte. Men lisensen kan også sette en prislapp på Aje som asset og i en helhet. Her kommer også inn at lisensen neppe kan forsere Fase 3 og gass med mindre all støy og krav er nullet ut i forkant.

MXO har for lenge siden meldt at det er avholdt samtaler/forhandlinger med off-takers. Så her er nok lisensen på god glid ifm. progress funding/utbygging av gass, Fase 3.

Full settlement må forvnetes å presentere en endelig løsning på den rettslige delen, men også et kompensasjonselement som kan ta for seg rubbel og bit, dvs. PEN sitter igjen med en slump penger og er ute av lisensen for evig tid.

Det er hvor mye lisensen verdsetter PENs andel til også inkl. den rettslige delen, som vil være interessant.

Fra min side vurderes dette til å foreligge (full settlement) før man aner ordet av det. Dette også hensynstatt at lisensen sannsynligvis ønsker snarest mulig å tilknytte seg interessenter/funding til gassen.

Triggeren på Aje ligger nå i at Panoro sannsynligvis melder full settlement (inkl. salg av Aje) snarest mulig. Det er iallefall hva partene har forpliktet seg til, jf. meldingen av 2. nov.

Limer inn essensen av 2. nov. meldingen og hva jeg tror vil medføre at PEN sannsynligvis fortest mulig melder i markedet - basert på full settlement og hvorfor dette kan skje. Ref. følgende fra nov. 2 meldingen og the Agreement, så ser man at her kan det komme en melding rimelig kjapt. For lisensen synes ha hastverk:

JV Partners will use best efforts to negotiate and enter into an amicable settlement of all such disputes as soon as possible; and
• All JV Partners have agreed to measures that will facilitate the further development of oil and gas reserves at Aje.

Finally, as previously announced, Panoro remains committed to explore all options to maximise value at Aje, including, but not limited to, a partial or full divestment of its participation in OML 113.

Note:

En aller siste rev. Legg merke til at PEN tidligere har meldt ifm. å kvitte seg med Aje, så skiller selskapet mellom "divestment" og "sale" av Aje. I meldingen fra 2. nov. og Q3 2017 er det meldt "divestment", som således kan knyttes opp mot at lisensen overtar PENs eierandel. Veldig nysgjerrig på hva PEN kan få av samlet kompensasjon for sin Aje andel. Men basert på det rettslige ballegrepet kan det bli mer enn markedet antar.
Redigert 16.11.2017 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
polion
16.11.2017 kl 15:02 4560

Da må vi bare konstatere at mye av lufta gikk ut av den store Aje-triggeren. Å klamre seg til et mulig «full settlement (inkl. salg av Aje)», gir kanskje ikke de helt store forhåpningene om et saftig kursløft. Dussafu er ei heller noen sikker sak, her kan det komme melding om både det ene og det andre. Svikter også denne, havner nok vi aksjonærer langt ned i kjelleren.

Det eneste vi aksjonærer derimot har en viss garanti for, er vel at det er et visst nivå over størrelsen på selskapets administrasjonskostnader. Absolutt ingen vits i å strupe ned noe som går såpass godt, og noe som det virkelig er en viss svong over. Ledelsen vil få det temmelig travelt fremover, de skal administrere både Dussafu og Aje. Hvis de klarer av dette arbeidspresset, så bøyer i alle fall polion seg i hatten.
Spitzer
16.11.2017 kl 15:53 4530

Enten er Polion veldig liten eller så har han en veldig stor hatt...
gunnarius
16.11.2017 kl 15:57 4513

Å klamre seg til et mulig «full settlement (inkl. salg av Aje)», gir kanskje ikke de helt store forhåpningene om et saftig kursløft. sier polion.

Vel, med et felt som produserer med inntekt og mulig full settlement, som kan rydde unna veien arbitration, cash calls in default og øvrig usikkerhet betyr for meg de-risking av Aje for et asset som var priset til 0.

Men enig i at produksjonen på Aje, til tross vesentlig lavere opex, er begredelig.

Hva Panoro fil få av partnerskapet for sin eierandel med angjeldende produksjon og gass som er i utbyggingsfasen, er håpløst å si. Kommer helt an på om denne ordningen ifm. the Agreement og full settlement reder grunnen for interessenter som deltar/besørger funding ifm. gass-fasen. Dvs. forutsetning for at interessenter deltar på Aje er at de overtar/kjøper seg inn i et asset hvor det rettslige og tvister/krav er ryddet av veien.


polion
16.11.2017 kl 16:18 4491

Gunnarius: Etter de siste meldingene fra selskapet, har alle nå fått med seg at Aje er derisket en god slump. FØLGELIG ER NEVNTE ALLEREDE DISKONTERT I KURSEN, og nevnte derisking er det skrevet opp og ned i mente om her på forumet, samtidig som det ei heller ga det forventede kursløftet. Det du ellers nevner, kan fort ende opp med å bli «marginaler» i forhold til det som allerede er diskontert.
Fluefiskeren
16.11.2017 kl 18:16 4407

Da tok jeg feil’og det ble en liten oppgang gitt. Intet gleder meg mer akkurat her jeg sitter.
helloween
16.11.2017 kl 18:43 4379

Ja vi får håpe på 5-10% hver dag nå fremover:)

Var det ikke polion som sa den skulle i 6-7 kroner denne uka?
polion
16.11.2017 kl 20:40 4323

halloween: Jeg har sagt så mye, men mener at mellom kr. 5,50-6,00 ble nevnt. Håpet på 5-6000 tønner på Aje, men når det gjelder PEN så bør man vel helst konstatere i etterkant og ikke håpe forkant.
Slettet bruker
16.11.2017 kl 21:01 4293


Hva er nå neste mulige trigger ?
gunnarius
16.11.2017 kl 21:25 4300

- Det er egentlig "full settlement" Aje som markedet har null kontroll på når kan bli meldt. Les Q3 i dag og som meddelt (the Agreement) av 2. november. I denne meldingen kan det ligge kompensasjon, dvs. det vi omtaler som salg av Aje.

- CPR Dussafu.

Gudene må vite hva som ellers kan komme.
Skrik
16.11.2017 kl 21:32 4259

The exploration potential in Dussafu is significant and interpretation of recent 3D seismic data has confirmed several large Dentale prospects and numerous Gamba prospects in addition to the already discovered resources.
helloween
16.11.2017 kl 23:38 4208

Mossing

En trigger liste i farten:

-Siste del betaling fra BWO (8 millioner)
-CPR Dussafu
-klargjøring for Borr-drilling
-bore start dussafu
-first oil på dussafu
-full settlement aje
-salg aje
-JV aje
TyCooNy
17.11.2017 kl 10:09 4049

Ligger litt en løsning i lufta nå, kan komme før de fleste aner..
soton
17.11.2017 kl 10:24 4110

En skisse for endelig løsning lå nok på bordet da melding om agreement kom den 2.nov. Den finpusses nå og ingen av oss vet innholdet eller omfanget.

Det eneste jeg føler meg trygg på er at final settlement ikke vil skape ytterligere nedside for pen.

Dette kan bli meldt når som helst og jeg tror alle parter er både innstilt på og tjent med å få avklart dette raskest mulig.
gunnarius
17.11.2017 kl 10:30 4134

Enig, særlig siden det i Q3 og meldingen av 2. nov. ble lagt opp til "divestment" av Aje. Dette sagt, jeg tror fremdeles at PEN har muligheten til å selge Aje eksternt, men pga. hva som er fremkommet - sannsynligvis blir løsningen "full settlement", som mest trolig inkluderer det vi omtaler som salg av Aje.

Det var pes rundt gassen og Aje i media i sommermånedene i Lagos/Nigeria, men lite er skrevet og sagt om AJE gassen etter denne tid i media. Dette tolker jeg som at det nå samtales og forhandles med : Whom it may concern.

MXO er blakk som en kirkerotte og selskapet må ha noe i kikkerten, ettesom innehnting av frisk kapital ikke er gjort og investeringsprofil er omlagt til lavere risk. men det må da satses på å investere, men hva og hvilke investorer? Tror disse kineserne har fått nok.

Holder et øye med media og da særlig Lagos og Nigeria. Det kan faktisk bli skrevet om - før noe blir meldt.

Aje - kun å monitore og vente på en endelig melding.

Dussafu - ruller og går av seg selv.

Takk og pris for Aje - the Agreement, meldt 2. november. Riktignok må partene komme frem til "full settlement", men det tror jeg de klarer. For mye på spill til å mislykkes.

I mitt hode - "full settlement" meldt før jul.

Redigert 17.11.2017 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
bmw5
17.11.2017 kl 11:13 4003

Hva hente med produksjonen på brønn 4 og 5. Arbeider de fortsatt med å utbedre disse eller er det stans. Med gasslift i brønn 4 skulle estimert produksjon vert på 10-12 boed.
soton
17.11.2017 kl 12:58 3954

Virket på meg som det ikke var noen forventninger om økt produksjon men at det forventet at den skulle ligge forholdsvis stabil det neste året.

Når vi nå har fått bekreftet den elendige flowen så tror jeg rettsaken hadde vært enkel å vinne med dertil erstatning.
Derfor tror jeg også Pen kommer godt ut av final settlement.
gunnarius
17.11.2017 kl 14:25 3937

soton, vi tenker temmelig likt.

Til tross laber produksjon vil denne med dagens oljepris generere inntekter for lisensen eller en ekstern interessent. Oljeprisen synes være i fint driv og med lavere opex blir det en slant tilbake.

Hva som likevel vil være den største utfordring er om lisensen har fått noen på kroken til å ta funding eller på annet vis delta ifm. Fase 3 og gassutbyggingen. Dersom dette er tilfelle, kan lisensen strekke seg rimelig langt for å løse ut PEN.

Hva vi ikke har omtalt så mye, er gjenbruk eller synergi ifm. den utbygging med installasjoner som allerede er foretatt. FP kan spille en aktiv rolle i fortsettelsen også. For Fase 3 er mer enn gass. Her blir det også kondensat og noe olje. Imidlertid vil dette være beroende på konseptløsning. Slik lisensen har presentert ved partnerne i det siste, ser det ut til at det blir full pakke på Aje, dvs. dyreste løsning. Men vi vet ikke med sikkerhet.

Generelt sett kan sies at infrastrukturen er på plass på Aje, også med pipeline (WAGP) like ved. Dette må inn i verdifastsettelsen.

Ogo feltet er spennende (nabo), men tror at dette prosjektet og overlappende ressurser, kun blir å regne som bonus med lavt verdianslag. Jo, åpner for et nytt potensial, men normalt verdisettes slikt lavt.

Samlet sett kan det bli en fair pris som PEN kan oppnå, kanskje via full settlement. Hvor mye, håpløst å si eksakt. Men at vi er nær tiden for konkret å vite, det tror jeg.
Redigert 17.11.2017 kl 14:28 Du må logge inn for å svare