Solstad Farstad tror de er i brudd med lånevilkår

frafy
SOFF 17.04.2018 kl 09:01 16325

Ikke bra, typisk når kursen endelig var stigene.

Det fusjonerte rederikonsernet Solstad Farstad melder at en av divisjonene trolig er i brudd med et av lånekravene som måler betjeningsevnen.

E24) Publisert: 08:51 - 17.04.2018, Oppdatert: 08:54 - 17.04.2018
Saken oppdateres.

Rederiet Solstad Farstad skriver i en kommentar til sin årsrapport at et av datterselskapene i gruppen, Farstad Shipping AS, kan være i brudd med et av sine lånevilkår.

Det aktuelle vilkåret er et målepunkt for betjeningsevnen, og det måler gjeld mot selskapets brutto driftsresultat (EBITDA).

– Dette lånevilkåret er avhengig av en EBITDA-beregning, og kan derfor ikke måles nøyaktig før undergruppens (datterselskapets, journ.anm.) regnskaper for første kvartal 2018 har blitt ferdigstilt, skriver Solstad Farstad i en børsmelding.

– Men, nåværende estimater indikerer at et brudd er til stede, skriver selskapet videre.

I tillegg til problemene er det kjent at datterselskapet Solship Invest 3 AS er i forhandlinger med sine långivere som følge av likviditetsproblemer. Solship Invest 3 AS eier Deep Sea Supply som er selskapet John Fredriksen brakte med seg i trekantfusjonen i fjor.

27. mars meldte Solstad Farstad at det er inngått avtale med långiverne om å stanse betaling av renter og gjeld. Avtalen løper frem til 4. mai.

Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:11 10055

Solgte halvparten av aksjene mine i åpningen i dag. Litt av en finansieringsplan som ble snekret sammen i fjor. Burde egentlig selge resten også når det er tydelig at man ikke kan stole på ledelsen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
17.04.2018 kl 09:14 10040

Ja makan. Sette sammen en fusjon sånn med altfor lite nye midler og redusering av gjeld at de er i brudd i to av selskapene allerede 1 år senere. Ganske talentløst opplegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
janoc20
17.04.2018 kl 09:17 10021

Dette burde ikke komme som en overaskelse basert på tidligere info. De som ikke har fulgt med i timen selger nå
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
frafy
17.04.2018 kl 09:18 10013

Solgte meg også ut. Avventer før jeg kjøpere meg inn igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
svaggen
17.04.2018 kl 09:18 10008

Ta dere i sammen nå,de skriver jo at de forventer å være "back on track" i løpet av andre halvår.
Ikke noe å tisse i underbuksa av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:19 10007

Hvilken tidligere info? Jeg har aldri sett dette har vært nevnt før.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
svaggen
17.04.2018 kl 09:20 9996

Da får du begynne å lese børsmeldinger litt bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
17.04.2018 kl 09:20 9992

Noe kryptisk melding. Kan ikke finne ut om dette gjelder Solship Invest 3 AS eller et annet sub-selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:22 9981

Er dette egentlig noe nytt? Var det ikke dette som var tema på møtet 27. mars?

As previously announced, Solstad Farstad ASA's independent subsidiary, Solship Invest 3 AS and its subsidiaries are in discussions with its financial creditors aiming to achieve an agreement regarding the Solship Invest 3 AS capital structure.

The agreement will give Solship Invest 3 AS time to continue the negotiations with its financial creditors with the purpose of achieving a long-term solution for the capital structure in Solship Invest 3 AS and its subsidiaries.

Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:24 9971

Denne meldingen handler om gamle Deep Sea, det nye er at gamle Farstad også er i problemer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
kontra
17.04.2018 kl 09:24 9965

Dette er knapt en nyhet, kun en formell stadfesting av informasjon markedet har visst lenge. Selvfølgelig skremmer dette mange til å selge, til glede for de som sitter klar for en rimelig inngang.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:27 9949

Dere som snakker om at markedet har visst dette lenge, gjerne henvis til en børsmelding der problemer i gamle Farstad Shipping er nevnt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
17.04.2018 kl 09:36 9922

Det er gamle deep sea som er/var i problemer som har vært nevnt. At Farstad også er det har ikke vært nevnt, men er ingen overraskelse. Makan som de drev som noen fulle sjømenn.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:38 9917

Hva er dramatikken ? Kan ikke se av meldingen at dette får det noen følger i det hele tatt. Får det det?
Based on the current management forecast for 2018, the subgroup is expected to be back in compliance with the debt-service-cover ratio in second half of 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
logitech
17.04.2018 kl 09:42 9924

Bare å benytte anledningen til å laste opp, dette fikser Fredriksen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
janoc20
17.04.2018 kl 09:46 9914

Markedet er jo nå helt klart i bedring så de som selger nå vil nok angre senere. Men rent kortsiktig kan det være noe å hente på raskt å kjøpe seg inn igjen etter kortvarig fall
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 09:50 9900

Dramatikken for min del ligger i at jeg ikke kan stole på ledelsen. Det som gjorde SOFF til en veldig god investering var at det var en opsjon på et kraftig forbedret marked i 2021+. Når de allerede etter et år bryter lånevilkår i 2 av datterselskapene så har jeg liten tro på at de overlever fram til 2021+ uten en ny refinansiering.

Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
17.04.2018 kl 09:55 9872

Firkløver. Fint om du kan navngi de 2 datterselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 10:01 10247

Solship invest 2 AS(gamle Farstad) og Solship invest 3 AS(gamle deep sea)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Kaksi
17.04.2018 kl 10:04 10232

Ser ut som gamle Deep Sea og Farstad i hvert sitt datterselskap er i trøbbel, mangler bare Solstad.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Empire
17.04.2018 kl 10:10 10206

Det er charter avtalene med SFL som fører med seg mange av de finansielle problemene for "gamle Deep sea supply". Mange mente at Fredriksen var full av kjærlighet når han fusjonerte med blant annet Røkke, men han melker altså dette i ubytter gjennom SFL på det nåværende tidspunkt. Solstad har vel også uttrykket frustrasjon over disse charter avtalene før.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 11:28 10061

Vi snakker om et mulig brudd, men sannsynlig (ikke endelig bekreftet altså), som KAN bety en midlertidig omklassifisering av lån fra langsiktig til kortsiktig i noen måneder, ELLER at det gis unntak fra bestemmelsen til ting er ship shape igjen. For min del vurderer jeg at vesentlig større problemer enn dette allerede er innbakt i kursen på 5-tallet, men det er jo opptil hver enkelt å mene noe om.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 11:39 10032

Ja jeg er enig i det du sier her, jeg solgte tross bare halvparten av det jeg hadde :) Tror fortsatt de underliggende verdiene i selskapet er enorme. Spørsmålet er bare om vi vanlige aksjonærer får se noe til de, eller om alt faller i hendene til Røkke & Co gjennom en rettet emisjon.

Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.04.2018 kl 11:58 9987

Sitte rgodt med mine aksjer enda- det er tre ting som betyr noe for meg på SOFF:
1. Inntjening
2. Reduksjon av gjeld
3. Besparelser

Disse henger jo i stor grad sammen selvsagt. Vi vet at ratene stiger kraftig og markedet ser mer lovende ut enn siden 2014, vi vet også at besparelsene ligger foran skjema- og med de to i godt driv blir 3.punktet også ivaretatt. Ikke snakk om at jeg selger nå, og om-i verste fall- denne nyheten betyr at det ene datterselskapet får omgjort lånebetingelsene er jeg overbevist om at dette løses uten at SOFF kollapser på innganspartiet til en opptur alle nå vet kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
hagegnom
17.04.2018 kl 12:12 9960

Det her lover vel ikke bra for Q1? To datterselskap som enten har betjeningsproblemer eller er i brudd med vilkårene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 12:29 9915

Vi ser at vi potensielt kan komme i brudd, og derfor har vi meldt dette nå. Vi har en god dialog med banker og sånt, så det er under god kontroll, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad til E24.

Konsernsjefen tror ellers at konsekvensene av et eventuelt lånebrudd vil bli begrenset.
– Ja, vi regner ikke med at det skal være noen større ting. Vi kommer tilbake innen ganske kort tid. Det har vært god dialog på dette med de relevante parter, så det ser ut til å løse seg ganske greit, sier Solstad.
Solstad Farstads utsikter understøttes av flere positive datapunkter som viser at offshoremarkedet er på vei tilbake. Spesielt markedet for ankerhåndteringsskip ser ut til å ha bedret seg, og Solstad Farstad har nytt godt av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.04.2018 kl 12:49 9872

Q1 blir ille uansett, det vet alle-ratene i den tiden var hinsides lave. Spørsmålet er vel om det blir bedre eller verre enn fryktet :-) Det er særlig kostnadsredusksjonen og ordrebeholdningen jeg er spent på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
17.04.2018 kl 14:12 9778

Sakset ifra E24 i dag...spesielt siste setning er interessant:

"Akkurat hvor mange av de 18,0 milliardene i gjeld som nå kommer til forfall opplyser selskapet ikke, men de skriver at man basert på nåværende prognoser regner med at datterselskapet igjen vil etterleve lånevilkåret om betjeningsevne «i andre halvår 2018».

Dette vil imidlertid avhenge av at markedet og inntektene utvikler seg som ledelsen forventer."
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
17.04.2018 kl 14:25 10233

Ifra artikkel på Sysla. Avtroppende styreleder i SOFF, Terje Varberg:

Hvordan er det å etterlate et selskap med så mye gjeld?

– Dette er en bransje i en veldig krevende situasjon. Det er en dyp krise. Men hvis denne bransjen skal overleve, noe jeg har veldig god tro på at den skal, gir den strukturen Solstad Farstad har valgt de beste forutsetninger, sier Varaberg.

Han er imidlertid ikke i tvil om at det vil ta lang tid å bygge bransjen opp igjen.
– Vi har låneavtaler som løper til 2021-2022. Det vil ta tid før vi er i en situasjon hvor en fullt ut kan betjene gjelden, slik at vi får redusert den.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 16:37 10093

Fjøra som ble til 10 høns.
På grunnlag av børsmeldingen i dag, som viste seg å være ganske udramatisk info, sendte markedet verdien av SOFF ned nesten 10% på det meste. Hallo!
Selvfølgelig også godt fyrt opp under av finanspressens med krigstyper for den minste fis. En enkel journalist-utsjekk med selskapet ville forklart, slik Lars P. Solstad utpå dagen så nødvendigheten av, at dette var en bagatell, en sak de hadde god kontroll på og som ville ordne seg greit.
2 mill aksjer ble solgt (og kjøpt - merk det) altfor billig i dag pga. dette. Fint for de (vi) som kjøpte.

At bransjen generelt og SOFF har sine utfordringer er noe helt annet. Det er derfor kursen er der den er og ikke 3 ganger høyere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
fabrecas
17.04.2018 kl 17:26 10003

Nå går jo ankerhåndteringsskip for 1 million pr dag så ratene framover vil hjelpe på
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Fortun25
17.04.2018 kl 20:46 9830

Vesentlig verre enn dagens melding er avgangen til Terje Vareberg. Han er en kapasitet som det skal vbli vanskelig å
erstatte. Det er å beklage at han kaster kortene. Jeg undres hvorfor.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.04.2018 kl 20:55 9819

Det er fordi han er 70 år :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
17.04.2018 kl 22:13 9680

Er vel på tide med en saftig emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 22:14 9677

70 år er ingen øvre grense for om man kan sitte i et styre eller ikke. Hvor gammel er Olav Thon?
Registrer en del som hyler og skriker om dårlig lederskap er. Når Solstad ble slat sammen med Farstad og Deep sea supply, valgte Fredriksen og Røkke å legge driftsstyrelsen til Skudeneshavn (Solstad sitt hovedsete) og la driften styres av Lars Peder Solstad. Hvorfor det? Selvfølgelig fordi Solstad er et historisk solid selskap som makter "å snu seg rundt" etter markedsituasjonen og har en solid lederstab med Lars Peder i førersetet. Lars Peder var før fusjonen også leder for Norges Rederiforening. Kom ikke her og si at han og hans lederteam er udugelig. Det blir for dumt. Som og opplyst vil Farstad biten av konsernet være I stand til å betjene lånefaselitetene fra I løpet av andre halvår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 23:10 9597

Jeg sier ikke at ledelsen er udugelig, men at jeg er usikker på om jeg kan stole på dem.
Finansieringsplanen som ble gjennomført ifjor skulle jo sikre selskapet fram til 2021, er vel ikke noe rart at jeg da begynner å lure når de bryter lånevilkår x2 allerede året etterpå.
Nå har det ikke kommet noen negative konsekvenser av dette enda, men jeg tør ikke risikere altfor mye penger i denne aksjen lenger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2018 kl 09:04 9407

Jeg kan ikke se at ledelsen har sagt eller gjort noe som svekker tilliten min, tvert imot. Effektivisering og kostnadsbesparelser rapporteres foran skjema, det renner på med kontrakter og selskapet informerer markedet løpende, som også i denne saken. Ikke alle selskaper gjør det.

Dette omhandler et målepunkt i avtalen knyttet til ebitda, som nok det ble nedfelt basert på det man kunne se for seg av inntjening der og da.
At vinteren ble så ille som den ble for bransjen (og Farstad) oppfatter jeg ikke handler om å stole på ledelsen. Det ble rett og slett enda verre enn en forutså når avtalen ble inngått. Så er det god dialog om dette, og tall som viser at en etter hvert kommer innenfor kravet er helt sikkert forelagt långiver. Dette ordner seg, sier Solstad.

Men for den som ikke ønsker å ta en viss risiko er ikke dette bransjen å satse på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.04.2018 kl 10:22 9302

Ble jo "panikk" igår, med fall fra 5,88 til 5,35 (tror det var laveste)- så gikk Solstad ut og orienterte mer om hvor mye (lite) dette egentlig betydde og nå er nesten hele fallet spist opp allerede. Og ratene er fortsatt gode på westshore selv om de ikke er på ekstremnivået rundt påske. Følger litt med på kapasitetsutnyttelsen og snitt.ratene og de som solgte i panikk igår kommer til å få klump i magen tror jeg ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
svaggen
18.04.2018 kl 10:32 9272

At Normand Master som ikke er blant de største AHTS'ene får 22500 GBP,lover jo godt:-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare