Solstad Farstad tror de er i brudd med lånevilkår

frafy
SOFF 17.04.2018 kl 09:01 16217

Ikke bra, typisk når kursen endelig var stigene.

Det fusjonerte rederikonsernet Solstad Farstad melder at en av divisjonene trolig er i brudd med et av lånekravene som måler betjeningsevnen.

E24) Publisert: 08:51 - 17.04.2018, Oppdatert: 08:54 - 17.04.2018
Saken oppdateres.

Rederiet Solstad Farstad skriver i en kommentar til sin årsrapport at et av datterselskapene i gruppen, Farstad Shipping AS, kan være i brudd med et av sine lånevilkår.

Det aktuelle vilkåret er et målepunkt for betjeningsevnen, og det måler gjeld mot selskapets brutto driftsresultat (EBITDA).

– Dette lånevilkåret er avhengig av en EBITDA-beregning, og kan derfor ikke måles nøyaktig før undergruppens (datterselskapets, journ.anm.) regnskaper for første kvartal 2018 har blitt ferdigstilt, skriver Solstad Farstad i en børsmelding.

– Men, nåværende estimater indikerer at et brudd er til stede, skriver selskapet videre.

I tillegg til problemene er det kjent at datterselskapet Solship Invest 3 AS er i forhandlinger med sine långivere som følge av likviditetsproblemer. Solship Invest 3 AS eier Deep Sea Supply som er selskapet John Fredriksen brakte med seg i trekantfusjonen i fjor.

27. mars meldte Solstad Farstad at det er inngått avtale med långiverne om å stanse betaling av renter og gjeld. Avtalen løper frem til 4. mai.

Redigert 21.01.2021 kl 07:32 Du må logge inn for å svare
Loddepuz
18.04.2018 kl 10:40 9036

Lars Peder Solstad har stålkontroll på situasjonen . Denna aksjen komme te og gå 10 gangen på 2-3 år
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.04.2018 kl 10:46 9024

Den er forsåvidt stor nok med 23000BHP men er jo av de eldste i drift-fra 2003.

Ser Statoil nå har kastet ut 1-2 AHTS fra imorgen av-håper SOFF har båter som kan ta den for de ratene blir bra tror jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2018 kl 11:19 8975

Har nå lest gjennom årsrapporten og notene som gjelder det bruddet på lånevilkåret. Det var absolutt ikke så ille som jeg fryktet. Det at Solstad forventer at man ikke lenger skal være i brudd i løpet av andre halvår kan man faktisk si er et positivt resultatvarsel hvis jeg har forstått lånevilkårene riktig.

Lånevilkårene handler om at svaret på brøken under skal være over 1

12måneder rullerende EBIDTA+cash over 200mill/renter+avdrag+garantiprovisjoner for samme rullerende 12 måneder.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.04.2018 kl 11:31 8951

Er slik jeg leser det og-det er ikke snakk om at man ikke klarer betjene lån, men at pga de ekstremt lave ratene i vinter har EBIDTA+kontantbeholdningen sunket under et på forhånd avtalt nivå i forhold til avtalen for denne perioden. Vi vet alle hva som har skjedd på den fronten siden slutten av Q1 og som du sier-det er egentlig et varslet positivt resultatvarsel for Q3 Solstad kommer med :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
18.04.2018 kl 13:17 8859

Forøvrig blir nok navnet endret til Solstad Offshore (igjen) på neste generralforsamling(mai)-ser ingen grunn til at det ikke skal skje når Farstad etter å ha trukket seg ut har sagt at han ønsker en slik endring.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
frafy
19.04.2018 kl 09:42 8566

RT 5,87,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.04.2018 kl 09:49 8548

Da er vi tilbake der vi var før "panikken" tirsdag formiddag :-)

legger forøvrig merke til at supplyratene pusher 200 000/dag nå på det høyeste-og ligger i snitt rundt 100 000 på de som offentliggjøres. Det er dobling på kort tid, og det er høy utnyttelse. Jeg sier som jeg har sagt før-tror Solstad timer dette nå og får bra utnyttelse/rater på sine fartøy fremover-kanskje får vi se et par av de nyere gå ut av opplag og mon tro, men Solstad var tidligere klar på at man ikke måtte øke tilgjengelighten for mye mtp ratene...
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
frafy
19.04.2018 kl 09:54 8535

RT 6,00,-
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 10:05 8520

Alt er kraftig opp denne uken. Børsen i 'alle time high' og oljeprisen i 74. Uten den hodeløse panikken og kursraset for en udramatisk infosak ville vi nå vært i minst 6.50. Men dessverre gikk nå hele løftet denne uken istedet med til å komme tilbake til utgangspunktet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.04.2018 kl 10:36 8477

Nå bryter vi 6kr grensen her, heftig stining, undres om det er informasjon på vei ut nå....greit nok at oljeprisen stige rog børsen går opp men dette er mye stigning på 1.5t....
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
19.04.2018 kl 11:01 6883

Så at meldingen vedr brudd på betingelsene kunne tolkes både negativt og positivt, men tok ikke risikoen og solgte derfor halve portisen med marginalt tap. Ser nå at det kanskje ikke var så smart. Når det er sagt tror jeg bestemt det kan komme nye muligheter for inngang lavere enn i dag. Det er gromset farvann noen kvartaler fremover og Q1 kan bli et av de værste. Har troen på sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 11:18 6864

Noen som vet hvorfor Solstad ikke har noen psver tilgjengelig i spotmarkedet for tiden? Begynner å bli gode rater nå og kan vel fort stramme seg til enda mer. I dag kom det en på 16500GBP.

Er jo forsåvidt bra at de har fått de fleste aktive skipene på kontrakt, men må vel også være en god ide å ha noen i spotmarkedet i tilfelle det skulle bli helt vilt :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Met1976
19.04.2018 kl 11:27 6849

Er vel 3 grunner
1. Det er dyrt å ta skip ut av opplag (leste et sted at basert på alder, type skip osv er det typisk 4-15mill pr skip)
2. Flere skip presser ned prisene igjen
3. Det koste rå legge skip tilbake i opplag

Solstad sa for en tid tilbake at det var viktig at ikke økt kapasitet ødela prisene, jeg tolker det dithen at det er vurdert som taktisk bedre/lønnsommere å miste noen kontrakter enn å bruke penger på flere skip som gir alle lavere rater....men ser ikke bort fra at det kommer noen få skip ut av opplag etterhvert, samtidig vet vi at de fleste av disse aldri kommer tilbake i Nordsjøen igjen ihvertfall...
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
19.04.2018 kl 11:28 6847

Har lurt på det samme. Tre av Fire båter er Solstad. Drott, Sapphire og Sigma. Drott var på 1 mill rate for litt siden.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 11:43 6824

Mens vi snakker om sola så ser jeg at Far Server forberedes for spotmarkedet nå :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
19.04.2018 kl 11:54 6805

På full fart til Montrose fra Lay-up.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 12:01 6794

Tror det er fornuftigere av firkløver å speide etter båter enn å gi seg i kast med årsregnskaper.
Ellers er det merkelig at han i et annet innlegg skriver at han ikke tror at Røkke vil godta å miste over halve innsatsen. Blind høne kan også finne korn er et godt ordtak. De 600 mill Røkke satset var bare inngangsbilletten, men tiden er ikke moden enda til å ta kontrollen. Stilen til Røkke og Fredriksen begynner å bli nokså utfordrende når det gjelder samrøre mellom virksomheter og personlig grådighet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
blakken00
19.04.2018 kl 12:19 6775

Sea Springer også på vei ut av opplag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 13:11 6729

Tåkefyrsten selv jo :)

Når i all verden har jeg skrevet at jeg ikke tror at Røkke vil godta å miste halve innsatsen? Jeg ser ikke helt hvordan det skal være et alternativ engang med mindre han har planer om å selge på dagens kurs.
Hvorfor er ikke tiden moden for å ta kontrollen nå? Tror ikke de finner en bedre unnskyldning enn at de er i ferd med å bryte lånevilkår i 2 datterselskaper, spesielt nå som markedet er på bedringens vei. Ganske sikker på at hvis det skulle komme en kriseemisjon som utsletter resten av aksjonærene så kommer den nå i løpet av få måneder, ikke om et år eller to når selskapet muligens går i overskudd. Det vil såklart komme en emisjon etter hvert, men det trenger ikke være negativt hvis vi på den tiden er inne i et godt marked.

Hva var forresten galt med kommentaren min rundt årsrapporten og lånevilkåret? Kan godt forklare litt nærmere hvorfor jeg mente at brytingen av lånevilkåret ikke var så ille så jeg fryktet. Når Solstad sier at man ikke lenger vil bryte dette lånevilkåret i løpet av 2.halvår kan dette bety en av to ting når man ser på brøken som utgjør lånevilkåret.
Enten så var avdragene i 1. halvår 2017 unormalt høye. Da er det i så fall forståelig at man ikke gjorde mer for å forandre dette lånevilkåret når de la finansieringsplanen, da det i et worst care scanario kun vil være et midlertidig problem at det blir brutt.
Eller så betyr det at EBITDA for andre halvår 2018 vil bli kraftig forbedret fra EBITDA andre halvår 2017. Økningen i EBIDTA vil være høyere enn det cashbeholdingen har minket i løpet av et år.







Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 13:28 6714

DN velger i dag med sine krigstyper å fokusere på at sjefen (Solstad) fikk lønnsøkning (!?) fra 2016 til 2017, og vinkle dette mot et vanskelig marked. Underforstått at han burde avstått fra det. Hensikten var åpenbart å finne noe negativt å selge sine klikk på. De kunne jo valgt å fremheve at lønnsøkningen var svært beskjeden sett i forhold til den økte porteføljen Lars P. Solstad fikk i fanget etter sammenslåingen, og han kanskje fikk økt lønnen fordi han hadde gjort seg fortjent til det i et svært utfordrende år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
kontra
19.04.2018 kl 13:47 6683

Reagerte på samme måte, Solerbra. Dn kan det med å kaste ut negativiteter. Her fikk de to fluer i et smekk, både Solstadsjefen og hovedeieren, Røkke. Dn burde være mer forsiktig med sine bastante meninger, om ikke annet av hensyn til sine lesere. De har tidligere bommet kraftig, tenker herunder deres analyse av NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 14:27 6642

Det skrev du 17.04 kl.11.39.
Hadde du vært med Røkke på krillfest så hadde du ikke giddet luftet problemstillingen engang.
Inntektsfører synenergigevinst for konkurskandidatene i milliardklassen. Ikke smålig.
Mer alvorlig er det nok at store deler av CSV er leid ut på lange kontrakter til rater som i for beskjeden grad vil være med på å betjene lånene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Blade Runner
19.04.2018 kl 14:55 6612

Enig med deg Firkløver ang det du skriver om emisjoner, spesielt ang en evnt. kriseemisjon.

Ang covenants som muligens ble brutt av Farstad i Q1, så mener jeg det bør presiseres at ledelsen i SOFF sier de ikke lenger vil bryte dette i Q2 FORUTSATT "at markedet og inntektene utvikler seg som ledelsen forventer." Dvs at det avhenger delvis av eksterne faktorer, som ikke kan kontrolleres, om Farstad er iht til sine covenants eller ikke i Q2 (slik som de pt er utformet).
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 18:12 6496

Vi er allerede godt inne i q2, så rammene for inntjening gjennom inngåtte kontrakter, samt effekter av kostnadskutt, bør i hovedsak være kjent og forelagt långiver (e). Dette er nok grunnen til at LPS sine beroligende uttalelser om god dialog, og at dette ordner seg. Her er det nok kontroll, tror jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
20.04.2018 kl 09:39 6237

Hvorfor ingen jobber til Drott, Sapphire og Signa. Har ligget opp til 10 dager uten oppdrag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
20.04.2018 kl 14:38 6101

Veldig spesielt at disse tre effektive båtene fortsatt er uten oppdrag. Noe på gang?
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
20.04.2018 kl 14:48 6085

Tipper de knabbes til et riggflytt sent fredag ettermiddag. da blir det nok kjemperater i og med at ingen andre båter er tilgjengelige
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
marco83
20.04.2018 kl 15:24 6040

Er vell ingen forespørsler for AHTS i markedet nå? Ligger nok da over helgen, at least!
Redigert 20.01.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare