Markedsutviklingen for REC Silicons (andre) produkter

JohnnyBGood
REC 17.04.2018 kl 11:24 23697

ADVARSEL: Dette er et innlegg tar for seg produkter som REC Silicon leverer, men som med ett unntak ikke vedrører solenergi noe særlig. Dette er nettopp for å vise at REC Silicon har mange markeder og produkter å trekke på. Felles for produktgruppene nedenfor er at de både inngår i fokusskiftet til REC Solar Butte i tillegg til at de er markeder med god vekst og økende etterspørsel de nærmeste årene.

Grunnen til mitt innlegg er mangelen på forståelsen av betydningen av disse produktene. Da jeg kontakter meglerkontoret til et av selskapene som tilrettela for Bond2023, fikk jeg forklaringen at REC er et selskap som produserer «poly silikon». Punktum! Jeg droppet temaet for å spare meg for mer uvitenhet. REC hadde rett og slett feilet med å informere bransjen.

CZ silisium til elektronikkindustri er inkludert som et av satsingsområdene i Butte etter at de går bort fra solar polysilisium og retter fokus mot semi-silisium.
Statistikken for verdenshandelen av halvlederelektronikk (ikke PV) viser en vekst fra 2017 til 2020 på over 50 %. Året 2017 viste rekordhøye investeringer i produksjonsutstyr.

https://www.wsts.org/
https://www.wsts.org/esraCMS/extension/media/i/MAR/3305/xxlarge/Market_Diagram_Nov_2017.gif
http://news.ihsmarkit.com/press-release/technology/its-highest-growth-rate-14-years-global-semiconductor-industry-topped-429-b


Bare i februar var slaget av elektronikk opp hele 21 % fra fjorårets måned.

http://electroiq.com/blog/2018/04/global-semiconductor-sales-up-21-year-to-year-in-february/

Veksten innen elektronikkbransjen er så stor at noen produsenter med stoppe produksjonen pga mangel på underkomponenter.
Et annet produkt REC Silicon vil satse mer på framover, er Floatzone silisium (FZ) som brukes inne kraftelektronikk (EV, WE ++) og detektorer. De siste 20 årene har omsetningen av dette produktet vokst ,med et gjennomsnitt på 17 % i året. REC Silicon er ledende på FZ og leverer et stort utvalg av produktet. I tillegg leverer de selvfølgelig vanlig CZ silisium til integrerte kretser.

https://www.recsilicon.com/products/electronic-grade-polysilicon/float-zone-polysilicon

FZ finner stadig nye applikasjoner. Her er en som ikke kom helt i mål (ennå):

https://www.altenergymag.com/article/2015/08/float-zone-silicon-solar-panels--60-less-expensive-and-25-more-efficient/21139
https://raytonsolar.com/

Danske Topsil hadde ambisjoner om å bli den største leverandøren i markedet. Topsil ble nylig (2016?) kjøpt opp av verdens største innen semi-wafer: GlobalWafers.
«Topsil GlobalWafers A/S is a leading supplier of ultra-pure silicon wafers produced with the Float Zone (FZ) method for the global semiconductor industry.”

Silangasser er en avgjørende del av tynn-film PV, halvlederelektronikk and LCD display. REC Silicon har ca 60 % av dette markedet på verdensbasis. Jeg har allerede nevnt veksten innen elektronikk gjennom 2017 og videre fram mot 2020. Displaymarkedet (TFT-LCD) har nesten som PV-markedet, vokst utover hva ekspertene har trodd. Noe konkurranse kommer fra OLED, men ikke minst reduserte hovedkonkurrenten prisene på monosilan fra starten av 2017 for å sikre høyere kapasitetsutnyttelse ved å utnytte at de var en lokal leverandør av silan til lokal displayindustri.

Trodde jeg skulle unngå å nevne PV-industrien. Men la meg også ta med utviklingen der som kan ha større betydning for RECs silanleveranser. PV-industrien kjemper videre for reduserte kostnader, og ikke minst høyere konverteringseffektivitet. Flere har fulgt opp med nyere teknikker som back contact, half-cut cells, DWS og PERC mm. Hva blir det neste? Større overgang til monokrystallinske wafere, med den evig tilbakevendende monocast-metoden? Noen mener at såkalt hetero-junction wafere blir det neste (HiT (Panasonic, Tesla)). Den består av flere lag med amorf silisium som lages av silangasser. Og hvem er verdens største produsent av silangasser?

https://www.ife.no/en/ife/departments/solar_energy/projects/Nordic-coe-pv-details/presentations_narvik/lode_carnel.pdf

Må også nevne at det er en multi-junction celle som foreløpig har den beste konverteringseffektiviteten med hele 46 % mot dagens komersielle monoceller rundt halvparten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cell_efficiency
Redigert 21.01.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 11:30 16171

Meget bra opplysende innlegg.
Takk.
AntonBerg
17.04.2018 kl 12:01 16178

@jbg

Bra! Det er viktig å belyse at f.eks. Butte er hovedsakelig et semiconductor-selskap og ikke et solar-selskap. Butte har levert litt solar grade polysilicon med Siemens, men dette fases nå ut med fokus på semi-grade. Dette er polysilikon som da hovedsakelig skal gå til elektronikkbransjen. Dagens markedsverdi av REC Silicon kunne fint vært markedsverdien for Butte alene. Under refinansieringen hadde norske investorer problemer med å forstå at Butte var mer et semi-selskap og måtte regne ekstra på det.

Forenklet sett bør vi se på REC Silicon som bestående av tre divisisjoner (1) Moses Lake med FBR for solarindustrien, (2) Butte med produkter for solar og semi, og (3) andel i Yulin.
AntonBerg
17.04.2018 kl 12:05 16146

@jbg

Bra! Det er viktig å belyse at f.eks. Butte er hovedsakelig et semiconductor-selskap og ikke et solar-selskap. Butte har levert litt solar grade polysilicon med Siemens, men dette fases nå ut med fokus på semi-grade. Dette er polysilikon som da hovedsakelig skal gå til elektronikkbransjen. Dagens markedsverdi av REC Silicon kunne fint vært markedsverdien for Butte alene. Under refinansieringen hadde norske investorer problemer med å forstå at Butte var mer et semi-selskap og måtte regne ekstra på det.

Forenklet sett bør vi se på REC Silicon som bestående av tre divisisjoner (1) Moses Lake med FBR for solarindustrien, (2) Butte med produkter for solar og semi, og (3) andel i Yulin.
halvpris
17.04.2018 kl 12:05 16102

Meget bra og få slik info....
Slettet bruker
17.04.2018 kl 12:48 15953

Utrolig høyt nivå på dette innlegget. Takk. Vil ta litt tid å lese alt dette men det gleder jeg meg til som natt lektyre. PS: Håper fortsatt du har rett at marginer for poly vil ha steget i Q1 (grunnet at rec er utsolgt fra Q4for billig poly) og kanskje vi også ser noe høyere priser på silangasser/semi dette Q (allikevel du trodde vel hvis jeg husker ditt innlegg korrekt at priser på dette vil stige utover året og komme ordentlig til syne først til høsten).
Slettet bruker
17.04.2018 kl 12:55 15909

Jbg
Slutter meg til rosende ord.
Det er slike innlegg som gjør det verdt å logge inn på forumet.
JohnnyBGood
17.04.2018 kl 13:20 15806

@ MCAP

"true semi-silicon"
Jeg antar at det går litt tid før salg og pris mot semi-bransjen kommer i gjenge. Vet ikke. Derfor antar jeg også at fruktene høstes litt mer på sikt i form av innbetaling og gode priser. Regner med at det tar tid å bygge et troverdig kunde-leverandør forhold som er vanlig i den bransjen. Kanskje du kjenner til at REC Silicon "ødela" mye av sitt rykte den gang de satset for det meste på PV-silisium.

"silangasser"
Håper ikke spøkelset fra i fjor kommer igjen. Hovedkonkurrenten senket prisen med tosiffret prosent for å få større utnyttelse av sin produksjonskapasitet. Samtidig spilte de på nasjonalistiske følelser ved å reklamere med seg selv som en innenlandsk leverandør. Der tapte REC omsetning på et tosifret mill beløp i dollar i 2017.

TT forklarte fallet i silan-ASP under 2017 med at de solgte mer til PV-industrien som ikke betaler samme pris. Som dere kan lese av årsrapporten var dette bare halve sannheten. De ble rett og slett presset av konkurrenten i Korea. Vet ikke om konkurrenten velger samme strategi i år, eller om de er fornøyde.

Ja, jeg mener at ASP for polysilisium bør markant opp i Q1. Årsak er at den har falt selv om FBR-Prime-prisen har øket. Forklaringa skal ha vært at de har tidligere solgt unna off-spec og lavere kvalitet = lavere pris. Men siden lageret for dette nå bør være tømt, bør gjennomsnittsprisen være en annen i Q1. Igjen, med mindre TT har forledet meg til å tro på noen annet enn sannheten.

Jeg gjentar at det sjelden har vært kjedelig å være REC-aksjonær når det gjelder overraskelser. Regner med at det kommer noe nå også, men aner ikke hva.
Slettet bruker
17.04.2018 kl 15:55 15478

Takk JBG , ja jeg veit rec sleit med sitt renommé som semi leverandør og det ble jo også adressert av ledelsen nå på Q4 presentasjonen og i pitch for obligasjonen hvor ledelsen fortalte at rec gjennom de grep (satse på semi og kutte solpoly Butte) og kvalifikasjonskrav for kontrakter de vært igjennom nå gjenvunnet sitt gode navn som en solid aktør i branschen. Hvis jeg forsto det korrekt har rec nå også et antall langtidskontrakter på semi som følge av denne prosess.
Redigert 17.04.2018 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
17.04.2018 kl 16:38 15307

Sannsynligheten for et salg av Butte har økt etter at REC i refinansieringsperioden har konferert med ulike parter og interessenter. Videre er selskapet organisert slik at det ikke har noe forsvar mot oppkjøp og dersom en oppkjøper kommer er styret villig til å vurdere tilbudet. Da kan ting skje ganske fort innenfor et kvartal uten at folk rekker å reagere tidsnok.

Dette er noe alle tradere og investorer må ta med i beregningen sin når de selger en aksje under 1,50 og vil inn på 1,40... hva om det kommer en nyhet etter stengetid som sender kursen i været. Nylig fikk tradere og shortere i NAS erfare det.
Arne
17.04.2018 kl 16:39 15222

Jeg trodde shorterne hadde gitt opp å holde Rec nede, men nei, shorten kraftig opp til 86,3 mill aksjer de siste dagene.
Redigert 17.04.2018 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 16:43 15180

De gir neppe opp så lenge det er så lett å få dekket seg inn. Det er ikke lenge siden vi hadde langt høyere short-andel, men folk solgte villig aksjene sine til inndekking. Det skulle aldri skjedd. Så hold på aksjene.
Slettet bruker
17.04.2018 kl 17:05 15103

Hadde vært hyggelig med et bud på Butte, om ikke annet for å skvise shortere ala nas og for å synligjøre verdier og gi markedet et nytt syn på rec. I markedet er rec fortsatt en konk kandidat og fiasko ( ned 99% fra topp). Det er få som ser at rec nå er refinansiert, vellykket startet Fbr B i Kina og sitter på topp eiendeler som Butte, Moses ( tot nybyggverdi rundt 20 milliarder nok hvis du lurte på hvor alle tidligere emisjonspenger gått til) og ikke minst en shitload med verdifulle markedsledende patenter. Et bud på Butte ville fått markedet å se på rec med nye øyner slik som skjedde med nas ( helt plutselig var nas ikke dritt men gull viste det seg at mange meglere fant ut og hevde kursmål med 4-500%). Og når ting skjer det er da det lønner seg å sitte på en haug med rec aksjer. Det er det som er fordelen med å være long. Stay long om du tror på rec. Jeg tror vi vil få vår belønning . I mellomtiden kan du kose deg med en øl i solen og tenke på hvor mye godt du gjør for dine barn/miljøet.
Redigert 17.04.2018 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
17.04.2018 kl 17:21 15254

Det er vår oppgave å forsvare oss mot oppkjøp, herunder ved å prise selskapet bedre.

Ideelt sett er det REC som skal kjøpe opp andre... en gang i 2050
Slettet bruker
17.04.2018 kl 17:27 15292

Tenkte å etterlate meg 500' rec-aksjer til hvert av mine barnebarn, så jeg må sjekke litt planene for re-produksjon (kun 3 på plass så langt).
AntonBerg
17.04.2018 kl 18:12 15180

Jeg husker da jeg arvet 20' i Kredittkassen fra morfar... det var nok der aksje-genet kom fra. I dag er det blant annet i fond og REC++
fahr
17.04.2018 kl 20:03 14934

Det var vel egentlig sånn det starta for meg også,morfar hadde kjøpt i en årrekke i noe rare greier,trur det var noe fond i post sparebanken eller noe da han jobba i postverket hele sin tid,men det var en del penger,jeg arva og solgte alt.Etter det så har jeg kjøpt og solgt i alt mulig.Med en grei avkastning på 11 år,men for ordens skyld så sitter jeg med kjempe tap i EMGS. Kjøpte en liten post til i dag i REC,la inn kjøp på morningen i dag på 1,418,hadde ikke helt trua på det,men den lurte seg inn på slutten ser jeg nå.Det er vel bare et tidsspørsmål før vi drar oss over 1,5 for godt nå eller ?? ( Hadde egentlig trudd vi skulle vært på nærmere 2kr nå) Men jeg har trua,og selger ingenting før nissen kommer.
Redigert 17.04.2018 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 20:22 14881

Kan skje det blir litt halleluja stemning på Q 1 presentasjonen. Ledelsen har jo trass alt sikret refinansiering og unngått salg av eiendeler, trimmet drift ved Butte og Moses og har sannsynligvis fler hyggelige nyheter om oppstart yulin. Får vi hyggelige EBITDA og kontantgenererings tall ovenpå det er jeg hvert fall klar for et knefall og halleluja .
Redigert 17.04.2018 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2018 kl 22:23 14661

Modi ankom Stockholm mandag kveld, der han ble mottatt av kong Carl Gustaf. Etter møtet med Löfven tirsdag hadde Modi samtaler med statsministrene fra Danmark, Finland og Island, samt Norges statsminister Erna Solberg (H), før åpningen av et nordisk-indisk møte om økonomisk utviklingssamarbeid mellom Norden og India, modernisering av indiske havner og innovasjon.

Etter møtet med Solberg skrev Modi på Twitter:

– Hadde et strålende møte med statsminister Erna Solberg. Det er et enormt potensial for å styrke båndene til Norge, særlig på områder som innovasjon, handel og fornybar energi. Vad kan Norge tilby av fornybar energi ? Jeg tenker REC er det mest cutting edge teknologi Norge har å tilby. Hadde vært rart hvis rec ikke ble nevnt i en samtale om fornybar. Tror India er meget godt orientert om yulin. India er også på jakt etter 126 nye jagerfly. Indiske aviser spekulerer i at avtalen med JAS allerede er signert ( ubekreftet) Det står altså mellom JAS versjon E og F 16. Det som er interessant i artikkel nedenfor er modi doktrine make it in India. Begge tilbydere tilbyr å lage flyene i India. The entire fleet will have to be replaced with modern aircraft and a deal is in the works to buy 126 aircraft. What needs to be decided is which fighter jet India will buy. The choice is between The F 16 Block 70 produced by American firm Lockheed Martin and the JAS 39 Gripen E by Swedish company Saab.

The deal, whoever wins it, will be inked under Prime Minister Modi’s ‘Make in India’ doctrine. The aircraft will be manufactured on Indian soil. For the Make in India push, Lockheed Martin has tied up with Tata while Saab recently announced a partnership with the Adani Group.
Redigert 17.04.2018 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Odi.1
17.04.2018 kl 23:59 14490

GJUM skal på "TORP NRK" i morgen å fortelle om alle tapene med å satse på ideologi.
JohnnyBGood
18.04.2018 kl 08:42 14228

Bare for å presisere: noen produsenter sier de lager EG-polysilisium (Electronic Grade). Det gjelder stort sett renhetsgrad de måler antall N-er etter en standardisert metode. Det er stor forskjell på det å levere slik silisium til PV-industrien og å levere kundegodkjent silisium til elektronikkindustrien der prisene er betydelig høyere. Sistnevnte kan gå mer under betegnelsen «true semi silicon». Og som jeg viste til i innlegget over, leverer REC Silicon flere typer av såkalt semi-silisium.

REC har hatt årlige leveranser av nesten 1500 tonn med «true semi silicon». I fjor var årsproduksjonen nede i 870 tonn og salget nede i 651 tonn. Men har jeg forstått det korrekt, vil de framover produsere mer av kvaliteter der marginene er høyere.

Priser for disse kvalitetene har steget markant i løpet av 2017(20-25 %). I motsetning til silan som har sunket i pris, og silisium til PV-industrien som balanserer så vidt med positiv driftsmargin. Vi snakker om priser opp 40 – 45 $/kg. Videre har etterspørselen etter elektronikk fortsatt å stige gjennom året. Og ettersom SG-silisium reduseres i Butte, frigjøres silan til både gassalg og semi-produksjon.

Enn så lenge er semi-industrien dominert av USA, Japan, Taiwan og Korea. Men Kina satser jo der også, men erfarer vel at det ikke er like enkelt for dem der som i den mer ferske PV-industrien.

Det blir spennende å se utviklingen for REC Silicon framover hva gjelder inntektene fra «true semi». Håper at de detaljerer litt mer i rapportene framover.
Record
18.04.2018 kl 09:09 14153

Mye konsolidering å oppkjøp i energiselskapene ,bare spørsmål når dette skjer nedover i kjeden :-)
Rec produserer råstoff for så mange spekter at de må være attraktiv oppkjøpskanidat etterhvert , må bare vise at de har kontroll på gjelden fremover :-)
Kina betyr ikke så mye i den store sammenhengen lenger , teknologien vil verdsettes høyt å selskapet bør prises deretter :-)
Redigert 18.04.2018 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2018 kl 09:27 14086

De har full kontroll på gjeld. Gjeld er som du veit refinansiert i den nye 5 årige obligasjon . Rec har nedbetalt masse gjeld i det siste og har aldri hatt så lite gjeld som nå. Så hvorfor tar du opp bekymring om det nå?
AntonBerg
18.04.2018 kl 09:35 14032

Legger til at FBR-A (6N-9N) med FBR-Prime (9N) og FBR-B (9N-11N) blir sammelignet med N-systemet som gjelder for Siemens for enkelhetens skyld. Men FBR-granules er et helt annet produkt enn Siemens-chunks med andre egenskaper og fordeler/ulemper.

I Kina produseres det (med unntakt av TianREC/Yulin) kun 6N-9N. Yulin er det første fabrikken i Kina som medbringer teknologi som kan produsere 9N-11N.

Nå satses det tungt på MonoSi som krever 9N-10N. Det er ikke nok polysilikon-kapasitet til å dekke dette segmentet. Det er derfor ganske irrelevant å regne på at total polysilikon er lik eller høyere enn demand, dersom 80 % av den er 6N-8N (solar grade) som går i de billigste PolySi-modulene. Kvalitet/pris er en viktig faktor, ikke bare kvantitet.

I 4Q17 tømte REC deler av sitt lager av polysilikon på lavere kvalitet (6N-8N). Dersom REC selger mer FBR-Prime gir det bedre snittinntekter for selskapet.

REC kan nå produsere 9N-11N til omkring 10 $/kg, mens de fleste andre produserer 6N-8N til samme eller høyere kost.

REC bidrar til at modulprisene totalt sett synker fordi polysilikon kan bli billigere og bedre. Ingen av RECs konkurrenter klarer å holde det prisnivået REC klarer seg på over tid. Vi har sett spotprisbunnen ligge omkring 12 $/kg (lav) for de andre midlertid, før det så øker over 15 $/kg igjen mot 18-20 $/kg (høy).

I tillegg til at FRB-granules er billigere for ingot/water-produsenten å kjøpe inn målt i $/kg, gir også formfaktoren og egenskapene til FBR-granules også lavere kostnader for distribusjon og prosessering av polysilikon sammenlignet med Siemens-chunks. Alle ingot/wafer-produsenter bør som minimum gå over til en blend på 50/50 for å kutte kostnader og øke output da det øker effektivititet. Det samme som diamond wire har gjort for wafer-skjæring kan FBR gjøre for ingot. De produksjonslinjer som allerede har investert i å ta i mot FBR-granules taper penger om de ikke kjøper inn FBR-granules og de sparer mer jo mer de øker bruken FBR-granules.

REC vil på sikt ta markedsandeler pga pris og teknologi. I dag hindres noe av dette pga gjeldende langtidskontrakter hos ingot/wafer-produsentene. I noen sammenhenger velger de nå å videreselge polysilikon til Kina, ergo man ser Taiwan selge Siemens-chunks til Kina... fordi kunden har for mye på lager eller bytter ut egen bruk med FBR-granules.
Redigert 18.04.2018 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
19.04.2018 kl 10:03 13720

Halvlederindustrien opplever solid vekst. Opp 17 % fra fjoråret. Merk at supply-side er begrenset på dette opmrådet. Dette gir økende avsetning til økende priser for produkter laget i Butte.

https://technology.ihs.com/602019/semiconductors-used-in-electronics-post-solid-growth-in-q1
JohnnyBGood
20.04.2018 kl 09:18 13535

Bare en kuriositet:

Google REC Silicon og så dukker det opp en REC Silicon annonse øverst:


REC Silicon Rec silicon | Focusing On Our Rec silicon | recsilicon.com‎

Annonse www.recsilicon.com/‎
+1 509-793-9000
Produces Electronic Grade Polysilicon & Silicon Gas For Solar (PV) & Electronics

30 Years' of Experience · Advancing materials · Advancing technology

Types: Granular Polysilicon, Silane Gas, EG Polysilicon, Float Zone Polysilicon, Silicon Gases, Specialty ...


Legg merke til at selskapet først og frems profilerer seg med "Produces Electronic Grade Polysilicon & Silicon Gas For Solar (PV) & Electronics"
Ser ut som om selskapet er i ferd med å pusse opp sin identitet. Da forventer jeg også mer info under Q-presentasjonene om disse produktene.

For eksempel detaljer om hvor mye av de forskjellige silangassene de leverer, og utviklingen der. Litt mer om prisutviklingen på EG-silisium. Visste dere f eks at prisen på Floatzone er 8-10 x prisen på Czochralski silisium ... ?
Slettet bruker
20.04.2018 kl 09:30 13481

Låter bra, mye mer spent på dette en selve tallene på Q1-presentasjonen!
Solguden
20.04.2018 kl 09:43 13454

Slik jeg ser det er Rec et av de mest spennende casene på Oslo børs. De ha vist markedet at de klarer seg bra selv om dommedag og konkurs påstander har florert. Foreløpig vises dette overhodet ikke i kursen på grunn av traiding/shorting osv. Men jeg er sikker på den kommer fremover.
Slettet bruker
20.04.2018 kl 10:16 13373

Flott info JBG. Takk for det. Håper mer utfyllende info på Q1 som jo bare er 4 handledager unna. Og rec er jo nå atter en respektert og pålitelig leverandør i disse segment med et antall langtidskontrakter også (kilde Butte obligasjon presentasjonen). Godt at det er solid vekst og begrenset tilgang. Lover bra for fremtiden. Som det sto i Butte presentasjon er det høy terskel for ev nye aktører da det koster mye penger å bygge slike fabrikker . Butte replacement value er ca 10 milliarder NOk.
Redigert 20.04.2018 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
20.04.2018 kl 10:46 13310

Eller for å si det på en annen måte. Det er mye mer attraktivt å kjøpe opp teknologisk markedsleder som har ferdige og fungerende fabrikker enn å investere i nye fabrikker selv. Selv om en oppkjøps kandidat betaler tre ganger dagens aksjenpris er i dag er det en gavepakke.

Takk for mye bra info JBG
Redigert 20.04.2018 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Solguden
20.04.2018 kl 11:08 13245

Sil prisene på sunsirs går ihvertfall opp noe traderne spekulerer i mangel på kunnskap om selskapet.
http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html
Mustanghegn6966
20.04.2018 kl 11:21 13211

EnergyTrend melder positiv prisutvikling i en artikkel i går 19. april;

Polysilicon prices remained bullish this week due to a shortage of polysilicon supplies, continuing last week's full order until the next month. However, while there is a trend toward higher prices, this is not yet reflected in the actual transaction prices, which is related to the actual situation of material supply. This week's trading was affected by the fact that the polysilicon plants no longer released long term orders, so the change was small. Afterward, it will depend on the variety of the demand of the entire industry chain. The new si-wafer quote next week will definitely affect the price fluctuation of the entire industry chain.
Redigert 20.04.2018 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
20.04.2018 kl 13:03 13108

Bruken av kinesisk produsert elektronikk innen telekom viser seg stadig å bli vurdert som risikofylt. Kineserne oppgir ikke full funksjonalitet og hva som er hensikten med den. Følgelig blir kommunikasjonsutstyret sett på et potensielt verktøy for Kina til å benytte dette i deres omfattende IP-tyveri fra andre land. Risikoen er også at utstyret kan brukes mot et lands sikkerhet. ZTE spesielt møter rettmessig motstand ifm offentlige innkjøp.

Feilaktig blir dette tolket som et innspill i handelskrig mellom USA og Kina. Men dette har vært en bekymring i det minste NATO-land har hatt over lang tid nå. Lurer på hvilken leverandør Telonor og Telia bruker i så måte.

REC Silicon er blant underleverandører til vestlig (utenfor Kina) halvleder - og IC-industri.

http://www.dw.com/en/zte-huawei-bans-genuine-security-concerns-or-part-of-china-trade-spat/a-43456452
JohnnyBGood
04.05.2018 kl 10:06 12808

Etterspørsel av utrusting til og utbygging av halvlederindustrien har økt med 2-sifret prosentbeløp Y-o-Y hver måned de siste seks månedene. Dette er ekspansjoner innen industrien som Butte leverer sine produkter til nå. Dette lover bra for etterspørselen og prising av produkter fra Butte. Jeg minner om at EBITDA-marginen for produksjonen oppnådde 46,4 % i Q1-2018. Utover året øker produksjonen ytterligere.

https://www.eetindia.co.in/news/article/18042601-semiconductor-materials-too-set-for-record-2018

Analytikere må pusse brillene sine og skifte batterier i kalkulatorene: ved en feil leverte de analyser basert på kun det første halvår, ikke for hele året, ved siste slipp av kvartalstall. Nå er det litt seint å innrømme tabben. - Nei, de må nok innse at Nye REC Silicon faktisk ikke bare leverer til PV-industrien lengre.
Redigert 04.05.2018 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2018 kl 07:20 12681

Bare for å klarere:

#SiliconFacts: Electronic grade Silicon must be at least 99.9999999% pure. This is referred to as nine-nines or 9N. This purity level means that only one in a billion atoms is allowed to be something other than silicon.
Solguden
05.05.2018 kl 09:07 12566

Tråder som denne gjør det verdt å logge på forumet.
JohnnyBGood
05.05.2018 kl 09:37 12510

Nettopp! Men for produktene vi snakker om som leveres videreforedlet til halvlederindustrien som REC satser på i Butte nå, snakker vi om 11N+. Dette er Siemens polysilisium laget av silan som regnes å gi høy renhet i utgangspunktet. Dette videreforedler REC til ingots som er et enkelt krystall vha CZ eller FZ metoden. Og med FZ (floatzone) metoden, kan du repetere prosessen og lage det reneste krystallet som gir de mest ideelle egenskaper, og er derfor høyest priset.

REC Silicon i Butte er en av se aller største FZ-silisiumprodusenter i verden. Kundemassen for slike produkter er i all hovedsak etablert utenfor Kina.

Når det er sagt, må det også nevnes at industrien som kjøper slike produkter innen Semi-industrien, er langt mer konservativ enn PV-industrien. Her må produsentene kvalifisere seg for å bli en troverdig produsent/leverandør. De forlanger de beste produktene med jevn kvalitet og forutsigbare leveranser. Innkjøpspris er ikke den mest avgjørende faktor.

Eksisterende langvarige leveransekontrakter er i ferd med å løpe ut. Derfor gir dette mulighet for REC Silicon å komme på banen for å gjenopprette langvarige relasjoner og øke produksjonen (og leveransene) gradvis til dette markedet.

Siden REC annonserte å kun satse på semi i Butte sist høst har både produksjon og salget av disse kvalitetene øket. Også i Q1 som regnes som et hvilekvartal.

Kvartalsvis produksjon fra Q3-17 til Q2-18: 164MT, 156MT, 250MT og guided 270MT. For hele 2018 er det guided 870 MT.

Kvartalsvis salg fra Q3-17 til Q2-18: 145MT, 197MT, 233MT og 255MT. Siste tall er min egen forventing :-)

Så for å se hvilken vei dette bærer; Do the maths yereself!
Redigert 05.05.2018 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2018 kl 09:44 12496

Enig! Utrolig mye å lære her. Vi får bare takke for at noen bruker så mye tid på holde seg oppdatert og deler med oss andre.
Så kan vi jo håpe at de som kaller seg eksperter, og som slenger rundt seg med synsingen sin, tar seg en tur innom her for å oppdatere seg litt.
blochster
05.05.2018 kl 09:48 12485

Tak til JBG for en super tråd ... Det ser ud til at det “nye” REC har ramt plet med satsningen på semi
JohnnyBGood
05.05.2018 kl 10:18 12634

Takk for alle som setter pris på tråden. Hyggelig med litt oppmuntring!

Her er litt info om hvorfor Kina ikke har klart å ødelegge semi-bransjen med sin systematiske IP-tyverier og dumping grunnet slavebehandling av sine arbeidere:

https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-04-29/why-can-t-china-make-semiconductors-jglgice5

Tross gjentatte forsøk, ligger Kommunist-kina 1-2 generasjoner bak andre land når det gjelder utvikling inne halvlederindustrien. Enn så lenge. Klarer de å stjele arbeidstegninger til nye vestlige kampfly, klarer de kanskje noe her også ...?
AntonBerg
05.05.2018 kl 11:08 12588

Vi vil nok se at EBITDA-marginen til Butte øker ytterligere og passerer 50 %. Det er videre positivt at Butte får økt fokus etter å ha vært nesten bortglemt. Norske investorer har i liten grad vært klar over at Butte eksisterer og handler aksjer basert på Moses Lake. Sett at man lager en egen IPO på Butte, hva ville et slikt selskap måtte prises til. Og hva ville ML måtte prises til? Dagens prising ville vise seg å være totalt feil. Derfor ligger det mye avkastning for finanshaier i å lage en ny IPO - slik vi gjorde med REC Solar. Vi kan raskt få en dobling om to selskaper skal ha en mcap som de i dag må dele på. Dette kan være en strategi frem mot 2023 eller JV-bidraget. REC gjør også lurt i å profilere seg mer som en produsent med høy kvalitet. Dette smitter også over på FBR-A.

Solar grade material hadde en margin på 25.6 %. Det går fremover her også.
Samlet sett hadde konsernet en margin på 21 % i 1Q. Det er absolutt godkjent.

I 2018 så antar vi at 1Q18 var det dårligste kvartalet. Da kan man se frem til de øvrige kvartalene.
Redigert 05.05.2018 kl 11:09 Du må logge inn for å svare