Regjereri koster. Også lokalt.

Slettet bruker
10.09.2019 kl 08:09 294

Ap er definitivt den største taperen i dette valget. En kraftig advarsel til Støre og co. Dessverre beveger mange av de som har forlatt Ap seg til venstre.

Landet under ett er vel dessverre Sp den store vinneren. For meg er det en stor gåte. Men det er vel premien for å hele tiden stikke kjepper i hjulene for regjeringens kommunesammenslåinger, politireformer og etableringen av tidvis merkelige "regioner".

Mer forståelig er det at mdg gjør et brakvalg. De vokser i hele landet. Over alt hvor de har stilt til valg har de vokst siden forrige valg. Vi ser hva de har bidratt til å skape i Oslo og folket i hovedstaden har premiert dem med nesten dobbelt så mye tillit. Det sitter langt inne for meg å stemme på dem. Vet ikke om jeg noen gang kommer til å gjøre det. Men jeg er glad for at et slikt parti nå ser ut til å ha festet grepet i norsk politikk. På landsbasis har de fått ca 160 000 flere stemmer enn Frp og det gir håp.

Så avslører dette valget med all tydelighet at regjereri vil prege lokalvalg. De borgerlige og Frp har alle krympet mye. Venstre er halvert. Krf har mistet en tredjedel av velgerne siden 2015 og H og Frp har begge krympet med 13%. Folk lar seg påvirke lokalt av hva partier i regjering gjør. Strengt tatt ganske ulogisk, men likevel forståelig.

Om to år er det stortingsvalg. Det kan bli veldig spennende.

Vil Frp kaste kortene og øse panisk på med grumsete propaganda i håp om å krype over den sperregrensen de selv hovmodig fabulerte om for ikke så veldig lenge siden? Vil Siv Jensen fortsette som fører i sekten eller vinner de verste skrotingene frem med sine drømmer om at Listhaug får sjansen? Hvor raskt vil Frp falle ned til sperregrensa når/hvis det skjer?

Vil Støre innse at han ikke er mannen og gi seg? Hvilke figurer har Ap på lager som kan ta opp kampen med slike som Moxnes? Moxnes leder et parti som ikke må få makt i Norge, men han er en meget dyktig kar som har talegavene i orden. Ingen tvil om det.

Solberg har mistet seg selv etter seks år som statsminister. Hun har i alt for stor grad latt seg herje med av Frp. Her om dagen så vi også et første tegn på at hun er smittet av Frps sniktrumpifisering også. Høyre må gjøre endringer i sin ledelse OG kvitte seg med Frp asap. Hvis ikke havner de på 10-12% i 2021.

Regjeringsskifte blir det om to år. Og det vil jeg applaudere nesten uansett. Nok kaos med Frp nå. Men Ap er slettes ikke garantert å ende opp med statsministerposten i en eventuell ny rødgrønn regjering. Jeg tror at MDG vil vokse enda mer de neste to årene og de vil ende opp med minst to fingre på rattet etter 2021. Jeg tror at den neste rødgrønne regjeringen blir mer grønn enn rød. Kanskje også med støtte fra Krf og Venstre, hvis ikke H kommer seg ut av tåka.

Ha en helende dag, freppere. Trenger dere plaster eller bare hodepinetabletter? ;)
Redigert 10.09.2019 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2019 kl 08:55 277

Hei A/folkens:))

Og...
Følgende er ikke tillatt:
Å legge inn artikler som er publisert i andre medier. Det som er tillatt er å sitere korte utdrag, men da med tydelig referanse til hvor dette har vært publisert.

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
10.09.2019 kl 09:15 276

Takk. Tar det som et kompliment.
Slettet bruker
10.09.2019 kl 09:40 265

Bekte

Vil Frp kaste kortene og øse panisk på med grumsete propaganda i håp om å krype over den sperregrensen de selv hovmodig fabulerte om for ikke så veldig lenge siden? Vil Siv Jensen fortsette som fører i sekten eller vinner de verste skrotingene frem med sine drømmer om at Listhaug får sjansen? Hvor raskt vil Frp falle ned til sperregrensa når/hvis det skjer?

Hvordan går det med SD i Sverige som fører en klokkeklar politikk? (som i følge deg er grumsete)
Har de fått flere eller ferre stemmer de siste årene?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 09:47 261

Du mener det partiet som Jensen blir fornærmet av å bli sammenliknet med? Partiet med nazistiske røtter?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 09:51 257

Jeg mener det jeg spør om.
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:00 254

Men Frp vil jo ikke assosieres med svina i SD. Så hvorfor kommer du slepende med dem her?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:02 251

Evner du ikke å svare på mitt meget enkle spørsmål?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:04 251

Jeg vet ikke om nazistene i Sverige har fått flere eller færre stemmer de siste årene. Ok?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:08 249

Du vet om SD har fått flere eller færre stemmer siste årene. (Hvorfor utgir du deg som en enda større dust enn du er?)

Frp varsler en tøffere linje og dette innebærer selvsagt også en tøffere innvandringspolitikk. Hvis de gjør dette (og at det ikke bare er tomsnakk) vil de få mange flere stemmer om 2 år. GARANTERT.
Redigert 10.09.2019 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:18 245

Selvsagt varsler de "en tøffere linje". Da mener de kun "innvandringspolitikk". Det er det eneste kortet de har, etter å ha løyet for sine velgere om bompenger i mange år. Brungrumset er en flokk lettlurte tullinger og de håper vel å kunne redde stumpene ved å røre enda mer i den gryta de neste par årene. Svinsk.

SD har ligget stabilt på skremmende høye 20% i flere år nå, ser jeg. Det er vel maksnivået, slik det var med frepp.
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:29 240

Man må jo bruke de virkemidlene som finnes for å skaffe seg velgere. Hva du kaller virkemidlene driter jeg i.
Jeg kan garantere at dersom de kjører vesentlig hardere på med en strengere innvandring vil de få høyere oppslutning. Punktum.

Tror ikke du det også?
Slettet bruker
10.09.2019 kl 10:34 238

Jeg synes at man skal ha ryggrad og stå for en politikk. Hvis man kun agerer værhane og ikke følger noen prinsipper, så mister de fokus og til slutt mister de velgere. Politikere og politiske partier må tørre å stå for noe og ikke bare vende kappen etter vinden .