Archer- Høst 2019 - et selskap i stadig forbedring.

Jeg fyrer av en tråd som vi kanskje kan kjøre videre med gjennom den nære høsttid med kommentarer på daglige og langsiktige fokus.
Vi er som kjent mange med langsiktige kursmål som har lastet en del Archer på nivåer like rundt 4 kroner.
Ledelsen har gjennom 2019 så langt bevist at de gjør som de guidet i 2018, og har evnet å levere på dette med resultat at selskapets iboende verdier nå er i økning. Det vil si at aksjonærverdier er i økning i selskapet, mens aksjekurs foreløpig lagger.
Kursen er så lav at man kan anse dette som en opsjonsinngang. Selv om selskapet ser ut til å ha kontroll på gjeld, og skal klare en brukende refi fremover, så er det likevel så solid gearing i selskapet, at kursen kan eksplodere om dagens drift både forbedres og kontinueres uti 2021.
Slik aksjen har ligget gjennom siste 3-4 måneder så har vi sett meget lavt volum generelt, men en aksje med ganske så positiv volumbalanse. Det betyr god økning når aksjen viser oppgang, og svært lavt volum på tilbakesig.
Den har subbet sidelengs stort sett på oversiden av 4 kroner. Det ser ut som en langsiktig bunn for meg, og spenningen vil da være når vi ser et forsøk og evnt lykkes med breakout på bevegelse oppover.
Ligger en slags horisontal motstand rundt 4,70 og 6 kroner. Brudd av disse gir signal om breakout.
Redigert 11.09.2019 kl 06:00 Du må logge inn for å svare

Det er nettopp derfor en kan handle på rebajas uten angst.
Når jeg så 1M på kjøp tenkte jeg halleluja hvilken perfekt gubbe.🍒🍒🍒
HitIT
04.10.2019 kl 23:25 2504

Lov å håpe at vi har sett bunnen i denne nå, iallefall er det noen som har våknet.

Slik jeg har forstått det så er det en som har vært short som har fått herje fritt. Volumet må nok opp noen hakk før vi ser fem-tallet. Noen tanker rundt dette?
mini3
05.10.2019 kl 14:14 2313

Det er ingen hemmelighet at det har vært short ute å gå nei.
Det er nok også årsak til lav omsetning og interesse.
Det virker uansett som om JF tilbakekaller.
I 3Q fikk JF tilbake ca 1,2 og hadde 1.10 ca 1,7 utestående av sine 20,2 mill aksjer.
Tipper den 1 mill ble handlet på direkte kjøp på fredag, mens kanskje resten er utestående eller kjøpt på nedturen i småpotter.
Nå vil det komme analyser som vil vise at archer vil kunne sitte med ca 25-35 mill dollar i driftsresultat PR kvartal fra 2Q 2020.
Det betyr i praksis at man kan betale ned ca 120 mill dollar PR år på inngåtte avtaler fra 2020 vil fjerne emisjonsfrykt og skape en reprising
Dette bør sette fyr på volum og interesse.
Ett selskap som har ett driftsoverskudd på ca 300 mill kroner i kvartalet på inngåtte avtaler og er verdt ca 500 mill på børs har vel aldri skjedd før.
Man kan også forvente nye avtaler i Argentina der 3 rigger blir oppgradert og LOT er skrevet på 3-5 rigger.
Argentina samt oiltools og P&A markedet vil vokse kraftig fremover. Mest sannsynlig kan Archer forvente en vekst på 10-20% årlig de neste 2-4 år.
Dette er fakta som analyser vil/bør inneholde.
Så kan vi jo begynne å regne litt på tall og finne en ekstrem utbyttemaskin når man har fått balansert gjelden noe.
Estimater på 5 ganger inntjening gir en pris på ???:)

Enig. I tillegg så har qes nesten doblet seg siden Archer ble nedgradert fra 9 kr til 7 kr av husene, med nettopp begrunnelse at det var usikkerhet med nettopp dette eierforholdet. Det beste er vel om qes blir solgt? Eventuelt Archer :)
mini3
05.10.2019 kl 15:34 2252

Jeg ønsker ikke salg, men ser faren for det.
Er langsiktig og ser lett 40-50 kr og utbytte på 4-5 kroner årlig på sikt. Med nesten 550k aksjer blir det en solid passiv personlig pengestrøm.
Qes bryr jeg meg overhode ikke om, selv om meglerhus bruker nedgangen for det det er verdt.
Faktum er at assets som ble solgt av Qes i 3Q priser resten av selskapet til 16-18 dollar aksjen om man solgte alt på den prisen de fikk.
Qes nedgangen skaper jo litt støy med tanke på balansen i regnskapet, men det gav meg bare en ekstra mulighet til å hamstre mer.
I etterpåklokskapens ånd burde man jo ventet til kursen var pluss minus 4 men når jeg ser langsiktig på det vil jeg nok være veldig fornøyd med totalen.
Det som er spennende er hva som skjer med Sdrl sin pot.
Emisjon frykter jeg overhode ikke, det hadde ødelagt mye for Sdrl og venner av Fredriksen som tross alt sitter med 15-17 mill investert på topp 20 lista.
Fredriksen er smart og har fått kursen lavt med utlånte aksjer, fått porsjonert inn venner som fortjener det og latt ledelse fått billigere aksjer og RSU er.
Når markedet reagerer bryr meg lite men neste års cashflow er ca 7 kroner aksjen, fri cashflow på rundt 3,6 kr aksjen og om de fleste meglerhus nå har dekket inn short og levert tilbake, JF har fått porsjonert de han ønsker så er nok aksjen snart klar. Den er egentlig for billig på alt under 10
Redigert 05.10.2019 kl 17:59 Du må logge inn for å svare

Spennende betraktninger dette og det virker svært logisk med tanke på hvordan kursen har rast nedover. Kursen i sdrl er jo også massakrert. Det begynner vel å haste med å finne noen som vil kjøpe ut Archer sin post? Er ganske så sikker på at børsene i verden peker oppover neste uke. Så får vi se om det blir volum i Archer. Shortinndekningen er jo heller ikke helt over

mini3
05.10.2019 kl 18:08 2143

SDRL tar jeg ikke i med ildtang, den er fortapt, om markedet kommer back så er Sdrl i beste fall der Archer var for 4-5 år siden.
Massive avskrivninger vil tynge regnskapet i årevis, renter vil føre til gigantiske tap.
Sdrl sin aksjepost i Archer er kun noen få dager med rentebetalinger på dagens kurs. SDRL, Borr er gigantisk risiko, markedet kommer for sent for disse selskapene.
china
05.10.2019 kl 19:03 2107

Så du er enig med kursmålet på 5 kr for seadrill?
mini3
05.10.2019 kl 20:05 2052

0,2-1 er mitt. Man må ha kraftig emisjon eller salg av rigger her for å rydde opp.
Markedet kommer nok, men for sent.
Archer hadde også vært der om man ikke hadde snudd rundt på selskapet de siste 4-5 årene.
Og markedet er der for Archer, det er forskjellen.
Redigert 05.10.2019 kl 20:05 Du må logge inn for å svare

Ser ut som shortinndekningen fortsetter nå
Anywhere
07.10.2019 kl 12:56 1722

Begrenset volum så langt i dag, så den helt store inndekningen skjer ikke.
Salah trodde ikke noe på at det var mulig å både være long og short i aksjen. Selv om fokuset mitt er long og temmelig i tråd med Mini3, så får man opptre litt markedsopportunistisk. Vel og bra med kjøpsanledninger langt under 4, men jeg satser nå selv på at det kan defineres som en anledning som er verdt å skrive ned i historiebøkene. Får Mini3 rett med friske kursfokus(ønsker) så blir det en av tidenes beste realavkastningen herfra de neste 3-4 årene. Har vært med på 20-gangen før i riggsammenheng mellom 2004 og 2007, og selvsagt er det også mulig innen oljeservice.Forskjellen mellom Archer i dag og rigg i 2004/5 er at rigg også den gang var mer spekulativ, mens Archer har landet veldige gode forutsetninger for de neste 3-4 år allerede.
Lykke til på ferden.
Redigert 07.10.2019 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
HitIT
07.10.2019 kl 20:21 1596

Tikket da greit opp i dag, ikke så lang opp til 4 tallet igjen nå.
Trj89
07.10.2019 kl 22:01 1528

Det er enda kjempe langt til 4'eren. En støtte ble brutt på 3,8. Og er nå motstand.
Tradere selger på dette nivået og kjøper seg ikke inn igjen før lav 3.
Slikt skal den negative trenden fortsette på lavt volum.
HitIT
07.10.2019 kl 22:17 1501

Var ikke mye støtte i 3,8 så er neppe mye motstand heller....
Tja, salgs viljen er ikke så stor. Tradere kan vel likså godt kjøpe nå å selge på 4,60 eller noe?
Eller venter du forsatt på 2tallet?
Trj89
07.10.2019 kl 22:43 1470

Jeg venter på at trenden skal snu.
Det kan skje på 2 tallet, det kan skje på 4 tallet. Ønsket er jo at den har snudd allerede, det må bare bevises.
mini3
08.10.2019 kl 00:46 1394

Motstand er 4,1
Det er ikke tradere som styrer denne, men volumet.
Jeg personlig tror mange meglerhus har brukt JF sine aksjer til short og ligget rett under grensa.
Nå er det maks 1 porsjon igjen.
Med noen analyser med 2 mdr rigger på kontrakt og 50-60 mill dollar årlig i fri cashflow vil øke fokus og volum.
Det er ikke mye som skal omsettes før 5.
Det er overhode ikke mange trader poster i archer nå.

Trj89
08.10.2019 kl 07:11 1323

Jeg håper du har rett 👍
thepower
08.10.2019 kl 09:08 1241

Not a promising start 🙄

No buyers
Coolav
08.10.2019 kl 12:16 1164

Ser ut som om shorte-botten har lagt seg til på høyresida atter en gang.
Vikusen
08.10.2019 kl 14:36 1093

Kast dere på shipping bølgen visst det er gryn til overs. Snart hentet tapet i Archer allerede.
Trj89
10.10.2019 kl 11:33 759

Nu har tank aksjer blitt hauset opp en god stund av sosiale medier. I morrest leste jeg om "vekst i oljeservice".

Er det nu oljeservice som står på tur til og reprises?
Noen meninger?

Jeg tror, vi vil se mange kontrakter de næste måneder. Der forsvinder flere og flere skibe fra Nordsøen, så noget sker der altså.

Archer trenger for så vidt ikke vekst for en reprising, men selskapet selv guider noe i tråd med Rystad;

https://www.dn.no/oljeservice/rystad-energy/offshore/olje-og-energidepartementet/rystad-energy-spar-vekst-for-norske-oljeserviceselskaper-i-2019/2-1-686686
Redigert 10.10.2019 kl 16:06 Du må logge inn for å svare

Archer er tilbake til omsetning omkring en ikke helt unormal norsk årslønn, eller knapt 0,2 % av aksjene. Det er ikke signifikant nok til å skape bevegelse i ny retning og den holder nedtrend.
Den forsiktige bevegelsen i volumer opp siste uke(r) er mulig kapitulasjonsdrevet der en del har skyllet ut siste lille rest av vaskevannet, og kvittet seg med restene av oljeservice. Jeg lurer på om man har falt i den fellen at man er blind for inntjening når det heter oljeservice, i samme forseelse som man kjøper Tomra endog til multipler på 60-70 ganger inntjening...bare fordi det er noe grønt skjær over aksjen. En 2020-ebitda på ca 1 milliard i Archer for 2020 holder man seg for øynene for med begrunnelse at det er sort oljeskjær over aksjen. Så presterer man å prise den milliarden til en multippel på 0,5...det er pussig hvordan børs kan være ekstremt rigid og selvmotsigende...i en tidsperiode ekstremt mye lenger enn man skulle tro var mulig.

Ble veldig enkelt å dekke inn shorten billig.....

Man ser i dag et eksempel på at det er svindyrt for oljeservice å hente ny egenkapital.
Axxis er nok i et høyere risikoregime enn Archer, og har lite å fare med historisk i forhold til å få alternativ bank-finansiering eller syndikering av noe slag. Slik sett har Archer en lengre historikk, og opererer med sikrere inntekter fremover.
Men dette reflekterer kort og godt finansnæringens generelle ekstremt negative fokus på alt oljeservice, også reflektert i OSX.

https://www.dn.no/oljeservice/seismikk-sjef-etter-kriseemisjon-et-segment-der-det-er-toft-a-fa-finansiert-for-oyeblikket/2-1-687243

Er vel greit å få refi på plass, slik at risikoen i aksjen forsvinner helt. God oppgang i dag, shorten dekker seg inn, fått en lett oppgave med å dekke seg inn.

Da nærmer det seg 3Q og nye estimater.
Usikkert 3Q pga man vet lite om kost på klassing av riggene og jeg regner ikke med de får dette betalt før riggene fraktes til felt i 1Q 2020.
Har lagt inn 5 mill foreløpig

Revenue of $226million
EBITDA before exceptional items of $25,3 million, or 11,2% of revenue.
EBITDA of $20,3million
EBIT of $ 24,8 million
Net Interest Bearing Debt reduced to $545,2 million.

Det kan hende de velger å avsette cash til oppgraderingene, da vil net bearing debt estimat reduseres tilsvarende avsetningene

EBIT øker kraftig, det trente øye vil vite hvorfor.

Regner med kraftig reprising enten opp mot 3Q eller ved bekreftelse av tall.
Redigert i går kl 13:13 Du må logge inn for å svare