Norge det neste Venezuela ?

Slettet bruker
VALG 10.09.2019 kl 12:08 1717

Missfornøyde partiene har nå en oppslutning på hele 33,4% i Norge , tar man med Venstre så er gruppen over 35%

SP.......14,4%
MDG....6,7%
SV........6,0%
Rødt....3,8%
FNB.....2,5%
Sum....33,4%

Hva skjer nå med denne makta , hva skal makte brukes til ?
Blir det nå mindre veibygging hjemme i Norge ?
Blir det flere lærere hjemme i Norge ?
Blir det flere sykehus ?
Blir det mindre oljeaktivitet ?
Blir det mer eller mindre bompenger ?
Blir det mindre kjøtt i butikkene ?
Blir det mindre lakseoppdrett. ?
Blir Norge et bedre land å bo i ?

Norge er fra før kåret til verdens beste land å bo i.
Merkelig at misnøyen er så enorm i Norge.

Norge er det landet i verden med flest El biler og ikke nok med det. Vi er nest etter Singapore det reneste industrilandet i verden.
Hva skal folk så leve av når alle lakseoppdrett er stengt ned , olja utfases og kjøttproduksjonene er stoppet på alle gårdene
Dersom denne veksten til disse misnøye partiene fortsetter inn i stortingsvalget så er Norge det neste Venezuela
De fleste vet hvordan Hugo laget Syd Amerika sin honningkrukke om til sosial fattigdom, kaos og anarki på få år
Redigert 20.01.2021 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.09.2019 kl 12:13 1703

«Hva skal folk så leve av når alle lakseoppdrett er stengt ned , olja utfases og kjøttproduksjonene er stoppet på alle gårdene»

Da gjør vi bare som vi pleier, vi ansetter alle folka som ikke har jobb i det offentlige, eller gir dem trygd. Sånn som i Venezuela.
ChiliCheese
10.09.2019 kl 12:20 1681

Det jeg ikke helt forstår er hvor vilt miljøhysteriet er. Jeg forstår at miljø og klima er viktige saker som folk tror sterkt på og har lyst til å gjøre noe med. Om man er 100% overbevist om at mennesker er ene og alene skyldige i global oppvarming så står uansett Norge for så minimalt med utslipp. Det ligger vel rundt en promille av verdens utslipp. Vi er per innbygger lavt i utslipp i forhold til veldig mange tilsvarende land, vi har fantastiske løsninger for resirkulering generelt (pant og sortering), og vi har flest El-biler kombinert med så og si 100% ren produksjon av kraft (innlands, ikke importert). Dette er raskt trukket fra minne fra diverse jeg har lest, men det er ikke overstadig feil informasjon iallfall.

Så klart kan vi gjøre mer, men hvor mye skal gjøres og til hvilket tap skal det gjøres før det blir meningsløst? Problemene med miljøet ligger jo ikke i skandinaviske land, uansett om vi har olje/gass produksjon. Det er jo store industriland og oppbyggende nasjoner som Kina og India som er de virkelige problemskaperne. Vel og fint at ungdommen står og skriker for full hals utenfor Stortinget, men forstår de hvor utrolig små vi er i den store verden når det kommer til miljø og forurensning? eller hvor mye vi positivt vi allerede holder på med? Endeløs klaging, dommedagsprofetier og angst gjør ikke denne situasjonen bedre.
nicowiz
10.09.2019 kl 12:32 1660

Utfordringen vi har det så for godt i Norge at de "ekstrem" partiene som skriker får oppmerksomhet.

Bare vent til arbeidsledigheten stiger og ting går dårlige, da kommer det igjen en markant skifte.
Tm3P
10.09.2019 kl 13:14 1629

Vil bare ha vekk korrupte yrkespolitikere jeg(og de florerer det av de i etablerte "ansvarlige" partiene), handler ikke om min egen livssituasjon.

Slettet bruker
10.09.2019 kl 13:42 1595

Korrupte og korrupte
Hvem ønsker du i stedet for Erna , Jonas og Siv
Er ekstremister ala Hugo Chavez løsningen ?
Hvor fort river vi da ned hele velferdsmodellen
Zorin
10.09.2019 kl 13:52 1561

Mindre veibygging har jo både bompengepartiet og FrP også tatt til orde for. Rett og slett fordi disse nye veiene medfører bompenger!
Mindre sykehus blir det med dagens regjering. De slår sammen sykehus - gjerne med tvang og mot folkets vilje. Det er jo det som gav grunnlaget for "Bunadsgeriljaen".
Mindre oljeaktivitet blir det ikke. I denne omgang. Men vinner de rødgrønne valget om to år så blir det nok mindre leteboring. Det vil heller ikke bli oljeleting i Vesterålen, Senja, Lofoten og Mørebankene. Det som anses for landets matfat.
Mindre kjøtt blir det nok ikke.
mindre lakseoppdrettanlegg blir det heller ikke, men det vil komme krav! Som for eks. lukkede anlegg som ikke kommer i konflikt med friluftsområder.
Blir Norge bedre å bo i? Tja. Oslo har jo blitt bedre. Folket her jubler jo. Norge kom også godt ut av i perioden med rødgrønn regjering og med kristin halvorsen bak rattet som finansminister. Hun fikk faktisk skryt for jobben sin blandt mange økonomer. Bedre enn Siv som har fått blandet mottakelse.
Men mindre NYE veier blir det nok! Og det er helt greit! Hva med å ta pause fra å bygge nye veier nå og i stedet bruke pengene enten på å vedlikeholde det eksisterende veinettet eller satse på å bred utbygging av jernbane i Norge - helt lyntog!
Tm3P
10.09.2019 kl 13:55 1553

Gikk vel ikke så særlig bra med Venezuela før han fyren kom til makten heller? Men på et generelt grunnlag så er jeg lite glad i diktatur og persondyrkelse.
PSI- Investor
10.09.2019 kl 14:04 1535

Bra innlegg Chilly, veldig enig i det du skriver.

Problemet til dagens unge er at de har hatt det alt for godt, de har vokst opp som kjæledyra til foreldra sine, det har aldri blitt stillet noe krav til dem, de vet ingenting om noe som helst av praktiske ting for de har aldri jobbet med noe som helst, de kan bare skoleteori og har blitt påvirka av sv- lærere, svbarnetv osv i hele oppveksten fra de så på blekkulf i barnehagen.
Når de står og brøler for at politikerne skal gjøre noe med klima og så ringer til mamma for å bli henta etterpå så skjønner de ikke en gang hvor dumt det er.

Men det er farlig dersom de til slutt faktisk får MDG og de andre gærningene inn i maktposisjoner.
Når ting skal gjennomføres bare fordi de tror at det er miljøvennlig uten å gidde å se på saken i større sammenheng da er det uansvarlig.
Og når disse kan få makt og bare ønske å fordele uten å i det hele tatt ville ha verdiskapning da vil det føre til ruin.
ChiliCheese
10.09.2019 kl 14:28 1507

Helt enig med deg.
Også hører jeg stadig vekk fra de jeg kjenner i de kretsene "Verdiskapning må komme etter miljø" eller noe i den duren. De mer radikale av de er jo rimelige røde i sin tankegang om at kapitalismen ødelegger verden og suger den tom for ressurser. Nå er ikke jeg super glad i den gigantiske mengden konsum vi har av forskjellige bruk og kast varer, og dette er nok noe vi mennesker må bli bedre på. Samt det å finne smarte løsninger på å minske bruk av plast og håndtering av avfall. Men når det er sagt, er det ikke sånn at vi bare kan slutte å produsere ting og lage massive hindringer for økonomien i miljøets navn (spesielt i et land som Norge som er ganske bra på miljø generelt sett).
Kommer det å være positivt for Norge at diverse butikker i Oslo og andre steder ikke lenger kan drive pga de ikke klarer å få kunder inn døren, eller varer levert fordi det er umulig å komme frem med kjøretøy? (Jeg er klar over at mye av bomring argumentet har med både trafikk og luftkvalitet å gjøre, ikke bare global oppvarming) Hva med arbeidsløsheten når vi går løs med ekstreme tiltak mot bedrifter sin lønnsomhet, som da i tillegg gjør minnemale forskjeller i det store bildet? Hvordan skal dette grønne skiftet finansieres når skatteinntektene går ned pga dette presset, og mindre oljepenger? Syntes det er veldig mange kompliserte spørsmål her MDG og andre mørkegrønne partier ikke kan svare på eller ikke vil prate om.

Jeg er absolutt for det å fortsette med miljøtiltak, men dette MÅ gjøres smart og med input fra folk som kan økonomi og ikke bare har tunnel-syn på at Co2 avtrykket må ned, koste hva det koste vil. Om dette gjøres feil kan det skade både miljøsatsing, folk sin holdning til miljø og Norge generelt.
PSI- Investor
10.09.2019 kl 14:41 1479

Ting henger sammen, og miljøtiltak må være grunndig vurdert fordi ting ikke er enkelt.
Jeg ser f eks i butikkene nå at flere og flere bruker handlenett i stedet for plastikkposer. Plastposeskam?
Moss Kommune hadde jo tenkt å dele ut handlenett til samtlige innbyggere, men så fant de ut at disse måtte brukes 7000 ganger før de var like miljøvennlige som en plastpose. Dvs at handler du 350 dager i året så må du bruke samme handlenett i MER enn 20 år før du har brukt det nok ganger.
Det at en del elver borte i Asia er fulle av plastavfall blir faktisk ikke på noe vis påvirket om man bruker plastpose når man handler på Rema, og så etterpå avfallssorterer den.
Redigert 10.09.2019 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Noni
10.09.2019 kl 20:04 1401

Ja jeg skulle ønske noen ville sette opp en plakat og fortelle det. Folk griper fatt
i nye oppslag, uten å sette seg inn i hva det motsatte vil medføre. F.eks. tror noen
at det er mere miljøvennlig å bruke papirposer enn plast. Jeg bruker handlenett som er slitesterkt fordi jeg ikke vil betale mange kroner hver gang for nytt plastnett, men
glemmer jeg det, så kjøper jeg plastnett med god samvittighet. Det går til å kle avfallsbøtten og havner i søppelet til slutt.
Noni
10.09.2019 kl 20:06 1397

Tillegg: Handlenettet har jeg fått.