Boeing og Rolls Royce gir NAS i milliard a conto

Kvike11
NAS 10.09.2019 kl 12:21 1438

Hvorfor kommer der ingen penge fra både Boeing og Rolls Royce, de burde give a conto betaling på hver mindst 100 millioner dollars.
Det kunne lukke munden på Sissener, håber ikke de kunne finde på at låne penge af ham igen.
Tænk at låne penge I business og så går fjolser ud bagefter og sviner en til og vil have mere..
Håber ikke NAS giver obl. ejerne mere end de skal have.
Tror der snart kommer aconto betaling, fatter ikke det skal vente så længe.
Kan NAS ikke sende en regning, betalings frist 8 dage.
Og lad nu være med at sige at det kan man ikke, det lader jo til man kan gøre hvad man vil i Norge. Selv på bors.
Redigert 20.01.2021 kl 00:58 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
10.09.2019 kl 12:26 1405

Enig i det siste du skriver.
Kvike11
10.09.2019 kl 12:30 1380

Ja den norske bors er en skandale, uden nogen form for kontrol. Har tidligere prøvet at anmelde mystiske handler, det kunne de ikke tage sig af, så ville de jo ikke have andet at lave..
Sikke et svar at give..
Håber NAS tager sig sammen og får nogle penge, de kunne godt bruge 1 milliard nu.. og det er kun aconto..
Tror ikke på Boeing kan dække alle erstatninger, måske derfor de ikke betaler løbende..
Er Boeing ved at gå konkurs ?
2132
10.09.2019 kl 12:31 1372

Boeing har nok reflektert en del over erstatning til alle sine kunder, ikke bare NAS, selv om sistnevnte er en god kunde. En form for erstatning kunne være en lumpsum-betaling inn på konto, men trolig vil Boeing foretrekke å gi rabatt på nye fly. Og NAS skal så vidt jeg vet få mange nye fly neste år? Trolig vil de da også få erstatningen, som vil slå inn i regnskapet som en redusert kostnad. Og uansett manifistere seg på bunnlinjen. Men først må Boeing få godkjenning av FAA. Og deretter må Europeiske mynidgheter teste og godkjenne. Denne gode nyheten kommer, men trolig ikke før neste år.
Flaxx
10.09.2019 kl 12:45 1308

Boeing har allerede satt av tilsvarende 40 milliarder NOK i regnskapet for Q2 2019.
Dette er bl.a. erstatninger til allerede inntrådte kostnader hos kunder.
Det er ikke rabatter på ev. NYE flykjøp ...
Anslaget er at NAS allerede har flere milliarder NOK tilgode hos Boeing ...
Kvike11
10.09.2019 kl 12:49 1285

Hvorfor får de så ingen penge fra Boeing. Hvem siger de skal vente og hvor længe skal de vente, til fly er i luften igen, til de er enige om total beløb.
Tror ikke på det går NAS vej.
Hvis de har flere milliarder til gode, hvorfor så ikke bede om penge nu, hvor de har brug for dem.
Og ud med obl. ejerne, eller luk munden på dem.
Er det ikke aktionærerne der ejer NAS og bestemmer og Obl. ejerne der har lånt nogle penge til NAS.
Kvike11
10.09.2019 kl 12:52 1262

Har du drukket alkohol, hvordan kan du tror at de vil tage erstatning som rabat.
Går ud fra de har fået rabat på de fly de har i ordrer.
Penge på kontoen er bedre lige nu, de skal jo dække manglende indtjening og til at betale gæld ned med.
De kunne videre sælge de fly de har i ordrer og tjene på det, og så købe fly et andet sted.
Det ville koste Boeing flere penge i dårlige omtale end erstatningen
rischioso
10.09.2019 kl 12:58 1234

Nå ble det vel nevnt for en liten stund tilbake at Boeing hadde satt av x-antall milliarder USD dedikert til dette formålet, men så gjenstår det og se om det vil bli i form av en cash utbet, en x-tra rabatt på fremtidige bestillinger/leveringer eller begge i en kombinasjon.

Uansett så bør man kunne forvente at det snart vil komme info om dette.
Kvike11
10.09.2019 kl 13:01 1208

Ellers må NAS jo til at bruge mafia metoder som alle andre og true med at droppe Boeing helt.
Håber NAS tager sig sammen og får nogle milliarder omgående og ikke engang når alle fly flyver igen.
Det samme er gældende for Rolls Royce s de kan også godt overfører 100 millioner dollars a conto til NAS, hvis de har nogle penge
Kantarell
10.09.2019 kl 13:03 1199

Nei, det ble sagt at det vil blir erstatning i form av både penger, rabatt og tjeneste: Følger du med?
Kvike11
10.09.2019 kl 13:17 1139

Tvivler på Boeing slipper så let, her drejer det sig om milliarder til NAS, hvorfor skulle de ikke betale cash, i stedet for at give nye forhjul de næste mange år.
Boeing skal bare op med dollar til NAS og ikke trække tiden mere.
Nas har jo ikke kalkuleret med 4 nye alu fælge.
minsin
10.09.2019 kl 13:21 1114

Mye konfidensielle avtaler rundt Boeing /RR .
Ikke tvil i at Boeing må øke max potten i Q3 . forsinkelsen ser jo allerede til å bli 3-6 mnd lengere enn hva de forutså i Q2.
Vi venter erstatning på 18 Max fly , samt erstatning på forsinket levering av ca 16 MAX.
Tot 34 fly.
NAS og Boeing har kommet til enighet med Boeing om utsettelse av fly levering av MAX både i -20 og -21.Vil tro at dette fører til ytterligere kompensasjon...
Ser for meg at 3-5 mrd vil bli utbetalt i form av erstatninger fra Boeing gr MAX

Sagaen med RR ser jo ut til å fortsette , det prates om erstatninger på 1- 1,5 mrd
I forkant har RRog NAS kommet til enighet om bla billigere service avtaler , mye gjenstår og RR har faktisk ikke oversikten enda .
Både Trent 1000 B og C motorene har mangler og krever oftere service.

Så jeg ser for meg erstatninger på 4- 6 mrd kommende halvår

Boeing har allerede uttalt at de vil komme til å betale ut dette når de har endelig oversikt...

Jeg vil absolutt tro at Boeing/NAS har stor interesse av at NAS overlever - alternativet er at erstatningene mangedobbles da en evt konkurs vil bli dirkete knyttet opp mot Boeing/RR .
Det logiske for meg er at Boeing/ RR kan utstede bank/lånegaranti til NAS , slik at Nas kan oppta lån for finansiering av bla obligasjongjelden(Spes NAS 07).
Nas vil derfor ikke hive seg inn i videre forhandlinger med obligasjoneierne ... take it or leave it - blir beskjeden!
Siste nytt rundt NOFI - er forøvrig en interessant tråd å følge

KLart erstatninger er ikke det NAS skal leve på - men det sikrer ett pusterom - og nå som NAS ser ut til å få skuta på rett kjøl - er dette viktig.

Oppkjøp av NAS - blir bare mer og mer aktuelt . Kan hende det allerede er dialog rundt dette.
Men tror allikevel NAS er tjent med å få prosessen med Boeing/RR ferdig - før de tar stilling til salg.

JV - mulig. Qantas og mulig IAG blir nok litt nøkkelen der . Det er endel info som sammenfaller med Qantas og vi får helt sikkert høre mere fra de i løpet av året
Redigert 10.09.2019 kl 13:28 Du må logge inn for å svare