SDRL, i dag brytes 30

Stev
SDRL 10.09.2019 kl 13:51 68642

Kan gå rett til 40 i løpet av uka
Redigert 21.01.2021 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.09.2019 kl 17:57 4123

Jeg ser en TA trader med mer Flax enn han har godt av og som virker å ha vært for grådig hvor kursen er på vei til å reise i fra han … ;)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Empire
18.09.2019 kl 18:04 4099

Menigheten vil hate deg for din ærlighet Hango. De har hausset hele veien ned og tror fortsatt at spot prisen for olje er den viktigste driveren for Drillen.

Vi er i samme båt hva angår target for drillen. Måtte menigheten hate oss sammen :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 18:33 4057

Feil. Bra med andre meninger og Hango treffer langt bedre enn "menigheten". Det som irriterer (utover at kursen går feil vei), er at argumentene for prisnedgangen fremstår feil når Sdrl leverer flere og flere kontrakter til bedre rater....Hele bransjen snakker om oppsving, dog noe dårligere og tregere enn forventet. Oppsving bør da gi utslag i bedre kursen er min enkle filosofi....
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Empire
18.09.2019 kl 19:00 3995

Fundamentet for prising bygger på refinansieringsplanen og de gjeldsforpliktelser som drillen har i fremtiden. Selv om det kanskje har vært en bedring av rater over en periode, så er vel drillen ett stykke unna den utilisation og dagrater som de brukte som argument ovenfor sine kreditorer ved forrige korsvei?

Spørsmålene som dere burde kunne svare på, hvis dere mener at markedet priser drillen feil, bør da i all enkelhet være

1, Hva må drillen tjene pr. dag for å møte sine fremtidige forpliktelser og hva tjener de pr. dag nå?

2, Når er drillen cash break even i forhold til dagens marked og hvor langt unna forutsetningene i refinansieringsplanen er de pr. i dag?

3, Hvis drillen ikke klarer å møte de forutsetninger som refinansieringsplanen bygger på, hvilke muligheter har drillen da?

Etterhvert som tiden går og drillen ligger lengre og lengre bak disse forutsetningene, er det ikke da naturlig at dette prises inn?

At spotpris for olje går opp, hjelper ikke drillen i sin gjeldsbetjenning i dag og de fleste analytikere/hus har redusert sine kalkyler i sommer hva angår rater og utilisation for riggmarkedet. Noen vil si at det var på tide, når man ser på, ikke bare drillen, men også andre rigg selskapers kursutvikling i 2019 under ett.

Ett sted må bunnen være, spørsmålet er kanskje om bunnen settes av markedet eller gjennom en emisjon om ett drøyt års tid, hvis ikke drillen klarer å innhente "gapet" mellom faktisk inntjening i dag og inntjening som refinansieringsplanen bygger på?

Jeg husker en tippetråd for drillen i forhold til august, september og oktober. Flere har slettet sine innlegg der og det var kanskje de mest iherdige hausserne, som f.eks damn. Geilo hadde vel 50 kroner som kursmål i august (?), mens undertegnede mente 24 og en dead cat bounce. Fasit ble 19 og det som nå ser ut som en dead cat bounce?
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.09.2019 kl 19:07 3975

Med roboter, shortere, daytradere, swingtradere og ikke minst en hel del nye truseskvettere i en kombinasjon med longere så kan nok alle og enhver bli frustrert til tider spesielt om man sitter og nistirrer på kursutviklingen min for min og dag for dag med basis i logisk tenkning.

Nettopp pga alle disse kombinasjonene som jobber imot hverandre så vil kursen periodevis separere seg fra det fundamentale - MEN, dette er gjerne et kortsiktig fenomen noe vi også har sett mange eksempler på og over tid så vil kursen mer og mer gjenspeile det reelle verdier.

Egentlig ikke mer komplisert enn det … :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
18.09.2019 kl 19:31 3915

Det handler om forventninger, forventninger og ingenting annet enn forventninger - sagt på annen måte, om du og hango trodde at dette caset ikke var liv laga så hadde dere ikke vært på disse trådene - noe mer enn det trenger vi vel ikke utdype … :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 19:51 3877

Vi får håpe dagen idag er en ny bunn og at den beveger seg opp igjen. Kan være aksjen som øker mest resten av 2019
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Empire
18.09.2019 kl 19:54 3870

Som du selv skriver "over tid så vil kursen mer og mer gjenspeile det reelle verdier". Det er jo akkurat det som har skjedd siden refinansieringen. Det begynte å synke inn etterhvert som forventningene måtte dyttes lengre og lengre ut i tid etterhvert som data punkter viste at drillens plan var i overkant optimistisk. Dette har også drillen gitt uttrykk for og da er det rart om aksjonærer som ikke har regnet på fundamentet, skulle vite bedre?

I forhold til hvorfor jeg er her, så har jeg vært her lenge og jeg er kanskje en av de få som har tjent kroner på denne feil prisingen som du referer til og jeg har vært ærlig på hvilken retning jeg mente og mener drillen skal ta. Det har vært forventninger, drømmer og håp på den ene siden av bordet og rater, bunnlinje og gjeldsforpliktelser på den andre siden. Så langt har forventningene tapt og faktisk inntjening vunnet. Jeg ser ikke hvorfor dette skulle endre seg radikalt når til og med analytikerne komme løpende etter med nedgraderinger i sommer. Den jevne småaksjonær følger gjerne disse anbefalingene blindt, uten å ha satt seg dypere inn i caset? De fleste større aktører har holdt seg unna rigg sektoren og da er det bare "dere" og "forventningene" igjen.

Jeg har sagt det før at jeg tjener på menighetens forventninger og meninger i forhold til fair prising som har vært og nå eksisterer og historien vil forhåpentligvis gjenta seg.

Så lenge dere ikke har noen gode svar på de tre enkle spørsmålene som er stilt, så vil dere heller ikke ha en god oppfatning av hva fair prising av drillen 2.0 er. Og da vil forventningene igjen bli hoveddriver for hvordan dere posisjonerer dere. Forventningene har kostet mange dyrt og jeg spør igjen, er forventninger det viktigste eller er gjeldshåndtering det viktigste i forhold til verdien på drillen 2.0?

Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
sparegris
18.09.2019 kl 20:27 3803

Endelig noen som beskriver sannhetens kjerne!
Her kjøper man gjeld og håper på det beste. Ser flere her skriver at caset fundamentalt sier opp grunnet de store verdiene i selskapet. Hva hjelper de store verdiene til når det er belånt over pipa?

Kanskje Danm og Danmark1 kan svare på dette? Eller nei, det er jo en og samme person som ikke skylder på andre enn shortermafiaen😂
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2019 kl 21:03 3719

Nuvel, vi får se hva kursen er etter q1 2021. kr 0 eller 250 er mine to tips.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
investorK
18.09.2019 kl 23:09 3541

Jeg burde visst starte med shorting. Er visst bare å shorte så går kursen magisk ned rett etterpå, bare å svinge med tryllestaven. Er kun shortere og roboter som manipulerer kursen ned. At markedet rett og slett ikke har større tro på denne bedriften er tydeligvis en umulighet.

Hadde ikke de trodd på caset så hadde de ikke vært her? Hva for slags argumentasjon er dette? Det er lett å glemme seg når man er på et finansforum og folk prater stort, lett å tro man har å gjøre med drevne folk som vet hva de driver med. Men når folk faktisk har fått seg til å si "dansker er gode på business" for å argumentere for danmark1 sin troverdighet, da skjønner man på en måte hvor nivået ligger....

Dette er som salen på et salgsmøte for pyramidespill. Alle klapper hverandre på skuldrene, nå skal vi bli rike gutta! Vrom vrom!! RALLY!!!!! Kursmål 400! Blir ikke mer sant selv om mange sier det vet du...

Herregud for en vits.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.09.2019 kl 00:18 3449

Spørsmålene du stiller er alt annet enn enkle nettopp fordi det finnes et hav av variabler med ditto avanserte analyser og sannsynlighetsberegninger som vi bør la expertene ta seg av.

MEN, det vi kan være enige om er at bransjen som helhet er godt på vei til å bli friskmeldt, ratene øker sakte men sikkert. I sommer så lå dagratene mellom 180 - 190k/usd og nå har de krabbet opp til 200k+. Det er nok fortsatt et stykke igjen opp til raten som kan gi et BE resultat - jeg vil tro 250K+ avhengig av den gjennomsnittlige utnyttelsesgraden, men vi er godt på veg dit.

Backloggen er betydelig så det står ikke på kontrakter og det man nå burde fokusere på er statusen på de forskjellige løpende kontraktene og mulige nærstående - som et stalltips så er det verdt å nevne:

(1) Den høyst mulige kontrakten for ExxonMobile
ExxonMombil råder nå over et betydelig leteområde i Brasil etter at de vant den siste blokken for 11mdr siden:
https://www.euro-petrole.com/exxonmobil-wins-additional-acreage-in-brazils-5th-pre-salt-bid-round-n-i-17483

De planlegger nå en større borekampanje hvor det er meldt at SDRL ligger helt i tet som den foretrukne partner - meldt for bare en knapp uke siden:
https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/exxonmobil-nears-drillship-deal-for-brazil-pre-salt-work/2-1-668804

Det er av samme grunn å forvente at en bekreftende kan tikke inn hvilken dag som helst

(2) Kontrakten for West Jupiter i Nigeria ender nå i des så det er å forvente en melding om videreføring på forhøyet rate eventuelt ny kontrakt på annen lokasjon.

…. for å nevne noe - mer kan man finne her:

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/20d790c9-00a1-4b0f-bffd-b42196c27bf3

… og det er vel også derfor det nå i disse tider kryper frem baissere fra enhver stein som kalkulert sprer eder og galle for de har et ønske om nettopp å få ta del i de rekylene disse og flere andre meldinger vil generere - lykke til med timingen …

Så ja - forventningene er den primære driveren trigget av et reelt bedre marked med stadig høyere rater og fortløpende nye kontrakter så får de enkelte Q-resultatene forbli den løpende guidingen når det kommer til faktiske resultater … :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Empire
19.09.2019 kl 07:08 3287

Jeg forstår det kan virke vanskelig, men du har i all enkelhet to måter å gjøre det på.

Den tunge måten, som du sier, er å gjøre regnestykket selv fra bunnen. Da må du ta den informasjon som er tilgjengelig i forhold til rater som flåte pr. i dag er på og " gjette litt" på hva resten (uoppgitte rater) av flåten har, i forhold til det som blir presentert i kvartallsrapportene.

Den andre, som er enklere, er f.eks å se hvilke Ebita mål som er satt i refinansieringplanen og sammenligne dette med de rapporter som drillen har lagt frem siden refinansieringsplanen.

Du trenger ikke å være ekspert, men du må regne med å bruke litt tid på det første gang du gjør det. Gangen etterpå er det mye enklere og du lærer deg hva du bør fokusere på og hva som kanskje er "støy". F.eks engangskostnader forbundet med reaktivering, derivater, osv, ville jeg ikke brukt så mye tid på første gang.

Ett tips er å bruke Excel, med ett oppsett for hver rigg. Da kan du bare bytte ut tallene, etterhvert som rigger går på/av kontrakter. Så må du sammenligne dine svar med kvartallsrapportene. Det viktigste er kanskje cashflow fra operasjoner, dvs drift. Det er da du får et mest mulig "rent bilde" i forhold til hvordan det går med drillen. De andre tingene kan du legge på tilslutt, men som du sier, da kan det bli mange variabler. Hold det enkelt er mitt tips og heller lek deg med resten når du fått deg et bilde i forhold til drift, cashflow og mulig gjeldsbetjening.

Du trenger ikke være ekspert, men du nå være villig til å sette av tid, for du vil kjøre deg fast første gang du gjør denne øvelsen. Forøvrig så har disse ekspertene, som du referer til, bommet grovt i sine kalkyler og dermed så kan det være greit å ha ett eget svar i forhold til alle kursmål som svirrer rundt. Alle kan fint klare denne øvelsen og jeg anbefaler deg å gjøre det. Når du først har lært deg det, så vil det åpne seg en ny verden i forhold til å regne på ulike caser og ta sine egne forutsetninger og komme frem til sine egne slutninger.

Alt du trenger av informasjon finner du på seadrill sin hjemmeside. Start med refinansieringsplanen. Hopp over de 50 første sidene, der står det ikke så mye nyttig i forhold til det vi nå snakker om, men jeg anbefaler å lese hele etterhvert som du kommer dypere ned i materien. Sjekk ut projiseringen og sensitivitetsanalysen først. Der står forutsetningene som planen bygger på. Så går du over på f.eks Q2 2019 rapporten og sammenligner. Du finner også en flåte oversikt, der en del av riggene har fått oppgitt rater. Noen av de som ikke er oppgitt der, er børsmeldt med total sum, noen vil du finne hvis du søker på nett, mens noen få må du regne deg til, eller la stå som ukjent, avhengig av hvilken metode du bruker over.

Lykke til, jeg heier på deg og bare kom med spørsmål som måtte dukke opp, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Jensi
19.09.2019 kl 08:43 3130

Short 1.98 % i Norge
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG7998G1069

KUN Citadel er på listen !
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
2211
19.09.2019 kl 09:07 3069

Den dagen du får pluss på regnestykket er det for sent å gå inn i seadrill. Da er kursen ++++ 😉 alle vet att rater må opp + flere rigger i arbeid. Når vi er kommet dit vil markedet være såpas bra att det er mulig å få betalt for å selge noen rigger og eierandel i andre selskap. Da kan gjeld betales. Når du skal vurdere om fremtiden blir bedre må du se på olje pris og etterspørsel. Trump har fått ett press ned på olje pris ved å holde en krangel med Kina gående. Du kommer ikke utenom sabotasjen i sa. Og etterspill som vil få ett press opp på olje pris. Det blir ikke dårligere tider offshore når oljepris går opp. Jeg tror markedet vil bedre seg raskere fremmover. Et siste poeng er om det var helt opplagt at seadrill ikke ville klare seg ville shortandel vært betydelig høyere. Det er høyere volum på handel og vi har sett dager med god oppgang på høyt volum. Det betyr flere som ser mulighet for en opptur i rigg. 😎
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
kjøteren
19.09.2019 kl 09:25 3010

Flere analytikere med skepsis til rigg, noe som shorterne forsøker å utnytte, men bunnen ser ut til å være nær? Kr 25, i denne omgang?
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 09:37 2960

Ble fristet til å ta noen aksjer på kursmålet.
Så får vi se om det blir et profitabel trade på denne også.. ;)
Ellers kan jeg nevnes om at jeg ser sdrl helt ned til 23 i dag, også..

Happy trading.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.09.2019 kl 09:38 2964

RE - Lykke til, jeg heier på deg og bare kom med spørsmål som måtte dukke opp, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)

* Takker for arrogansen - sikkert en genetisk belastende sådan noe som kjennetegnes av et evigvarende behov for å belære andre, men nei takk, jeg lever av børs og har gjort det lenge uten din eller andres hjelp og det er noe jeg skal fortsette med …

Mao, en rake motsetning til visse andre som til stadighet går glipp av oppganger i nettopp case som man bruker tiden på til å fraråde andre og investere i - får håpe du er litt heldigere denne gangen med timingen enn du var for bare kort tid siden … ;)

--------------------------

Empire

16.08.2019 kl 10:21
948

Gikk glipp av 10% i drillen så langt i dag på melding om JV i går kveld. Litt surt å bomme med noen dager i en så lang fallende trend.
Redigert 16.08.2019 kl 10:24

https://finansavisen.no/forum/post/775763
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.09.2019 kl 09:46 2928

Ja, det var nok ikke det dummeste du har gjort. Vi får håpe at også vår gode venn og mentor "empire" tar seg tid til å plukke litt på dette nivået innimellom all belæringen så han får litt igjen for all tiden han vier her på forumet … ;)

Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 09:48 2923

Jeg kaster ut denne taden på rundt 26, da kursen ikke utvikler seg slik som jeg foreså..
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
danmark1
19.09.2019 kl 09:48 2933

Hango, fordi du har haft ret et par dage, betyder det ikke, at "du kan gå på vandet". Du er ikke Jesus
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 09:51 2911

Man trenger da ikke å være jesus for å forutse ting, når man har TA!?

https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=SDRLN.OL
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 09:55 2901

Jeg ser kr.21 i dag eller i de nærmeste dagene også..
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
danmark1
19.09.2019 kl 09:57 2890

TA holder kun til den brydes :-)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:19 2811

TA kan mest sansynlig ikke brytes..
Det er måten man leser TA på, som dog også kan si noen om fremtidige utfallet av det fundamentale.
Det høre mulig litt rar ut, siden TA bare forteller historien, og ikke fremtiden.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.09.2019 kl 10:20 2809

Problemet med TA er at den ene og alene baserer seg på historisk utvikling. Den tar ikke høyde for nye kontraktinngåelser, økte rater, økt oljepris eller noe annet som skjer i nåtid og fremtid - mao, et verktøy som ikke har noen reell verdi alene.

Noe som bekreftes gjennom at all TA messinga forsvinner som dugg for sola når kursen går nordover for da har det plutselig skjedd noe som historien ikke kunne forutse - ikke mer komplisert enn det... ;)

Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:21 2808

Men igjen, dere får nå handle etter at jeg har gitt dere gratis innput på TA.
Og dersom dere velger å selge, er jeg klar til å ta i mot.. ;)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
kjøteren
19.09.2019 kl 10:24 2793

Kanskje du bør implementere oljeprisen i ditt TA estimat. Nå går olja opp, så pass på.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
danmark1
19.09.2019 kl 10:29 2767

Jeg tror også, de 25 kr. var bunden for denne gang. Med de mange købsanbefalinger på drill-aktier, kan TA komme under pres.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:32 2756

Vi kan mene og håpe på hva vi vil, men sannheten er at Hango og vi med TA har hatt rett. Dessverre! Gjentar igjen at selv bedre og flere kontrakter med bedre oljepris og sterkere sektor, ikke har hjulpet et pøkk på verdien av denne aksjen (tipper den ville stått omtrent i det samme uten alle kontraktene i det siste). Det er da og derfor man må stille seg spørsmålet: Hva annet kan gjøres for nå ivareta interessene til aksjonærene? Svaret er naturligvis å gjøre noe med gjeldssituasjonenen! Det er foreløpig uprøvd og ihvertfall ikke kommunisert. På tide at ny CFO viser handling!
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.09.2019 kl 10:32 2750

TA er som bibelen - det er like mange måter å forstå det man leser som det er antall lesere og dermed kan man i etterkant også påstå at TA hadde rett … ;)

Litt som at du sier at du tror kursen skal opp, ned og muligens litt sidelengs - da får man jo alltid rett på et vis uavhengig av hvilken retning kursen tar.

Om man tar seg tid til å se på NorskBulls treff % så ligger den jevnt over på +/- 50% i alle case. Mao, ikke mer imponerende enn hvilket som helst annet tipperesultat .. :)
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:32 2761

Vi kan mene og håpe på hva vi vil, men sannheten er at Hango og vi med TA har hatt rett. Dessverre! Gjentar igjen at selv bedre og flere kontrakter med bedre oljepris og sterkere sektor, ikke har hjulpet et pøkk på verdien av denne aksjen (tipper den ville stått omtrent i det samme uten alle kontraktene i det siste). Det er da og derfor man må stille seg spørsmålet: Hva annet kan gjøres for nå ivareta interessene til aksjonærene? Svaret er naturligvis å gjøre noe med gjeldssituasjonenen! Det er foreløpig uprøvd og ihvertfall ikke kommunisert. På tide at ny CFO viser handling!
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:56 2703

En ny kontrakt nå, kan få kursen til å bryte igjenom motstandsnivået.
Jeg leste for noen dager siden om en mulig kontrakt med exxon?
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 10:58 2702

Hva er motstandsnivået? Har du kjøpt nå på 25?
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 11:02 2675

Motstandsnivået er vel på rundt 31kr.
Jeg kjøpte noe på 25, men ønsker aksjer ned mot 23kr også..
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.09.2019 kl 11:04 2664

Jeg vurderer å kaste de aksjene på over 26kr
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Strategi
19.09.2019 kl 11:11 2627

Alle ønsker vel billige aksjer uansett selskap, selv ser jeg mot fremtiden i Seadrill og pris på aksjen på helt andre nivåer enn vi ser i dag.
Det er vel derfor de fleste er inne i aksjen vil jeg tro.
Dette kommer, så for meg gjelder det å holde seg inne.
Redigert 18.01.2021 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Strategi
19.09.2019 kl 11:11 2626

Alle ønsker vel billige aksjer uansett selskap, selv ser jeg mot fremtiden i Seadrill og pris på aksjen på helt andre nivåer enn vi ser i dag.
Det er vel derfor de fleste er inne i aksjen vil jeg tro.
Dette kommer, så for meg gjelder det å holde seg inne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare
2211
19.09.2019 kl 11:33 2579

Til dere som leser handel på seadrill minut for minut. Hva skjedde fra 11:00 masse små handler noen som vil inn eller ut?
Redigert 21.01.2021 kl 05:05 Du må logge inn for å svare