Boliglån

Slettet bruker
18.04.2018 kl 01:02 4703

Hei,
Snakket kort med banken idag om evt å selge hvor jeg bor og kjøpe et hus med utleie leilighet

Kort fortalt vil det at jeg flytter medføre at kontantstrømmen blir 16000 netto bedre i mnd enn idag !
til tross for dette får jeg beskjed om at mitt nye lån likevel vil ligge ca 2 millioner under hva jeg har idag ? selv med dagens situasjon som er 16 K netto dyrere

Banken sier rett og slett at uansett hvordan EK eller kontansttrømmen blir til det bedre så kan jeg MAX låne 5 ganger brutto års inntekt (minus studielån etc etc)
Så selvom jeg har en god EK samt meget god cashflow så vil jeg max kunne låne 5 ganger brutto inntekt. Altså selvom jeg kjøpte noe som genererte 30 K bedre i mnd så ville det LIKEVEL ikke hjelpe en skit?? er banken litt ute å sykler/tolker reglene feil ?

noen innspill ?

Redigert 20.01.2021 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
paneldata
18.04.2018 kl 07:56 4590

Ja, som påpekt av bransjen selv, så hindrer boliglånsforskriften utøvelse av godt bankhåndverk. Det hjelper ikke med regnestykket ditt regler er regler. Om myndighetene hadde hatt slik streng regulering av hele kredittmarkedet ville norsk økonomi blitt fullstendig ødelagt
Mr Big
18.04.2018 kl 08:09 4566

Jeg har også fått beskjed av min bank at de har ikke lov til å gi mer enn 5 ganger inntekta minus alle andre lån du har men det skal komme ny boliglånsforskrift i Juni.
Mdg1
18.04.2018 kl 08:17 4545

Banken har vel mulighet til å legge til deler av leieinntekten som bruttolønn. Noen gir opp til 80% av leieinntekter om man kan sende inn løpende leiekontrakter. Bankene kan også avvike fra forskriften i et lite antall søknader. Men, det er som du sier gunstig å kjøpe noe med utleie om man har inntekt og kapital nok til å få kjøpe.

Har erfaringer fra Sbanken som plusser på relativt lite for utleie og Gjensidige som i alle fall for noen år siden la til 10 mnd utleie hvert år på bruttolønnen ved innsending av leiekontrakter.
Redigert 18.04.2018 kl 08:22 Du må logge inn for å svare
Botafogo
19.04.2018 kl 10:26 4377

Bankene kan legge skattbar leieinntekt til inntekt, mens skattefrie leieinntekter ikke kan regnes som inntekt. Et nærmest samlet bankvesen klaget dette inn i fjor, men Finanstilsynet stod på sitt. Leieinntekter som man altså må skatte og gjerne betale fellesutgifter av kan medregnes fullt ut (x10) mens de skattefrie som i sin helhet tilfaller utleier teller null. Nå er det vel etterhvert kommet signaler på at det ikke vil bli de helt store endringene i juni. Da fortsetter uheldige korttidskonsekvensener som dette å virke. De er uansett ikke noe sammenlignet med konsekvensene på sikt. Slik forskriften er i dag og at det kun gjelder privatpersoner gjør at vi over tid vil få enormt mye mer eiendom samlet på langt færre hender. Det tror jeg vil være svært uheldig.

Min bank feks er såpass liten i Oslo at de må forholde seg til beløpsgrensen for unntak pr kvartal. Det er tilnærmet null og må selvsagt gå til førstegangskjøpere. En familie som med lån og EK maks kan kjøpe et rekkehus til 9,5 mill uten leieinntekter får nei om de heller vil gjøre noe så fornuftig som å heller kjøpe et hus til 10 mill med 12 000 i skattefrie leieinntekter. Fullstendig høl i huet at folk skal fratas muligheten til å gjøre fornuftige valg som både kunden og banken er enige om er det beste valget.
Redigert 19.04.2018 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2018 kl 18:59 4173

Dette vil altså si at selvom jeg øker kontant strømmen med 16 K samt får bedre EK så vil jeg LIKEVEL få mulighet til å låne mindre. Selv om det i så måte også kunne vært 26 K i bedre cashflow ??

ps! altså er det 5 ganger brutto inntekt minus studiegjeld etc som gjelder ??

noen som har noen triks, tenker ALLE banker likt, eller er det noen banker som evt kunne være mere fleks?
Slettet bruker
21.04.2018 kl 19:03 4164

hva med i det minste å skifte pantet over til det nye huset ? I praksis blir det jo et nytt lån, men teknisk sett kan man jo beholde det gamle lånet, men bare skifte pantet (som strengt tatt er et bedre pant enn før)

kunne dette vært noe ?
Balle Chlorin
21.04.2018 kl 22:38 4076

Hadde akkurat samme problemet med min bank (Danske Bank). God kontantstrøm og forholdsvis lite gjeld, men de så kun på inntekt x 5, med de begrensningene det medførte ift hva jeg kunne låne til flere utleieleiligheter.

Sjekk med Eiendomskreditt på eiendomskreditt.no, de finansierer eiendomsprosjekter. I utgangspunktet låner de ikke ut mindre enn 5 millioner, men de er veldig fleksible på akkurat det. Renten pr i dag ligger på ca 3,8-3,9% når du låner 60%.