All in for Fuel Cell in China


Trots att Kina har några av världens största tillverkare av batterier för fordonssegmentet, och är det land med det högsta antalet batteri-elektriska fordon i drift, har Kina i år valt att fasa ut subventionerna på batterifordon och införa omfattande subventioner på fordon som elektrifierats med hjälp av vätgas och bränsleceller. Sedan subventionerna togs bort i slutet av juni i år har efterfrågan på batterifordon minskat kraftigt i Kina och enligt China Association of Automobile Manufacturers minskade försäljningen av batterifordon med 80 000 i juli. Enligt nyhetssajten 24/7 Wall Street bidrog nedgången i Kina till att juli blev den första månaden sedan 2008 med en minskad global försäljning av batterielektriska fordon.

- Kina har testat att elektrifiera landets fordon med hjälp av batterier men kommit fram till att det inte är en framkomlig väg i ett land där stora delar av befolkningen bor i lägenheter i mångmiljonstäder, säger Per Wassén, vd för PowerCell.

- Förutom att det inte går att bygga tillräckligt med laddstolpar har Kina kunnat konstatera att strömmen i elnätet inte räcker till när andelen batterifordon blir för hög. Det här är en utveckling som vi kommer att se i västvärlden också och som gör att det enda långsiktigt hållbara alternativet för den nödvändiga elektrifieringen av fordonsflottan är vätgas och bränsleceller.