REC Q1 2018

Mustanghegn6966
REC 18.04.2018 kl 09:54 20634

Neste torsdag, 26. april, kommer REC med tall for Q1. Dette blir virkelig spennende og jeg håper presentasjonen bidrar til å løfte kursen ut av myra den så uforståelig befinner seg i nå etter solid Q4 og nytt bond.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
24.04.2018 kl 14:53 9621

I aksjer der omfanget av shortsalg er stort, er det kun én ting vi vet sikkert: Aksjene skal på et eller annet tidspunkt kjøpes igjen.

Dette gjaldt for PGS, men artikkelen kunne vel så gjerne vært skrevet om REC.

https://e24.no/pluss/kommentarer/boerskommentar/boerskommentar-vil-du-vedde-mot-shorterne-er-det-pgs-aksjen-du-boer-kjoepe/24317874

Ikke idealiser shorterne... de er offerlam som alle andre om variablene er riktig satt sammen.
AntonBerg
24.04.2018 kl 14:57 9593

@jbg

Ja, men vi er da i "nye REC" allerede. Det bare ikke alle som har skjønt det ennå. Det tar 6-12 måneder før markedet skjønner det. Du har det meste av fakta som skal ryddes på plass i løpet av 2018, det må ikke alt skje i 1Q. Som jeg sa over er det 2018 samlet sett som er viktig, ikke 1Q isolert sett. Hvordan REC velger å disponere ressursene i løpet av året må bero på strategi for når det er optimalt å gjøre ulike ting. Hastverk er lastverk.

Finansieringen er nå i orden og kontantkassen er ikke lenger en problemstilling. Markedet har vært instillt på at de skulle bruke helt frem til September med å kverne på dette, men nå er det løst og markedet vet ikke helt hvordan de skal forholde seg til det - fordi de er tradere som ikke aner hva som skjer.

Nå kan du simulere hele greia i hodet og smile fra øre til øre. I mellomtiden vil jeg gjerne ha aksjer til 0,80 ;)

Det jeg mente med Butte var økt fokus på silane og poly i 4Q-1Q.
Så vil vi vel også se at mixen av produkter blir mindre påvirket av lavere kvalitet.

Om REC får 6 MUSD i EBITDA i 1Q så vil de ligge an til 24 MUSD i 2018 grovt sett. Det er bedre enn 19 i 2017. Jeg tror nok de havner høyere utover i året. Det er 1Q18 som regnes som det "svakeste" kvartalet i 2018 pga sesongvariasjoner og dynamikken i industrien. Feb-Mars-Apr var bunnen i år. Nå er det en flat utvikling før det mest sannsynlig stiger igjen.



Noen ganger kan man mistenke at folk på OSE ikke ser forskjell på NOK og USD. 6 MUSD i EBITDA vil være 52,74 MNOK. Det er faktisk en del penger.
Redigert 24.04.2018 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
24.04.2018 kl 15:22 9520

Til en aksjekurs på 1,38 kan REC for min del levere et EBITDA underskudd på -10 MUSD i 1Q18. Kvartalsrapporten er mest interessant for daytradere som har kjøpt på 1,35 og håper å gjør 5-10 %.
spanjolen
24.04.2018 kl 15:31 9494

Skjønner ikke at du mener det er likegyldig om EBITA er -10mil eller pluss 10mil??
En daytrader bryr seg ikke om det men at du som tenker på det fundamentale og at Rec skal bygges sten for sten og bli ett solid selskap.. nei det blir en gåte. Dersom regnskapet ikke blir blått så blir enda flere investorer skeptiske til Rec. Er det dette du ønsker!!
Slettet bruker
24.04.2018 kl 18:06 9363

Det blir blått. «Alle» tror på ca 6 million usd i EBITDA. Lurer på den interest fee. Noen sier det påvirker andre ikke. Mest psykologi selvsagt. Bunnlinje blir det samme men jeg håper det ikke påvirker EBITDA . EBITDA betyr jo inntjening før bland annet renter. PS: Hørte på CNN nå live fra Trump Macron pressekonferanse at det drar en handelsdelegasjon fra USA til Kina nå i disse dager og at Kina allerede hatt en delegation i USA. EBITDA strips out the cost of debt capital and its tax effects by adding back interest and taxes to earnings.

Redigert 24.04.2018 kl 18:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 18:18 9331

MCAP123 - du har helt rett - det blir veldig blått og REC kursen vil gå rett opp først til EMI nivå og deretter mot kr 2. Fasten seat belt :-)
JohnnyBGood
24.04.2018 kl 22:27 9150

@MCAP

"«Alle» tror på ca 6 million usd i EBITDA." I så fall må du ekskludere meg fra alle. Tør nesten ikke si hva mine beregninger viser, for de virker jo alt for optimistisk ift "alle". Men kan vel røpe at jeg er oppe i tosifferet-MUSD EBITDA. Da ignorerer jeg eventuelle ting som har med Yulin-JV i EBITDA. Og med tilsvarende hyggelig EBITDA-margin. ... men jeg har jo tatt feil før.
Slettet bruker
24.04.2018 kl 22:43 9108

JBG. Jeg må ha mistolket et av dine tidligere innlegg når du slik jeg oppfattet det var enig i ca 6 million usd når du hensyntatt de 2,7 million usd rente fee til yulin var betalt. Jeg er fortsatt usikker på om de skal trekkes fra EBITDA eller ikke. Jeg har vært imponert av mange av dine innlegg og det var en flott gjennomgang du hadde av de forskjellige produkter og vad du tenkte rundt dem. Ingen håper mer enn jeg at du får rett allerede nå i Q1 med ditt høyere anslag for høyere EBITDA som følge av «nye» REC sitt mer fokus høymargin produkter i Butte og høyere marginer for Moses solpoly som følge av bedre priser og bedre marginer som følge av høyere kvalitet poly solgt i Q1. Så har vi joker med om yulin kommer med i regnskap nå eller om vi må vente litt til på det og så har vi jo nyheter idag om at Trump tror på gode sjanser for handelsavtale med Kina med delegasjonen på vei til Kina nå i løpet av få dager. Spennende. Uansett hvordan det går med Q1 rapport så veit jeg at REC er på rett vei nå med blå og stigende EBITDA alle Q fremover og med lav gjeld under kontroll, massive verdi med ca 20 milliarder i anlegg i Butte og Moses. Verdensledende teknologi og patenter i noe som må være verdens raskeste voksende marked. Så eier vi faktisk 15% av yulin. Lurer på hvor mye inntekter blir der. Kan nok overraske noen at 15% av det nok kan generere betydelige verdier hvis bare FBR B nå innfrir å de klarer å produsere semi til lavpris .
Redigert 24.04.2018 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
25.04.2018 kl 08:55 8936

Se hvordan aksjekursutviklingen var 14 dager før 4Q17 og hvordan det utviklet seg etterpå, og se så hvordan aksjekursen har utviklet seg 14 dager før 1Q18.

Det er helt vanlig å downtradere REC-aksjen foran positive tallslipp og absorbere oppgangen slik at man stadig er under 1,50. Det betyr at de underliggende verdiene i aksjen vokser. Det betyr at hver dag som går gjør REC-aksjen mer verdifull og da blir det ekstra viktig å holde kursen så langt nede som mulig når det er mulig.
AntonBerg
25.04.2018 kl 15:03 8633

Tenk at aksjen ikke er på 1,80-2,00. Det er bra traderne ikke er så smarte at de krever mer betalt for aksjene sine når de slenger dem omkring seg til 1,37
Randers
25.04.2018 kl 15:31 6917


Dere behøver ikke fundere så voldsomt på hva EBITDA ender med - mer viktig er det hva cash ender med -
noe som er vrient å gjette.

Ved Q4-2016 var EBITDA 4,9 - mens cash gikk NED 21
Ved Q1-2017 var EBITDA 4,6 - mens cash gikk OPP 15,1
Ved Q2-2017 var EBITDA 1,3 - mens cash gikk NED 9,5
Ved Q3-2017 var EBITDA 3,6 - mens cash gikk OPP 16,6
Ved Q4-2017 var EBITDA 10,3 - mens cash gikk OPP 16,5

-Kan i farta bare fastslå en ting. Hvilket er at hvis lager øker (som guidet), vil det gi høyere EBITDA - men det
påvirker ikke cash positivt. Motsatt funksjon hvis lager minker - lavere EBITDA - men gir positivt cashbidrag

----

-Må gi ros til JBG, som har hatt mange bra kommentarer - og som også har startet tråder med gode TS-innlegg. Like god på nytt forum, som på det gamle :)

Keep Up The Good Work !

Redigert 26.04.2018 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Randers
26.04.2018 kl 10:47 6734


26 APRIL:

Ved Q1-2018 ble EBITDA 14,6 - mens cash gikk OPP 7,5
Mustanghegn6966
26.04.2018 kl 10:54 6713

Ok, Randers, jeg er ingen ekspert på regnskapsteknikaliteter så det er fint om du kommenterer ditt siste innlegg.

Samtidig observerer jeg følgende fra e24 sin lille notis i dag;

Bunnlinjen i kvartalet er ellers preget av en effekt knyttet til selskapets satsing i Kina. Her bokføres det en utsatt realisert gevinst knyttet til overføring av teknologi til det felleseide selskapet i landet på 67,2 millioner dollar.
Dette bidro til et netto resultat på 60,1 millioner dollar, mot et tap på 17,2 millioner i første kvartal i fjor
JohnnyBGood
26.04.2018 kl 10:57 6700

Takk for hyggelige ord, Randers.

Keep up the good work, y'er self! Håper du fortsetter med kalkyler med cash og betalingsforfall. Vi må følge med på utviklinga, og nå er det jo håp om hyggelig utvikling som vi ser.

Skulle så gjerne ha hørt May's begrunnelse for den høye bond-renta. Har du noen synspunkter selv?
Slettet bruker
26.04.2018 kl 13:37 6563

Legg merke til at tallene er såpass bra, til tross for lagerøkning på 600 MT!

Overproduksjonen de gjorde har de faktisk allerede fått solgt ut i markedet (Taiwan), men det tar 45 dager å frakte, derfor vil vi se disse inntektene i Q2.

Når REC nå har valgt å presentere regnskapet separat for ML og Butte, ser vi også mye tydeligere at Butte genererer mer enn 50 prosent av inntektene (37,7 MUSD mot 32,7 MUSD), og en langt større del av EBITDA. Noe som forteller oss at REC med en aksjekurs på 1,5 er latterlig lavt priset, når vi vet at markedet priser REC som en polysil-produsent og intet annet.

17,5% høyere salgspris enn Q4 2017. Dette skyldes en større miks av høyrenhets polysilisium.

1,70 dollar lavere cash cost enn guidet den 9. februar. Grunnet 19,4% større produksjon enn guidet. Dette som følge av en kort periode med begge silane-verkene i gang, på grunn av et sømløst bytte fra det ene til det andre pga planlagt vedlikehold.

Totalt i løpet av kvartalet opererte man med 63 prosent kapasitet i gjennomsnitt.

I Q2 blir cash cost høyere, estimert til 13,4 dollar grunnet nevnte vedlikehold, og med 50 prosent kapasitet.

Det vil bli økt fokus på semigrade poly, og man vil begrense produksjonen av solar grade.

Salgsprisen for polysil til semiproduksjon økte med 29 prosent, pga miksen hvor man har økt semigrade og minket solargrade.

Silaneprisene forventes å holde seg gjennom 2018, og produksjonen vil holdes oppe.

Kontantbeholdning økte med 7,4 MUSD, til 112 MUSD.
Redigert 26.04.2018 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
kongkveite
26.04.2018 kl 13:42 6540

WTF? Fremdeles under 1,50?
Odi.1
26.04.2018 kl 13:43 6532

tålmodig nå, snart drar det på...
Mustanghegn6966
26.04.2018 kl 15:19 6348

Da er vi snart tilbake til gårsavslutning. Hvem hadde trodd dette når man leste rapporten i dag tidlig. Det sises at Pareto nedgraderer fra Buy til Hold i dag, men øker kursmål fr 1,3 til 1,4. Spennende å høre hva de vektlegger. Merket meg at Bertheussen i Kepler etter presentasjonen spurte om Silanegassen fra Yulin kan bli deres egen konkurrent. TT svarte da at de ikke selger Silane til Kina, mens Yulin vil selge internt i Kina. Er den forsiktige guidingen for Q2 med på å redusere kursmål på kort sikt? Jeg hadde forventet mer applaus i dag. Det skrives nesten mer om silprisen hver onsdag enn det gjøres om tallslippet i dag. REC er tydeligvis et uglesett selskap i den norske finanspressen, selv om de er verdensledende innen grønn sektor. Samtidig går NAS til himmels etter (etter mitt skjønn) faretruende stort tap. Du skal se at REC må kjøpes opp før kursen stiger, selv om jeg mener at TT og May leverte en flott og balansert presentasjon i dag som viser at det er gjort en fantastisk snuoperasjon de siste årene etter at selskapet ble splittet opp. De virket oppriktig stolte. Bra
Redigert 26.04.2018 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.04.2018 kl 15:27 6331

Stemmer at Pareto justerer kursmålet til 1,40. De tar opp EBIDTA-estimatet for 2018 fra 24 til 35. Pareto bommet grovt på estimatene på dette resultatet og har stort sett vært på etterskudd hele veien de siste åra. Legger veldig lite vekt på hva de spår.
kongkveite
26.04.2018 kl 15:34 6294

Da var atter et tallslipp over og vi sklir ikke uventet tilbake . Da venter 3 nye måneder med herjing av kursen frem til neste Q. Sånn går nu dagan...
Slettet bruker
26.04.2018 kl 15:51 6254

Det som er frustrerende er at REC gang på gang banker analytikernes prognoser. Likevel sitter analytikerne med en stram maske og hevder at «joa, det var bra dette, men det ser mørkere ut fremover.» Så kommer neste kvartalsrapport som viste at det ikke var så mørkt likevel. Men det gjør «fuck all» med kursen fordi man stadig tror at djevelen lurker rundt hjørnet. Helt utrolig.
Mustanghegn6966
26.04.2018 kl 15:55 6236

@fattig jeg ser nå at de har lagt ut noe på sin twitter konto. Som du korrekt melder, så er de så generøse at de hever kursmål med 10 øre basert forventet EBIDTA-økning for året med 45,8%. Dvs det meste av denne EBIDTA-økningen har allerede kommet, siden de leverte 9 MUSD bedre i Q1 enn Pareto hadde forventninger om. Du verden... Hva sier og gjør Parets faste kunder???
Redigert 26.04.2018 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
26.04.2018 kl 15:56 6226

Pareto har jo en fantastisk forklaring


REC:PARETO SECURITIES NEDGRADERER TIL HOLD FRA KJØP

15:27
Oslo (TDN Direkt): Pareto Securities nedgraderer Rec Silicon til hold fra kjøp, mens kursmålet på aksjen oppjusteres til 1,4 kroner fra 1,3 kroner, ifølge en oppdatering torsdag.

Med lavere antatte kontantkostnader, delvis utlignet av saktere opptrapping til full utnyttelse på Moses Lake, løfter vi kursmålet (..) Imidlertid, etter å ha steget over 50 prosent siden februar, nedgraderer vi, skriver meglerhuset. <------ DRITINGS???

.........................................

Nå må traderne være mellom 1,35 og 1,55 ut året :D

Har Pareto noen mening om NEL??? Det lurer jeg virkelig på... NEL må jo være overpriset deluxe på sitt regnskap dersom Pareto mener RECs regnskap tilsier 1,40 (Preben sitt baisse-tall).
Redigert 26.04.2018 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Record
26.04.2018 kl 15:59 6207

TT og kanskje ikke minst JUM må bli aksjonærvennlige før det skjer noe med kursen !
TT har gjort en god jobb, snart må han gjøre litt for kurspleiens del , men JUM holder kanskje tilbake ?
JUM har gjort ubotelig skade for oss små for å profitere selv , dette må stoppes før akrobatene tenker tanken på verdien av selskapet :-)
Screc2018
26.04.2018 kl 16:05 6168

Jovisst, nå har de verkligen tänkt till. En gjeng amatører, man blir sliten og lei av alle disse analytiker. En stor mafia, som holder hverandre om ryggen. De er ikke bare svenskene som er misunnelige, trur mange norske finansfolk ikke liker jum.
De tåler ikke att han tenker riktig.
AntonBerg
26.04.2018 kl 16:12 6143

Om traderne dominerer intradag ikke by høyere enn 1,35! Aldri tilby en gevinstsikringskurs.

...........................

Med en sluttkurs på 1,44 og en oppgang på OSE på 2,66 % hadde Q-rapporten negativ effekt på dagens kurs. Kanskje en fordel om REC slutter å levere positive kvartalsrapporter.

Symptomatisk for dagen var traderne som tok sine øregevinster slik at kursen begynte å falle etter åpning. Denne traderen solgte kanskje REC for å kjøpe NAS og er nå ute av REC, mens vi som er igjen i REC er altså veldig opptatt av hva denne traderen mente om REC og hvorfor han solgte som fasit på hva aksjekursen skal være.
Redigert 26.04.2018 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Randers
26.04.2018 kl 23:19 5935

*Mustang, 10:54 - "Ok, Randers, jeg er ingen ekspert på regnskapsteknikaliteter så det er fint om du kommenterer ditt siste innlegg."

-Innlegget du sikter til, henger sammen med kommentaren min rett ovenfor.. ..altså 2 innlegg på rad. Viser bare en historikk over EBITDA og cash.

Og jeg nevnte litt om hvordan lager påvirker EBITDA (og cash) også. For Q1-2018 gikk lagerverdi opp, det gir økt EBITDA - men gir ingen positiv effekt på cash. (les heller opprinnelig kommentar)

----

*JBG, 10:57 - "Keep up the good work, y'er self! Håper du fortsetter med kalkyler med cash og betalingsforfall. Vi må følge med på utviklinga, og nå er det jo håp om hyggelig utvikling som vi ser."

-Jo`a, jeg fortsetter sannsynligvis med kylkalatoren og tall.

Men vi får jo håpe tallene blir pene da. For ellers får jeg bare mer kjeft fra sinnsvake forumtroll. Puffig sak det der ;) ..REC sin prestasjon, eller tallene som følger av utviklingen - definerer (overraskende nok) hvordan mange oppfatter meg :D


"Skulle så gjerne ha hørt May's begrunnelse for den høye bond-renta. Har du noen synspunkter selv? "

-11,5% ?

Ja, det er solid rente. (er 9,75% på NOK-bondet som blir eliminert 3 Mai - og 6,5% på CB) ..Og kansje litt rart (med 11,5) når de har solid pant i bakhånd..

Så yess, da - høy rente.. ..men nå er det bare det ene lånet å forholde seg til. REC har balet og stridd med LANGT høyere renteutgifter enn dette. Jeg husker i en lang periode hvor jeg holdt rede for cash, bruttogjeld, og RENTER FOR 4xBOND. Det blir lettere nå :)

Nå får vi en "overgangsperiode", hvor det ikke er noen vits i å starte en cash-/gjeld-tråd. Må (trolig) vente til høsten med å sette opp sedvanlig oversikt. Begynner jeg nå, vil det bli for rotete for de fleste å graspe ting. Gjorde det samme i 2014, etter at cash fra JV ramlet inn. Ventet 3 kvartaler, tror jeg. I den perioden holdt det lenge å forklare tallene Q for Q. De 2 tårn som var langt der fremme i 2018, måtte vente litt... :)

-Fant noe fra 2012, hvor 4xbond var med - da hadde REC 512 MNOK i renter som skulle betales over 5 Q. DET, sammen med alt annet som hørte med, greide de ikke å betjene. Ble diger emisjon, og voldsom nedskrivning av S`pore. (Det utgjorde ca 17 MUSD pr Q den gangen, $-kurs 6). .........NÅ - blir det langt mer behagelig med ca 3,16 MUSD pr Q..............

-Grunnen til at det ble 11,5% - er at REC ikke hadde annet valg (?) ..men som sagt - det blir levelig - og vi fikk ingen jævla emifysjom.. ..som mange (snodig nok) ropte etter :)
Redigert 26.04.2018 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.04.2018 kl 07:32 5804

I dag er 27.4-18 , så får vi se hva som skjer med dette... :-

"REC Silicon ASA - Meldepliktig handel
31. OKTOBER 2017



Umoe AS har i dag videreført en tidligere inngått

terminavtale om kjøp av 53.861.032 aksjer i REC Silicon ASA

(REC) til kurs NOK 1,0741 per aksje. Leveringstidspunkt for

aksjene er 27. april 2018.



Umoe AS og nærstående parter eier etter dette fortsatt

573.840.870 aksjer i REC direkte og kontrollerer 53.861.032

aksjer gjennom terminkontrakter, totalt tilsvarende 24,68 %

av aksjekapitalen i selskapet.



"
Slettet bruker
27.04.2018 kl 07:45 5785

En videreføring vil nok få markedet til å tro at paretos analyser er riktige.
AntonBerg
27.04.2018 kl 07:54 5765

@randers

"Men vi får jo håpe tallene blir pene da. For ellers får jeg bare mer kjeft fra sinnsvake forumtroll. Puffig sak det der ;) ..REC sin prestasjon, eller tallene som følger av utviklingen - definerer (overraskende nok) hvordan mange oppfatter meg :D"

Jeg elsker deg jeg da... plenty of love ;)


@kawas

Forskjellen på om JUM har aksjer på termin eller ikke, er om aksjene står på en konto å godgjør seg eller om der plassert i markedet for trading. Ved å trekke tilbake aksjer fra tradingpool reduseres tilbudet av tilgjengelige aksjer. Ved å kontrollere tilbudet stiger kursen. Ved å generere stigende kurs øker etterspørselen. Så stiger kursen enda mer.

Dersom JUM skal akkumulere flere aksjer og ha litt cash å bruke i en periode, så ruller han. Hvis JUM ønsker å se sin porteføljeverdi øke i verdi så trekker han aksjene tilbake.


.................................

PV-tech

https://www.pv-tech.org/news/rec-silicon-starting-volume-fbr-polysilicon-production-at-yulin-plant-in-ch

Utlendinger var mest opptatt av at Yulin faktisk har startet produksjon i Kina. Deretter at REC leverte god EBITDA.

PV Magazine

https://www.pv-magazine.com/2018/04/26/rec-silicon-swings-to-profit-in-q1-2018/

"The Norwegian headquartered polysilicon manufacturer saw its revenue and shipments increase significantly year-on-year. "

https://renewablesnow.com/news/rec-silicons-ebitda-rises-in-q1-610450/

"REC Silicon's EBITDA rises in Q1"

.............................

Etterhvert tror jeg at RECs EBIT-tall som var -5,7 MUSD snart går i pluss. Mange av RECs kritikere pleier å følge med på dette regnskapsmessige tallet.
Redigert 27.04.2018 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
mofi1
27.04.2018 kl 08:02 5736

Når får vi vite om JUM har rullert eller kalt tilbake aksjene han har til utlån?
AntonBerg
27.04.2018 kl 08:13 5709

"In March, REC Silicon issued a USD-110-million bond with 2023 maturity, enabling it to meet debt maturity obligations in 2018. "We have been able to reduce our debt from over USD 300 million in 2013, when the company split to create REC Solar, to USD 110 million today," said chief executive Tore Torvund."

Hovedgjelden er redusert med 190 MUSD fra 2013 til 2018. Det utgjør i dagens kurs omtrent 1,518.1 MNOK. Det er på tross av at folk siden 2012 har ropt "konkurs" og "utvannende emisjon" og sent aksjekursen under kron i frykt for mislighold og refinansieringsproblemer. Resultatet ble at REC løste refinansieringen med et enkelt pennestrøk i god tid før forfall.

USD@7,99


@mofi

Det melder han om i løpet av dagen eller etter stengetid.
Redigert 27.04.2018 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2018 kl 08:19 5677

@AB
Tror du ikke en tilbakekalling ville kunne sende et signal om at JUM tror at det kursen skal opp, og at en tilbakekalling derved ville kunne virke som et selvoppfyllende profeti i så måte. Dette ville jo øke hans porteføljeverdi og han kunne stå sterkere i forhandlinger med mulige oppkjøpskandidater?
Petersen2
27.04.2018 kl 08:20 5673

Skjønner ikke hvorfor dere jatter om den rulleringen måned etter måned. Han har rullert disse aksjene i mange år og kommer til å fortsette med det. Det har liten betydning
JohnnyBGood
27.04.2018 kl 09:13 5546

@ randers:

Er langt fra inne i noe som har med obligasjoner å gjøre, og jeg ser at det er få USD-obligasjoner som noteres med såpass høy rente. Og jeg mener å få vite at kursen har allerede steget 7 % fra tegning.

Det er jo høyere risiko med USD-bond for nordmenn. Men tror kanskje May spekulerer i litt valutagevist i tillegg til at det generelle rentenivået er i en stigende trend. Mulig det er noe regnskapsmessig triks og mix der også, i blandet forhold for tilbakekjøp av gamle bonds.

Nei, som du ser er jeg for det meste på villspor her. Jeg hadde faktisk ønsket å spørre om dette, men regnet det som "water under the bridge". Ble litt oppjaget av fleksibel oppstart av silananlegg mtp økt produksjon. Så jeg sendte inn to sprøsmål, og fikk svar på begge. Det vil si, TT ville ikke røpe Floatzone vs Czochralski kapasitet og salgsforhold for oss.
Randers
27.04.2018 kl 16:00 5466


*JBG ; "Og jeg mener å få vite at kursen har allerede steget 7 % fra tegning."

-Det må være kurs på handel av obligasjonen. Går da til 7% over pålydende. Skulle den havne godt under pålydende, kunne REC (kansje) begynne å vurdere å kjøpe tilbake egne obligasjoner - hvis de hadde muskler til det.

[Kupongrenten er fortsatt 11,5% - altså renten REC skal betale].

-På den gml CB står det; "Denomination: USD 1 with a minimum subscription amount of USD 200,000

..det må bety at hver kupong er pålydende $1. Videre salg etter tegning kan være et hvilket som helst beløp, eller antall kuponger - og 7% opp ville gitt 1,07 ved handel av obligasjoner..

Hvorfor betale mer enn pålydende ? ..Jo - det er en engangsum - mens REC (bond 2023) skal betale renter i 5 år.
Lånet er på 110 MUSD. Og det blir 63,25 MUSD i renter.


"Så jeg sendte inn to sprøsmål, og fikk svar på begge"

-Jeg sendte inn ett spm - fikk ikke svar på noen : ( ..heheee....
Redigert 27.04.2018 kl 16:02 Du må logge inn for å svare