Tesla og Porsche møtes på Nürnburgring i neste uke.

Thinky
11.09.2019 kl 16:23 1028

https://www.dn.no/teknologi/tesla/elon-musk/elon-musk-utfordret-porsche-til-duell-na-er-racingbanen-booket-til-fartsrekordforsoket/2-1-668073

Tesla stiller med en model S og Porsche med sin ELbil Taycan.

Det er greit å merke seg at bilmessen IAA i Frankfurt varer fra 12. til 22 september. Dette blir jo et prestisjeoppgjør de luxe.

Men har Porsche litt mer trening på den banen kanskje ? Og hvor mye poeng er det å kjøre raskest av disse rundt banen ?

Det er som kjent både fartgrenser og biltrafikk å forholde seg til på det alminnelige veinettet i verden.

Hvilken av de to bilene er raskest på papiret ?

Porsche er nybegynner på ELbil, men veteran på sportsbil. Tesla stiller i motsatt modus. "Veteran" på ELbil,
men "nybegynner" på sportsbil.

Hva er vitsen ? Publikum kan jo ikke kjøre så fort på vanlig vei uansett. Men symbolikken med raskest har kanskje
mye å si her allikevel ?

Tipper at Tesla har puttet inn noe versting apparatur i sin bil. Ellers kan de jo risikere å bli kjørt fletta av. av Porsche.
Aerodynamikk og kjøreegenskaper må for øvrig også ha litt å si her.

Jajamensann. Hvor mye trenger vi å analysere poenget med ett billøp?
Blir det hovedoppgave? 🍦
Thinky
11.09.2019 kl 16:38 1014

En kan begynne å stille seg sånne spørsmål. Fordi biler som kjører 500 km/t (Bugatti) osv. , hva er liksom poenget ?
Har vi kommet til en tidsalder hvor dette ikke er så viktig lenger ?

Verdenssamfunnet har kanskje litt andre ting å befatte seg med nå for tiden, når titusener stryker med på Bahamas pga.
orkanskapt havbølge ?

Det kan jo bli litt spennende hvorledes Tesla og Porsche takler rettferdiggjøringen av en slik konkurranse.

Jaja, er ikke lett når hjernen har fnatt.

Sist Tesla var der måtte de stoppe etter 3 minutter pga overopphetet batteri.
Thinky
12.09.2019 kl 21:47 876

https://www.youtube.com/watch?v=8m31EgQkswg
Her fra Porsches testkjøring på banen for 2 uker siden, sett gjennom frontvinduet. Banen er smal. Så her
teller sjåføren og fartsressursene i bilen mye. Toppfarten var 259 km/t. Rundetid ca 20 km med stående start : 7.42.3
Regenereringen av strøm bremser nok farten litt.

Det var litt mer gøy enn som så det her. Her en bil med forbrenningsmotor :
https://www.youtube.com/watch?v=dw82332kp4E
Toppfart 368 km/t og rundetid med stående start 5.19.5

Og med Formul 1 bil, Mercedes visstnok banerekorden : 4,52,0
Toppfart 334 km/t.
https://www.youtube.com/watch?v=9jkelrqfk6k&t=351s
Dette er virkelig frekk kjøring altså. Du hvor det går.
Dette er en kunstart. Hvor det gjelder å sladde riktig i svingene bl.a. Og ikke minst ha gummi å skli rundt svingen med.
Redigert 12.09.2019 kl 22:26 Du må logge inn for å svare

https://www.youtube.com/watch?v=FzWOuJ4JPWQ
På papiret er Tesla sterkere, raskere, lettere og billigere.
Videon sammenligner bilene.
Thinky
19.09.2019 kl 20:13 689

”Tesla krossade Porsches rekord på träning”
Enligt uppgifter i tysk motorpress har Tesla Model S Plaid redan slagit Porsche Taycans rekord på Nürburgring – på träning. Men det var inte Nico Rosberg som körde – racerföraren Thomas Mutsch ska ha suttit vid ratten. Nu ska svenska förarna Carl Rydquist och Andreas Simonsen köra Teslan i officiella rekordförsök.
För snart två veckor sedan lanserade Porsche nya elbilen Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Bilen var både dyrare och hade sämre prestanda och räckvidd än Tesla Model S. Men design- och kvalitetsmässigt var det många som tyckte att Porsche Taycan var överlägsen – utan att ha sett bilen i verkligheten.
Från Porsches håll fanns det i alla fall en sak som bilen var överlägsen Tesla på: den hade banrekordet på Nürburgring för fyradörrars elbilar. Med testföraren Lars Kern hade bilen tagit sig runt på Nordslingan på Ringen på 7 minuter och 42 sekunder.
Det dröjde inte länge innan Elon Musk började håna Porsche Taycan på Twitter. Från början trodde många att Musk skämtade när han skrev att Model S skulle utmana Porsche hemma i lejonets kula på Nürburgring. Men skrattet fastnade i halsen. Tesla visade upp en prototyp av en ny version kallad Plaid som är starkare än Ludicrous som varit den snabbaste versionen tidigare. Bilen har tre elmotorer i stället för två, och ska dela komponenter med den kommande Tesla Roadstern.
Nu kommer uppgifter om att Tesla redan slagit Porsches rekord på träning på Nürburgring. Rutinerade Nürburgring-föraren Thomas Munch ska på träning ha slagit Porsche Taycan, enligt tyska Auto, Motor und Sport. Enligt ryktena ska Tesla ha kört på 7 minuter och 23 sekunder, vilket är ren utklassning av Taycan med 19 sekunder. Snart väntar officiella mätningar av Tesla Model S Plaid. Även meriterade svenska racerförarna Andreas Simonsen och Carl Rydquist ska nu köra i de officiella rekordförsöken för att slå Porsche Taycan. Enligt Car Advice ska det första försöket ske i morgon onsdag.
– Jag klockade de första varvtiderna i dag för hand och den snabbaste var 7:23. Vädret var ganska kallt med 18 grader och moln, säger fotografen Stefan Baldauf till Car Advice.
Skulle Tesla lyckas med att radera ut Porsches rekord på hemmaplan i Tyskland är det ett oerhört fiasko för det tyska sportvagnsmärket. De har haft sju år på sig att presentera en snabbare elbil än Tesla Model S som lanserades redan 2013.

Ble fjasko for tesla gett.

Så Tesla ble hentet på flatbed truck, var vel samme historie som forrige gang da.
Thinky
22.09.2019 kl 10:09 416

https://insideevs.com/news/371885/video-broke-down-tesla-models-nurbrugring/

Hadde bakre høyre hjul kilt seg i hjulbrønnen ?
Var ikke bilen bygget for å tåle tøff racingkjøring ?