REACH - økonomisk konsekvens av siste operasjonelle oppdatering

Slettet bruker
REACH 18.04.2018 kl 13:22 6578

Siste operasjonelle oppdatering for Q1-2018 setter opp en sammenligning med tilsvarende tall for Q1-2017. Sammenligningen viser jo en meget positiv utvikling når det gjelder kapasitetsutnyttelse, men vi spennes likevel fast på pinebenken så lenge vi ikke kan brekke om inntektene i Q1-2017 på MNOK 38 til tilsvarende bestanddeler som oppgis for Q1-2018.


For Q1-2017 så kan vi lese fra rapporten at MNOK 38 kommer fra O&G med 75% og Renewable med 25%. Thats it, og det er ikke godt nok til å si noe særlig fornuftig om Q1-2018. I tillegg må vi også spekulere om rater i en enda omskiftelig verden.

Om noen vil gjøre et forsøk så vær hjertelig velkommen her på denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
PetroMonkey
18.04.2018 kl 13:56 6550

This was to be expected, as I have said earlier about suppliers being more busy etc. It sounds now like they are even more busy at the moment.

It's not appropriate to talk about any specific vessel rates, only in general terms. I don't know anything about Reach's vessel rates anyways, so not very relevent for this thread, but while it's still early in the season, we should expect the rates to climb.

It very well could be that Reach pays a premium on the days sold for having the flexibility to not pay for the days not sold. This means they would make less than in a normal market for every day sold. Have no idea how it is structred though, so this is just trying to apply logic to the situation, and what I would want as a vessel owner.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2018 kl 14:15 6534

Oppdateringen bekrefter en relativ økning i utnyttelse av tilgjengelig kapasitet med ca 14%. Om alle andre variabler holdes uendret så bør man jo i det minste kunne forvente en tilsvarende økning i NOI (net operating income) ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
keane
18.04.2018 kl 14:34 6515

Oljeprisen nærmer seg 73 dollar fatet..! Ser at mye andre aksjer har fått et byks oppver (som f.eks SDSD) så jeg tipper 2.5 ryker i dag for Reach og at vi nå skal etablere oss på et høyere kursintervall..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
macland
18.04.2018 kl 22:55 6407

Nei keane.Ser ut som vi må vente til q1 for å se om det er bedring. Er det,så kan q2 kanskje bli hyggelig. Give a dam :),nesten,,inrømmer at den malinga her var seig,nesten utørrelig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Gish
19.04.2018 kl 12:58 6313

Tviler på om jeg ville knust sparegrisen for dette segmentet:

https://fromthesouthsea.com/2018/04/06/more-for-less-tier-2-contractors-is-where-capacity-will-leave-the-market/

-gish
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
19.04.2018 kl 13:24 6301

Noen tok i allefall ut alt unntatt 8000 på 2,5 nå..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
19.04.2018 kl 13:39 6287

Kjøp 12 699: 2,52
Salg 5 000: 2,56
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
macland
19.04.2018 kl 13:44 6283

Ser på som så mange ganger før og håper det skal løsne. Uansett hva som skjer,så trivelig å se at det er litt interesse av og til.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
19.04.2018 kl 13:56 6268

Snart 3 kr i REACH tenker jeg. På tide at det løsner snart. Henger etter
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
19.04.2018 kl 14:05 6261

Milliardoppussing for Haugesund-verft
Aibels verft i Haugesund har sikret seg nok en milliardkontrakt fra Statoil. Nå skal de pusse opp lagerskipet på Njord-feltet i Norskehavet for 1,3 milliarder.

Lagerskipet Njord Bravo på Njord-feltet til Statoil skal nå oppgraderes av Aibel
Lagerskipet Njord Bravo på Njord-feltet til Statoil skal nå oppgraderes av Aibel FOTO: HARALD PETTERSEN STATOIL
Marius Lorentzen(E24) Publisert: 07:33 - 19.04.2018, Oppdatert: 08:16 - 19.04.2018
Statoil fortsetter å dele ut store kontrakter i forbindelse med oppgraderingen av Njord-feltet i Norskehavet.

Først sikret Kværner og Aker Solutions seg kontrakten for å oppgradere Njord A-plattformen til fem milliarder kroner. Nå har Aibel sikret seg kontrakten for lagerskipet Njord Bravo. Statoil opplyser i en melding at kontrakten er verdt 1,3 milliarder kroner.

– Aibel har flere gode leveranser bak seg og har vist at de har både kompetanse og evne til å håndtere denne type komplekse prosjekter, sier direktør for prosjektutvikling Torger Rød i Statoil i meldingen.

Aibel og Statoil skal offisielt signere kontrakten i Haugesund torsdag. Nyheten kommer for øvrig bare et par uker etter at Aibel vant sin største kontrakt noensinne, kontrakten for å bygge den nye prosessplattformen på Johan Sverdrup-feltet fase to til åtte milliarder.

Njord-feltet kom i produksjon i 1997 og for en stund tilbake startet Statoil og partnerne i lisensen arbeidet med å se hvordan man kunne forlenge levetiden for feltet og fasilitetene med nye 20 år.

Lagerskipet Njord Bravo skal nå oppgraderes og klargjøres for å kunne fortsette driften av Njord- og Hyme-feltene, i tillegg til at man skal knytte til de nye satellittfeltene Bauge og Fenja. Oppgraderingen av Njord-infrastrukturen skal også gjøre det mulig å koble på andre mulige funn som kan dukke opp.

Ifølge Statoil skal Njord Bravo også utstyres med et VOC-anlegg for å redusere utslippene fra lagerskipet.

Dette er «Njord Future»-prosjektet
Statoil og lisenspartnerne DEA, Neptune Energy, Faroe Petroleum og VNG skal bruke rundt 15,7 milliarder på Njord Future.

Njord Future skal sikre 20 år ekstra levetid for Njord-feltet som kom i produksjon i Norskehavet første gang i 1997.

Det gjenstår om lag 175 millioner fat oljeekvivalenter i reserver på Njord.

Så langt er det boret 54 produksjonsbrønner og man planlegger 10 til i den nye fasen til feltet.

Subsea-satellitten Hyme kom i produksjon i 2013, med kobling tilbake til Njord. I tillegg bygger Statoil ut Bauge til 4,1 milliarder og VNG ut Fenja til 10 milliarder, to subsea-satellitter som også skal kobles opp mot «nye» Njord.

Kilder: Statoil, E24, Oljedirektoratet

Les også: Statoil gir Kværner milliardavtale for plattformoppgradering

Taues til Haugesund
Både plattformen og lagerskipet ble tauet til land i 2016. Mens plattformen ble tauet til Stord, der Kværner holder til, ble lagerskipet tauet til Kristiansund.

– Det har vært viktig å utnytte tiden i landligge i Kristiansund godt og det har vært utført mye arbeid mens skipet har ligget til kai, sier Torger Rød i Statoil, og forklarer at man der fikk gjennomført demontering og overhaling av en del utstyr.

Leverandørbedrifter i Kristiansund-regionen skal ha blitt tildelt kontrakter for rundt 80 millioner i denne perioden.

Etter oppholdet i Kristiansund skal lagerskipet taues til Aibel i Haugesund, med ankomst i juli. Partene regner med at prosjektet på det meste vil sysselsette rundt 600 ansatte på verftet.

– Vi ser frem til samarbeidet med Aibel, sier direktør for anskaffelser i Statoil, Pål Eitrheim, som regner med at Njord Bravo skal leveres ferdig ved årsskiftet 2019/2020.

Ettersom både plattformen og lagerskipet er tauet til land, er det ikke produksjon på Njord-feltet nå. Statoil regner med å kunne gjenoppta produksjonen høsten 2020.



Merk dette:
Lagerskipet Njord Bravo skal nå oppgraderes og klargjøres for å kunne fortsette driften av Njord- og Hyme-feltene, i tillegg til at man skal knytte til de nye satellittfeltene Bauge og Fenja. Oppgraderingen av Njord-infrastrukturen skal også gjøre det mulig å koble på andre mulige funn som kan dukke opp.

REACH har kontorer felles med Aibel..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
19.04.2018 kl 14:13 6249

Kanskje flere burde ta det hintet :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
keane
19.04.2018 kl 14:26 6236

Har lagget som f... denne - nå skal vi ta igjen "det tapte" og opp mot 3-tallet!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2018 kl 14:27 6232

Håper folk forstår at Reach er i gang :) Når markedet får kontakt med virkeligheten her så svarer omsetningstall.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
19.04.2018 kl 22:15 6141

Sluttauksjonen idag er det mest idiotiske jeg har sett på lang tid.
Hvis ikke dette er kursmanipulasjon, så er det lite som går i den kategorien.

Hyggelig å se hva som skjer ved litt volumøkning.
Det meste spiller på lag for å få et bedre ROVmarked.
Reach har tatt andeler og er klare til å hugge når sjansen byr seg.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
keane
20.04.2018 kl 08:04 6043

La merke til det samme Jæims Bånn. Virker som om noen vil ha aksjer og prøver å holde kursen nede. Har sett at noen har lagt ut store salgsposter (her om dagen lå det en på godt over 800k aksjer)...legges gjerne såpass høyt at det ikke er noen fare for at noen snapper den og blir gjerne trukket etter å ha ligget der litt. Så her er det bare å ikke la seg lure. Ble printet ned nesten 10 øre i går i sluttauksjonen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Merchant
20.04.2018 kl 11:24 5962

Bæærnt: Hvis vi tar en veldig enkel tilnærming og bruker som utgangspunkt at total operation income i Q1 2017 var på kr. 38 303 000 fordelt på 67 vessels day sold så får man kr. 571 686,56 per vessels day sold i Q 1 2017.

Hvis vi bruker som utgangspunkt at total operation income i Q1 2017 var på kr. 38 303 000 fordelt på 215 ROV days sold så får man et gjennomsnitt på kr. 178 153,49 per ROV day sold i Q 1 2017.

Vi fikk vite ved siste operasjonelle oppdatering for Q 1 2018 at 206 vessels day sold og 407 ROV days sold.

Hvis vi går ut i fra at ratene ikke har økt det siste året burde total operation income i Q1 2018 ligge på rund kr. 72 508 469 dersom en velger som utgangspunkt ROV days) og 117 767 431 (vessel days).

Etter min vurdering blir det en svært hyggelig utvikling framover, særlig dersom de får solgt mere av de 900 ROV days available etter hvert, og som jeg forventer til vesentlig høyere rater enn i 2017!

Jeg fortsetter å plukke flere aksjer underveis og regner med å ha en endå bedre reise enn jeg fikk med IOX fra 2015 - 2017!

Lykke til :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2018 kl 11:36 5955

REACH er ikke enkel å regne på. Det krever vesentlig mer innsyn i virksomheten/industrien enn det jeg har. Men enig i at den siste rapporten klart viser til at omsetningen fra Q1-2017 til Q1-2018 skal øke mye. Men dersom ratene ligger på samme nivå, og OPEX fortsatt utgjør den samme relative andelen målt i forhold til omsetning, så skal resultatet på bunnlinjen ikke endres mer enn den effektive endringen i kapasitetsutnyttelsen. Og den utgjør ca 14% om jeg ikke har regnet helt feil.

(Det vakuumet som har oppstått rundt 2,50 kan jo ikke bety annet enn at kjøper og selger har samme identitet/felles interesse ?)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Merchant
20.04.2018 kl 11:50 5943

Helt enig med deg Bæærnt at det ikke er enkel å regne på. Men det som gjør Reach svært interessant er jo nettopp framtidsutsiktene og ikke minst gjeldsgraden som er svært lite. Jeg velger å satse på at aktivitet og ratene stiger fremover! Jeg har nå vært aksjonær i kun 3 måneder og har god tid til å vente og se at ting materialiserer seg!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2018 kl 11:58 5938

Da er nok du og Jæims på samme bølgelengde ja. Jeg kapitulerte i NORTH i går, og økte i REACH. Mulig det ikke var så lurt. Må jo smelle fra den kanten snart også når det gjelder skatt. Og med kurs på 1,8 eller deromkring så er jo det muligens en billig vei inn til REACH. Problemet er delinga med NA underveis. Både i NEC og Accello.

Siden du først er på tråden.....IOX er det liv laga ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Merchant
20.04.2018 kl 12:08 5928

North er virkelig vanskelig å forstå, men jeg følger med og vurderer fortløpende når jeg eventuell skal øke min beholdning der igjen. Men jeg mener at REACH er akkurat nå den bedre veien å gå!

IOX følger jeg selvfølgelig også med, men dessverre mangler etter mitt syn fortsatt vesentlige avklaringer, særlig rund eierstruktureren og gjelden som gjør det interessant for meg å investere større beløp her igjen. Men for all del håper jeg at de som har troen på IOX for en bra reise framover!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2018 kl 12:26 5917

NORTH fremstår kanskje som lite aksjonærvennlig ovenfor minoriteten i selskapet. Det er unødvendig mye taushet fra selskapet. Og det har etterhvert gjort meg skeptisk. Kanskje flere opplever det på samme måte. En del store poster fra finansielle aktører har også krympet i løpet av de siste månedene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Stol70
20.04.2018 kl 13:56 5877

Ser vi samme tullet i sluttauksjonen i dag også, eller tar vi helg med en positiv utvikling?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
20.04.2018 kl 14:02 5870

Det er i allefall tydelig at interessen er økende.
Jeg tror det er mange som sitter på gjerdet og det er ikke mange aksjene synlig under 3 kr nå.
Om det er flere som vil inn, så tror jeg det er en bortkastet mulighet å vente.
Mangler bare en kontrakt på Olympic Challenger fra Houstonkontoret, så er alt perfekt.

Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2018 kl 20:39 5802

Når det gjelder REACH og gjeld så er det kanskje greit å ta ad notam at selskapet har løpende forpliktelser som hittil ikke har vært vist som forpliktelser i balansen. Dette gjelder avtaler om leie av båter som endres i Q1 der balansen blåses opp med MNOK 250-300 jfr tilpasning til ny regnskapsstandard. Dette er størrelser som selskapet selv har gitt anslag for, dog uten å bygge opp under forventninger om dette skal gi store utslag på resultat/EK ved innregning av virkelige verdier første gang.

Det som skjer iht til den nye standarden er at verdien av fremtidige inntekter på eksisterende kontrakter (lange, ikke spot) tas inn i balansen som en eiendel, samtidig som fremtidige forpliktelser knyttet til leie av båter tas inn som gjeld i balansen. Det er generelle markedsmessige vilkår som skal legges til grunn ved innregning/måling av disse verdiene. I følge hva REACH sa om dette i Q4 så kan vi forvente at både eiendeler og gjeld øker med MNOK 250-300.

En eventuell differanse mellom disse størrelsene blir tatt inn resultatregnskapet. Alternativt ført helt eller delvis direkte mot EK dersom målingen må ta hensyn til kontrakter inngått tilbake i tid og som fortsatt er løpende. Så når selskapet seier at den nye standarden ikke vil gi noen stor resultateffekt ved måling for første gang i Q1-2018, så er det rimelig å anta at det skyldes gamle (og nye) kontrakter med magre marginer. Så ingen overraskelser der akkurat.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
macland
21.04.2018 kl 01:06 5725

Så lenge verdier kan blåses opp så er det motsatt av hva bransjen på mange år har kunnet gjøre.Positivt at eiendelene vil få bedre verdi ved q1. Ang gjeld,nesten ingenting,ang forpliktelser så kan jag ikke ta det på sparket annet enn at de har noe ift Nordmann. Frykter foreløbig ikke mye her. Mulig det er rett,men prissatt som et hvilket som helst "hva skjer" selskap. Ingenting kan tas for gitt. Om de fortsetter slik de gjør med mursteimene ,så er det ikke vanskelig å se de i kr 10 etterhvert.,,i mine øyne..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 10:08 5510

Jeg har jo regnet på dette med økningen i kapasitetsutnyttelse helt feil. Dersom vi foutsetter at REACH disponerte 5 båter i Q1-2017 mot 6 båter i Q1-2018, og legger antall solgte "vessel days" til grunn for en sammenligningen, så har utnyttelsen av tilgjengelig kapasitet økt med 156%. Ikke 14% som jeg tidligere kom frem til. Fy og skam.

Nå er det vel få eller ingen som tror at ratene har endret seg mye, men om vi er litt oportunistiske, så kan vi f.eks få noe som ligner på dette i Q1-2018 (MNOK):

Endring rate 0 % 5 % 10 % 15 %
Income 59 837 62 828 65 820 68 812
OPEX 56 014 58 815 61 615 64 416
EBITDA 3 823 4 014 4 205 4 396

Eller hva tror dere ?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Orcelle
24.04.2018 kl 10:42 5482

Kan Reach være et target i konsoloderingen som skjer i subsea markedet nå?

Vil forøvrig sterkt anbefale å se på Reach sin hovedeier North Energy (NORTH), som ser ekstremt billig ut på underliggende verdier.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
24.04.2018 kl 12:37 5435

Burde vært i 3 allerede, spør du meg
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
24.04.2018 kl 13:17 5421

Ikke mye for salg lenger ...
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Stol70
24.04.2018 kl 13:18 5419

Liker utviklingen i dag...skal ikke se bort fra at 3 kroner kommer ganske snart
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
24.04.2018 kl 13:20 5416

Ryker 2.75 også?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2018 kl 13:46 5400

Meget mulig det, men liten omsetning. Ikke mange aksjer å få tak i, kjøper må stadig høyere for å komme inn i "gullkalven";-). Med økt aktivitet og en oljepris mellom 65-75 burde gi økt aktivitet og høyere inntekter for selskapet, tror det er bare begynnelsen dette..... Husk to kjøpsanbefalinger med kursmål 3,35!! Spennende å følge denne fremover....
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
keane
24.04.2018 kl 14:02 5385

Bør tippe 3-tallet her om ikke så altfor mange dager! Nyyydelig chart nå!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
24.04.2018 kl 15:59 5344

...må bare ønske alle som vil ha mange aksjer i reach lykke til.
Topp 50 er nå oppunder 87%
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Falkland
24.04.2018 kl 16:09 5338

Jepp, - ligger an til kamp om de "frie" aksjene fremover.
Snart 3-tallet!
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare