Voksenopplæring om flyfinansiering i Nas..

bålfreak
NAS 11.09.2019 kl 21:02 844

Det later til at minst 90% av deltakerne på forumet ikke forstår hva flyfinansiering er og hvordan den virker. Gjelda på ca 60 milliarder utgjør bare en liten andel av Norwegians driftskostnader, ca 13 % sammenlignet med drivstoffkostnaden som utgjør 30%.

Flyfinansiering gis som en slags leverandørkreditt fra flyprodusentene, Boeing, Airbus etc og er svært gunstig. Alle flyselskaper benytter seg av flyfinansiering og det hadde ikke vært mulig å kjøpe dyre fly uten denne løsningen. Det er nettopp flyfinansieringen som har gjort det mulig å bygge opp flyselskapet Norwegian ( og mange andre flyselskaper) Svartmalingen av Norwegians gjeld er særdeles overdrevet. Mediene elsker å meske seg med dette og overdriver virkningen av det så det holder.

Dessverre så biter alle småaksjonærer på og lar seg lure........på godt og vondt.....Noen klarer jo å dra veksler på denne frykten.......
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
clanz
11.09.2019 kl 21:04 831

I tillegg blir jo også all leasingen nå regnet som gjeld pga. nye standarder ifm. IFRS.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2019 kl 21:05 815


Få uker siden NAS var over kr 46. Nå har NAS sikrest finansieringen og da bør kursen godt over kr 46!
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
11.09.2019 kl 21:08 790

Eeeh, hva mener du...., snakker jeg ned kursen......, det er vel motsatt.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
bålfreak
11.09.2019 kl 21:09 778

OK, da ser det ut til at jeg ble tolket riktig. Bra.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
minsin
11.09.2019 kl 21:22 703

Det er nok ikke mange som har sett seg helt inn i dette med hvilke besparelser som NAS har med de nye flyene sine ...kontra eks BA/IAG
Uten å grave så mye henvises det til s 10 i link .
https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/about-us/company/investor-relations/reports-and-presentations/interim-reports/norwegian-q2-2019-presentation.pdf
Det er noen hensyn å ta i linken , bla transatlantisk rute , flytyper, ruter osv
NAS har 12,5 mrd i drivstoff kostnader . Når IMO2020 - blir innført for fullt vil differansen i kostnader skille de dyre og billige flyselskapene økes..
Skulle Eks BA "overtatt" rutene til NAS med det forbruket de har sett i forhold til NAS ville de vært 63 pst dyrere . ergo det ville kostet 20,3 mrd i året .
Differansen er 8 mrd pr år
Lufthansa er 47 pst dyrere som tilsvarer 18,4 mrd --- ca 6 mrd dyrere.
NAS driver 30 pst billigere enn bransje standarden ... noe som tilsvarer at NAS sparer 3,7 mrd i året..
De nye MAX flyene har en verdi på ca 1,2 mrd - dette er nok ikke reel verdi - vil anta NAS har betaler ca 700 mill for max .
Uansett besparelsen i forhold til bransjestandarden er på ca 5 nye MAX fly pr år.

Tallene er ikke helt reelle - men gir en klar indikasjon hvorfor jeg mener at NAS er en soleklar oppkjøps kandidat .
Både IAG/BA og Lufthansa er i panikk for tiden ... mangler nye fly da deres fly har en snitt alder på ca 15 år

Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare